handdator

Visa fullständig version : Frukt och grönsaker påverkar inte cancerrisken rött kött innebär


King Grub
2016-08-25, 09:16
Background:

High red meat consumption is associated with a shorter survival and higher risk of cardiovascular disease (CVD), cancer, and all-cause mortality. Fruit and vegetable (FV) consumption is associated with a longer survival and lower mortality risk. Whether high FV consumption can counterbalance the negative impact of high red meat consumption is unknown.

Objective:

We evaluated 2 large prospective cohorts of Swedish men and women (the Swedish Mammography Cohort and the Cohort of Swedish Men) to determine whether the association between red meat consumption and the risk of all-cause, CVD, and cancer-specific mortality differs across amounts of FV intake.

Design: The study population included 74,645 Swedish men and women. Red meat and FV consumption were assessed through a self-administered questionnaire. We estimated HRs of all-cause, CVD, and cancer mortality according to quintiles of total red meat consumption. We next investigated possible interactions between red meat and FV consumption and evaluated the dose-response associations at low, medium, and high FV intake.

Results:

Compared with participants in the lowest quintile of total red meat consumption, those in the highest quintile had a 21% increased risk of all-cause mortality (HR: 1.21; 95% CI: 1.13, 1.29), a 29% increased risk of CVD mortality (HR: 1.29; 95% CI: 1.14, 1.46), and no increase in the risk of cancer mortality (HR: 1.00; 95% CI: 0.88, 1.43). Results were remarkably similar across amounts of FV consumption, and no interaction between red meat and FV consumption was detected.

Conclusion:

High intakes of red meat were associated with a higher risk of all-cause and CVD mortality. The increased risks were consistently observed in participants with low, medium, and high FV consumption.

High red meat intake and all-cause cardiovascular and cancer mortality: is the risk modified by fruit and vegetable intake? Am J Clin Nutr August 24, 2016.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/08/23/ajcn.116.135335.full.pdf+html

Morty
2016-08-25, 10:14
vegancrewet be like
http://www.lovethisgif.com/uploaded_images/6798-Gif-gif-Animation-Animated-Pictures-movie-tv-vegan-hannibal-Lecter-....gif

Grahn
2016-08-25, 11:03
No increase in cancer risk och ökning av CVD står det väl...eller missar jag ngt?

King Grub
2016-08-25, 11:06
Det gör du nog, för så står det inte.

Grahn
2016-08-25, 11:19
"High intakes of red meat were associated with a higher risk of all-cause and CVD mortality"

Står vad jag kan se i results att cancer inte skiljde mellan högt och lågt intag av rött kött, frukt och grönt hjälpte inte något öht men det sågs heller ingen ökning av cancer utan ökningen var för hjärt och kärlsjukdomar och andra dödsorsaker kopplat till högt intag av rött kött.

Ser faktiskt inte vad som jag skulle missuppfattat, förklara gärna.

King Grub
2016-08-25, 11:39
Ingen har ens misstänkt att grönsaker skulle öka cancerrisken. Det intressanta är att man kanske inte kan minska den ökade risken för cancer som ett högt köttintag innebär med att äta mycket frukt och grönsaker i stället.

Grahn
2016-08-25, 11:51
Ingen har ens misstänkt att grönsaker skulle öka cancerrisken. Det intressanta är att man kanske inte kan minska den ökade risken för cancer som ett högt köttintag innebär med att äta mycket frukt och grönsaker i stället.

Nej där är jag med dig 100%, jag förstår bara inte hur du får ut ökad cancerrisk för rött kött ur studien.

"Compared with participants in the lowest quintile of total red meat consumption, those in the highest quintile had a 21% increased risk of all-cause mortality ....a 29% increased risk of CVD mortality ... and no increase in the risk of cancer mortality."

No increase in cancer mortality för de i den högsta rött kött konsumptionsgruppen. Här avser man ju inte Frukt och grönt, det kommer i nästa stycke:

"Results were remarkably similar across amounts of FV consumption, and no interaction between red meat and FV consumption was detected."

Frukt och grönt påverkade inte öht åt något håll för dödlighet, alls.

King Grub
2016-08-25, 11:53
Det är känt sedan länge, dokumenterat i ett stort antal studier, och WHO har officiellt klassat rött kött som en känd cancerogen.

Grahn
2016-08-25, 11:59
Det är känt sedan länge, dokumenterat i ett stort antal studier, och WHO har officiellt klassat rött kött som en känd cancerogen.

Vilket denna studie tycks lite omärkt säga emot, rött kött är väl iofs senast jag såg det klassat som en trolig cancerogen och processat kött som en känd.

http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
"7. Red meat was classified as Group 2A, probably carcinogenic to humans. What does this mean exactly?

