handdator

Visa fullständig version : Rehabövningar för diskbuktning?


Nyland
2016-08-23, 06:27
För några månader sedan gick jag till en fysioterapeut och fick diagnosen diskbuktning i ländryggen. Han visade olika stretchövningar som jag skulle göra.

http://www.bnchiro.com/wp-content/uploads/2013/01/e1.gif

Det blev mycket bättre med dessa övningar (främst 4 & 5), dock blev det inte helt bra. Därför tänkte jag att jag skulle stärka upp min rygg med lite tyngre övningar och för några dagar sedan testade jag att göra ryggresningar.

https://privatetrainingonline-privatetrainingo.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2014/10/backex_zps1f93bdb9.jpg

Det slutade med att min rygg blev väldigt mycket sämre, smärtan kom tillbaka värre än någonsin. Total fail med andra ord (:em:). Jag har nu börjat stretcha igen och det blir sakta bättre.

Efter detta misslyckande hittade jag följande sida:
http://outalpha.com/how-to-cure-bulging-discs-fix-lower-back-pain/

Han hävdar att bästa sättet att rehabilitera diskbuktning är omvända ryggresningar eftersom de inte hyperextenderar(?) ryggen. Dock känns sidan inte jätteseriös, så jag tänkte kolla med Kolozzeum innan jag gör bort mig igen (obs. bilden nedan är från Kolozzeum's övningsbank, inte från länken).

http://www.t-nation.com/img/photos/282reversehypermid.jpg

Frågor:
1. Är det helt fel att göra ryggresningar för att rehabilitera en diskbuktning eller gick jag bara ut för hårt (3x20 utan extra vikt)?
2. Är det bättre att göra omvända ryggresningar?
3. Finns det några andra gymövningar jag kan göra för att stärka ryggen utan att förvärra skadan?
4. Skall jag hålla mig borta från ryggövningar i gymmet och bara stretcha tills det blir bra?

Tacksam för alla svar.

CoKEmaN
2016-08-23, 06:53
Om du blir bättre av "stretchövningarna" som du kallar det, så är det flexion i ländryggen du bör undvika.
När du gör vanliga ryggresningar så brukar man flektera (Böja) i ryggen också, du har gjort detta belastat, vilket är ännu värre.
Omvänd ryggresning är möjligt att det är bättre, då du borde ha möjlighet att ha ryggen rakare genom rörelsen, dock kommer den inte vara helt rak i bottenläget.
Andra övningar du bör göra (enligt mig) är övningar som stärker m. transversus abdominis och mm. multifidi. Sök på detta, finns en uppsjö av övningar.
Ännu bättre, återgå till fysioterapeuten för att få råd vad som passar dig bäst.
Om "stretchövningarna" fungerat bra, så kanske det är en bra start men behövs något mer för att bli helt bra som man bara ser om man undersöker dig, lateralt shift t ex. Att göra övningarna 1-2 gånger om dagen som det står i dokumentet du bifogade låter väldigt lite för mig i den akuta fasen, men kan vara lagom när man har mindre besvär.

Försök undvika långvarigt sittande.

Nyland
2016-08-23, 07:58
Om du blir bättre av "stretchövningarna" som du kallar det, så är det flexion i ländryggen du bör undvika. När du gör vanliga ryggresningar så brukar man flektera (Böja) i ryggen också, du har gjort detta belastat, vilket är ännu värre.

Ja, jag märkte det. Jag skall undvika det i fortsättningen.

Omvänd ryggresning är möjligt att det är bättre, då du borde ha möjlighet att ha ryggen rakare genom rörelsen, dock kommer den inte vara helt rak i bottenläget.

Andra övningar du bör göra (enligt mig) är övningar som stärker m. transversus abdominis och mm. multifidi. Sök på detta, finns en uppsjö av övningar.

Jag gör redan plankan för att stärka bålen och jag skall försöka testa omvända ryggresningar, dock är jag osäker på om gymmet har en sådan ställning.

Ett bra alternativ för att stärka nedre ryggen verkar annars vara "hip bridge". Den går ju att göra hemma också.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BWLyingHipExtension.html

Ännu bättre, återgå till fysioterapeuten för att få råd vad som passar dig bäst.

Som jag skrivit i en anna tråd bor jag utomlands och har ett väldigt begränsade utbud av fysioterpeuter. Den som finns sa att styrketräning är skadligt och att jag helst borde sluta med det, mitt förtroende för honom är ganska lågt. *facepalm*

Om "stretchövningarna" fungerat bra, så kanske det är en bra start men behövs något mer för att bli helt bra som man bara ser om man undersöker dig, lateralt shift t ex. Att göra övningarna 1-2 gånger om dagen som det står i dokumentet du bifogade låter väldigt lite för mig i den akuta fasen, men kan vara lagom när man har mindre besvär.

