handdator

Visa fullständig version : Stor skillnad på bra och dåliga kolhydrater?

leo1
2016-08-29, 19:47
Ibland när man tränat tillräckligt mycket eller känner sig rejält påläst angående kost så slinker man ändå tillbaka till ruta ibland.

Känner ni skillnad på tex om ni ätit fullkornspasta, potatis, grovt bröd eller om ni ätit vitt bröd, snabbmakaroner och liknade? Jag menar om ni står er längre och känner en jämnare nivå i energi?

De gånger jag har köpt gainer istället för proteinpulver har jag fått höra från mina kompisar att "kolhydrater får man alltid i sig iaf".

Jag känner mig ofta dränerad och har ofta problemet som jag tror många har som äter mycket. Man stoppar i sig för mycket skit helt enkelt istället för bra mat.

I stort sett så måste jag också säga att det har utvecklats någon sorts kolhydratskräck i samhället.

Wzup2u
2016-08-29, 19:56
Kolhydratsskräcken är lustig den... dock börjar den faktist avta lite...

Men folk är ganska lättlurade och köper lchf,low carb bla bla bla.....sinnessjuka priser på varorna också.

fullkorn eller inte, vettifan jag blandar...ser allt till helheten över längre perioder.

Pretorian
2016-08-30, 14:45
Jag älskar kolhydrater. Äter oftast så ljust det bara går av bröd o pasta för jag tycker det är godare. Kan inte komma på om jag känt mig mättare eller så av "grövre" kolhydrater.

kaspen
2016-08-31, 01:17
Allt omvandlas till glukos tillslut ändå (förutom vissa fibrer), så det viktiga är vad du själv tycker fungerar och vad du håller dig mätt på.

Sheogorath
2016-08-31, 06:25
Allt omvandlas till glukos tillslut ändå (förutom vissa fibrer), så det viktiga är vad du själv tycker fungerar och vad du håller dig mätt på.

Riktigt så lätt är det inte.

tränastyrka.se:

http://i0.wp.com/tranastyrka.se/wp-content/uploads/2014/02/olika.kolhydrater.png

Det här är ändå en väldigt schematisk översikt och förenklad även den.

kaspen
2016-08-31, 06:52
på diagrammet du postar ser det väldigt mycket ut som att alla kolhydrater utom fibrer omvandlas till glukos.

StarkaUlf
2016-08-31, 07:01
på diagrammet du postar ser det väldigt mycket ut som att alla kolhydrater utom fibrer omvandlas till glukos.

Om man tycker att t.ex åderförfettning och fett i levern är bra, så kan man ju välja att bara läsa diagrammet så.

kaspen
2016-08-31, 07:09
Om man tycker att t.ex åderförfettning och fett i levern är bra, så kan man ju välja att bara läsa diagrammet så.

Du tror inte det beror på mängder och omständigheter?

StarkaUlf
2016-08-31, 07:16
Du tror inte det beror på mängder och omständigheter?

Självklart, jag har väl inte sagt något annat?

Det är väl snarare ditt första inlägg som mer antyder på att TS skulle kunna vräka i sig fruktos om han gillar det bäst, utan risk för något dåligt, så länge han trivs med det.

Men du kanske bara syftar på just skillnaden mellan fullkorns och vanliga produkter.

kaspen
2016-08-31, 07:58
Självklart, jag har väl inte sagt något annat?

Det är väl snarare ditt första inlägg som mer antyder på att TS skulle kunna vräka i sig fruktos om han gillar det bäst, utan risk för något dåligt, så länge han trivs med det.

Men du kanske bara syftar på just skillnaden mellan fullkorns och vanliga produkter.

Det beror på mängd och omständigheter. I slutändan görs alla kolhydrater ändå om till glukos så vad som är viktigt är vad mängden och vad man trivs med.

YTS
2016-09-03, 08:53
Jag som inte äter animalier tillsammans med sädesslag, kan känna mig låg om jag inte kompletterat måltiden med baljväxter, behöver inte vara några stora mängder för att det skall funka.

Diomedea exulans
2016-09-03, 08:59
Jag tycker att jag blir tröttare efter att ha ätit bakelser, godis osv än efter att ha ätit "vanlig mat". Men kan inte komma på att jag märkt någon skillnad efter t ex vitt bröd jämfört med mörkt. Intressant fråga, ska försöka känna efter tror jag.