handdator

Visa fullständig version : Världsmästare i deadlift äter 1200 kcal per dag


r4ll3
2016-08-24, 19:58
Personen jag syftar på är Dr. Nun Amen-Ra och som namnet antyder handlar det om en akademiskt skolad herre, vilket man också kan höra på hans sätt att prata då han använder många avancerade termer och ger åtminstone intrycket av att komma ifrån en vetenskaplig bakgrund. Hela hans sätt att tala är mycket monoton och lowkey, väldigt speciell mao.

Enligt Amen-Ra så äter han endast mellan 1250-1500 kcal per dag, och då under en timmas ätmönster. Under dagen spenderar han tid åt "persistance training" (dvs cardio) och styrketräning, och är alltså hyfsat aktiv. Han talar väl om meditation, vilket han själv ägnar tid åt (till och med mellan setten när han tränar) och tillhör någon sorts asketismfilosofi. Några har nämnt att han pratar som en egyptisk gud och tittar man på hans Facebook verkar han vara intresserad av just egyptologi. Mycket av han livsstil handlar om livsförlängning och en nyckel till detta är hans dagliga fastande och enligt egen utsago måste han vara minst 50 år gammal.

Går man in på hans LinkedIn så har han spenderat många år med att bilda sig, 18 år totalt. En Bachelor, två Master och en PhD. Detta gäller i ämnena gerontologi, epidemiologi och tanatologi (samt förmodligen en del biomedicinska kurser). Jag skulle säga att hans artiklar och böcker är andra hälften av hans "geniskap", och dessa verkar samtliga vara avancerad vetenskap. En av hans böcker heter: "Mind, Matter, Mathematics & Mortality: Meditations on a Momentous Metaphysical Theory". Hans vetenskap är publicerad under PubMed och som jag förstår är det endast seriös vetenskap som postas där.

Här under bifogar jag en halvtimmes intervju med honom:
dR1FCJS8DoM

Och här sätter han världsrekord i deadlift:
tLAWbwYzStU

^^ På den videon så ser ni hur rippad och muskulös han faktiskt är och även hans speciella sätt att prata på.

Några frågor som i alla fall väckt mig som jag tycker vi kan diskutera kring:

* Är detta ens möjligt? Att vara vegan, så stark, äta enligt "cyclic fasting" och "caloric restriction" och ändå prestera så väl som honom?

* Vad är ert allmänna intryck av hans livsstil?

* Är han så pass påläst som han ger intrycket av att vara?

Cobolt
2016-08-24, 20:22
Haha, ja nu blommar löken.

Old Nick
2016-08-24, 20:34
Några har nämnt att han pratar som en egyptisk gud

Vilken av de egyptiska gudarna låter han som, när han pratar och använder sina avancerade termer?

Alkro
2016-08-24, 20:37
Det här måste ju vara definitionen av en "bromance".

Linjedomarn
2016-08-24, 20:37
För att förtydliga så var det ett rekord i ADFPF, alltså inte IPF (där rekordet är drygt 15kg tyngre). Sen måste han ha världshistoriens längsta armar i förhållande till kroppslängden. Men han är helt klart en bra lyftare. Han äter nog bara så snålt i perioder och ja, man kan säkert bli så stark genom att bara äta en gång per dag. Han är säkert påläst och utbildad men man kan svänga ut i konstiga banor trots det.

Jontalinen
2016-08-24, 20:38
Vilken av de egyptiska gudarna låter han som, när han pratar och använder sina avancerade termer?

Låter mer som Xerxes i filmen 300, utan samma mörka stämma.

Chok Dee
2016-08-24, 20:42
Varför har han tuttar ? :Virro:banned

Ozziking
2016-08-24, 20:53
När säger han att han käkar 1200-1500?

Kom också över denna häromdagen på youtube. Galet nice!

r4ll3
2016-08-24, 20:55
Vilken av de egyptiska gudarna låter han som, när han pratar och använder sina avancerade termer?

Det var inte jag som uttala mig om det utan det var en YouTube-kommentar:
"This guy read the book of Ra too many times. He speaks exactly the way they write in that book. Also God Himself gave us meat to eat, so there is nothing wrong with eating meat."

