handdator

Visa fullständig version : Hugger i ländryggen men kan träna för fullt


Love H
2016-08-23, 09:48
Hej!

Jag vet att det sitter många sjukgymnaster och allmänt kunnigt folk här så jag tänkte chansa och slänga ut en fråga om något jag upplevt under en längre tid nu.

Då och då får jag kortvarig smärta längst ner i ländryggen. Jämt fördelad smärta som en band tvärs över. Det akuta går över på en sekund, och därefter "känner jag av det" i någon minut till, dock utan att hämma mig. Huggen uppkommer när jag byter position på något sätt, men långt ifrån alltid.
Jag har dessutom alltid utan undantag ont på samma ställe när jag vaknar (på natten eller på morgonen). Jag får också ont av att sitta för länge i en mjuk soffa.

Det här är inget jätteproblem för mig och inget som påverkar min vardag, annat än möjligtvis soffan då ;) Jag kan träna såväl knäböj, bänkpress och marklyft och allt där emellan som vanligt och jag tror inte att min rörlighet är begränsad. Om jag ska krysta fram någon övning på gymmet som jag kanske gärna undviker just pga smärtan så skulle det vara "Ab-wheel". Men det kan kanske lika gärna bero på svag bål vad vet jag.

Många gånger har jag avfärdat det som träningsvärk eller att jag är stel från träningen, men det ger sig ju lixom aldrig så nu är jag tämligen övertygad om att det är något annat.

Vad tror ni att det kan vara? Är det något jag borde söka hjälp för tycker ni? (Och isåfall hos vem? Naprapat/Sjukgymnast/Kiropraktor..?)

Hyperion1
2016-08-23, 11:46
Om jag ska krysta fram någon övning på gymmet som jag kanske gärna undviker just pga smärtan så skulle det vara "Ab-wheel". Men det kan kanske lika gärna bero på svag bål vad vet jag.


detta, dvs. svag bål, kan vara en av bidragande orsakerna till smärtan. Att utesluta ab-wheel kan vara klokt. Vore jag du skulle jag köra plankan istället.

Du säger att sittande i soffan också frambringar smärta? Om du inte har några domingar eller stickningar ner i benen (och eventuellt sätet) så skulle det kunna röra sig om mindre diskbuktning. Att musklerna tightar till i ländryggen och att det känns som träningsvärk är nog ett resultat av att dem går in och skyddar någon struktur som inte riktigt gör det den ska eller som kroppen upplever vara "skadad".

Jag skulle gå till en fysio och beskriva problemet. För att verkligen säkerställa en diskbuktning så krävs dock en MR. Men jag tycker snarare det är viktigt att behandla besväret istället för vad bilden visar. Vad gäller diskbuktningar så är detta väldigt vanligt, många som går runt med det utan att ens veta om det eller någon smärta från det.