handdator

Visa fullständig version : Bästa veganska proteinkällor


AntonHA
2016-08-27, 20:56
Tänkte äta mestadels veganskt bara för att se hur kroppen reagerar. Jag anser dock till skillnad från de flesta veganer, att ett högt proteinintag är optimalt för mitt mål( bygga muskler och bränna fett).

Så för att få i mig 200g protein om dagen, vad för proteinkällor kan rimligen användas? Den enda skillnaden för mig egentligen blir att byta ut kycklingen och mjölken mot något

Diomedea exulans
2016-08-27, 20:59
Det är rätt lätt, faktiskt. Det finns ganska mycket "fuskkött" som innehåller lika mycket protein, eller nästan lika mycket, som kött. Mycket av det där fuskköttet innehåller lite fett och/eller kolhydrater, men oftast ganska lite.

Kolla efter produkter med namn som vegbitar, vegfiléer, vegbollar och vegfärs.

Sen är seitan en fantastisk produkt. Billigt att beställa i form av ett mjöl som man blandar vatten i, gör till en deg och tillagar. Massor med protein, väldigt lite av allt annat.

Icke att förglömma tofu.

Tobbey
2016-08-27, 21:04
Sojamjölk, bönor (jag gillar svarta), tofu, quinoa, havregryn, broccoli etc.

Wain
2016-08-27, 21:11
Blir mycket broccoli för att nå 200g protein...

AntonHA
2016-08-27, 21:11
Sojamjölk, bönor (jag gillar svarta), tofu, quinoa, havregryn, broccoli etc.

Jag är ett stort fan av bönor, men hur fungerar det att äta de i stor mängd? jag tänker mig typ 500g bönor om dagen isf? Hur mycket större volym är 300g bönor än 300g kycklingfile?(inte i en enhet, utan typ hur mycket mer ''mättar de''?)

Rickard
2016-08-27, 21:19
Jag är ett stort fan av bönor, men hur fungerar det att äta de i stor mängd? jag tänker mig typ 500g bönor om dagen isf? Hur mycket större volym är 300g bönor än 300g kycklingfile?(inte i en enhet, utan typ hur mycket mer ''mättar de''?)

Råkar ha lite utav båda i frysen.
Bönorna var cirka 250 gram torr vikt. Kycklingfilén väger 165 gram.

http://m.imgur.com/VOTuRiA

Så bönorna mättar.väldigt mycket mer. Men det är ju väldigt mycket mer kalorier också.

AntonHA
2016-08-27, 21:21
Råkar ha lite utav båda i frysen.
Bönorna var cirka 250 gram torr vikt. Kycklingfilén väger 165 gram.

http://m.imgur.com/VOTuRiA

Så bönorna mättar.väldigt mycket mer. Men det är ju väldigt mycket mer kalorier också.

Det ser ut som sjukt mycket bönor :D
Samtidigt så trycker man ju typ 4-500g kycklingfilé riktigt lätt haha.

Angående dessa ''fakekött'', är det verkligen speciellt nyttigt? Anledningen att jag gör detta är för att se om min kropp mår bättre av det helt enkelt. Fakekött är la typ mixtrat med så att det ska se ut och kännas så mycket som kött som möjligt?

Tree Fiddy
2016-08-27, 22:05
Tänk på att det är typ 75-80% av vegetabiliskt protein som digereras, till skillnad från animaliska proteinkällor där digererbarheten är upp till 95-99%.

Tobbey
2016-08-27, 22:46
Eller så äter du mindre protein och mer carbs!

YTS
2016-08-27, 22:47
Angående dessa ''fakekött'', är det verkligen speciellt nyttigt? Anledningen att jag gör detta är för att se om min kropp mår bättre av det helt enkelt. Fakekött är la typ mixtrat med så att det ska se ut och kännas så mycket som kött som möjligt?

Det är raffinerat protein, då bör näringsvärdena bli lidande.
Läs Gymträning på fungivegetarisk kost, först, så kommer du att inse att du inte behöver 2g/kg kroppsvikt, utan snarare 1,2g. Visserligen blir du inte lika stor, men fettinlagringen blir lägre, och du kommer att bli starkare.
http://www.ytsnutrition.se/gymma-pa-fungi-vegetarisk-kost.pdf
40g baljväxter per måltid är en lämplig nivå att börja med. avser torrvikt, vilket blir ca det dubbla efter blötläggning och kokning.
Torbjörn

YTS
2016-08-27, 22:50
Tänk på att det är typ 75-80% av vegetabiliskt protein som digereras, till skillnad från animaliska proteinkällor där digererbarheten är upp till 95-99%.
Nu är det ju ingen som äter bara kött, så då ligger den totala digererbarheten på ungefär samma nivå, förusatt att man äter fullkornsprodukter och mycket frön, nötter, frukt och grönt.

