handdator

Visa fullständig version : Varför har styrkesporter utvecklats mer än andra sporter på sistone?


Mr Eks
2016-08-23, 17:28
Hej

För typ 50 år sedan sprang folk 100 m på typ 10 sekunder. nu springer freaket Usain Bolt på 9,58. Jag är inte så bra på matematik men jag tror att det att det är ungefär 4-5 % förbättring (9,58 * 1,05 blir 10,059).

För typ 40 år sedan hoppade Dwight Stones 2,32 m upp i luften. Nu hoppar ngn 2,45. Också ungefär 5 % bättre.

Så verkar det vara i många grenar.



Men...


Bill Kazmaier drog 400 kg marklyft. Nu har Eddie Hall dragit 500. Detta är 25 % ökning

Samme man gjorde 170 kg i log lift. I dag gör Zydrunas Savickas 228 kg. Detta är nästan 35 % ökning.

Hittar inget böjrekord för den tiden men Kaz var ju stark i allt och han gjorde 420 kg med den tidens utrustning. Nu har vidundret Malanichev gjort 480 kg raw..



Varför har styrkelyft/strongman ökat mkt mer än t ex sprint och hopp de senast decennierna?

CalleP
2016-08-23, 17:40
Olika sporter svårt att jämföra rakt av.

Alkro
2016-08-23, 17:41
Det här är en spekulation men det kanske är korrelerat till utvecklingen av diverse otillåtna preparat som gissningsvis ger större effekter i styrkelyft än höjdhopp.

eternallord
2016-08-23, 17:43
Gissningsvis: Ingen brydde sig om styrkelyft för 50 år sedan, men friidrott har länge varit en extremt utövad gren.

grondahl
2016-08-23, 17:44
Utan att nedvärdera styrkelyft och strongman så kan man även tänka sig att konkurrensen i friidrott är väldigt mycket större. Och här varit det betydligt längre.

C.E.J.
2016-08-23, 17:55
Gissningsvis: Ingen brydde sig om styrkelyft för 50 år sedan, men friidrott har länge varit en extremt utövad gren.

Prexis. Låghängande frukterna plockades tidigare i de andra sporterna pga mer intresse.

Tricklew
2016-08-23, 17:58
De andra sporterna måste iaf undvika tester, de kan inte bara trycka i sig allt de kan, när de vill, de måste planera sin dopning.

I styrkesporter är det till stor del fritt fram.

Diomedea exulans
2016-08-23, 17:59
I strongman och vissa SL-förbund finns ju även den enkla förklaringen att man där får härja hej vilt med dopingen, medan man i friidrott åtminstone måste lyckas fuska så man ser ren ut på dopingtesterna.

Pucktvåa på Tricklew, hehehehe.

Bob90
2016-08-23, 18:04
I strongman och vissa SL-förbund finns ju även den enkla förklaringen att man där får härja hej vilt med dopingen, medan man i friidrott åtminstone måste lyckas fuska så man ser ren ut på dopingtesterna.

Pucktvåa på Tricklew, hehehehe.

Plus att jag tror att det har hänt mer utrustningsmässigt inom SL.
Tror även det har gjorts mer forskning kring programmering m.m. inom SL nyligen än vad som gjorts inom friidrott.

trädgårdsmöbel
2016-08-23, 18:05
I strongman tror jag det ffa. beror på att atleterna väger 20-30kg mer. För inte så länge sedan på WSM så låg väl de flesta kring 140kg.

I styrkelyftsgrenen bänkpress får man numera lyfta till magen istället för bröstet vilket säkerligen inverkat positivt på resultatet.

Zekewarg
2016-08-23, 18:42
Sen hade väl Hall dubbla markdräkter och remmar som gav han en högre startposition ?.
Jobbar så kan inte kolla vad kaz hade för utrustning om någon men även om han hade så har väl utrustningen blivit mycket bättre?.

Sen så klart som en skrev att dom väger 30kg mer.

