handdator

Visa fullständig version : Blir man svagare av lågt glykogen i musklerna?


Mr Eks
2016-08-25, 16:03
Hej

Säg att man har 50 % av max glykogen i musklerna. kommer man då vara svagare än när man har 100 %, eller är det först när glykogenet når nära 0 % som man blir svagare?


m.v.h.

BengtBurk
2016-08-25, 17:59
Resistance exercise performance

Resistance exercise is typically characterized by short bursts of nearly maximal muscular contractions. When performing resistance exercise, glycogen is crucial to resynthesize the phosphate pool, which provides energy during high intensity muscle contractions [37]. According to MacDougall et al. [37], the majority of ATP is derived from glycolysis [38]. In line with this, a typical resistance exercise session has been shown to reduces glycogen levels by approximately ~24-40 % [37, 39–41]. This reduction in glycogen content during exercise is determined by the duration, intensity and volume of the performed exercise bout. The largest reductions in glycogen are seen with high repetitions with moderate load training [40], an effect that mainly occurs in type II fibers [39]. It has been demonstrated that a reduction of muscle glycogen affects both isokinetic torque [29] and isoinertial resistance exercise capacity negatively [42]. However, this effect is not always evident [43] and is likely to be affected by the protocol used to induce glycogen depletion [44]. Based on the assumption that pre-exercise glycogen content can influence exercise performance, it seems that the pre-exercise carbohydrate ingestion requires particular attention [44].

Although it is widely accepted that carbohydrate ingestion before endurance exercise enhances work capacity [45, 46], carbohydrate ingestion before resistance exercise has not been studied to the same extent. The importance of carbohydrates for the resistance exercise-type athlete can be substantiated by the idea that glycogen plays a relatively important role in energy metabolism during resistance exercise. For example, it has been shown that pre-resistance exercise carbohydrate ingestion increases the amount of total work [47–49]. In contrast, other reports show no benefit of carbohydrate ingestion on total work capacity [50, 51]. To precisely determine the role of glycogen availability for the resistance exercise athlete more training studies that feature a defined area of outcome measures specifically for performance and adaptation are needed.
Glycogen availability and skeletal muscle adaptations with endurance and resistance exercise (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4687103/)

Ganska dåligt studerat och beror väl till stor del på hur man ska mäta styrkan och hur mycket glykogen man har kvar.

Gerdler
2016-08-26, 08:37
Vore intressant att veta vad som händer med hypertrofin, styrkan och kanske styrkeutvecklingen när man har 0% till kanske 110%(superkompensation) fulla glykogenreserver i en muskel. För det är ju många som försökt manipulera det där genom åren med att tömma och fylla genom att cykla makros eller genom intermittent fasta på olika sätt.

1x0
2016-08-26, 08:50
Vore intressant att veta vad som händer med hypertrofin, styrkan och kanske styrkeutvecklingen när man har 0% till kanske 110%(superkompensation) fulla glykogenreserver i en muskel. För det är ju många som försökt manipulera det där genom åren med att tömma och fylla genom att cykla makros eller genom intermittent fasta på olika sätt.
Jag har legat lågt på kolhydrater några dagar. Dragit ut och landsvägscyklat ~3 timmar (fastande) sedan dragit och styrketränat helkropp 2 timmar (fortfarande fastande).
Det som märks av är att välmående dippar något enormt. Blir gråtfärdig och helt väck i skallen. Benen blir spaghetti; ostabila, skakiga och trycklösa. Känns som en träningsvärk som inte släpper.
Det är bara övningar på gymmet som involverar benen som är drabbade av minskad styrka. Bänkpressa kan jag göra utan problem under en sådan här dag. Fast det kassa välmåendet drabbar träningen negativt också. Har käkat vingummin efter cyklingen/under styrketräningen men vetifan om det gav något. Borde ju göra det om jag tömmer mig från 3-timmarsrundan (?).
Uttorkning var jag inne på också, att det kan vara - men jag dricker rejält får t.o.m ta kisspausar under cyklingen och styrketräningen. Urinen inte knallgul heller.