Wzup2u
2016-08-27, 23:56
Böndryck, böner & linser.

AntonHA
2016-08-28, 08:34
Eller så äter du mindre protein och mer carbs!

Jag presterar just nu lika bra, om än inte pyttelite bättre med ca 150-200g kolhydrater än 450g förut. Dock så äter jag vettigt nu, innan fick jag i mig mina kolhydrater från typ vitt bröd. Men om jag äter ännu mer vettigt för att få i mig kolhydrater så kanske jag känner en energiboost...

Cykelcykel
2016-08-28, 08:47
Bovete och bönor både kolhydrater och protein + billigt och gott

AntonHA
2016-08-28, 09:08
Eller så äter du mindre protein och mer carbs!

Har du en anekdot att berätta om ev. minskat protein och ökade kolhydrater? :)

Beemel
2016-08-28, 09:51
Jag presterar just nu lika bra, om än inte pyttelite bättre med ca 150-200g kolhydrater än 450g förut. Dock så äter jag vettigt nu, innan fick jag i mig mina kolhydrater från typ vitt bröd. Men om jag äter ännu mer vettigt för att få i mig kolhydrater så kanske jag känner en energiboost...

Vad är det för ovettigt med kolhydrater från vitt bröd? =P

Tree Fiddy
2016-08-28, 09:55
Nu är det ju ingen som äter bara kött, så då ligger den totala digererbarheten på ungefär samma nivå, förusatt att man äter fullkornsprodukter och mycket frön, nötter, frukt och grönt.

:confused:

Du digererar inte mer vegetabiliskt protein för att du äter pasta till.

Wzup2u
2016-08-28, 11:01
Vad är det för ovettigt med kolhydrater från vitt bröd? =P

Ingenting beroende på helheten förstås.

& det finns mängder med mörka bröd som är sämre än vita. (titta innehållsförteckning) alternativt se över vad du bakar med.

AntonHA
2016-08-28, 11:06
Vad är det för ovettigt med kolhydrater från vitt bröd? =P

Personligen mår jag kasst av vetemjöl

Wzup2u
2016-08-28, 11:08
Personligen mår jag kasst av vetemjöl

Grovt/mörkt bröd har ju ändå en grund av vetemjöl.

Tobbey
2016-08-28, 11:09
Har du en anekdot att berätta om ev. minskat protein och ökade kolhydrater? :)

Mina macros förut (ungefär) :

3800 - 4200 kcal

220-260g Protein (880 - 1040 kcal)
100-150g Fett (900-1350 kcal)
500-550g Kolhydrat (resterande kcal)

Presterade ok. Ofta trött eller seg. Ofta uppstoppad i magen. Svullen i kroppen dag till dag. Varm. Finnar i ansiktet.

Macros idag (ungefär):

4000-4200 kcal

80-120g Protein
30-50g Fett
Resterande kolhydrater (800-900g)

Presterar alltid bra. Mycket energi dygnet runt. Orkar ta tag i saker bättre. Frekventare toabesök. Sover bättre, vaknar piggare. Bättre resultat i gymmet. Mindre kroppsfett trots viktökning. Inte haft en finne i ansiktet på 2-3 månader. Då har jag bara ätit såhär i 4 månader än. Veganskt.

AntonHA
2016-08-28, 11:41
Mina macros förut (ungefär) :

3800 - 4200 kcal

220-260g Protein (880 - 1040 kcal)
100-150g Fett (900-1350 kcal)
500-550g Kolhydrat (resterande kcal)

Presterade ok. Ofta trött eller seg. Ofta uppstoppad i magen. Svullen i kroppen dag till dag. Varm. Finnar i ansiktet.

Macros idag (ungefär):

4000-4200 kcal

80-120g Protein
30-50g Fett
Resterande kolhydrater (800-900g)

Presterar alltid bra. Mycket energi dygnet runt. Orkar ta tag i saker bättre. Frekventare toabesök. Sover bättre, vaknar piggare. Bättre resultat i gymmet. Mindre kroppsfett trots viktökning. Inte haft en finne i ansiktet på 2-3 månader. Då har jag bara ätit såhär i 4 månader än. Veganskt.
Känner delvis igen mig i din före-bild. Min hy blev extremt mycket bättre sen jag uteslöt vetemjöl. Dock tror jag inte att jag kan äta så mycket kalorier. Ligger jag på ett överskott har jag märkt att jag nästan bara lägger på mig fett.

Tobbey
2016-08-28, 11:48
Mindre/ingen mat som orsakar inflammation i kroppen tror jag är största hjälpen för dålig hy, för min del iallafall. Delvis inget kött eller överhuvudtaget animaliska produkter. Aldrig lyckats få bort finnarna i ansiktet förut, provat det mesta. Får inte heller rödrosiga kinder som förut, det vet jag inte vad det beror på men mindre har det blivit.