Skulle vara kul jämföra Raw rekorden då och nu om någon kan hitta ? Vilket är bästa markrekordet är det Benedicts ?

bigtraps
2016-08-23, 19:02
Med samma stång och utrustning som Kaz
Skulle Hall aldrig dra 500

Starke75an
2016-08-23, 19:09
Man är proffs nu för tiden. Dvs ha det som yrke. 1982 när IFK Gbg tog guld i fotboll, hade de även vanliga jobb. Typ Glenn Hysén hade en helt vanligt jobb. Nån i laget var bagare.

lördagsgrogg
2016-08-23, 21:37
För 50 år sedan var folk som gick på gym och lyfte vikter en ytterst suspekt liten minoritet. Nuförtiden går uppemot en miljon människor bara i sverige regelbundet på gym.

lördagsgrogg
2016-08-23, 21:38
Dessutom är vuxna människor idag både längre och tyngre i gemen.

leo1
2016-08-23, 22:38
Om dom sprang på 10 sekunder på 100 meter för 50 år sen så är det sanslöst dåligt kapad tid idag. Om man tänker på antagligen väldigt mycket bättre träningsförutsättningar, all kunskap som finns nu och sen är ju så många övertygade om att Bolt är dötsdopad.

ccm
2016-08-24, 06:15
https://www.muscleprodigy.com/wp-content/uploads/2011/12/15247-bolt-a-muscle-son-je.jpg

Närå, han är ren som en oskuld i en tvålfabrik...

Gerdler
2016-08-24, 09:26
Sånna abs kan man inte få odopad!!!!? :grin:

leo1 är inne på ett bra spår.

100m är mycket svårare att förbättra sig i än mark eller böj. När jag drog mitt första marklyft så hade jag gymmat i 7-8 månader och då drog jag 70kg och reppade på det. Om jag skulle sprungit 100m då hade jag kanske gjort det på 13s. Nu reppar jag lika mycket på dubbla vikten. Ska jag då halvera min tid på 100m för att det ska vara lika menar ni? 6.50 s. Jag och geparderna?

Då har jag fått rätt dåliga resultat på gymmet.

Dessutom kan man ju se det som så att en hälsosam man omöjligt kan ta mer än typ 50-60% mer tid på sig än Bolt på 100m. Alltså otränad men smal. Samtidigt kan man vara en hälsosam man och inte ta mer än ~50kg i marklyft. Eddie tar 900% mer.

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:51
Närå, han är ren som en oskuld i en tvålfabrik...

Du menar att den där bilden bevisar att han är dopad? :confused:

Klein
2016-08-24, 11:11
Om dom sprang på 10 sekunder på 100 meter för 50 år sen så är det sanslöst dåligt kapad tid idag. Om man tänker på antagligen väldigt mycket bättre träningsförutsättningar, all kunskap som finns nu och sen är ju så många övertygade om att Bolt är dötsdopad.

Finns väl teorier om att framstegen främst beror på bättre löparbanor och skor.

leo1
2016-08-24, 11:52
Finns väl teorier om att framstegen främst beror på bättre löparbanor och skor.

Jag vet att jag läst att kolstybben inte var direkt långsam men vad det betyder vet jag inte. Vet inte om skorna har blivit snabbare.

Allt det här är sannolikt mest bevis på att man ska bara hålla käften och träna. Allt brus med appar, neontights, skor för 2500:-, färdiga träningsprogram och dylikt är bara trams.

ccm
2016-08-24, 12:07
Du menar att den där bilden bevisar att han är dopad? :confused:

Jag menar att det är lite skumt att av världens tio snabbaste män genom tiderna så har nio av dem åkt dit för doping. Den enda som inte har gjort det är den absolut snabbaste, både på 100 och 200 meter... Bilden illustrerade bara själva objektet i fråga. Inga bilder bevisar väl egentligen att någon dopar sig, såvida personen inte trycker på själva bilden...? Det gäller även bilder av Phil Heath och Big Rami.

Gerdler
2016-08-24, 13:09
Jag menar att det är lite skumt att av världens tio snabbaste män genom tiderna så har nio av dem åkt dit för doping. Den enda som inte har gjort det är den absolut snabbaste, både på 100 och 200 meter... Bilden illustrerade bara själva objektet i fråga. Inga bilder bevisar väl egentligen att någon dopar sig, såvida personen inte trycker på själva bilden...? Det gäller även bilder av Phil Heath och Big Rami.
Att tävla i Mr Olympia är att erkänna att man dopar sig. Jag fattar inte hur du kan göra den liknelsen. Bolt är testad negativt dussintals gånger, så han gör åtminstone en insats för att undvika att åka dit, genom att planera sin dopning eller genom att muta någon eller nåt annat. Man har alltså inte kunnat bevisa att han är dopad, trots man försökt, Phil Heath har inte ställt upp i någon tävling där han har behövt bevisa sin oskuld. Liknelsen är ett förlöjligande av dig själv och du bör tvätta dig för du blev smutsig när du skrev den.