In the case of red meat, the classification is based on limited evidence from epidemiological studies showing positive associations between eating red meat and developing colorectal cancer as well as strong mechanistic evidence.

Limited evidence means that a positive association has been observed between exposure to the agent and cancer but that other explanations for the observations (technically termed chance, bias, or confounding) could not be ruled out."

Processat kött är det WHO klassat som en känd cancerogen.

Wain
2016-08-25, 13:42
Grönsaker minskar alltså inte en risk som inte existerar?

Grahn
2016-08-25, 14:17
Grönsaker minskar alltså inte en risk som inte existerar?

Minskade ju inte risken för hjärt och kärl eller övrig dödlighet heller iofs. Funkar alltså inte att kompensera.

Wain
2016-08-25, 14:35
Minskade ju inte risken för hjärt och kärl eller övrig dödlighet heller iofs. Funkar alltså inte att kompensera.

Svårt att uttala sig om då studien ev. har någon form av metodologiskt fel då den inte ser den ökade cancerrisken associerad till rött kött. Eller så har de rätt och rött kött ger inte någon ökad cancerrisk. Grubs rubrik är iaf en övertolkning.

Wzup2u
2016-08-25, 19:43
Pisssit översatt men för den som vill förstå lite ändå dock.

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&rurl=translate.google.se&sl=en&tl=sv&u=http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/08/23/ajcn.116.135335.abstract&usg=ALkJrhhc4g2X7AwPgLIenIoB43nITuwYxQ

kaspen
2016-08-25, 20:11
Jävligt intressant!!

chadd
2016-08-25, 22:42
Svårt att uttala sig om då studien ev. har någon form av metodologiskt fel då den inte ser den ökade cancerrisken associerad till rött kött. Eller så har de rätt och rött kött ger inte någon ökad cancerrisk. Grubs rubrik är iaf en övertolkning.

Jag ser inte precis några metodologiska fel när jag läser igenom fullängdaren. De har helt enkelt inte sett något sådant samband. Men nu bygger man ju inte sin världsbild på enstaka studier utan får göra en sammanvägning av flera olika studier.

Luca Brasi
2016-08-25, 22:45
Det är svårt att göra rubriker eftersom antalet tecken är en aning begränsat.

Wain
2016-08-26, 09:35
Jag ser inte precis några metodologiska fel när jag läser igenom fullängdaren. De har helt enkelt inte sett något sådant samband. Men nu bygger man ju inte sin världsbild på enstaka studier utan får göra en sammanvägning av flera olika studier.

Ok, har inte läst själv ännu.

Självklart så ser man inte enbart till enskilda studier. Dock kan man från denna studie inte uttala sig om att grönsaker inte skulle minska den ökade cancerrisken från rött kött iom att man inte ens ser denna ökade cancerrisk.

Tydligen är inte den ökade cancerrisken från rött kött så uppenbar, då den inte ses i en cohortstudie på 74,645 svenskar...

F.ö.

"Increased intakes of nonprocessed meat were not associated with higher mortality"

J.V
2016-08-26, 09:59
Ok, har inte läst själv ännu.

Självklart så ser man inte enbart till enskilda studier. Dock kan man från denna studie inte uttala sig om att grönsaker inte skulle minska den ökade cancerrisken från rött kött iom att man inte ens ser denna ökade cancerrisk.Nu kanske jag har missuppfattat dig ordentligt, men hur kommer du fram till att denna studie inte ser sammanband mellan hogt intag av rott kott och cancer/dodlighet?

Det star ju tva ganger bara i abstraktet att rott kott anses vara kopplat till cancer/dodlighet.

Background:

High red meat consumption is associated with a shorter survival and higher risk of cardiovascular disease (CVD), cancer, and all-cause mortality. Fruit and vegetable (FV) consumption is associated with a longer survival and lower mortality risk. Whether high FV consumption can counterbalance the negative impact of high red meat consumption is unknown.

Conclusion:

High intakes of red meat were associated with a higher risk of all-cause and CVD mortality. The increased risks were consistently observed in participants with low, medium, and high FV consumption.

Wain
2016-08-26, 10:14
Nu kanske jag har missuppfattat dig ordentligt, men hur kommer du fram till att denna studie inte ser sammanband mellan hogt intag av rott kott och cancer/dodlighet?

Det star ju tva ganger bara i abstraktet att rott kott anses vara kopplat till cancer/dodlighet.

Nu blandar du ihop olika saker. Vad de skriver i Background är inte deras resultat, i deras egna resultat säger de att det inte är någon skillnad för cancer, dock ökade risker för kardiovasklära sjukdomar och dödlighet (dock bara för processat kött).

Som Grahn redan har sagt:

Nej där är jag med dig 100%, jag förstår bara inte hur du får ut ökad cancerrisk för rött kött ur studien.