Bilden googlade jag fram så den är inte från fysioterpeuten, jag ville bara visa vilka övningar jag har gjort. Han sa åt mig att göra övningen en gång i timmen till smärtan försvunnit och sedan 1-2 gånger om dagen i förebyggande syfte.

Försök undvika långvarigt sittande.

Kontorsjobb 8 timmar om dagen. :(

Tack för svaren.

Hyperion1
2016-08-23, 08:58
Ett bra alternativ för att stärka nedre ryggen verkar annars vara "hip bridge". Den går ju att göra hemma också.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BWLyingHipExtension.html



Om du gör den här övningen så skulle jag nog utföra den med två fötter i marken. Om du bara har en fot i marken så kan detta medföra att ditt bäcken och ländrygg tiltar eller vänder sig, vilket du vill undvika.

Kontorsjobb 8 timmar om dagen. :(

Inte för att vara elak eller dryg men låt oss säga att du gör dina McKenzi externsioner efter ordination av din fysio vilket tar 10 minuter. Du kör plankan 3 x 1 minut. Omvända ryggresningar, det tar ytterligare 10 minuter. Din rehab är ungefär 30 minuter MEN du spenderar 8 timmar om dagen sittande med rundad ländrygg. I det här fallet så tror jag det vore bäst att se över de där 8 timmarna kontorsjobb och hur du kan se till att reducera mindre gynsamma positioner som din ländrygg utsätts för. Det skulle exempelvis kunna vara att du står upp så mkt som möjligt. Du sitte rner på eventuella möten och då gör du dig påmind att inte runda ländryggen när du väl sitter ner.

Tror även det kan vara vettigt att tänka över hur du sover. Om din diskbuktning sticker ut åt ena sidan så kanske du inte ska sova på den sidan utan snarare på ryggen. Du sover ju trotts allt 6-8 timmar varje natt (gissar jag på).

Med detta sagt så är det inte fel på din rehab men jag tycker även att det är viktigt att sådana här situationer att se över andra delar i livet som utgör majoriteten av tiden som kan vara mindre gynsamma för ens rygg (eller axel eller vad det nu skulle kunna vara som man har ont i).

Hoppas ovan kan vara till någon hjälp:)

P.s promenader är bra rehab, det gör gott för ryggen! Försök att få dig en promenad på 30 minuter, gärna mer, om dagen. Det brukar göra gott för dem flesta med ryggbesvär.

Nej jag är ingen fysio, så ovanstående ska du inte ta som ett profesionellt svar från någon i yrket.

Scratch89
2016-08-23, 09:07
Du ska absolut inte göra ryggresningar i det här stadiet just nu. Du verkar bli bättre av extensioner i ryggen, dvs precis motsatt rörelse.
Se inlägget ovan; väldigt vettigt!

Nyland
2016-08-23, 09:34
Om du gör den här övningen så skulle jag nog utföra den med två fötter i marken. Om du bara har en fot i marken så kan detta medföra att ditt bäcken och ländrygg tiltar eller vänder sig, vilket du vill undvika.

Ok, tack för tipset.

Inte för att vara elak eller dryg men låt oss säga att du gör dina McKenzi externsioner efter ordination av din fysio vilket tar 10 minuter. Du kör plankan 3 x 1 minut. Omvända ryggresningar, det tar ytterligare 10 minuter. Din rehab är ungefär 30 minuter MEN du spenderar 8 timmar om dagen sittande med rundad ländrygg. I det här fallet så tror jag det vore bäst att se över de där 8 timmarna kontorsjobb och hur du kan se till att reducera mindre gynsamma positioner som din ländrygg utsätts för. Det skulle exempelvis kunna vara att du står upp så mkt som möjligt. Du sitte rner på eventuella möten och då gör du dig påmind att inte runda ländryggen när du väl sitter ner.

Det låter vettigt men det är svårt att undvika sittande när man jobbar på datorn hela dagen. Efter att ha blivit skrämd av en tråd här på forumet angående stillasittande har jag dock börjat resa mig och gå en sväng nån gång i timmen (ibland gör jag även några knäböj), tyvärr "glöms" det ofta bort.

Du ska absolut inte göra ryggresningar i det här stadiet just nu. Du verkar bli bättre av extensioner i ryggen, dvs precis motsatt rörelse.

Jag önskar att jag skrivit tråden innan jag testade. :em: Fast det börjar redan kännas bättre.

agazza
2016-08-23, 09:57
Jag köpte en Trap bar för att helt enkelt inte belasta alltför mycket.

http://www.ironcompany.com/ProductImages/valor/valor-fitness-ob-hex-trap-bar-xlg.jpg

Diskbuktningen verkar vara bestående och inget som någonsin kommer gå till sig.

