handdator

Visa fullständig version : Tröttnat på mitt "desk job" - vad gör man?


bagmol
2016-08-23, 09:27
Vad en riktig nörd i mina yngre dagar och pluggade till ingenjör. Har nu jobbat med IT i 7 år men har insett att det suger att spendera resten av livet sittande/ståendes innomhus framför en dator.

Någon som varit i en liknande sits? Vad gjorde ni eller hur gick era tankar?

Någon som har erfarenhet av kul jobb där man får röra på sig och vara ute en del men ändå 25k+ i lön?

Min nuvarande plan är att ta tjänstledigt för studier (har CSN kvar). Vet inte exakt vad jag ska plugga. Tycker det är roligt att renovera på familjens gamla stuga så funderade på något hantverkar yrke.

shut teh face
2016-08-23, 09:49
Vad en riktig nörd i mina yngre dagar och pluggade till ingenjör. Har nu jobbat med IT i 7 år men har insett att det suger att spendera resten av livet sittande/ståendes innomhus framför en dator.

Någon som varit i en liknande sits? Vad gjorde ni eller hur gick era tankar?

Någon som har erfarenhet av kul jobb där man får röra på sig och vara ute en del men ändå 25k+ i lön?

Min nuvarande plan är att ta tjänstledigt för studier (har CSN kvar). Vet inte exakt vad jag ska plugga. Tycker det är roligt att renovera på familjens gamla stuga så funderade på något hantverkar yrke.
Har du jobbat på samma ställe hela tiden? Det kanske är ett alternativ att byta jobb inom samma bransch för att få ny energi?

Men jag vet inte riktigt vilka aktiva jobb det finns inom ditt kunskapsområde som innebär en mer aktiv vardag... jag har själv funderat på det.

Akerhage
2016-08-23, 09:55
Jag jobbar också framför datorn hela dagarna och det är riktigt tungt tycker jag. Jag upplever mig själv som mycket tröttare efter jobbet än när jag haft mer fysiska jobb.
Kanske kan det hjälpa lite om du på lunchen kan gå och träna en timme?

Jag har varit på mitt IT-jobb snart 4 år men känner det är dags hitta något nytt. Men likt dig är man ju inte sugen på att gå ner i lön heller.

Följer tråden då jag känner jag är i samma sits, så hoppas på bra tips (fint rim med)

Shqypnia
2016-08-23, 09:57
Att byta karriär känns som en överdrift. Bli kreativa - om det är stillasittande som stör er som mest se till att få en mer rörlig vardag, såväl på jobb men också efter jobb.

agazza
2016-08-23, 10:04
Vad en riktig nörd i mina yngre dagar och pluggade till ingenjör. Har nu jobbat med IT i 7 år men har insett att det suger att spendera resten av livet sittande/ståendes innomhus framför en dator.

Någon som varit i en liknande sits? Vad gjorde ni eller hur gick era tankar?

Någon som har erfarenhet av kul jobb där man får röra på sig och vara ute en del men ändå 25k+ i lön?

Min nuvarande plan är att ta tjänstledigt för studier (har CSN kvar). Vet inte exakt vad jag ska plugga. Tycker det är roligt att renovera på familjens gamla stuga så funderade på något hantverkar yrke.

Jag startade ett byggnadställningsbolag tillsammans med min bror.

Otroligt trevligt arbete, ägde egen Layher Aluminium/kompositställning som hyrdes ut och monterades.

Lagomt slitsamt, extremt lugnt för psyket, mycket intressanta personer i samma bransch.

Jobbar du hos en fackligt ansluten firma så är villkoren bra, och eftersom du bara arbetar med drägg är det lätt att framstå som drivande och duktig bara du inte är en total idiot.

Hade inte andra omständigheter fått mig att flytta hade jag jobbat kvar inom det yrket, bra huvudgympa att projektera fackverk också.

Klagarn
2016-08-23, 10:26
Damn! Trodde jag var ensam om att känna så. Jobbade själv inom IT i 5 år innan jag gick in i väggen. Precis som du säger var jag en "nörd" innan och från en akademikerfamilj och det blev naturligt med IT. Men man utvecklas som person mycket när man är ung och om du får ångest av jobbet kan jag bara råda dig att göra något annat snarast. Lönen är viktig men inte viktigare är den psykiska hälsan..du vill inte hamna där jag är nu med psykotiska besvär. Lycka till i vilket fall :)

Diomedea exulans
2016-08-23, 10:31
Omskola sig till snickare kanske?

