handdator

Visa fullständig version : Bygger marklyft massa man kan se??


Mr Eks
2016-08-23, 16:10
Hej

Min kompis säger att marklyft bygger bra med massa men bara på ställen man inte ser så mkt d v s typ baksida lår, rumpa och lite nedre rygg

stämmer detta?

Tree Fiddy
2016-08-23, 16:12
Nej det stämmer inte

Beemel
2016-08-23, 16:31
Hej

Min kompis säger att marklyft bygger bra med massa men bara på ställen man inte ser så mkt d v s typ baksida lår, rumpa och lite nedre rygg

stämmer detta?

Motfrågor,
Är det någon målsättning att bara träna muskler som syns "ofta"?
Ska inte alla muskler på kroppen vara hyfsat jämnt tränade (oavsett om det är för styrka eller estetik)?

Marklyft är på många sätt en alldeles förträfflig övning!

Diomedea exulans
2016-08-23, 16:32
Vadå "inte kan se"? Allt kan ses när man är naken.

Sen bygger marklyft underarmar, traps, obliquer och framsida lår.

new
2016-08-23, 16:40
Nej det stämmer nog, har kört rätt mycket mark och har ingen massa som folk kan se :/

Diomedea exulans
2016-08-23, 16:42
Nej det stämmer nog, har kört rätt mycket mark och har ingen massa som folk kan se :/

Samma här, men det är för jag inte blivit stark i mark.

trädgårdsmöbel
2016-08-23, 16:43
Marklyft bygger redigt med massa. Din kompis tänker nog på ett fåtal undantagsfall där några personer lyckas dra enorma vikter med mindre muskelmassa än förväntat för de vikterna och har dragit slutsatser därifrån.

Hos de allra flesta kommer ett idogt marklyftande som gör dig stark i marklyft korrelera med en jäkligt köttig rygg, trapz, röv och hamstrings. Utöver detta ger de även litegrann träning för framsida lår och underarmar.

Lägger du till en enda övning utöver marklyft i din ryggträning, en med mer fokus på latsen, tex. rodd, chins eller latsdrag så har du faktiskt ett någorlunda ok ryggprogram, på bara två övningar.

Beemel
2016-08-23, 16:43
Vadå "inte kan se"? Allt kan ses när man är naken.

Sen bygger marklyft underarmar, traps, obliquer och framsida lår.

Nu får du tänka på alla dem som aldrig visar sig nakna... *kissass*

Tree Fiddy
2016-08-23, 16:44
Nej det stämmer nog, har kört rätt mycket mark och har ingen massa som folk kan se :/

Samma här, men det är för jag inte blivit stark i mark.

Hur vet ni att er t ex rygg kommer från latsdrag och inte från marklyft?

Om man bara tränade marklyft, tror ni inte att man skulle få en kropp med muskler på som syns då?

trädgårdsmöbel
2016-08-23, 16:53
Om ni ibland lyfter blicken från era egna biceps på gymmet och kollar in vältränade snygga tjejer, vart hamnar blicken ofta då? Gissningsvis kring höft/lår/bak - regionen.

Så att det är muskler som inte syns som tränas stämmer inte.

new
2016-08-23, 17:09
Hur vet ni att er t ex rygg kommer från latsdrag och inte från marklyft?

Om man bara tränade marklyft, tror ni inte att man skulle få en kropp med muskler på som syns då?

Nu var ju min kommentar ett försök till skoj men *cupid*

baktung
2016-08-23, 17:35
Jag tycker mark är den övning som bäst bygger lats och bredd. Har börjat få bredare lats sen jag ökade dosen marklyft. Får även mer träningsvärk där av mark än av t.ex. latsdrag. Och bredd syns ju.

Diomedea exulans
2016-08-23, 17:46
Hur vet ni att er t ex rygg kommer från latsdrag och inte från marklyft?

Om man bara tränade marklyft, tror ni inte att man skulle få en kropp med muskler på som syns då?

Jag har ju ingen rygg säger jag ju.

Bob90
2016-08-23, 18:03
Hej

Min kompis säger att marklyft bygger bra med massa men bara på ställen man inte ser så mkt d v s typ baksida lår, rumpa och lite nedre rygg

stämmer detta?

Rumpa och lår syns ju :d
Sedan så tycker jag det är svårt att veta vilka övningar som ger vilka synliga resultat.
Dock så är det ju roligare (för mig) att träna för att bli bättre/starkare istället för att bry sig om vilka muskler som kommer att synas.

jcs
2016-08-23, 19:02
Din kompis är som ett barn som tror att hen inte syns om hen inte själv tittar.