Lättare att lägga på sig fett med mycket fett i kosten. Också lättare att lägga på sig fett om man har mycket fettceller; om man varit fetare förut är det lättare att bli fetare igen.

EnergiÖverskott
2016-08-28, 11:53
Finns pasta gjord på svarta bönor. 40 gram protein/100 gram och under 20 gram kolhydrat och typ 4 gram fett/100 Gram så det är ju protein as fuark.

Bönor, Oumph (samma makros och smak som kycklingfilé nästan), sojafärs etc etc. Finns mängder. Bara att dra till affären och botanisera bland det vegetariska utbudet!

AntonHA
2016-08-28, 12:28
Mindre/ingen mat som orsakar inflammation i kroppen tror jag är största hjälpen för dålig hy, för min del iallafall. Delvis inget kött eller överhuvudtaget animaliska produkter. Aldrig lyckats få bort finnarna i ansiktet förut, provat det mesta. Får inte heller rödrosiga kinder som förut, det vet jag inte vad det beror på men mindre har det blivit.

Lättare att lägga på sig fett med mycket fett i kosten. Också lättare att lägga på sig fett om man har mycket fettceller; om man varit fetare förut är det lättare att bli fetare igen.

Jag har legat på runt 2400kcal det senaste, och är nästan i den form jag vill. Behöver gå ned typ 2-3kg till. Tror du att jag kan höja kcalintaget eller ska jag ligga där jag har legat, med sådan kost?

YTS
2016-08-28, 14:12
:confused:

Du digererar inte mer vegetabiliskt protein för att du äter pasta till.

Jo! Procentuellt på hela måltiden!

Wzup2u
2016-08-28, 14:46
Finns pasta gjord på svarta bönor. 40 gram protein/100 gram och under 20 gram kolhydrat och typ 4 gram fett/100 Gram så det är ju protein as fuark.

Bönor, Oumph (samma makros och smak som kycklingfilé nästan), sojafärs etc etc. Finns mängder. Bara att dra till affären och botanisera bland det vegetariska utbudet!

På tal om bönpasta, så får jag så helvetes ont i magen av dom =/ dock kan jag äta bönor annars.
Dunno why...

Tree Fiddy
2016-08-28, 19:28
Jo! Procentuellt på hela måltiden!

Procentuellt på måltiden ja, mer protein digererat från vegetabilisk källa nej.

AntonHA
2016-08-28, 20:05
Vad tycker ni om Zetas ekologiska svarta bönor? De innehåller 0.8g salt per 100gram såg jag nu (De är packade i en liten kartongförpackning). Är alla typer av svarta bönor man köper så saltbehandlade?

Cykelcykel
2016-08-28, 20:35
Skölj de i vatten om du tycker de är för salta

Wzup2u
2016-08-28, 22:09
Vad tycker ni om Zetas ekologiska svarta bönor? De innehåller 0.8g salt per 100gram såg jag nu (De är packade i en liten kartongförpackning). Är alla typer av svarta bönor man köper så saltbehandlade?

Du häller ju även av vattnet... plus sköljer...
Sen är ju inte 0,8g överdrivet mycket ändå.

På bilden är det 1 gram och du har 1/5edel mindre...

http://gethelponline.org/img/How%20Much%20Is%20a%20Gram_1.jpg

Dock rekomenderar jag zetas Cannelloni bönor.... YUMMY!!!!!!!

Rickard
2016-08-29, 06:58
Vad tycker ni om Zetas ekologiska svarta bönor? De innehåller 0.8g salt per 100gram såg jag nu (De är packade i en liten kartongförpackning). Är alla typer av svarta bönor man köper så saltbehandlade?

Det finns ju stora möjligheter att spara in både salt och pengar genom att blötlägga och koka själv.

Beemel
2016-08-29, 09:43
Personligen mår jag kasst av vetemjöl

Så definitionen på att äta vettigare, i detta fall, är alltså att undvika saker du mår kasst av.. Låter rimligt =P

z_bumbi
2016-08-29, 20:07
Försök inte helt plötsligt att äta bara bönor för att täcka den önskade proteinmängden utan öka mängden gradvis, ett stort problem med att äta mycket protein från vegetabilier är att mängden fibrer också blir väldigt stor.

AntonHA
2016-08-29, 22:51
Försök inte helt plötsligt att äta bara bönor för att täcka den önskade proteinmängden utan öka mängden gradvis, ett stort problem med att äta mycket protein från vegetabilier är att mängden fibrer också blir väldigt stor.

Jag kör på Tobbeys spår, dvs mer kolhydrater och mindre protein. Tänkte att jag kan prova nya macros när jag ändå testar ny mat :)