Jag skrev lite slarvigt mao, då det egentligen handlade om en bok. :)

Varför har han tuttar ? :Virro:banned

Du tror det är gynekomasti, orsakad av otillåtet bruk av steroider? *flex*

r4ll3
2016-08-24, 20:56
När säger han att han käkar 1200?

Det står på hans hemsida att han äter mellan 1250 - 1500 kcal om dagen, fick siffran ifrån nåt annat håll som inte verkar riktigt, men det varierar alltså mellan dem siffrorna. Vilket fall som, det är ju ändå rätt så extrema nivåer om vi pratar om kroppsbyggning och styrkelyft på hans nivå, inte sant? Vissa menar att han ljuger.

Tomas Tryffel
2016-08-24, 21:05
Vissa menar att han ljuger.

Det låter rimligt.

Wain
2016-08-24, 21:20
Pub med är en sökmotor och publicerar ingen forskning.

Diomedea exulans
2016-08-24, 21:21
Gissar att han ljuger lite för att öka sin hype.

bighulken
2016-08-25, 00:40
Jag åt också 1200-1500Kalorier/dag!!.....
Och bänkar hyfsat!!...när jag tävlar......

Sen efter denna dag, då jag åt 1200-1500 kalorier, (magsjuk).....så återgick jag till den vanliga kosten....

Klart man kan publicera dessa foton/klipp, å säga/skriva massa saker osv. Men han åt knappast 1200 kalorier, för att bygga denna kropp. Nu kanske han låg/ligger på 1200-1500 kalorier, på sin diet, för att komma fram till sin deff, som foton visar.....men ska man bygga styrka/kropp så får man nog käka lite mera, samt träna.

Ät ordentligt, och träna ordentligt!!!..........samt vila ordentligt!

Wain
2016-08-25, 07:28
Haha, var tvungen att kolla vad hans s.k. seriösa vetenskap var.

Han har totalt tre artiklar, två artiklar publicerade i en journal som heter Medical Hypotheses.

"Hypotheses will publish ideas or criticisms of ideas from any person, irrespective of whether any experimental testing of the ideas has been performed by the writer."

Den sista är publicerad i Food and Nutrition Sciences, verkar knappt existera när man googlar den.

ARMSTARK
2016-08-25, 11:37
Jag har kollat lite på vad dessa veganer har att säga på youtube. Det som slår mig är att alla är antingen zombieliknande sega som herren i trådstarten, eller så beter de sig som om de vore påverkade av något och ser ut som "Ahmed the dead terrorist". Är det verkligen nyttigt det där? Att man blir som ett skelett om man inte får i sig tillräckligt med näring förstår man ju men det måste påverka hjärnan negativt också, eller?

Beemel
2016-08-25, 12:21
Jag har kollat lite på vad dessa veganer har att säga på youtube. Det som slår mig är att alla är antingen zombieliknande sega som herren i trådstarten, eller så beter de sig som om de vore påverkade av något och ser ut som "Ahmed the dead terrorist". Är det verkligen nyttigt det där? Att man blir som ett skelett om man inte får i sig tillräckligt med näring förstår man ju men det måste påverka hjärnan negativt också, eller?

Jag vet inte vad för videor du sett och hur du lyckats få det till att "alla" verkligen är på det sätt du beskriver.

Men hur som helst,

Har själv levt på vegankost under 7 år av mitt liv (1 år före och 3 år efter detta som lakto-ovo-veg) och jag känner inte alls igen mig i det du skriver. Jag umgicks under den perioden med väldigt många med liknande kosthållning och de såg ut som folk gör mest. Allt ifrån anorektisker till överviktiga, otränade till väldigt vältränade. Kort sagt ingen, som inte visste, skulle ur den gruppen kunna härleda en kosthållning på grund av de faktorer du nämner.
Det finns väl exempelvis en hel hög med högpresterande atleter som lever på vegankost, inom massor av olika idrotter.

vicarious
2016-08-25, 12:28
Klart man pratar segt och konstigt om man bara äter 1200-1500 kcal om dagen. För lite glukos till hjärnan :D

chadd
2016-08-25, 12:43
Hans vetenskap är publicerad under PubMed och som jag förstår är det endast seriös vetenskap som postas där.