Å andra sidan, om man alltid ser till att stå i vinkel så folk ser en snett framifrån, då kommer man ju undan med att bara träna ena halvan av framsidan av kroppen! Sånt jävla lifehack!

Samy Westside
2016-08-23, 19:51
Jag har ju ingen rygg säger jag ju.

xD

Rolfarsson
2016-08-23, 19:56
Jag tycker mark är den övning som bäst bygger lats och bredd.

Det är omöjligt att mark skulle bygga lats eller någon annan av dom involverade musklerna bättre än övningar som tränar dom genom en full rörelsebana.

Bärsärk
2016-08-23, 19:59
Folk som tycker att deras rygg börjat bli bättre när de kört marklyft missar förmodligen helt att de antagligen bara blivit starkare i andra övningar också till följd av marklyftet.

Brofessorn
2016-08-23, 20:13
Jag tror inte att marklyft är en jättebra övning om man vill vara en musklig baddibilder, är ju mestadels en koncentrisk övning, beroende på hur man utför den. Latsen tränas ju inte heller jättemycket, har för mig att de bara arbetar statiskt för att hålla stången nära kroppen. Finns bättre övningar om man vill bygga rygg och ben.

Rahf
2016-08-23, 20:15
Hej

Min kompis säger att marklyft bygger bra med massa men bara på ställen man inte ser så mkt d v s typ baksida lår, rumpa och lite nedre rygg

stämmer detta?

Nej, din kompis må ha delvis rätt, men även katastrofalt fel. Marklyft är inte en fantastisk övning om muskelmassa är målet. Däremot är det en övning som har överföring till så gott som alla andra rörelser man utför i gymmet. Tränar man smart är det även ett väldigt bra sätt att hålla bålen stark och stabil, och få statisk träning på hela kroppens stabilisatorer och agonister.

Kortfattat: Grym övning, men inte nödvändigtvis för muskelbygge.

Rolfarsson
2016-08-23, 21:42
Jag tror inte att marklyft är en jättebra övning om man vill vara en musklig baddibilder, är ju mestadels en koncentrisk övning, beroende på hur man utför den. Latsen tränas ju inte heller jättemycket, har för mig att de bara arbetar statiskt för att hålla stången nära kroppen. Finns bättre övningar om man vill bygga rygg och ben.

Exakt, och utöver detta så är den något sjukt påfrestande för det centrala nervsystemet.
För kroppsbyggning finns det betydligt mycket effektivare övningar.

Diomedea exulans
2016-08-23, 22:09
Exakt, och utöver detta så är den något sjukt påfrestande för det centrala nervsystemet.

99 % av alla som skriver om marklyft på internet påstår det, men personligen tycker jag inte den påfrestar mer än de bänkpress, knäböj, chins eller militärpress.

BobaFett
2016-08-23, 23:00
Exakt, och utöver detta så är den något sjukt påfrestande för det centrala nervsystemet.
För kroppsbyggning finns det betydligt mycket effektivare övningar.

+1

Finns en anledning till att man bara gör ett enda arbetsset mark i starting strength.

Mark bygger lår, ländrygg och mitten på ryggen dvs. trapsen. Det som får ryggen att se tjock ut.

Tror inte att det bygger så mycket bredd.

Marklyft må vara en statisk övning för rygg men belastningen är väldigt väldigt hög. Många marklyfter över 200 kilo. Hur många övningar belastar ryggen med 200 kg+ liksom? Det blir en väldigt stor mekanisk belastning.

Man blir inte biff av enbart mark men man blir inte biff av enbart nåt annat heller. Krävs flera övningar.

AntonHA
2016-08-24, 06:26
Tveksam till att marklyft bygger märkbar ryggmassa. Kör den själv för styrkans skull. För ben blir det frontböj och raka mark, för rygg chins och rodd

Grahn
2016-08-24, 08:16
När man säger mycket massa menar man inte nödvändigtvis att någon specifik muskel blir jättestor jättefort, den totala mängden massa som stimuleras är ju fördelad över hela kroppen i marklyftsfallet.

Om inte annat överlägsen för de som inte har tid att isolera alla individuella muskler.....

Ozziking
2016-08-24, 09:50
99 % av alla som skriver om marklyft på internet påstår det, men personligen tycker jag inte den påfrestar mer än de bänkpress, knäböj, chins eller militärpress.

Hur ofta markar du tungt?

RassK
2016-08-24, 09:57
Jag tror inte att marklyft är en jättebra övning om man vill vara en musklig baddibilder, är ju mestadels en koncentrisk övning, beroende på hur man utför den. Latsen tränas ju inte heller jättemycket, har för mig att de bara arbetar statiskt för att hålla stången nära kroppen. Finns bättre övningar om man vill bygga rygg och ben.

