handdator

Visa fullständig version : Min lärare tror inte på kosttillskott

Clajj
2016-08-23, 17:43
Sök-funktionen vill inte funka på min lur just nu o har inte tillgång till dator, så ber om ursäkt om jag skriver något som redan finns här på kolo.

Jag har en lärare i anatomi o sjukdomslära på en yrkesutbildning jag läser och hon är väldigt antiflum. Väldigt vetenskaplig lagd och kräver hårda fakta på att ngt funkar för att tro på det. Vilket jag tkr är bra. Men ibland kan jag tycka att hon är väldigt extrem. Exempelvis säger hon att det inte finns några belägg för att det råder någon allmän d-vitaminbrist på folk och att det inte har någon effekt öht att inta det i tablettform. Samma gäller för multivitamineraler och omega3.

Att vara kritisk till sådant tkr jag är sunt men jag har ju läst så mkt här om hur bra det är med d-vitamin och omega3.

Jag sa till henne idag: 'jag har i flera år haft problem med mitt immunförsvar och blivit förkyld i princip en gång i månaden. Men sen jag började äta multivitamineraler och omega3 (allt annat i livet oförändrat) har mina förkylningar minskat avsevärt. Hur förklarar du det?'

Hennes svar va i princip att det är placebo.

För det första så började jag inte äta de här sakerna i tron att det skulle hjälpa. Jag är själv väldigt kritiskt inställd till det mesta, men med tiden märkte jag helt enkelt att jag inte varit förkyld lika ofta. Hur kan det då vara placebo?

Är hon helt ute o cyklar eller är det jag som är det? Det finns väl studier med resultat som går emot det hon säger eller har jag helt missförstått vad jag läst?

Beemel
2016-08-23, 17:46
Sök-funktionen vill inte funka på min lur just nu o har inte tillgång till dator, så ber om ursäkt om jag skriver något som redan finns här på kolo.

Jag har en lärare i anatomi o sjukdomslära på en yrkesutbildning jag läser och hon är väldigt antiflum. Väldigt vetenskaplig lagd och kräver hårda fakta på att ngt funkar för att tro på det. Vilket jag tkr är bra. Men ibland kan jag tycka att hon är väldigt extrem. Exempelvis säger hon att det inte finns några belägg för att det råder någon allmän d-vitaminbrist på folk och att det inte har någon effekt öht att inta det i tablettform. Samma gäller för multivitamineraler och omega3.

Att vara kritisk till sådant tkr jag är sunt men jag har ju läst så mkt här om hur bra det är med d-vitamin och omega3.

Jag sa till henne idag: 'jag har i flera år haft problem med mitt immunförsvar och blivit förkyld i princip en gång i månaden. Men sen jag började äta multivitamineraler och omega3 (allt annat i livet oförändrat) har mina förkylningar minskat avsevärt. Hur förklarar du det?'

Hennes svar va i princip att det är placebo.

För det första så började jag inte äta de här sakerna i tron att det skulle hjälpa. Jag är själv väldigt kritiskt inställd till det mesta, men med tiden märkte jag helt enkelt att jag inte varit förkyld lika ofta. Hur kan det då vara placebo?

Är hon helt ute o cyklar eller är det jag som är det? Det finns väl studier med resultat som går emot det hon säger eller har jag helt missförstått vad jag läst?

Ironiskt =) placeboEFFEKTEN. =)

Starke75an
2016-08-23, 17:53
Jag tror inte heller på piller och pulver

Shqypnia
2016-08-23, 17:55
Klart kosttillskott fungerar. Det är mat i pulver/pillerform.

Fungerar lax så fungerar omega3 tabletteter.

Beemel
2016-08-23, 18:03
Jag tror inte heller på piller och pulver

Det är väl empiriskt bevisat att både piller och pulver finns =P

Skämt åsido. Vad är det du inte tror på? Gäller det alla piller? alla pulver?

Beemel
2016-08-23, 18:09
Klart kosttillskott fungerar. Det är mat i pulver/pillerform.

Inte nödvändigtvis (nu tror jag inte så är fallet i just detta exempel) men tänk tanken att det kanske är något mer i laxen som gör att det nyttiga i Omega3 faktiskt aktiveras.

Pretorian
2016-08-23, 18:10
Jag förstår om hon inte tar din "jag slutade vara sjuk när jag åt multivitamin"-kommentar som vetenskapligt underlag. Svårt att säga att ALLT i ditt liv var oförändrat.
Multivitamin är väl inget att ha genom tillskott? Har för mig dom pratade om det i Tungre-se´s podd. Jag tror även det var lite skillnad på att få i sig koncentrerad omega3 från tillskott jämfört med att få i sig från fet fisk.
Inga bra underlag från mig inte men jag gillar din lärare.