Sen är säkert Bolt inte ren. Det kan man ju spekulera om. Men det vet varken du eller jag.

hurril
2016-08-24, 13:17
Att tävla i Mr Olympia är att erkänna att man dopar sig. Jag fattar inte hur du kan göra den liknelsen. Bolt är testad negativt dussintals gånger, så han gör åtminstone en insats för att undvika att åka dit, genom att planera sin dopning eller genom att muta någon eller nåt annat. Man har alltså inte kunnat bevisa att han är dopad, trots man försökt, Phil Heath har inte ställt upp i någon tävling där han har behövt bevisa sin oskuld. Liknelsen är ett förlöjligande av dig själv och du bör tvätta dig för du blev smutsig när du skrev den.

Sen är säkert Bolt inte ren. Det kan man ju spekulera om. Men det vet varken du eller jag.

Men herregud, du fattar ju vad ccm säger och han har inte fel. Det du säger här, tror du det är ny information för honom? Ser du honom framför dig göra en: jahaaaaaa, tack Gerdler. Jag fattade inte detta. ?

Diomedea exulans
2016-08-24, 13:18
Inga bilder bevisar väl egentligen att någon dopar sig, såvida personen inte trycker på själva bilden...? Det gäller även bilder av Phil Heath och Big Rami.

Jo, det gör de väl? Phil Heath och Big Ramy är så stora och hårda att det är fysiologiskt omöjligt att bli sån utan doping. En dedikerad ren byggare kan se ut som Bolt däremot.

hurril
2016-08-24, 13:25
Jo, det gör de väl? Phil Heath och Big Ramy är så stora och hårda att det är fysiologiskt omöjligt att bli sån utan doping. En dedikerad ren byggare kan se ut som Bolt däremot.

Vi radar upp 100.000 personer i ytlig fysisk muskelutveckling från Bolt till Heath, sorterade efter just graden av utveckling från vänster till höger. Vid vilken person, gående från vänster, drar du gränsen där du på person P ser att personen är ren och person P+1 ser att personen är dopad.

leo1
2016-08-24, 13:50
Vi radar upp 100.000 personer i ytlig fysisk muskelutveckling från Bolt till Heath, sorterade efter just graden av utveckling från vänster till höger. Vid vilken person, gående från vänster, drar du gränsen där du på person P ser att personen är ren och person P+1 ser att personen är dopad.

Kanske i nyansen Usain Bolt-Ako Rahim-nubörjardetbrännas! ?

Isanningensnamn
2016-08-24, 13:53
Men herregud, du fattar ju vad ccm säger och han har inte fel. Det du säger här, tror du det är ny information för honom? Ser du honom framför dig göra en: jahaaaaaa, tack Gerdler. Jag fattade inte detta. ?

Det var säkert inte ny info men tror inte att han tänkt på det på det sättet.

Är du med i Olympia ja då är du dopad. Man behöver inte ha ett foto på någon när denna trycker för att förstå.

Är du med i Olympia då har du passerat gränsen.

Diomedea exulans
2016-08-24, 13:54
Vi radar upp 100.000 personer i ytlig fysisk muskelutveckling från Bolt till Heath, sorterade efter just graden av utveckling från vänster till höger. Vid vilken person, gående från vänster, drar du gränsen där du på person P ser att personen är ren och person P+1 ser att personen är dopad.

Vi radar upp alla mina förfäder, från det muslika däggdjur som sprang runt bland dinosaurierna ända till mig, sorterade efter graden av utveckling från höger till vänster. Det går inte att se exakt var gränsen går där man kan säga "det här är ett djur", och om dess avkomma "det här är en människa". Enligt ditt resonemang är det alltså omöjligt att se skillnad på ett djur och en människa?

Agitator
2016-08-24, 14:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7625027&postcount=225

Bild på 100 meter VR tider med avstånd från 1896-2016.