Nej, din kompis må ha delvis rätt, men även katastrofalt fel. Marklyft är inte en fantastisk övning om muskelmassa är målet. Däremot är det en övning som har överföring till så gott som alla andra rörelser man utför i gymmet. Tränar man smart är det även ett väldigt bra sätt att hålla bålen stark och stabil, och få statisk träning på hela kroppens stabilisatorer och agonister.

99 % av alla som skriver om marklyft på internet påstår det, men personligen tycker jag inte den påfrestar mer än bänkpress, knäböj, chins eller militärpress.

Tveksam till att marklyft bygger märkbar ryggmassa. Kör den själv för styrkans skull. För ben blir det frontböj och raka mark, för rygg chins och rodd

Dessa saker går hand i hand. En koncentrisk-excentrisk övning har inte samma potential att krossa CNS som en excentrisk-contentrisk (böj/bänk). Men det finns effektiva övningar för att bygga massa på de muskelgrupper som marklyft belastar men inte kräver lika mycket återhämtning från samma volym. Jag ser marklyft som en övning som skapar en stark och stabil kropp (ffa ländrygg) - något som är användbart i framtiden för att kunna bygga muskler med hjälp av andra övningar. De flesta "muskelbyggande" övningarna (excentriska i sin natur) gör man på bekostnad av ryggen.. t.ex. knäböj bak. Man offrar en liten bit av sin rygg för att bygga bra ben helt enkelt. Värt det? Det bestämmer du själv.

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:50
Hur ofta markar du tungt?

I normala fall en gång i veckan.

Ozziking
2016-08-24, 10:52
I normala fall en gång i veckan.



:-)

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:53
:-)

Haha, sa jag nåt dumt? :Virro

Ozziking
2016-08-24, 10:56
Haha, sa jag nåt dumt? :Virro



Alltså om du markar en gång i veckan är det väl inte så konstigt. Men testa att köra rsr i marken t.ex. Då kommer du inte tycka så.

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:57
Alltså om du markar en gång i veckan är det väl inte så konstigt. Men testa att köra rsr i marken t.ex. Då kommer du inte tycka så.

Men borde jag inte bli mer, typ, trött efter mina marklyftsset om de nu är så jobbiga för CNS?

Ozziking
2016-08-24, 10:58
Men borde jag inte bli mer, typ, trött efter mina marklyftsset om de nu är så jobbiga för CNS?



Beror på intensitet & volym vill jag påstå. Du har väl själv sagt att Du inte är så bra på att ta i? Eller har jag fel?

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:59
Beror på intensitet & volym vill jag påstå. Du har väl själv sagt att Du inte är så bra på att ta i? Eller har jag fel?

Nej, du har fått det bakvänt, det är alla andra som påstår att jag är dålig på att ta i, medan jag menar att jag är bra på det.

Oavsett vilket borde jag känna skillnad mot andra övningar... Jag lär ju inte vara sämre i att ta i i marklyft än annat.

Ozziking
2016-08-24, 11:05
Nej, du har fått det bakvänt, det är alla andra som påstår att jag är dålig på att ta i, medan jag menar att jag är bra på det.

Oavsett vilket borde jag känna skillnad mot andra övningar... Jag lär ju inte vara sämre i att ta i i marklyft än annat.



Kör det mer frekvent då! Testa typ 10x10 eller så

Diomedea exulans
2016-08-24, 11:13
Kör det mer frekvent då! Testa typ 10x10 eller så

Uggh, jag får artros bara av att läsa om så hög volym... #viljanärstarkmenkroppensvag

Klein
2016-08-24, 11:16
Man ser det väl inte framifrån så mycket men från sidan och bakifrån blir det ju stor skillnad både med avseende på kroppshållning och muskelatur. För dem som glider med ryggen längs väggar, häckar, och busshållplatser likt blötdjur så är marklyft klart överskattat.

ceejay
2016-08-24, 11:17
Mark en gång i veckan går alldeles utmärkt. Men att köra 3 set varje gång utan någon sorts progression är inte så brao.

baktung
2016-08-24, 12:07
Det är omöjligt att mark skulle bygga lats eller någon annan av dom involverade musklerna bättre än övningar som tränar dom genom en full rörelsebana.

Just det. Jag gillar fulla rörelsebanor. Men jag har svårt att verkligen känna kontakten i latsen när jag roddar eller kör latsdrag. Marklyft är för mig bästa övningen för att uppleva den där träffen, och ger mig också mest träningsvärk i latsen. Dessutom borde den inledande fasen av ett marklyft vara den bit där latsen kan belastas allra tyngst även om det är en förhållandevis statisk belastning. Men helt statiskt blir det ju knappast heller genom ett marklyft.