Rehaben är mest bara provisoriskt

Du kan även be om ett höj och sänkbart skrivbord av HR

CoKEmaN
2016-08-23, 10:38
Som jag skrivit i en anna tråd bor jag utomlands och har ett väldigt begränsade utbud av fysioterpeuter. Den som finns sa att styrketräning är skadligt och att jag helst borde sluta med det, mitt förtroende för honom är ganska lågt. *facepalm*
Tack för svaren.

Stor facepalm på den sjukgymnasten/fysioterapeuten. Jag hade missat att du bodde utomlands :)

Hyperion skrev att du bör göra hip bridge med två fötter i marken, jag håller med i det initiala stadiet, men om du lyckas göra den och hålla bäckenet horisontellt så ger den mer för stabiliteten i bålen. (Som han sa, gör med två ben, i början, men försök göra på ett ben längre fram)

Nyland
2016-08-23, 10:41
Jag köpte en Trap bar för att helt enkelt inte belasta alltför mycket.

http://www.ironcompany.com/ProductImages/valor/valor-fitness-ob-hex-trap-bar-xlg.jpg

Jag har faktiskt velat prova en sån ett tag men det finns inte på mitt gym. Inget man direkt tar med sig i väskan heller.

Diskbuktningen verkar vara bestående och inget som någonsin kommer gå till sig.

Rehaben är mest bara provisoriskt.

Låter lite väl pessimistiskt. Hur länge har du haft det?

Stor facepalm på den sjukgymnasten/fysioterapeuten. Jag hade missat att du bodde utomlands :)

Till hans försvar sa han att jag skulle sluta med tung styrketräning, hans definition på det var dock 100 kg i marklyft.

Hyperion skrev att du bör göra hip bridge med två fötter i marken, jag håller med i det initiala stadiet, men om du lyckas göra den och hålla bäckenet horisontellt så ger den mer för stabiliteten i bålen. (Som han sa, gör med två ben, i början, men försök göra på ett ben längre fram)

Jag skall börja försiktigt. Förhoppningsvis lär man sig av sina misstag.

agazza
2016-08-23, 12:08
Jag har faktiskt velat prova en sån ett tag men det finns inte på mitt gym. Inget man direkt tar med sig i väskan heller.



Låter lite väl pessimistiskt. Hur länge har du haft det?



Jag har en hemma



Halvår.

Men som jag förstår det beror en diskbuktning på en försvagning i väggen, jag ser inte att det är något som växer bort.

Morsan har det också och har rehabtränat i säkert 15 år.

cowlord
2016-08-23, 14:56
Jag har en hemma



Halvår.

Men som jag förstår det beror en diskbuktning på en försvagning i väggen, jag ser inte att det är något som växer bort.

Morsan har det också och har rehabtränat i säkert 15 år.

Som jag förståt det så förblir disken utsliten men symptomen man får till följd av detta brukar klinga av så småningom. För att vara lite positiv :)
Men ja. Jobbig jävla skada minst sagt, har du utstrålande smärta med?

agazza
2016-08-23, 15:09
Som jag förståt det så förblir disken utsliten men symptomen man får till följd av detta brukar klinga av så småningom. För att vara lite positiv :)
Men ja. Jobbig jävla skada minst sagt, har du utstrålande smärta med?

Beror på dagsformen, ifall jag har kört mina övningar, varit noga med hållningen, stått på kontoret osv, då är det okej.

Minsta lilla jag gör bort mig med crossåkningen, trädgården, huspyssel eller träning så kan jag väldigt fort bli hallt

Hyperion1
2016-08-23, 15:10
Oberoende av ifall buktningn kommer finnas kvar eller ej så tycker jag man ska sikta på att bli smärtfri och det tror jag att man kan bli. Tiden för det varierar och går hand i hand med rehab och livsstilen.

Om jag förstått det rätt så kan själva buktningen dra sig tillbaka eller "skrumpna/förtvina" bort eller har jag helt fel? Har för mig att jag både läst och hört det sägas (men någon mer kunnig får gärna korrigera). Men troligen så förblir området fortsatt försvagat som ovan påtalat.

Jag tror att det ordnar sig om man sköter sin rehab och gör eventuella nödvändiga förändringar i livsstilen. Det vore nog även klokt att inte utsätta kotpelaren för komprimering, ex. bakböj. Sådanna övningar och rörelser med belastning brukar i det här läget förvärra smärtan eller göra så att den blossar upp igen.

Nyland
2016-08-29, 07:58
En uppdatering och ett par nya frågor.

Ländryggen var väldigt stel de första dagarna men efter att jag stretchat regelbundet gick det över helt på 4-5 dagar och all smärta försvann. Det verkar alltså varit så allvarligt som jag först trodde.