Mental
2016-08-23, 10:53
Jag bytte från ett IT/skrivbord till sjukvård/skrivbord. Men nu trivs jag som fan med jobbet istället. Dock får man leva med låg lön.

eternallord
2016-08-23, 11:41
Min nuvarande plan är att ta tjänstledigt för studier (har CSN kvar). Vet inte exakt vad jag ska plugga. Tycker det är roligt att renovera på familjens gamla stuga så funderade på något hantverkar yrke.

Det ställer mig ofta tveksam till sant här, typ att bli snickare för att man gillar att hamra ett par dagar om aret, eller att bli PT för att man tycker om att gymma. Risken finns att du spenderar 3 ar till pa universitetet, och inser att jobbet är ännu mindre stimulerande än ditt nuvarande och dessutom betalar markant sämre. Kan det vara sa att du kanske bara behöver komma ur din nuvuaranda "comfort zone" pa jobbet och börja med nya sorters uppdrag (som ända är nagerlunda relaterat), samt att öka aktiviteten i din fritid?

bagmol
2016-08-23, 12:23
Roligt att så många kommit med synpunkter!

@shut teh face: Jag har jobbat inom samma företag alla år men arbetsuppgifterna har skiftat (olika projekt/kunder). Dock är det ju gemensamt med alla uppgifter att man arbetar med datorn hela dagen.

@Akerhage: Försöker vara så aktiv jag kan på fritiden med träning och olika friluftsintressen. Under dagen går jag även ut på promenader på mina raster. Det hjälper helt klart. För mig är det underligt hur vissa kan ha med sig en micro lunch de äter inomhos och sedan sitter inne i fikarummet på sina raster. Dvs de lämnar inte kontoret under 9 timmar.

@agazza: Låter lite kul, skickar dig några frågor på privata meddelanden.

@Mental: Tror att jag kan klara mig på en lägre lön utan problem då jag idagsläget kan lägga undan en del samt att jag skulle kunna spara ännu mer om det behövdes. Idag köper vi mat för onödigt mycket, reser en hel del och tänker inte särskilt mycket på vad saker kostar.

@eternallord: Du har helt klart en poäng :) Men hur vet man om något är kul innan man jobbat med det.

En tanke jag har nu är att kontakta lite olika branshcer och fråga om man kan hänga med någon dag och gå bredvid. Bara för att kolla in hur en vanlig dag ser ut typ.

Tuniz
2016-08-23, 13:42
Hantverksyrket finns det vanligtvis gott om jobb så det är ju positivt, sen är lönerna rätt bra / väldigt bra beroende på vilken stad / jobb du sysslar med.

Några yrken jag arbetat inom alt har kompisar som jobbar som:

Snickare: Kan vara riktigt trevligt, kan vara skit. Beror på helt vart du hamnar / hur stor firman är. Jag har jobbat på både stora firmor och tillsammans med farsan och renoverat hemma hos privatpersoner, det senaste är att föredra enligt mig (alt en liten firma).

Att stå på ett storbygge med 100 andra snickare som pågår i 3 år och gipsa 1 vecka, isolera 1 vecka, regla 1 vecka etc suger balle, tycker jag iaf. Jobbar man på en mindre firma får man variation, träffar nytt folk, blie ett "gött gäng" och det är lättare att påverka sin lön.

Elektriker: Kan vara rätt välbetalt om du har rätt behörigheter etc men att jobba på ett ställverk som kan ge dig 100.000 volt så du blir grillad är ju alltid en risk...
Kan bli väldigt enformigt om du ska dra 1000 meter starkströmskabel ovanför undertak på ett storbygge, satsa på mindre firma...

Målare: UNDVIK! Har flera polare som klagar på värk i nacke, axlar och rygg av allt rollande. Personligen tycker jag jobbet känns väldigt enformigt också. Spackla, slipa, måla / tapetsera. Rise & repeat.

Låssmed: Jobbet jag har nu och har jobbat med i 8 år. Definitivt det bästa yrket av de jag provat.
Väldigt brett yrke, du kan jobba med låsinstallationer både för privatpersoner och större byggen, det positiva med ett storbygge för en låssmed är att om snickaren är där under 3 år så kommer vi den sista månaden när allt är rent och snyggt och installerar allt på den månaden.
Du installerar även kodlås och dörrautomatiker så du får jobba med svagström.
Det är mycket "problemlösning", man får tänka till för att komma på en komplett lösning för kunden när det kommer till lås / nycklar / passersystem / utrymningsvägar / tillgänglighetsanpassning etc.
Jobbar du på en firma som har jour kan du tjäna extra deg om folk tappar / blir bestulna på sina nycklar.

