handdator

Visa fullständig version : Fruktos att föredra framför glukos?

gyros
2016-08-30, 11:26
Ofta framställs fruktos i många sammanhang som något negativt, bland annat ur träningssynpunkt, då för stort intag (i förhållande till glukos) inte ger tillräckligt snabb återhämtning, eller av andra hälsoaspekter då det lätt lagras som fett vid ogynnsama förhållanden.

MEN, är inte då inte fruktos att föredra som sockerart framför glukos under övriga omständigheter? Dvs under förutsättning att:
a) det inte intas i samband med träning
b) kaloribalansen är negativ, sett under hela dygnet
c) det intas i rimliga proportioner

Frågan kanske är något oklar, men det jag undrar är alltså främst om den negativa bilden som beskrivs, bland annat i många forumtrådar, inte är något orättvis? Borde det inte vara så att fruktosen borde vara att föredra framför glukosen i de förhållanden som beskrivs ovan?

EDIT: Jag är medveten om att det är en monosackarid, och har inga planer på att basera hela mitt kostintag på fruktos. Frågan är ställd ur ett teoretiskt perspektiv.

gyros
2016-08-30, 11:43
När jag tänker efter borde frågan omformuleras ur ett mer generellt perspektiv. Samma princip borde väl egentligen gälla även t ex. för galaktos, som också behöver ombildas via levern.*

Luca Brasi
2016-08-30, 12:30
Ofta framställs fruktos i många sammanhang som något negativt, bland annat ur träningssynpunkt, då för stort intag (i förhållande till glukos) inte ger tillräckligt snabb återhämtning, eller av andra hälsoaspekter då det lätt lagras som fett vid ogynnsama förhållanden.

MEN, är inte då inte fruktos att föredra som sockerart framför glukos under övriga omständigheter? Dvs under förutsättning att:
a) det inte intas i samband med träning
b) kaloribalansen är negativ, sett under hela dygnet
c) det intas i rimliga proportioner

Frågan kanske är något oklar, men det jag undrar är alltså främst om den negativa bilden som beskrivs, bland annat i många forumtrådar, inte är något orättvis? Borde det inte vara så att fruktosen borde vara att föredra framför glukosen i de förhållanden som beskrivs ovan?

EDIT: Jag är medveten om att det är en monosackarid, och har inga planer på att basera hela mitt kostintag på fruktos. Frågan är ställd ur ett teoretiskt perspektiv.

Varför anser du att fruktos kulle vara bättre än glukos?

gyros
2016-08-30, 12:49
Varför anser du att fruktos kulle vara bättre än glukos?

Bra fråga. Egentligen samma resonemang som ovan; just eftersom att det behöver ombildas via levern och därigenom sänker det glykemiska indexet.

Wain
2016-08-30, 14:23
Fruktos är troligtvis sämre.

J Clin Invest. 2009 May;119(5):1322-34. doi: 10.1172/JCI37385. Epub 2009 Apr 20.
Consuming fructose-sweetened, not glucose-sweetened, beverages increases visceral adiposity and lipids and decreases insulin sensitivity in overweight/obese humans.

Studies in animals have documented that, compared with glucose, dietary fructose induces dyslipidemia and insulin resistance. To assess the relative effects of these dietary sugars during sustained consumption in humans, overweight and obese subjects consumed glucose- or fructose-sweetened beverages providing 25% of energy requirements for 10 weeks. Although both groups exhibited similar weight gain during the intervention, visceral adipose volume was significantly increased only in subjects consuming fructose. Fasting plasma triglyceride concentrations increased by approximately 10% during 10 weeks of glucose consumption but not after fructose consumption. In contrast, hepatic de novo lipogenesis (DNL) and the 23-hour postprandial triglyceride AUC were increased specifically during fructose consumption. Similarly, markers of altered lipid metabolism and lipoprotein remodeling, including fasting apoB, LDL, small dense LDL, oxidized LDL, and postprandial concentrations of remnant-like particle-triglyceride and -cholesterol significantly increased during fructose but not glucose consumption. In addition, fasting plasma glucose and insulin levels increased and insulin sensitivity decreased in subjects consuming fructose but not in those consuming glucose. These data suggest that dietary fructose specifically increases DNL, promotes dyslipidemia, decreases insulin sensitivity, and increases visceral adiposity in overweight/obese adults.

Wzup2u
2016-08-30, 20:15
Beror väl på mängd och vad det är ifrån.

Morty
2016-08-31, 09:14
Nej, inte om sockerarterna tas i ren form. Men generellt är ju livsmedel med mer fruktos nyttigare i sin helhet.