Exakt en vecka efter att jag "skadat" mig testade jag att göra frontböj. Jag värmde upp väldigt ordentligt och ökade långsamt. Det sista settet gjorde jag 10 repetitioner på 65-70% av 1RM (med bälte). Det gick utan problem och jag kände ingen smärta i ryggen. Eftersom frontböjen gick bra testade jag även några set raka marklyft, även det gick smärtfritt.

Jag fick ju rådet att göra höftlyft för att stärka nedre ryggen, men om jag kan göra raka marklyft, utan att känna någon smärta i ryggen, är det inte en bättre övning för detta ändamål?

Jag testade nämligen höftlyft och tyckte inte att det gjorde speciellt mycket för ryggen, det kändes mest i rumpa och baksida lår. Det är samma sak med raka marklyft om jag använder en lättare vikt, ökar jag vikten känns det dock betydligt mer i ryggen.

Även när det gäller ryggresningar har jag tänkt en del. När jag skadade mig reste jag mig så mycket jag kunde, dvs. ryggen böjdes kraftigt bakåt. Detta är ju ett felaktigt (och tydligen farligt) utförande. Men om jag utför övningen korrekt, dvs. endast reser mig såpass att ryggen är rak, borde det inte vara någon fara?

Nyland
2016-08-29, 08:18
Ett par rättelser till posten ovan.

1. Det verkar alltså inte varit så allvarligt som jag först trodde.

2. När jag skriver raka marklyft menar jag egentligen rumänska marklyft. Detta enligt följande artikel:

http://www.bodyrecomposition.com/training/romanian-deadlift-stiff-legged-deadlift.html/

Tiga
2016-08-29, 19:11
Denna boken ska vara bra. http://www.bokus.com/bok/9780446557689/healing-back-pain/

Nyland
2016-08-30, 02:51
Denna boken ska vara bra. http://www.bokus.com/bok/9780446557689/healing-back-pain/

Dr John E. Sarno is a medical pioneer whose programme has helped thousands of patients overcome their back conditions - without drugs or serious surgery. Using his latest research into TMS (Tension Myositis Syndrome), Dr Sarno goes one step further: after identifying stress and other psychological factors in back pain, he demonstrates how many of his patients have then gone on to heal themselves without exercises or other physical therapy. Find out: Why self-motivated and successful people are prone to TMS; how anxiety and repressed anger trigger muscle spasms; how people 'train themselves' to experience back pain; how to get relief from back pain within two-to-six weeks by recognising TMS and its causes. With case histories and the results of in-depth mind- body research, Dr Sarno describes how patients recognise the emotional roots of their TMS and sever the connections between mental and physical pain...and how, just by reading this book, you may start recovering from back pain today.

Ok, jag förstår. Det är inte att jag gjort tunga marklyft med dålig teknik eller att jag inte tränat upp tillräcklig bålstabilitiet som gjort att jag skadat mig. Ryggsmärtan beror istället på min olyckliga barndom eller min stress över att inte få i mig tillräckligt med protein efter träningen. Skönt, då kan jag skippa all jobbig rehab och istället träna på att tänka positiva tankar.

:laugh:

Tack för ett gott skratt... för det kan väl inte varit en seriös rekommendation?

agazza
2016-08-30, 05:48
Jag tar gärna över tråden ifall OP inte har några större besvär

Kan man få remiss för steloperation på ett snabbt smidigt vis?

Jag rehabar det här dagligen men jag är extremt känslig för all sorts påfrestning.

Jag har även ett litet köttstycke jag behöver bära omkring på hemma titt som tätt.

Igår skulle jag köra mitt första riktiga benpass på länge och höll på bli förlamad, idag har jag extremt ont, jag har hållit bra form, körde inga knäböj, utan höll mig till marklyft med trap bar med rak rygg

Jag kan inte gå omkring såhär och rehaba och inte kunna nyttja kroppen fullt ut, det är jag för ung för

Tiga
2016-08-30, 05:59
Dr John E. Sarno is a medical pioneer whose programme has helped thousands of patients overcome their back conditions - without drugs or serious surgery. Using his latest research into TMS (Tension Myositis Syndrome), Dr Sarno goes one step further: after identifying stress and other psychological factors in back pain, he demonstrates how many of his patients have then gone on to heal themselves without exercises or other physical therapy. Find out: Why self-motivated and successful people are prone to TMS; how anxiety and repressed anger trigger muscle spasms; how people 'train themselves' to experience back pain; how to get relief from back pain within two-to-six weeks by recognising TMS and its causes. With case histories and the results of in-depth mind- body research, Dr Sarno describes how patients recognise the emotional roots of their TMS and sever the connections between mental and physical pain...and how, just by reading this book, you may start recovering from back pain today.