Som Wain är inne på så har du missförstått PubMed. Du kan se det som en sökmotor för artiklar som publiceras i vissa typer av vetenskapliga tidsskrifter. Många vetenskapliga tidsskrifter är totalt skräp och publicerar vad fan som helst (speciellt om du betalar för att få det publicerat) och även mer seriösa tidsskrifter publicerar allt som oftast saker som är helt åt skogen tokigt (ibland pga. forskningsfusk: se Macchiarini t.ex.).



* Är han så pass påläst som han ger intrycket av att vara?


Han har fina vetenskapliga titlar så nog är han påläst inom något iaf. Det betyder dock inte att han har rätt i något som helts alls som han påstår.

Tomas Tryffel
2016-08-25, 15:45
Klart man pratar segt och konstigt om man bara äter 1200-1500 kcal om dagen. För lite glukos till hjärnan :D

Exakt. Han pratar ju som någon som äter 1200-1500 kcal om dagen, så det kanske stämmer...
Eller så vill han göra sig lite märkvärdig :)

1x0
2016-08-25, 16:05
Det kan väl stämma 1200-1500kcal per dag?
Kallas väl "chronies"?
https://en.wikipedia.org/wiki/CRON-diet

De gör någon typ av omvänd reverse diet; minskar matintaget (kalorier) under långa perioder, då vänjer sig kroppen och får ny energibalans?

T.ex är min energibalans under en chilldag ca 2800kcal.
Sänker sedan med 100kcal varannan vecka eller något.
Kroppen vänjer sig vid minskade kalorimängden och hittar energibalans. Massa faktorer som gör att eventuell viktnedgång avstannar / kroppen ny energibalans, minskad spontanrörelse och TEF från mat osv.
Till slut är min energibalans 2400kcal, utan att gått ner i kroppsvikt (kroppssammansättningen oförändrad).

Jag tror det kan vara lite därför många gnäller på sin låga energibalans; de har 'hamnat ur synk' med sin optimala energibalans/energiintag, då kanske de kan köra lite reverse-diet liknande och "vinna" tillbaks 200-400kcal extra mat per dag, utan viktuppgång (?).
Skulle tro det är extra vanligt folk som kör mycket konditionsträning, varje dag. Lite också att kroppen vänjer sig vid konditionsträningen och blir mer effektiv på spara in kalorier under den.
T.ex att 1 timmes landsvägscykling brände 900kcal som nybörjare - efter 2 år bränner det bara 400kcal. <-- Hård broscience.


(Delvis) Broscience av mig. :PpP

ceejay
2016-08-25, 17:25
Det kan väl stämma 1200-1500kcal per dag?
Kallas väl "chronies"?
https://en.wikipedia.org/wiki/CRON-diet

De gör någon typ av omvänd reverse diet; minskar matintaget (kalorier) under långa perioder, då vänjer sig kroppen och får ny energibalans?

T.ex är min energibalans under en chilldag ca 2800kcal.
Sänker sedan med 100kcal varannan vecka eller något.
Kroppen vänjer sig vid minskade kalorimängden och hittar energibalans. Massa faktorer som gör att eventuell viktnedgång avstannar / kroppen ny energibalans, minskad spontanrörelse och TEF från mat osv.
Till slut är min energibalans 2400kcal, utan att gått ner i kroppsvikt (kroppssammansättningen oförändrad).

Jag tror det kan vara lite därför många gnäller på sin låga energibalans; de har 'hamnat ur synk' med sin optimala energibalans/energiintag, då kanske de kan köra lite reverse-diet liknande och "vinna" tillbaks 200-400kcal extra mat per dag, utan viktuppgång (?).
Skulle tro det är extra vanligt folk som kör mycket konditionsträning, varje dag. Lite också att kroppen vänjer sig vid konditionsträningen och blir mer effektiv på spara in kalorier under den.
T.ex att 1 timmes landsvägscykling brände 900kcal som nybörjare - efter 2 år bränner det bara 400kcal. <-- Hård broscience.


(Delvis) Broscience av mig. :PpP

Väldigt mycket skitsnack. Oavsett så passar det ändå inte in på honom och hans hydda/styrka.