Gerdler
2016-08-24, 15:07
Vi radar upp 100.000 personer i ytlig fysisk muskelutveckling från Bolt till Heath, sorterade efter just graden av utveckling från vänster till höger. Vid vilken person, gående från vänster, drar du gränsen där du på person P ser att personen är ren och person P+1 ser att personen är dopad.
Den gränsen finns naturligtvis inte. För sätter man en sådan gräns så kommer man antingen anklaga dopade personer för att vara rena eller så kommer man anklaga rena för att vara dopade, men ännu mer troligt är att man kommer trampa i klaveret på båda sätten.

Hur som helst så kommer vi med den kunskapen vi har att kunna sätta en gräns där P är dopad, men inte nödvändigtvis att P-1 är ren.

Det finns garanterat massor med människor som dopar som har sämre ytlig fysisk muskelutveckling än Bolt. Detta gör inte Bolt dopad likväl som odopade som har bättre form inte bevisar hans oskuld. Så din sortering ger oss ingenting.

Gerdler
2016-08-24, 15:09
Vi radar upp alla mina förfäder, från det muslika däggdjur som sprang runt bland dinosaurierna ända till mig, sorterade efter graden av utveckling från höger till vänster. Det går inte att se exakt var gränsen går där man kan säga "det här är ett djur", och om dess avkomma "det här är en människa". Enligt ditt resonemang är det alltså omöjligt att se skillnad på ett djur och en människa?
Förstår din poäng men människan är ett djur.

Zekewarg
2016-08-24, 15:13
För 25 år sedan tog Ed Coen ~410kg i marklyft raw vägandes 99kg och det har ingen slagit än vad jag vet så allt går inte framåt

PureWhey
2016-08-24, 16:17
För 25 år sedan tog Ed Coen ~410kg i marklyft raw vägandes 99kg och det har ingen slagit än vad jag vet så allt går inte framåt

Gunhamn får bulka lite

ccm
2016-08-24, 16:46
Att tävla i Mr Olympia är att erkänna att man dopar sig. Jag fattar inte hur du kan göra den liknelsen. Bolt är testad negativt dussintals gånger, så han gör åtminstone en insats för att undvika att åka dit, genom att planera sin dopning eller genom att muta någon eller nåt annat. Man har alltså inte kunnat bevisa att han är dopad, trots man försökt, Phil Heath har inte ställt upp i någon tävling där han har behövt bevisa sin oskuld. Liknelsen är ett förlöjligande av dig själv och du bör tvätta dig för du blev smutsig när du skrev den.

Sen är säkert Bolt inte ren. Det kan man ju spekulera om. Men det vet varken du eller jag.

För att inte sjunka till din nivå nöjer jag mig med att skriva att din kommentar var pinsam. Ok, Bolt är jättemegatestad. Marion Jones åkte aldrig dit, trots att hon bevisligen hade nallat i pillerburken både en och två gånger. Samma sak gäller ett flertal andra stjärnor. Att man inte har åkt dit betyder inte att man är ren, även om det står det på papperet. Phil kanske inte har testats. Med ditt resonemang så borde då alla, oavsett sport (?), som inte har testats vara dopade? Smart. Dags att tvätta sig kanske..?

bigtraps
2016-08-24, 16:51
Finns flera rekord i olympisk lyftning från 80 talet som inte är överträffade

chadd
2016-08-24, 17:06
Finns flera rekord i olympisk lyftning från 80 talet som inte är överträffade

Det är väl till stor del för att viktklasserna har ändrats så rekorden kommer att stå sig tills dagen de ändras tillbaka?

Diomedea exulans
2016-08-24, 17:09
Är det inte Louis Cyr som fortfarande har flera oslagna lyftrekord?

bigtraps
2016-08-24, 17:10
Det är väl till stor del för att viktklasserna har ändrats så rekorden kommer att stå sig tills dagen de ändras tillbaka?

Går att räkna poäng och jämnföra

hurril
2016-08-25, 19:56
Vi radar upp alla mina förfäder, från det muslika däggdjur som sprang runt bland dinosaurierna ända till mig, sorterade efter graden av utveckling från höger till vänster. Det går inte att se exakt var gränsen går där man kan säga "det här är ett djur", och om dess avkomma "det här är en människa". Enligt ditt resonemang är det alltså omöjligt att se skillnad på ett djur och en människa?