Skulle kunna skriva mycket mer men känner jag har ordbajsat tillräckligt :D

Bärsärk
2016-08-23, 13:53
Rakar av håret och går med i främlingslegionen.

mini
2016-08-23, 14:14
Det som jag upplevde som svårt med hantverksyrken när jag funderade på att skola om var att det är knepigt att komma in som vuxen. De flesta plockar ju gymnasieutbildade som går som lärlingar. Låssmed var hopplöst. Då fanns det en utbildning i Stockholm som la ner det år jag sökte.

Det kan ju ha ändrats med tillväxten av KY-utbildningar, men det var min upplevelse för snart 10 år sedan.

Bärsärk
2016-08-23, 14:18
Det som jag upplevde som svårt med hantverksyrken när jag funderade på att skola om var att det är knepigt att komma in som vuxen. De flesta plockar ju gymnasieutbildade som går som lärlingar. Låssmed var hopplöst. Då fanns det en utbildning i Stockholm som la ner det år jag sökte.

Det kan ju ha ändrats med tillväxten av KY-utbildningar, men det var min upplevelse för snart 10 år sedan.

Nej så är det fortfarande och så kommer det nog fortsätta vara tills det blir en sådan brist så att gymnasieutbildade inte räcker till, vilket i sin tur aldrig kommer hända då alla bygg-gymnasium i landet står fulla.

Det du måste göra är att känna någon som kan fixa in dig, men inte ens då är det ju enkelt då företaget som tar in dig måste se till så att det finns jobb för dig. Och inte bara jobb just nu utan chefen på företaget måste ju räkna på jobb i flera år framåt.

Stockholm lär ju vara ännu värre för dit kommer ju folk ifrån hela landet så du konkurrerar ju inte bara med gymnasieelever från skolor i kommunen utan även dit resta från övriga landet.

Snobbe
2016-08-23, 14:34
Suttit i IT i runt 6-7 år o känner exakt samma sak tyvärr, ingen aning vad jag skulle vilja gör istället dock.

Tail
2016-08-23, 14:56
Suttit i IT i runt 6-7 år o känner exakt samma sak tyvärr, ingen aning vad jag skulle vilja gör istället dock.

http://s2.quickmeme.com/img/e4/e4350fe485cacb52f35dce216bd208e9f442123c38a9a74abe 2ead9257c0e6e4.jpg

Sitter i samma båt. IT i 8-9 år. Vill göra nått annat, vet ej vad. För bra betalt för att byta jobb (utan att ha nån drömlön dock). Lite för bekväm av mig antar jag.

Ajemän
2016-08-23, 15:01
Jag tänker så här:
Vad är er passion i livet? -> Fundera ut hur ni kan leva på det
Har ni ingen sådan passion i livet? -> Hitta den, och klura ut hur ni kan leva på det

Allt annat är liksom...Andra...kompromisser av nånting ni egentligen inte vill göra

spoonchest
2016-08-23, 17:35
http://foreignlegion.info/joining/
Jag blir alltid lika nyfiken på om nån krisande kolo-medlem nån gång faktiskt åker.

spoonchest
2016-08-23, 17:36
J
Jobbar du hos en fackligt ansluten firma så är villkoren bra, och eftersom du bara arbetar med drägg är det lätt att framstå som drivande och duktig bara du inte är en total idiot.



:d

Mental
2016-08-23, 17:47
Jag tänker så här:
Vad är er passion i livet? -> Fundera ut hur ni kan leva på det
Har ni ingen sådan passion i livet? -> Hitta den, och klura ut hur ni kan leva på det

Allt annat är liksom...Andra...kompromisser av nånting ni egentligen inte vill göra

Fast nej, jag vill ha mina passioner som hobby, datorer var en passion, men när det blev arbete sög det.

Just nu är det öldrickande och instruerandet av militärer jag gillar att göra, men fan inte som arbete, hua.

R0B
2016-08-23, 20:31
Du är välkommen att åka med mig och jobba nästa vecka om du vill. Eskilstuna är platsen för den veckan.

