handdator

Visa fullständig version : push pull legs vs upper lower


deenniist
2016-08-30, 09:51
Tjena är en 17 årig kille som vill satsa på gymmet nu och jag undrar nu vad ni tycker är bäst, push pull legs vs upper lower.
Båda har jag kört och märkt resultat. Men frågan är ska jag köra en muskelgrupp två ggr i veckan men mindre sets eller en muskel grupp i veckan fast med dubbelt så mera sets, så det blir ändå lika många sets i veckan ändå.
Mina gymdagar är mån, tisd, tors och fre. Problemet är också att jag tränar cardio/taekwondo på måndagar och onsdagar, så det krockar då jag helst inte vill träna gym och cardio samma dag (jag gör det på måndagar bara)

Gerdler
2016-08-30, 10:23
Vad gör du på helgen? Det är ju då du är ledig för faen? :)

Det är bättre att träna igenom musklerna mer än en gång i veckan, men du får kanske viss styrketräning på taekwondon? Men om du ska köra 6 träningspass i veckan så har du ju dels problemet att du kör dubbelt på den sämsta dagen och att du har två vilodagar i rad innan denna. Vad sägs om att skippa måndagspasset, köra upper på tisdag, köra lower på torsdag och sen långt helkroppkspass på fredag? Då tränar du fräsch oftast och du får nåt för din långa vila.

Fast jag skulle ännu hellre att du kör helkropp tisdag och fredag, och lägger torsdagspasset på det som du vill fokusera på, kan vara teknikträning eller biceps som du kanske inte hinner ge tillräckligt med kärlek på helkroppspassen

Rolfarsson
2016-08-30, 12:31
Men frågan är ska jag köra en muskelgrupp två ggr i veckan men mindre sets eller en muskel grupp i veckan fast med dubbelt så mera sets

Det förstnämnda är effektivare.

FirreB
2016-08-30, 12:40
Två gånger är enligt min erfarenhet mycket bättre. Tränar själv ofta muskelgrupper 3 ggr / vecka och det funkar kanon det med. Kör då i princip bara 1-2 basövningar per pass och möjligvis någon kompletetingsövning. Man får dock planera träningen efter hur det känns i kroppen. Känner jag mig sliten kör jag lugnare och satsar på teknik och känns det bra kör jag tyngre.

oscarovegren
2016-08-31, 16:12
2 överkroppspass och 2 underkroppspass låter riktigt bra för dig