Fanns för övrigt en tråd på ämnet: "Tränar marklyft latsen?" (http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-165832.html)

hurril
2016-08-24, 12:16
Folk som tycker att deras rygg börjat bli bättre när de kört marklyft missar förmodligen helt att de antagligen bara blivit starkare i andra övningar också till följd av marklyftet.

Eller så är det den saken vi försöker förklara för syltryggarna som inte förstår :)

anvihl
2016-08-24, 12:24
Sen när använder man marklyft för att "bygga lats" som alla talar om här ens? Marklyftsvarianter för baklår och rumpa är guld dock, trodde det var konsensus att det var byggarövning främst för dom musklerna.

hurril
2016-08-24, 12:27
Sen när använder man marklyft för att "bygga lats" som alla talar om här ens? Marklyftsvarianter för baklår och rumpa är guld dock, trodde det var konsensus att det var byggarövning främst för dom musklerna.

Men det blir som vanligt en jävla massa käbbel och polarisering i såna här trådar. Jag får god kontakt och bra träning av diverse kabelövningar och så. Men störst effekt av marklyft _plus_ någon kabelövning.

Dem av er med muskelmassa som ett barn eller i bästa fall en medelstor fotbollsspelare kanske inte behöver förklara för andra hur de ska bygga en stor rygg.

Gerdler
2016-08-24, 12:49
Kör det mer frekvent då! Testa typ 10x10 eller så
Nu får du bestämma dig, ska han träna 10x10 eller med hög frekvens? :)

RSR för marken som föreslogs innan kan ju vara en god idé kanske.
Uggh, jag får artros bara av att läsa om så hög volym... #viljanärstarkmenkroppensvag
Jag körde 10x10 på böjen lite GVT style och man vänjde sig så pass att efter några veckor så körde jag det flera gånger i veckan. I mark har jag alltid tyckt att set med 10 reps är för högt att basera sin träning på. Visst kan man köra en tioreppare nån gång då och då men generellt håller jag mig på 1-4 reps.

Prova RSR för marken vet jag, det kommer nog inte bli sämre med mer frekvens!

Diomedea exulans
2016-08-24, 13:08
Nu får du bestämma dig, ska han träna 10x10 eller med hög frekvens? :)

Jag tolkade det som han ville att jag skulle göra båda. *cry*

Jag körde 10x10 på böjen lite GVT style och man vänjde sig så pass att efter några veckor så körde jag det flera gånger i veckan. I mark har jag alltid tyckt att set med 10 reps är för högt att basera sin träning på. Visst kan man köra en tioreppare nån gång då och då men generellt håller jag mig på 1-4 reps.

Prova RSR för marken vet jag, det kommer nog inte bli sämre med mer frekvens!

Det kan nog vara nåt ändå. Marklyft är, när jag tänker efter, en övning som lederna brukar klara rätt bra. Det är värre med armövningar (jag smällde tre senor i armbågarna enbart av att läsa Erling Wahlgrens armprogram).

Ozziking
2016-08-24, 13:10
Nu får du bestämma dig, ska han träna 10x10 eller med hög frekvens? :)



RSR för marken som föreslogs innan kan ju vara en god idé kanske.



Jag körde 10x10 på böjen lite GVT style och man vänjde sig så pass att efter några veckor så körde jag det flera gånger i veckan. I mark har jag alltid tyckt att set med 10 reps är för högt att basera sin träning på. Visst kan man köra en tioreppare nån gång då och då men generellt håller jag mig på 1-4 reps.



Prova RSR för marken vet jag, det kommer nog inte bli sämre med mer frekvens!



10x10 och hög frekvens. Om han nu vill testa om marklyft är lika jobbigt för hans cns :D

VINGTOR
2016-08-24, 13:53
Dem av er med muskelmassa som ett barn eller i bästa fall en medelstor fotbollsspelare kanske inte behöver förklara för andra hur de ska bygga en stor rygg.

Ibland är du bara så jävla skön.