Ok, jag förstår. Det är inte att jag gjort tunga marklyft med dålig teknik eller att jag inte tränat upp tillräcklig bålstabilitiet som gjort att jag skadat mig. Ryggsmärtan beror istället på min olyckliga barndom eller min stress över att inte få i mig tillräckligt med protein efter träningen. Skönt, då kan jag skippa all jobbig rehab och istället träna på att tänka positiva tankar.

:laugh:

Tack för ett gott skratt... för det kan väl inte varit en seriös rekommendation?

Det finns inte mycket som är bättre än ett gott skratt =)

Jag har själv inte läst boken men har läst om många som blivit hjälpta. Förstår att du kanske tar det som en förolämpning att jag sitter här och skriver att din smärta är inbillad. Den är inte inbillad men den KAN finnas psykologiska orsaker bakom den. Om dina rehabövningar och liknande inte skulle hjälpa kan du ha boken som en sista utväg. Du har egentligen inget att förlora på att läsa den. Om inte annat så tränar du upp din engelska läsförståelse och ditt ordförråd.

Alla vet att kropp och psyke hänger ihop och man har exempelvis kunnat lindra smärta mha kbt. För övrigt skulle många må bättre av att tänka mer positivt och det gäller även dig.

Hoppas du blir bättre snart

Tiga
2016-08-30, 06:06
Jag tar gärna över tråden ifall OP inte har några större besvär

Kan man få remiss för steloperation på ett snabbt smidigt vis?

Jag rehabar det här dagligen men jag är extremt känslig för all sorts påfrestning.

Jag har även ett litet köttstycke jag behöver bära omkring på hemma titt som tätt.

Igår skulle jag köra mitt första riktiga benpass på länge och höll på bli förlamad, idag har jag extremt ont, jag har hållit bra form, körde inga knäböj, utan höll mig till marklyft med trap bar med rak rygg

Jag kan inte gå omkring såhär och rehaba och inte kunna nyttja kroppen fullt ut, det är jag för ung för

Steloperation är inget som går att ordna snabbt och smidigt och det är verkligen det sista man bör göra, om ens då. Läs de två inläggen ovanför ditt.

Var öppen! Du har inget att förlora på det.

agazza
2016-08-30, 07:10
Steloperation är inget som går att ordna snabbt och smidigt och det är verkligen det sista man bör göra, om ens då. Läs de två inläggen ovanför ditt.

Var öppen! Du har inget att förlora på det.

Min skada beror på att jag flyttat stora stenar under hela semestern med extremt dålig form, jag kände när min skada skedde, det är fysiskt framkallat och jag vill nu bli lagad.

Rehabiliteringen är bara ett sätt att hålla problemet någorlunda i shack, det är inte en lösning jag är nöjd med, det är bara en quick fix och jag vill ha en permanent lösning

Tiga
2016-08-30, 10:05
Min skada beror på att jag flyttat stora stenar under hela semestern med extremt dålig form, jag kände när min skada skedde, det är fysiskt framkallat och jag vill nu bli lagad.

Rehabiliteringen är bara ett sätt att hålla problemet någorlunda i shack, det är inte en lösning jag är nöjd med, det är bara en quick fix och jag vill ha en permanent lösning

Alright. Du kan väl vara open-minded och ge boken en chans innan du bestämmer dig för steloperation. Dessutom blir man oftast inte "lagad" av en steloperation.

cowlord
2016-08-30, 10:47
Jag tar gärna över tråden ifall OP inte har några större besvär

Kan man få remiss för steloperation på ett snabbt smidigt vis?

Jag rehabar det här dagligen men jag är extremt känslig för all sorts påfrestning.

Jag har även ett litet köttstycke jag behöver bära omkring på hemma titt som tätt.

Igår skulle jag köra mitt första riktiga benpass på länge och höll på bli förlamad, idag har jag extremt ont, jag har hållit bra form, körde inga knäböj, utan höll mig till marklyft med trap bar med rak rygg

Jag kan inte gå omkring såhär och rehaba och inte kunna nyttja kroppen fullt ut, det är jag för ung för

Nä, steloperation låter som en väldigt dålig idé. Första steget kirurgisk väg är oftast en diskektomi. Men det beror ju självklart på om dina smärtor sitter i ryggen eller om det är benet som är dominerande, om du ens har några utstrålningar då. Ett halvår är ju inte jättelång tid, långt ifrån alla blir ju "bra" efter en steloperation som dessutom permanent förändrat strukturen i din ryggrad och nästan garanterat kommer leda till att diskarna över och under kommer vara mycket mer utsatta för framtida skador.

cowlord
2016-08-30, 10:48
Alright. Du kan väl vara open-minded och ge boken en chans innan du bestämmer dig för steloperation. Dessutom blir man oftast inte "lagad" av en steloperation.