Tänk inte nu, bara gört ;)

VikG
2016-08-23, 21:42
Bli ventmontör.. Man lär sig efterhand inga licenser, certifikat o skit. Se upp dock, branschen är full av lustigt folk.

kork
2016-08-24, 23:09
Det som hindrar mig från att byta bort mitt skrivbordsjobb är lönen. När man är 42 bast, har barn, hus, bilar etc så blir det tufft att halvera sin lön.

Sorgligt som fan men av den anledningen kommer jag vara kvar till pension i ett yrke som jag mår dåligt av.

Så mitt svar på frågan i rubriken är:

Bit ihop och försök gilla läget. Trivas får man göra på fritiden. Skaffa fritidsintressen som gör att du når självförverkligande.

Det är ingen bra lösning, men det är den jag själv kör på.

Bob90
2016-08-25, 06:29
Vad en riktig nörd i mina yngre dagar och pluggade till ingenjör. Har nu jobbat med IT i 7 år men har insett att det suger att spendera resten av livet sittande/ståendes innomhus framför en dator.

Någon som varit i en liknande sits? Vad gjorde ni eller hur gick era tankar?

Någon som har erfarenhet av kul jobb där man får röra på sig och vara ute en del men ändå 25k+ i lön?

Min nuvarande plan är att ta tjänstledigt för studier (har CSN kvar). Vet inte exakt vad jag ska plugga. Tycker det är roligt att renovera på familjens gamla stuga så funderade på något hantverkar yrke.

Exakt vad är det som du inte trivs med IT-yrket? Är det bara stillasittandet? Beroende på hur stor din arbetsplats är, finns det möjlighet att byta avdelning eller rent ut av tjänst helt och hållet?

Arborist verkar (för mig) vara ett kul yrke om man vill vara ute.
Du jobbar i princip med att klättra i träd :d

Dock ingen egen erfarenhet av yrket.

Theander
2016-08-26, 06:53
Jag jobbar själv som ingenjör och har känt samma sak. Men är lite rädd att det är gräset är grönare på andra sidan. Snickare eller hantverkare kan kännas schysst på avstånd men när det är varje dag varje vecka så blir det nog rätt segt det med.

Sen är jag imponerad av de som vågar lämna sin comfort zone och testa nytt. Är väldigt lätt att fastna i vardagen.

Raschmus
2016-08-26, 07:35
Jag har inga bra tips eller råd att ge. Däremot kan ni alla veta att det är en tydlig brist på både lastbilschaufförer och grävmaskinister i hela södra Sverige (prognosen pekar på att det kommer att hålla i sig i minst 15 år).

Generellt sett kan man väl se det som att lastbilschaufförer har ~26 000kr i ingångslön med svag löneutveckling efter det. Maskinister ungefär samma men med bättre löneutveckling. 26-35 tkr i månadslön baserat på erfarenhet och kompetens.

Om nu någon kan tänka sig dessa yrken.

Edit: Vill bara påpeka att för exempelvis chaufförer så finns där oerhört många olika yrken. För den som vill ut i det fria tror jag att kranbilschaufför skulle kunna vara trivsamt.

Minikubik
2016-08-26, 08:28
Du är välkommen att åka med mig och jobba nästa vecka om du vill. Eskilstuna är platsen för den veckan.

Tänk inte nu, bara gört ;)
Vart i tuna? Hade jag sett det tidigare hade jag kunnat bju på kaffe
Jag jobbar själv som ingenjör och har känt samma sak. Men är lite rädd att det är gräset är grönare på andra sidan. Snickare eller hantverkare kan kännas schysst på avstånd men när det är varje dag varje vecka så blir det nog rätt segt det med.


Helt rätt, det blir ruskigt tröttsamt mellan varven. Och jag tror det gäller alla jobb, man tröttnar sen hittar man gnistan igen osv

martikainen
2016-08-26, 10:28
Sitter också med ett IT-jobb sedan 8 år tillbaka, jag har dock inte samma problem med det stillasittande. De flesta av mina vänner är hantverkare och vi alla vill ha varandras jobb.

Visst snickarna har det jäkligt gött när de jobbar för privatpersoner, eller när de får vara på ett utomhusbygge under sommaren, när det inte regnar.
Men deras vintrar, fy satan va ledsna de brukar vara :D

När deras arbetsdag är slut så är det oftast helt fysiskt utmattade eller nerkylda pga väder, när min arbetsdag är slut kanske jag är halvt slut i huvudet om det varit långa mötesdagar eller stressiga kriser.