"Compared with participants in the lowest quintile of total red meat consumption, those in the highest quintile had a 21% increased risk of all-cause mortality ....a 29% increased risk of CVD mortality ... and no increase in the risk of cancer mortality."

No increase in cancer mortality för de i den högsta rött kött konsumptionsgruppen. Här avser man ju inte Frukt och grönt, det kommer i nästa stycke:

"Results were remarkably similar across amounts of FV consumption, and no interaction between red meat and FV consumption was detected."

Frukt och grönt påverkade inte öht åt något håll för dödlighet, alls.

Wain
2016-08-26, 10:23
F.ö. så finns det ett antal tidigare artiklar som har precis samma resultat gällande processat vs. oprocessat kött, dvs att dessa risker inte existerar för oprocessat rött kött, tex:

Bellavia A, Larsson SC, Bottai M, Wolk A, Orsini N. Differences in
survival associated with processed and with nonprocessed red meat
consumption. Am J Clin Nutr 2014;100:924–9.

Kappeler R, Eichholzer M, Rohrmann S. Meat consumption and diet
quality and mortality in NHANES III. Eur J Clin Nutr 2013;67:598–
606.

Takata Y, Shu X-O, Gao Y-T, Li H, Zhang X, Gao J, Cai H, Yang G,
Xiang YB, ZhengW. Red meat and poultry intakes and risk of total and
cause-specific mortality: results from cohort studies of Chinese adults
in Shanghai. PLoS One 2013;8:e56963.

Skrollovicz
2016-08-26, 11:54
Det är känt sedan tidigare att rött kött ger ökad risk för cancer. Vad är problemet?

J.V
2016-08-26, 11:58
Nu blandar du ihop olika saker. Vad de skriver i Background är inte deras resultat, i deras egna resultat säger de att det inte är någon skillnad för cancer, dock ökade risker för kardiovasklära sjukdomar och dödlighet (dock bara för processat kött).

Som Grahn redan har sagt:Jag är väl medveten om att background inte är deras resultat. Det är ju däremot ett konstaterande att det enligt tidigare forskning finns risker kopplat till rött kött.


Tapatalk.

Grahn
2016-08-26, 12:05
Det är känt sedan tidigare att rött kött ger ökad risk för cancer. Vad är problemet?

Att det är ju välkänt men ändå inte fullständigt bevisat känns som ett problem. Speciellt i denna studien som lite försynt slätar över att den inte påvisade någon ökad cancerrisk att mitigera.

Grahn
2016-08-26, 12:09
För alla förvirrade från WHOs egna sida:

"However, consumption of red meat has not been established as a cause of cancer." http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

Wain
2016-08-26, 12:55
Som Grahn säger så är cancersambandet mellan rött kött och cancer inte alls välbevisat och etablerat som sanning.

Från denna studie tyckte jag att följande var intressant:

1. De ser ingen ökad cancerrisk associerad till rött kött, inte ens processat rött kött.
2. De ser en ökad risk för kardiovaskulära sjukdomar och dödlighet som är associerad till processat rött kött, men inte oprocessat.
3. Denna risk kan inte motverkas genom ökad konsumption av färska grönsaker.

Och i relation till trådens rubrik:
4. Man kan uppenbarligen inte motverka en ökad cancerrisk med färska grönsaker om det inte finns en ökad cancerrisk.

Skrollovicz
2016-08-26, 15:49
Rött kött innebär en ökad cancerrisk i ett dos-respons-förhållande, står det i länken. Inte ett lika kraftfullt samband som för processat rött kött visserligen, men tillräckligt för att göra slutsatsen.

Lipservice
2016-08-26, 18:54
Taskigt för mig som allergiker som bara kan äta rött kött. Om nu cancer risken ökar dvs.

Luca Brasi
2016-08-26, 19:06
Taskigt för mig som allergiker som bara kan äta rött kött. Om nu cancer risken ökar dvs.

Akta dig för fästingar.

Lipservice
2016-08-26, 19:22
Akta dig för fästingar.

Haft en fästing under 30 år. Tror inte mitt blod är opti för de små :d

Luca Brasi
2016-08-26, 19:25
Haft en fästing under 30 år. Tror inte mitt blod är opti för de små :d

Jag borde kanske förklara mina associationsbanor...
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/allt-fler-drabbas-av-kottallergi-efter-fastingbett/

adde
2016-08-26, 20:58
Det står cancer mortality. Dvs de ser inget samband mellan rött kött och död i sammanräknat alla cancerdiagnoser. Det betyder inte att rött kött inte har/kan ha en ökad risk för att utveckla cancer eller för att dö i specifika cancerformer (typ mage/tarm)