Hur du läst den? Jag ska fan köpa den och ge den en chans. Kan ju inte skada! Tack för tipset :)

Nyland
2016-08-30, 10:55
Alright. Du kan väl vara open-minded och ge boken en chans innan du bestämmer dig för steloperation. Dessutom blir man oftast inte "lagad" av en steloperation.

Även om jag skulle vara öppen för att ryggsmärta i vissa fall är psykosomatisk så är det väl uppenbart att detta inte är fallet här. Varken jag eller Agazza lider av några diffusa eller svårförklarliga smärtor, vi vet både två exakt när och hur de uppkom. Att då rekommendera en bok som handlar om att man skall lära sig att tänka bort smärtan istället för att behandla den fysiskt känns rejält klantigt, även om du endast hade goda intentioner.

Tiga
2016-08-30, 15:02
Hur du läst den? Jag ska fan köpa den och ge den en chans. Kan ju inte skada! Tack för tipset :)

Har läst en del om boken men inte själva boken. Det är säkert en massa flum i den men som du säger så kan det knappast skada att läsa boken.
Där är många som skriver de faktiskt blivit hjälpta medan jag ännu inte kan hitta någon som skrivit att den gjort skadan värre.

Även om jag skulle vara öppen för att ryggsmärta i vissa fall är psykosomatisk så är det väl uppenbart att detta inte är fallet här. Varken jag eller Agazza lider av några diffusa eller svårförklarliga smärtor, vi vet både två exakt när och hur de uppkom. Att då rekommendera en bok som handlar om att man skall lära sig att tänka bort smärtan istället för att behandla den fysiskt känns rejält klantigt, även om du endast hade goda intentioner.

Nej, det är inte alls så uppenbart som du verkar tro. Jag menar inte att ni ska strunta i er rehab utan att ni kan testa detta om rehaben inte skulle funka (förslagsvis innan man överväger en operation). Jag tror inte det handlar så mycket om att tänka bort utan lite mer om act.

Morty
2016-08-31, 12:10
Dr John E. Sarno is a medical pioneer whose programme has helped thousands of patients overcome their back conditions - without drugs or serious surgery. Using his latest research into TMS (Tension Myositis Syndrome), Dr Sarno goes one step further: after identifying stress and other psychological factors in back pain, he demonstrates how many of his patients have then gone on to heal themselves without exercises or other physical therapy. Find out: Why self-motivated and successful people are prone to TMS; how anxiety and repressed anger trigger muscle spasms; how people 'train themselves' to experience back pain; how to get relief from back pain within two-to-six weeks by recognising TMS and its causes. With case histories and the results of in-depth mind- body research, Dr Sarno describes how patients recognise the emotional roots of their TMS and sever the connections between mental and physical pain...and how, just by reading this book, you may start recovering from back pain today.

Ok, jag förstår. Det är inte att jag gjort tunga marklyft med dålig teknik eller att jag inte tränat upp tillräcklig bålstabilitiet som gjort att jag skadat mig. Ryggsmärtan beror istället på min olyckliga barndom eller min stress över att inte få i mig tillräckligt med protein efter träningen. Skönt, då kan jag skippa all jobbig rehab och istället träna på att tänka positiva tankar.

:laugh:

Tack för ett gott skratt... för det kan väl inte varit en seriös rekommendation?

Antagligen har du inte ont i ryggen pga din olyckliga barndom men du verkar helt klart ha föreställningar om din rygg som inte hjälper dig mot vägen att bli kvitt smärta. Att du inte skulle ha adekvat bålstabilitet är en sådan föreställning. Ryggen är stark och stabil, även om den gör ont, och smärtan du upplever behöver inte stå i proportion till någon vävnadsskada (faktum är, att om du har haft ont länge, så gör den antagligen inte alls det!).

mangemani
2016-08-31, 13:11
Jag tar gärna över tråden ifall OP inte har några större besvär

Kan man få remiss för steloperation på ett snabbt smidigt vis?

Jag rehabar det här dagligen men jag är extremt känslig för all sorts påfrestning.

Jag har även ett litet köttstycke jag behöver bära omkring på hemma titt som tätt.

Igår skulle jag köra mitt första riktiga benpass på länge och höll på bli förlamad, idag har jag extremt ont, jag har hållit bra form, körde inga knäböj, utan höll mig till marklyft med trap bar med rak rygg

Jag kan inte gå omkring såhär och rehaba och inte kunna nyttja kroppen fullt ut, det är jag för ung för

stelhetsoperation är inget som du själv väljer att göra, det är en ortoped som avgör det och han måste bli intygad om att en operation är nödvändig och good luck med det, det måste typ handla om akut fall eller att din rygg är i ett så fruktansvärt dåligt skick för att han ska kunna godkänna det, spelar ingen roll om du ber på dina bara knän om en operation, säger han nej, så är det ett nej.

däremot så finns det ju omvägar, second opinions osv, men det är långt ifrån smidigt och enkelt och det är ingen garanti det heller. finns de som har slutat hos läkare i USA och där(om de har tur) fått en operation. så det är långt ifrån enkelt och smidigt att få en remiss till en stelhetsoperation.