När jag ställer upp för och nackdelar mot varandra så blir jag alltid inställd på att fortsätta inom IT.

Drömyrket för mig är att bli vaktmästare, man får gå runt och peta på allt möjligt, elutbildning på det så finns det inte mycket du inte kan göra på tex en skola/sjukhus/företag, dock är ju lönen rätt jäkla trist.

The_RobRoy
2016-08-26, 10:55
Jag är jättenöjd att jag valde att bli kontorsråtta. För väldigt längesen funderade jag på att bli elektriker och jag är övertygad om att jag hade blivit en extremt duktig sådan och idag kanske haft min egen firma och säkert tjänat betydligt mer än jag gör idag. Men trots det är jag nöjd, jag stortrivs att jobba vid en dator och på kontor. Här är lite anledningar:

* Arbetstakten är mycket mer flexibel och genrellt är arbetstider väldigt flexibla.
* Mer tid till att vara social, vi avbryter ständigt jobbet i några minuter för att prata om vad vi än känner för. Mikropauser med att surfa kolo och liknande tas också vid behov.
* Utvecklingsmöjligheterna är oändliga
* Möjlighet att jobba utomlands är mycket god, något jag själv utnyttjat och varit en enorm fördel i mitt liv och för hur jag trivts med livet i allmänhet.
* Jag kan gå ner på lunchen och träna på gymmet

R0B
2016-08-26, 13:01
Vart i tuna? Hade jag sett det tidigare hade jag kunnat bju på kaffe



Ska bo på Villsta sporthotell. Mer än så vet jag inte, kaffe avstår jag men om du kan fixa mig en veckas provträning på något gym i närheten så är jag tacksam *kissass*

VoDaresVins
2016-08-26, 13:16
Har själv en fundering på en plan B om jag tröttnar helt på stillasittande jobbet eller blir utan jobb i nåt skede. Det vore att starta en firma och börja marknadsföra och sälja arbetsbord med löp/gåband. På så sätt hjälpa folk som är i samma situation. Har själv inte testat nåt i praktiken men om man får in vanan tror jag det skulle kännnas bra att med små rörelser hålla igång kroppen. Arbetsgivarna skulle förhoppningvis se en förbättring i anställdas hälsa över tid.

gyros
2016-08-26, 13:20
Jag tycker likt många andra här i tråden att det låter som ni behöver miljöombyte och att ni bör skilja på jobb och intresse. Att byta karriär låter overkill. Har ni utbildning och arbetslivserfarenhet borde det vara hyfsat enkelt att byta arbetsplats så ni får varierande arbetsuppgifter. Byt stad om det inte räcker.

Senare (med största sannolikhet) kanske ni kommer på att "fan, mitt gamla jobb kanske inte var så dumt trots allt". Att söka nya utmaningar är naturligt, och människan tenderar ju att ha svårt för att visa tacksamhet och uppskatta det man har i livet, för att istället fokusera på sådant man inte har.

unsuspected
2016-08-26, 13:55
Har själv en fundering på en plan B om jag tröttnar helt på stillasittande jobbet eller blir utan jobb i nåt skede. Det vore att starta en firma och börja marknadsföra och sälja arbetsbord med löp/gåband. På så sätt hjälpa folk som är i samma situation. Har själv inte testat nåt i praktiken men om man får in vanan tror jag det skulle kännnas bra att med små rörelser hålla igång kroppen. Arbetsgivarna skulle förhoppningvis se en förbättring i anställdas hälsa över tid.

Kinnarps säljer det och även med motionscykel :)

VoDaresVins
2016-08-26, 15:22
Kinnarps säljer det och även med motionscykel :)

Coolt. Det måste ja kolla på. Fick också en postordertidning i veckan där de sålde en liten klimp med pedaler så man kunde sitta på vanlig stol och trampa. Tror målgrupp var typ virkande gummor men kanske även nåt sånt vore till hjälp. Har själv egentligen leda av arbetsuppgifter men stillasittandet känns inte bra.