Jag har inte sagt något som kan föranleda det slut du gjort för att ställa mig mot väggen med något så enfaldigt. Det är ju _jag_ som visar på att man just inte kan dra en sådan gräns och det du gör är faktiskt något man brukar smälla i huvudet på troende personer om människa kontra människoliknande apa.

Här handlar det om huruvida man lätt gör tvärsäkra uttalanden om vad som är vad på ett kontinuum. Jag har inte tänkt göra ett sluttande plan av detta genom att säga att man inte säkert kan veta att _alla_ på Olympia-scenen just är dopade. Däremot kan du inte vidga analysen av ett fotografi av Heath via resten av Olympia-deltagarna till alla som tränar.

hurril
2016-08-25, 19:59
Den gränsen finns naturligtvis inte. För sätter man en sådan gräns så kommer man antingen anklaga dopade personer för att vara rena eller så kommer man anklaga rena för att vara dopade, men ännu mer troligt är att man kommer trampa i klaveret på båda sätten.

Hur som helst så kommer vi med den kunskapen vi har att kunna sätta en gräns där P är dopad, men inte nödvändigtvis att P-1 är ren.

Det finns garanterat massor med människor som dopar som har sämre ytlig fysisk muskelutveckling än Bolt. Detta gör inte Bolt dopad likväl som odopade som har bättre form inte bevisar hans oskuld. Så din sortering ger oss ingenting.

... vilket ju är det jag säger. Av detta följer att du inte med ett foto, för alla, kan avgöra huruvida Px är dopad eller inte. Allt du kan göra är resonera med olika säkerhet och dribbla om sannolikheter.

Än värre blir det när någon blandar ihop en gissning som "faller väl ut" med att denne alltid skulle ha vetat detta.

Old Nick
2016-08-25, 20:21
Vi radar upp 100.000 personer i ytlig fysisk muskelutveckling från Bolt till Heath, sorterade efter just graden av utveckling från vänster till höger. Vid vilken person, gående från vänster, drar du gränsen där du på person P ser att personen är ren och person P+1 ser att personen är dopad.

Är du helt säker på att man kan hitta 100 000 personer som formar en perfekt linje där mängden muskelmassa ökar linjärt från vänster till höger? Det kan ju faktiskt vara så att man ser en tydlig gräns någonstans.

Diomedea exulans
2016-08-25, 20:25
Jag har inte sagt något som kan föranleda det slut du gjort för att ställa mig mot väggen med något så enfaldigt. Det är ju _jag_ som visar på att man just inte kan dra en sådan gräns och det du gör är faktiskt något man brukar smälla i huvudet på troende personer om människa kontra människoliknande apa.

Här handlar det om huruvida man lätt gör tvärsäkra uttalanden om vad som är vad på ett kontinuum. Jag har inte tänkt göra ett sluttande plan av detta genom att säga att man inte säkert kan veta att _alla_ på Olympia-scenen just är dopade. Däremot kan du inte vidga analysen av ett fotografi av Heath via resten av Olympia-deltagarna till alla som tränar.

Okej, då missförstod jag, jag trodde du sa emot mig, men du håller alltså med mig.

hurril
2016-08-26, 11:25
Är du helt säker på att man kan hitta 100 000 personer som formar en perfekt linje där mängden muskelmassa ökar linjärt från vänster till höger? Det kan ju faktiskt vara så att man ser en tydlig gräns någonstans.

Med tanke på att det finns extremt utvecklade personer som är rena och totala sopor som vräker i sig preparat så är det inte svårt att föreställa sig detta, nej.

Macroman
2016-08-26, 12:02
Jag vet att jag läst att kolstybben inte var direkt långsam men vad det betyder vet jag inte. Vet inte om skorna har blivit snabbare.

Allt det här är sannolikt mest bevis på att man ska bara hålla käften och träna. Allt brus med appar, neontights, skor för 2500:-, färdiga träningsprogram och dylikt är bara trams.

Tartanbanorna gör minst en tiondel har jag läst.

MikaelB
2016-08-26, 15:27
För 25 år sedan tog Ed Coen ~410kg i marklyft raw vägandes 99kg och det har ingen slagit än vad jag vet så allt går inte framåt

Yury Belkin var rätt nära att klå han på B0B3 för några dagar sedan, utan bälte. 13:48

2zlf38efSxw