Nyland
2016-09-01, 07:23
Antagligen har du inte ont i ryggen pga din olyckliga barndom men du verkar helt klart ha föreställningar om din rygg som inte hjälper dig mot vägen att bli kvitt smärta. Att du inte skulle ha adekvat bålstabilitet är en sådan föreställning. Ryggen är stark och stabil, även om den gör ont, och smärtan du upplever behöver inte stå i proportion till någon vävnadsskada (faktum är, att om du har haft ont länge, så gör den antagligen inte alls det!).

För det första, om någon faktiskt läst tråden framgår det att jag inte längre har någon smärta i ryggen, jag gjorde t.ex. 6x10 frontböj med en hysad vikt (för mig) igår utan problem. Om jag är helt återställd vågar jag inte svara på eftersom jag ännu inte gjort några riktigt tunga mark eller böj (och jag har heller inga planer på att testa inom den närmsta tiden). Vidare diskussioner om mina personliga (van)föreställningar angående smärta i ryggen känns alltså onödiga.

Angående den generella diskussionen så får jag väl erkänna att jag inte är tillräckligt insatt för att uttala mig med någon större säkerhet. Så som du lägger fram det, att smärta inte nödvändigtsvis betyder att något är sönder, låter inte helt otroligt. I sådan fall kan det nog finnas en mental aspekt för att överkomma sin rädsla för smärtan. Hur vanligt det är har jag ingen aning om så jag överlåter vidare spekulationer till andra.

Sen är jag nog lite allergiskt mot hela filosofin kring "positivt tänkande" som går ut på att allt kan lösas bara man själv vill det (och allt dåligt som händer dig är ditt eget fel). Det var den kopplingen jag gjorde med Tigas inlägg och boken hen länkade till. Kanske drog jag lite förhastade slutsatser.

Tills sist, oavsett om problemet sitter i huvudet eller ryggen är det väl ingen dålig idé att träna upp sin bålstabilitet med specifika övningar om man har ambitionen att lyfta tungt?

P.S. Jag tror inte min mamma hänger på Kolozzeum men för säkerhets skull vill jag bara tillägga att jag inte hade en olycklig barndom. :)

Hyperion1
2016-09-01, 10:20
Om jag är helt återställd vågar jag inte svara på eftersom jag ännu inte gjort några riktigt tunga mark eller böj (och jag har heller inga planer på att testa inom den närmsta tiden).
Låter vettigt och jag skulle göra likadant i din situation.

Så som du lägger fram det, att smärta inte nödvändigtsvis betyder att något är sönder, låter inte helt otroligt. I sådan fall kan det nog finnas en mental aspekt för att överkomma sin rädsla för smärtan. Hur vanligt det är har jag ingen aning om så jag överlåter vidare spekulationer till andra.
Finns säkerligen en mental aspekt med i bilden i vissa fall men där kan även finnas andra orsaker som exempelvis triggerpunktar, felaktig muskelaktivering/hållning/rörelse. Felaktig betyder i detta fallet mindre bra, dvs. smärta uppstår för att kroppen inte gör som den bör göra.

Sen är jag nog lite allergiskt mot hela filosofin kring "positivt tänkande" som går ut på att allt kan lösas bara man själv vill det (och allt dåligt som händer dig är ditt eget fel).
Det hjälper definitivt att tänka positivt när man väl kommer till prestation, oavsett om det är rehab eller någon annan situation. Sen så räcker det inte med att man sätter sig och bara tänker för att uppnå det resultat man vill, utan det krävs allt som oftast även en insats. Jag skulle i alla fall använda mig av ett positivt tänkande, oavsett prestation, och då kan det räcka det med att tänka "Jag kommer lösa detta!"....istället för "Detta kommer aldrig gå, det är omöjligt!". Tror mer på det först nämnda.

Tills sist, oavsett om problemet sitter i huvudet eller ryggen är det väl ingen dålig idé att träna upp sin bålstabilitet med specifika övningar om man har ambitionen att lyfta tungt?
Det låter som en väldigt bra plan tycker jag! Plankan i sitt standardutförande med två armbågar i backen är en bra variant att börja med. När du klarar 3-4 set med bra form under 60 sekunder kan du kanske lägga till en bänk eller boll exempelvis.