Rolfarsson
2016-08-24, 14:03
uggh, jag får artros bara av att läsa om så hög volym... #viljanärstarkmenkroppensvag

113809

Gerdler
2016-08-24, 14:23
10x10 och hög frekvens. Om han nu vill testa om marklyft är lika jobbigt för hans cns :D
Det är ju för mycket oavsett övning. Jag gjorde ~150 marklyft på ~60% av mitt 1-RM i lördags. Det är för mycket. Men det känns typ som ett GVT-pass i böj. Träningsvärk i musklerna i Söndags och Måndags, träningspasset i måndags fick bli rätt chill. Gjorde 7-8 singlar på ~85% av max i marken, tvåor på 80% av max i böjen, jag kände mig fräschare när jag gick därifrån än när jag gick dit. Men jag är i princip återhämtad nu. Ska köra tungt idag.

Jag tror det antingen är väldigt individuellt eller så är det att ni missuppfattar viss träningsvärk i ryggen i kombination med allmän trötthet som att det är CNS som är slut.

Det är Mark Rippetoe som tutat i alla att man ska marklyfta en gång i månaden eller färre gånger för att CNS inte pallar mer. All väsentlig marklyftsträning skall fås med partiella marklyft, stångrodd, raka marklyft och knäböj... Och han har troligen fel, eller så gäller det åtminstone inte alla.

Coffe
2016-08-24, 14:27
Om ni ibland lyfter blicken från era egna biceps på gymmet och kollar in vältränade snygga tjejer, vart hamnar blicken ofta då? Gissningsvis kring höft/lår/bak - regionen.

Så att det är muskler som inte syns som tränas stämmer inte.

Nja, oftast är det väl traps, biccar, delts och adamsäpple man spanar in på tjejerna på gymmet?

Gerdler
2016-08-24, 14:35
Nja, oftast är det väl traps, biccar, delts och adamsäpple man spanar in på tjejerna på gymmet?
Är det bara jag eller är definierade delts och traps(eller övre rygg i allmänhet) sexigt? Jag kanske har fel.
Biccar är mest där på vältränade tjejer, inget jag förundras eller tänder på, men inget fel med det i sig det heller.

Coffe
2016-08-24, 14:36
Det är Mark Rippetoe som tutat i alla att man ska marklyfta en gång i månaden eller färre gånger för att CNS inte pallar mer. All väsentlig marklyftsträning skall fås med partiella marklyft, stångrodd, raka marklyft och knäböj... Och han har troligen fel, eller så gäller det åtminstone inte alla.

Jag körde alltid 5x5 på mark 2 ggr i veckan i början när 120kg var tungt för mig. Har velat lite fram och tillbaka mellan 2-5 markpass på en vecka, 5 var jag klart inte redo för men allt under 2 känns meningslöst, blir som att bänka 1 gång i veckan, då stagnerar man också.

Coffe
2016-08-24, 14:38
Är det bara jag eller är definierade delts och traps(eller övre rygg i allmänhet) sexigt? Jag kanske har fel.
Biccar är mest där på vältränade tjejer, inget jag förundras eller tänder på, men inget fel med det i sig det heller.

Nu försökte jag mest vara lite lustig.

Men en snygg vältränad rygg är en snygg vältränad rygg. Sen att det kommer se lite olika ut på kille vs tjej hur en vältränad rygg ser ut är självklart, men doggystyle är ju den bästa positionen pga visuals.

Klagarn
2016-08-24, 15:22
Marklyft är generellt ingen populär övning bland byggare. Det kostar mer än det smakar. Partiella marklyft med drag från knäna används frekvent däremot för att bygga erektorerna. Mer än så är det inte.

AlexGBG
2016-08-24, 16:31
Nja, oftast är det väl traps, biccar, delts och adamsäpple man spanar in på tjejerna på gymmet?

Ja, tjejers adamsäpplen får man hålla koll på här i Thailand iaf..

Rolfarsson
2016-08-24, 17:51
Ja, tjejers adamsäpplen får man hålla koll på här i Thailand iaf..

:laugh:

Jocke67
2016-08-24, 22:55
Jag hade en marklyft-utmaning med en kompis och tränade jättemycket mark i ungefär ett halvår. Körde väldigt få komplementövningar, det var främst knäböj och olika mark-varianter (rackpulls, raka och djupa ståendes på viktplattor). När jag började hade jag nästan inte tränat nån styrketräning alls för överkroppen. Syftet med träningen var helt och hållet att bli starkare i mark ( jag ökade från 120kg till 210kg) men resultatet utseendemässigt blev en väldigt bred köttig rygg med stora lats. Även trapsen växte markant (snyggt eller ej kan ju diskuteras, min fru gillade det inte).

Jocke67
2016-08-24, 23:21
Så här såg jag ut efter 6 månader marklyft (och väldigt liten övrig överkroppsträning). Kanske inte så jätteimponerande för alla ni som styrketränar många år men när jag började träna ett halvår tidigare var ryggen (och hela jag) riktigt spinkig.



113811