handdator

Visa fullständig version : Smärta i ena underarmen vid roddövningar


Fok
2016-08-26, 08:19
Hej,

Sen ett år tillbaka har jag fram och tillbaka problem med min högra underarm vid roddövningar, i princip alltid när jag kör lite tungt. Med tungt menar jag att jag närmar mig eller faktiskt når failure. (Man skulle kunna argumentera att jag redan nått teknisk failure uppenbarligen)

Det som händer, tror jag, är att jag på något sätt kopplar in handleden för att få stången till sitt slutläge vilket till följd efter passet resulterar i att jag har ont i underarmen. Inte direkt under själva passet men efteråt och efterföljande dagar/veckor så kan jag inte köra några roddövningar i princip.
Detta har nu hänt mig tre gånger senaste halvåret och jag inser att jag uppenbarligen behöver ändra något. Jag insåg det såklart tidigt och upplever att jag gjort det, men uppenbarligen inte tillräckligt.


Svaret till min fråga är kanske i det närmaste självklart, dvs. kör inte tyngre än vad du orkar, men jag känner liksom inte att jag "fuskar" innan det är för sent. Svårt att förklara, men eftersom smärtan gör sig påmind efteråt är det svårt att veta hur mycket jag bör hålla igen.

Så, vad gör jag.

Hoppar rodd helt och ersätter det och i sådant fall med vad?

Kör lätt, men då är känslan att om jag ökar succesivt kommer öka och sen hamna på samma punkt?

Gipsar handlederna så att jag inte kan kränga med dem när det blir jobbigt? Kanske inte har med handlederna att göra ens men min egen känsla är att jag gör något där. Sen är de extremt flexibla på mig med vilket kanske är negativt i det här fallet.

Nåväl, tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH

Fok