Minikubik
2016-08-26, 19:57
Ska bo på Villsta sporthotell. Mer än så vet jag inte, kaffe avstår jag men om du kan fixa mig en veckas provträning på något gym i närheten så är jag tacksam *kissass*

Haha vilsta är tio minuter från mig. Testa att snacka med dom för där finns ett gym precis vid sidan om så borde gå och lösa något tycker man. Närmaste gym efter det är bra, men att träna gratis där är svårt då ägaren är lite egen så att aäga

R0B
2016-08-26, 20:46
Det ska jag göra tack för tipset. Jobbar till 20 dock så det kanske inte är nån personal kvar på plats då. Har eg kort på nordic wellness men det är inte rikstäckande tror jag. Bara på ett av deras gym.

Bob90
2016-08-26, 20:57
Drömyrket för mig är att bli vaktmästare, man får gå runt och peta på allt möjligt, elutbildning på det så finns det inte mycket du inte kan göra på tex en skola/sjukhus/företag, dock är ju lönen rätt jäkla trist.

Jobbar som typ vaktmästare (har dock en massa andra uppgifter där jag behandlar stora mängder pdf:er, exceldokument m.m.). Hade inte lönen varit skit (via bemanningsföretag i alla fall) och jag inte haft planer på att utbilda mig till ingenjör så är det riktigt kul faktiskt. Man lär sig mycket och får pilla på mycket :d

Yes
2016-08-26, 21:21
Jag är jättenöjd att jag valde att bli kontorsråtta. För väldigt längesen funderade jag på att bli elektriker och jag är övertygad om att jag hade blivit en extremt duktig sådan och idag kanske haft min egen firma och säkert tjänat betydligt mer än jag gör idag. Men trots det är jag nöjd, jag stortrivs att jobba vid en dator och på kontor. Här är lite anledningar:

* Arbetstakten är mycket mer flexibel och genrellt är arbetstider väldigt flexibla.
* Mer tid till att vara social, vi avbryter ständigt jobbet i några minuter för att prata om vad vi än känner för. Mikropauser med att surfa kolo och liknande tas också vid behov.
* Utvecklingsmöjligheterna är oändliga
* Möjlighet att jobba utomlands är mycket god, något jag själv utnyttjat och varit en enorm fördel i mitt liv och för hur jag trivts med livet i allmänhet.
* Jag kan gå ner på lunchen och träna på gymmet
Ungefär så ser jag det också. Hade förvisso önskat lite bättre utvecklingsmöjligheter och att kunna jobba utomlands, men annars stämmer allt.

Nu har jag iof ett kontorsjobb där jag kan välja att vara ute och fara runt mycket om jag vill. Det kan vara väldigt välkommet ibland. Bara jobba ute i fält om jag vill (vilket jag gärna gör).

Efter mer praktiska och fysiskt krävande jobb i min ungdom (som om jag är en gammal gubbe...) så uppskattar jag kontorsjobb otroligt mycket. Det är stor frihet, väldigt bekvämt och det finns gott om folk som både är läs- och skrivkunniga.

Jag tror TS problem mer handlar om den specifika arbetsplatsen och de specifika arbetsuppgifterna. Det är nog en bra idé att söka nytt jobb inom samma område för att få en nytändning och utvecklas.

Yes
2016-08-26, 21:25
Drömyrket för mig är att bli vaktmästare, man får gå runt och peta på allt möjligt, elutbildning på det så finns det inte mycket du inte kan göra på tex en skola/sjukhus/företag, dock är ju lönen rätt jäkla trist.
Jag har jobbat som vaktmästare och jag kan verkligen inte förstå hur någon skulle välja det före att bra IT-jobb.

Inte för att mina erfarenheter som vaktis var dåliga. Det var rätt trevligt faktiskt. Problemet är att den intellektuella stimulansen är helt obefintlig.

Mouline
2016-08-26, 22:11
Sadla om till Sjuksköterska, du kan göra vadfasen du vill! :) (alltså bred utbildning)

grondahl
2016-08-26, 22:34
Sadla om till Sjuksköterska, du kan göra vadfasen du vill! :) (alltså bred utbildning)

Det vanligaste verkar dock vara att klaga på lön och arbetsmiljö.

mattilainen
2016-08-26, 22:46
Det vanligaste verkar dock vara att klaga på lön och arbetsmiljö.