När jag sedan kommer hem och äter 4-6 tusen kcal och 1300+g K så försvinner värken i benen och välmåendet skjuter i taket haha. Vet inte om det är fysiologiskt eller bara psykiskt dock; att jag blir glad för jag tränat klart och kan äta, kolla tvserier sedan sova. :Pp

________

Fast nu misstolkar jag lite hur du menar. Eller min text ovan är inte givande till din 'frågeställning'. :P

Leangains är väl träna varannan dag (eller 3 dagar i veckan), lite kolhydrater på vilodagarna sen brassa på med refeed-tänk/makros på styrketräningsdagarna. Jag tror det blir väldigt svårt att tömma så pass mycket glykogen, genom bara styrketräning, att det kommer ge något. Konditionsträning på vilodagen kombinerat med lågt kolhydratsintag kanske? Fast då drabbas återhämtningen negativt, väldigt mycket iallafall på mig (om jag konditionstränar och inte fyller på med kolhydrater och tillräckligt med kalorier post-workout).

__________

EDIT: Glykogen är väl inte kopplat i hela kroppens muskler? Utan när jag cyklar tömmer jag 'bara benens glykogenföråd'? Så min styrka i bänkpress ska vara oförändrad? :P
Om jag har ett viktigt böjpass cyklar jag efter styrketräningen istället. Är det ett viktigt bänkpass kan jag cykla innan.

Gerdler
2016-08-26, 09:39
Jag tänkte egentligen mer på ultimate diet versionerna som leangains troligen kommer åtminstone delvis från.

Glykogen är inte kopplat utan finns i muskelcellerna. Jag har för mig att de kan frigöras fast att kroppen först tar leverns glykogenreserv innan den frigör glykogen från icke arbetande muskler. Sen är ju sådana här processer inte av/på i sin natur utan mer en glidande skala. Så om du har fulla glykogenreserver i hela kroppen när du påbörjar din cykeltur så kommer du inte ha fulla reserver i någon muskel när du avslutar den.

z_bumbi
2016-08-26, 15:37
Vore intressant att veta vad som händer med hypertrofin, styrkan och kanske styrkeutvecklingen när man har 0% till kanske 110%(superkompensation) fulla glykogenreserver i en muskel. För det är ju många som försökt manipulera det där genom åren med att tömma och fylla genom att cykla makros eller genom intermittent fasta på olika sätt.

Superkompensation kan nå över 250%. I mitt huvud dyker siffror på 70 "någon enhet" som normalfall och 180-200 som superkompenserat men det är länge sedan jag läste om det så det kan vara totalt fel.
Ligger man på 0% är man rejält svag då man bör varit död i ett antal timmar.

Agitator
2016-08-26, 15:54
Kan det ens gå tiln 0%? Har för mig att kroppen reglerar så det alltid finns en viss nivå.

Gerdler
2016-08-26, 16:11
Verkligen 250%? Men det kräver rätt mycket att komma upp i det va? Jag kör ofta helkropp och sedan äter jag rätt mycket de närmsta timmarna efter det, men jag tänker att jag kanske kommer upp i 100-120% av normal i de musklerna jag tränat. Hade jag kommit upp till 250% så hade det märkts på vågen ganska mycket med all vätska det binder.

Förresten jag läste på lite och kom fram till att glykogen inte kan frigöras från muskler utan bara från levern. Så det verkar fullt möjligt att till stor del tömma benmusklerna med cykling och ändå ha fullt i bröstmuskulaturen till bänkpressen.

Sverker
2016-08-26, 16:45
Kan det ens gå tiln 0%? Har för mig att kroppen reglerar så det alltid finns en viss nivå.


Det finns alltid lite glykogen i muskeln. För att lagra glykogen behöver en "primer", en lite kärna av glykogen som muskelcellen fäster upp glukosen på.

Vi kan anta att denna primer kom från mamma och ägget precis som att mitokondrien kommer från ägget;).

Mr Eks
2016-08-26, 16:53
Det finns alltid lite glykogen i muskeln. För att lagra glykogen behöver en "primer", en lite kärna av glykogen som muskelcellen fäster upp glukosen på.

Vi kan anta att denna primer kom från mamma och ägget precis som att mitokondrien kommer från ägget;).

Blir man svagare av att ha 50 % glykogen än att ha 100 %? *screwy*

Sverker
2016-08-26, 17:36
Säkert inte vid ett maxlyft. Energin kommer från ATP och kreatinfosfat. Men kör du flera reps så kommer glykogenet att förbrännas till mjölksyra för att kunna hålla vikten i rörelse.

Det andra jag skrev i tidigare post var mest nörderi.

z_bumbi
2016-08-27, 17:14
Problemet med maxlyft är att man vill värma upp och då vill man återhämta sig så snabbt som möjligt dvs ha tillgång till mycket glykogen. Sen finns det berömda trycket som många upplever förbättrar prestationen och en del i det är att vara välfylld med glykogen.