Clajj
2016-08-23, 18:18
Jag förstår om hon inte tar din "jag slutade vara sjuk när jag åt multivitamin"-kommentar som vetenskapligt underlag. Svårt att säga att ALLT i ditt liv var oförändrat.
Multivitamin är väl inget att ha genom tillskott? Har för mig dom pratade om det i Tungre-se´s podd. Jag tror även det var lite skillnad på att få i sig koncentrerad omega3 från tillskott jämfört med att få i sig från fet fisk.
Inga bra underlag från mig inte men jag gillar din lärare.

Jag gillar henne också och jag har också svårt för när folk använder personliga anekdoter som fakta. Det är inte det jag försöker göra här. Men ja, i kostväg har ingenting förändrats. Om något så äter jag sämre nu än vad jag gjort tidigare år då jag drabbades av konstanta förkylningar.

Starke75an
2016-08-23, 19:31
Det är väl empiriskt bevisat att både piller och pulver finns =P

Skämt åsido. Vad är det du inte tror på? Gäller det alla piller? alla pulver?

Jag tror inte ett piller/pulver är bättre än mat. Dvs jag tror laxen är bättre än ett piller omega3.

Dvs om man äter bra så behövs inga piller. Och kan man lägga tid på sin träning kan man lära sig äta rätt. Har man tid att vara på detta forum, så använd lite av den tiden till konstlära.

Luca Brasi
2016-08-23, 19:39

Njaa...
Inte nödvändigtvis.
Fan också pucktvåish.

Wzup2u
2016-08-23, 20:23
Klart kosttillskott funkar...
Det är ju ett tillskott och tillför det du inte får i dig via kosten...

Får man i sig allt genom kosten behövs inga tillskott därav namnet "tillskott"
Dock finns det vissa tillskott som är kanon som är svårt att få i sig.

Se till helheten vad du äter och se om du missar något...

Så riktiga svaret är inte att behöva tro något utan enbart se om man behöver tillskott, för tillskott är ingen magicprodukt om man får i sig tillräckligt genom kosten, då är de meningslöst och pengar i sjön.

Bob90
2016-08-23, 20:31
Finns ju inget magiskt i kosttillskott, dem flesta klarar sig ju med bra och varierad kost.
Därmed sagt tycker jag det är fel att säga att kosttillskott enbart är placebo.

Anders The Peak
2016-08-23, 21:06
D-vitamin (http://www.svd.se/brist-pa-d-vitamin-maste-tas-pa-allvar)

Länk (http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitaminbrist-kan-bidra-till-manga-sjukdomar/)

Beemel
2016-08-23, 21:21
Jaha?! Att tillskott inte behövs om man får i sig tillräckligt av något är väl ändå självskrivet. Riktig mat är allt som ofta bäst. MEN nu var frågan om tillskotten i sig fungerar. Och detta förutsätter ju nästan att behovet av tillskottet finns och inte är tillgodosett.

Grotesk
2016-08-23, 21:31
Jag tror inte ett piller/pulver är bättre än mat. Dvs jag tror laxen är bättre än ett piller omega3.

Dvs om man äter bra så behövs inga piller. Och kan man lägga tid på sin träning kan man lära sig äta rätt. Har man tid att vara på detta forum, så använd lite av den tiden till konstlära.

Om jag inte har cancer så behöver jag inte cellgifter. :)

Ser du tankevurpan?

Starke75an
2016-08-23, 21:31
Behovet ja. Men frågan om man behöver det ändå. Dvs omega3 tillskott även om man inte äter lax eller dyligt.

På den frågar säger jag icke och hänvisar till att mina en del av gamla släktingar tydligen lever ändå.

Bönder uppväxta på potatis och älgkött. Och en och annan gris.

Vilka av er behöver tillskott då? Och varför?

Pretorian
2016-08-23, 22:13
Vassleshakern är bra för det är billigt protein och det innehåller bara protein.
Creatin är bra för... Ja många säger det så därför.
PWO tar jag ibland bara för att få lite extra skjuts under träningen.
Inget är ett måste.
Och jag är aldrig sjuk... :)

Dreas
2016-08-23, 22:20
Multivitamineral är det väl ingen här inne som påstått att är bra för en?

Luca Brasi
2016-08-23, 22:47
Min abnormt irriterande mykloniska ryckning i ena ögat försvinner tydligen av något av följande substanser : Beta alanin,taurin och kreatin.
Halleluja!

Pretorian
2016-08-24, 06:54
Multivitamineral är det väl ingen här inne som påstått att är bra för en?

Nää men det lät på TS som att han tar det och läraren inte tror det behövs.