Jag jobbar i ambulansen och kan inte klaga på arbetsmiljö mer än det vanliga "inatt var det mycket.. Efter 14 timmars körande" men lönen i akutsjukvården är bättre än slutenvården. Vill man gå efter lönen kan man arbeta i hemsjukvården eller om man är en person som orkar jobba för bemanningsföretag så går lönen lätt upp till minst det dubbla. Som sagt, bred utbildning. Finns otroligt med vidareutbildningar om man vill hamna i "top of the line". Dock får man ju vara intresserad och inse att själva utbildningen är ganska seg och speglar inte helt framtidsjobben :)

tossefar
2016-08-26, 22:51
Jag trivs utmärkt som kontorsråtta. Flexibla tider, bra lön, välutrustat gym på jobbet, och framför allt en mycket intellektuellt stimulerande vardag. Jag är mycket hellre trött i skallen än i kroppen efter en arbetsdag.

Minikubik
2016-08-26, 23:45
Det ska jag göra tack för tipset. Jobbar till 20 dock så det kanske inte är nån personal kvar på plats då. Har eg kort på nordic wellness men det är inte rikstäckande tror jag. Bara på ett av deras gym.

Synd för har för mig att vi har dom i stan

martikainen
2016-08-27, 09:05
Jag har jobbat som vaktmästare och jag kan verkligen inte förstå hur någon skulle välja det före att bra IT-jobb.

Inte för att mina erfarenheter som vaktis var dåliga. Det var rätt trevligt faktiskt. Problemet är att den intellektuella stimulansen är helt obefintlig.

Det är nog därför det är ett drömyrke, jag har nog förskönat det väldigt mycket i mitt huvud, har bara goda minnen av våra vaktmästare på skolan och vår nuvarande på jobbet, de verkar ha det så himla trevligt när de bygger nya parkbänkar, byter ut en entrédörr, renoverar ett konferensrum osv :)

Men som du säger skulle man nog bli smått galen om man inte fick använda mer än 5% av kapaciteten och utvecklas.
Kanske kan funka när man blir 60+

Svedberg
2016-08-27, 09:54
Här är min bailout plan

http://www.freedivedahab.com/freediving-courses/zero-to-hero

Lönen är nog helt värdelös dock :)

forslund
2016-08-27, 10:49
Men som du säger skulle man nog bli smått galen om man inte fick använda mer än 5% av kapaciteten och utvecklas.


Vi jobbar inom samma bransch om jag minns rätt och jag känner likadant som du. Problemet är att jag aldrig haft ett jobb som inte är mentalt dränerande så jag har inget att jämföra med.
Jag har jobbat i 6 år som IT-konsult och är nu projektledare. De perioder jag inte är trött i huvudet av all problemlösning etc. är begränsade till semesterperioder/vissar enskilda dagar. Då är det ju verkligen guld värt.
Samtidigt drivs jag ju av framgången och hårt arbete men att komma hem helt slut i huvudet men fräsch i kroppen är rätt irriterande.

Men vissa dagar vill jag bara jobba som brevbärare/fastighetsskötare enbart för att få röra på mig om dagarna. Samtidigt tror jag att ett arbete där jag inte får använda huvudet skulle göra mig helt galen efter en smekmånad.

Onigiri
2016-08-27, 11:02
Slår ett slag för hemsjukvården! 25k i lön här i byn, pluggade 2 terminer till undersköterska och blev direkt därefter fastanställd, personligen var det mer värt för mig än att plugga 8-10 terminer till något för 35k i lön. Glider runt i bilen till mina tanter och gubbar och servar dem med vardagssysslor och sjukvård (prover, insulin, sårvård etc) i deras hem, oerhört tacksamt i 98 av 100 gånger, självklart har det sina baksidor att ta hand om dödsfall etc. Känner mig extremt fri i yrket, trots bil till alla besök tar vi mellan 7-11 tusen steg per dag enligt stegräknarna och det är inte alls så hopplöst överjävligt stressat och pressat som det skrivs om i media.

pepplez
2016-08-27, 11:20
Slår ett slag för hemsjukvården! 25k i lön här i byn, pluggade 2 terminer till undersköterska och blev direkt därefter fastanställd, personligen var det mer värt för mig än att plugga 8-10 terminer till något för 35k i lön.

Nu vet jag inte vad du får siffran 35k ifrån, det är ungefär vad jag ligger på efter min första lönerevision dvs efter 1 år i branchen (pluggat 10 terminer, ingenjör). Löneutvecklingen är dessutom brant och stagnerar någonstans mellan 50 och 60k. Men absolut, man är ju lite mer låst på kontoret jämfört med hemsjukvård, även om kontorsjobb överlag också är ganska flexibla.