Linjedomarn
2016-08-25, 18:19
De gör någon typ av omvänd reverse diet; minskar matintaget (kalorier) under långa perioder, då vänjer sig kroppen och får ny energibalans?



Haha omvänd reverse diet? Du menar alltså en helt vanlig diet?

Ekko
2016-08-25, 18:48
Dios teori verkar trolig, dvs att han ljuger för att få mer publicitet och kanske även få folk att tro att han vet något som inte andra vet, som möjliggör hans resultat med endast 1200-1500 kcal per dag.

Säkert ett bra sätt att få vissa idioter att tro att han är väldigt kunnig, och att han lyckas nå hans resultat med endast 1200-1500 kcal per dag pga hans enorma kunskap och kännedom om hemligheter andra inte känner till.

Då blir det för dessa personer lockande att köpa hans böcker för att läsa om dessa hemligheter.
På det sättet kan han tjäna mer genom att sälja fler böcker.

ARMSTARK
2016-08-25, 19:06
Dios teori verkar trolig, dvs att han ljuger för att få mer publicitet och kanske även få folk att tro att han vet något som inte andra vet, som möjliggör hans resultat med endast 1200-1500 kcal per dag.

Säkert ett bra sätt att få vissa idioter att tro att han är väldigt kunnig, och att han lyckas nå hans resultat med endast 1200-1500 kcal per dag pga hans enorma kunskap och kännedom om hemligheter andra inte känner till.

Då blir det för dessa personer lockande att köpa hans böcker för att läsa om dessa hemligheter.
På det sättet kan han tjäna mer genom att sälja fler böcker.

Precis, för att tjäna pengar.

VikG
2016-08-25, 20:04
När säger han att han käkar 1200-1500?

Kom också över denna häromdagen på youtube. Galet nice!

6 minuter in på första klippet.

Morty
2016-08-25, 20:30
Jag har kollat lite på vad dessa veganer har att säga på youtube. Det som slår mig är att alla är antingen zombieliknande sega som herren i trådstarten, eller så beter de sig som om de vore påverkade av något och ser ut som "Ahmed the dead terrorist". Är det verkligen nyttigt det där? Att man blir som ett skelett om man inte får i sig tillräckligt med näring förstår man ju men det måste påverka hjärnan negativt också, eller?

Då min latenstid ökade till 10 sekunder i vanliga samtal och jag fick åtta omtentor släpande lyckades jag få en DT-hjärna gjord och visst fasen hade jag VSE - Vegan Spongiform Encefelopati. Min hjärna har på grund av överintag av herr kuvert stora atrofierade hål i sig. Det går inte att göra nåt åt det. Om någon frågar vafan som är fel på mig så låtsas jag att jag bara har kommit full circle i min meditation.

Men det är värt det för att vara snabb inom triathlon och slippa ha dåligt samvete över att man tar del av den gravsta av miljöförstöring och det orimliga behandlandet av djur som djurindustrin innebär.



OnT så verkar marklyftaren lite cool. Han har helt klart kommit full circle i sin meditation iaf xD

filantropen78
2016-08-26, 07:59
Han kanske är en egyptisk gud !?

frys
2016-08-26, 08:43
Han är en goa'uld. bara visa magen så fåru se den!!

vicarious
2016-08-31, 20:33
odRRFq73ook

F Ultra
2016-08-31, 23:10
Kan det månne vara VegainGains första vettiga video?

I vilket fall så har ju Nun AmenRa ett BMR på minst 1800 kcal. Om han inte bara ljuger sig blå när han påstår att han äter ett enda mål mat om dagen på 1200-1500kcal så kan det ju faktiskt vara så att han aldrig räknat ut vad det faktiskt är utan han bara höftar till med en siffra som låter bra.

Annars har han ju en fin caveat i "eats only one vegan mail per day", så vi vet ju inte hur många icke-vegan mål om dagen han äter :-)

Tree Fiddy
2016-08-31, 23:37
Han har gjort ett par vettiga videos, nyligen var det ju någon jättekänd vegan som han hängde ut som efterbliven för att han tror att jorden är platt. :D

Griip
2016-09-02, 00:48
Mitt marklyft ær visserligen inte i nærheten av hans, MEN:

Jag æter bara 20 kcal/dag. Sagt = Sant

Let the legend of me begin.