Klein
2016-08-24, 10:34
Man behöver givetvis inte tillskott ifall kosten är optimal. Men det finns ingen som äter optimal kost. Alltså är det berättigat med tillskott. Tex:

D-vitamin
Fiskolja
Magnesium
Kreatin
HMB
R-ALA
Whey

Utöver dessa finns det väl inte så mycket vettiga tillskott att ta vad jag känner till iaf. För övrigt så finns det genetiska skillnader vad gäller effekten av d-vitamintillskott:

http://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-39

Dreas
2016-08-24, 14:33
Nää men det lät på TS som att han tar det och läraren inte tror det behövs.Jupp, och om ts tar det i tron att det är bra för honom så har han med största sannolikhet fel.

Gerdler
2016-08-24, 14:49
Att anta att din förkylningsfrekvens gick ner på grund av att du började med de här tillskotten är dels långsökt och dels anekdotiskt och därför inget att hänga upp sig på. Ta fram en vetenskaplig studie som visar att folk i Sverige har lägre än optimala D-vitaminnivåer istället och argumentera för att det är bra att ha optimala nivåer hellre än för låga nivåer. Omega-3 är ju bara löjeväckande att vara emot med alla fördelar det har för hjärnan, men även kroppen i övrigt. Kan ett kosttillskott öka ens IQ så ska det fan tas och pris kvittar.

För det mesta så märker man inte av om man har suboptimala nivåer av något näringsämne, likaså märker man inte av när nivån optimeras. Förmodligen var din upplevelse av din förkylningsfrekvens placebo som din lärare sa. Men du mår kanske bättre eller funkar bättre på något sätt som du inte kan märka av om du tar vettiga kosttillskott som fyller en lucka du inte lyckas fylla med kosten eller din aktivitet i solen.

Sverker
2016-08-24, 14:51
Man behöver givetvis inte tillskott ifall kosten är optimal. Men det finns ingen som äter optimal kost. Alltså är det berättigat med tillskott. Tex:

D-vitamin
Fiskolja
Magnesium
Kreatin
HMB
R-ALA
Whey

Utöver dessa finns det väl inte så mycket vettiga tillskott att ta vad jag känner till iaf. För övrigt så finns det genetiska skillnader vad gäller effekten av d-vitamintillskott:

http://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-39

Jag äter optimalt.
Ett snabbt vassleprotein är det enda som jag använder och ser näst intill omöjligt att ersätta med något annat. Kreatin är inte möjligt att få förutom som tillskott.

Agitator
2016-08-24, 15:07
Exempelvis säger hon att det inte finns några belägg för att det råder någon allmän d-vitaminbrist på folk och att det inte har någon effekt öht att inta det i tablettform. Samma gäller för multivitamineraler och omega3.

syRaJVIBNnw

Klein
2016-08-24, 15:38
Jag äter optimalt.

*rolleyes*

Rahf
2016-08-24, 17:00
Behovet ja. Men frågan om man behöver det ändå. Dvs omega3 tillskott även om man inte äter lax eller dyligt.

På den frågar säger jag icke och hänvisar till att mina en del av gamla släktingar tydligen lever ändå.

Bönder uppväxta på potatis och älgkött. Och en och annan gris.

Vilka av er behöver tillskott då? Och varför?

Du måste fatta att denna jämförelse är värdelös för en population. För vem vet, dina släktingar kanske hade mått grymt mycket bättre både fysiskt och psykiskt med lite omega-3 i kosten? Gäller detta för alla andra miljoner i Sverige?

Du kan inte likställa fem-sex personers förmåga att överleva ett visst årtal till att omega-3 är värdelöst. Särskilt inte när vetenskapen stödjer 'fiskfett' som del av en välbalanserad kostcirkel.

Jontalinen
2016-08-24, 21:47
“The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.”

Däremot är, vilket flera andra redan påpekat, din fråga till henne väldigt dåligt formulerad. Anekdotisk bevisföring säger ingenting. Du borde ha lagt upp frågan annorlunda och sen hänvisat till den forskning som är genomförd när hon hävdade att det inte finns belägg.

Oroande kommentar från en lärare i ämnet oavsett.

Morty
2016-08-25, 11:18
Tycker hon verkar rätt sund i sina tolkningar av litteraturen. D-vitamindebatten är spännande och jag kommer fortsätta att ta det under vintern, men jag får ju också bara D-vitamin från berikade livsmedel. For fun kan du ju fråga henne vad hon tycker om berikade livsmedel, ex D&A-vitamin i mjölk och B i mjöl. Placebo?

Eljest
2016-08-25, 11:59
Jag äter optimalt.
Ett snabbt vassleprotein är det enda som jag använder och ser näst intill omöjligt att ersätta med något annat. Kreatin är inte möjligt att få förutom som tillskott.

Hur ser en kostdag ut för dig Sverker? Hade varit intressant att veta mer ingående.