P.S. Jag tror inte min mamma hänger på Kolozzeum men för säkerhets skull vill jag bara tillägga att jag inte hade en olycklig barndom.
:D

Du är ju på rätt väg och det går definitivt åt rätt håll. Fortsätt att vara lyhörd på kroppen och undvik sådant som skapar smärta samt var noga med utförandet i dina övningar så du inte utsätter ryggen för ogynnsamma positioner!

faxxen
2016-09-06, 15:47
Jag tar gärna över tråden ifall OP inte har några större besvär

Kan man få remiss för steloperation på ett snabbt smidigt vis?

Jag rehabar det här dagligen men jag är extremt känslig för all sorts påfrestning.

Jag har även ett litet köttstycke jag behöver bära omkring på hemma titt som tätt.

Igår skulle jag köra mitt första riktiga benpass på länge och höll på bli förlamad, idag har jag extremt ont, jag har hållit bra form, körde inga knäböj, utan höll mig till marklyft med trap bar med rak rygg

Jag kan inte gå omkring såhär och rehaba och inte kunna nyttja kroppen fullt ut, det är jag för ung för


Är det diskbuktning eller diskbråck du har?


Oavsett får jag hålla med övriga kommentarer i tråden. Steloperera gör man ytterst sällan vid allvarliga diskbråck med kraftig smärta och påverkan vid toabesök osv. Alltså om du har problem med blåsan och tarmen pga ryggen.

Har du diskbuktning finns inte en chans att någon läkare - naprapat kommer rekommendera operation för dig. Det är en lång rehab efter detta ingrepp och faktiskt så är det en del som blir sämre av en sådan operation. 80% blir bättre , 10% oförändrat och 10% sämre.

Rehaben för diskbuktning och diskbråck brukar vara ganska lång men det går träna under tiden bara man tänker lite smart och inte hetsar.

Jag har två ungar i den åldern och framgångsrikt rehabat diskbuktning. Tog nog 10 mån innan jag var "helt" bra och jag får faktiskt känningar då och då även idag men min fysioterapeut som har specialiserat sig på rygg säger att det är pga ledbanden.

I akuta läget , promenader , plankan å andra statiska övningar för bålen , utfall utan vikt för benen, knäböj utan vikt med ryggen plant mot mot väggen som stöd fungerar , stanna i 90gr jägarvila... sen stegvis öka till lättare löpning , kissande hunden och liknande övningar där ryggen hålls i neutralt läge osv osv osv..

Du pratar om om "quick fix" när det gäller rehab? Operationen är en quick fix. Rehaben kan ju återställa dig helt. Dock är det en tuff väg då rehab är jävligt tråkig och tar tid men det gäller ju se bortom den träningen och sikta in sig på målet på lång sikt.

Både diskbuktning och diskbråck har väldigt bra prognoser att läka med rätt rehab och tålamod. Framförallt om du är ung. Ju yngre desto bättre gäller väl i stort sett alla skador.

Bära barnet kan du göra om du lyfter försiktigt och har en neutral rygg. Det är ju tunga lyft och utsträckt rygg som är det farliga så att säga.

Tänk om är mitt råd.

Joe Hardgainer
2016-10-06, 08:36
Är det diskbuktning eller diskbråck du har?


Oavsett får jag hålla med övriga kommentarer i tråden. Steloperera gör man ytterst sällan vid allvarliga diskbråck med kraftig smärta och påverkan vid toabesök osv. Alltså om du har problem med blåsan och tarmen pga ryggen.

Har du diskbuktning finns inte en chans att någon läkare - naprapat kommer rekommendera operation för dig. Det är en lång rehab efter detta ingrepp och faktiskt så är det en del som blir sämre av en sådan operation. 80% blir bättre , 10% oförändrat och 10% sämre.

Rehaben för diskbuktning och diskbråck brukar vara ganska lång men det går träna under tiden bara man tänker lite smart och inte hetsar.

Jag har två ungar i den åldern och framgångsrikt rehabat diskbuktning. Tog nog 10 mån innan jag var "helt" bra och jag får faktiskt känningar då och då även idag men min fysioterapeut som har specialiserat sig på rygg säger att det är pga ledbanden.

I akuta läget , promenader , plankan å andra statiska övningar för bålen , utfall utan vikt för benen, knäböj utan vikt med ryggen plant mot mot väggen som stöd fungerar , stanna i 90gr jägarvila... sen stegvis öka till lättare löpning , kissande hunden och liknande övningar där ryggen hålls i neutralt läge osv osv osv..

Du pratar om om "quick fix" när det gäller rehab? Operationen är en quick fix. Rehaben kan ju återställa dig helt. Dock är det en tuff väg då rehab är jävligt tråkig och tar tid men det gäller ju se bortom den träningen och sikta in sig på målet på lång sikt.

Både diskbuktning och diskbråck har väldigt bra prognoser att läka med rätt rehab och tålamod. Framförallt om du är ung. Ju yngre desto bättre gäller väl i stort sett alla skador.

Bära barnet kan du göra om du lyfter försiktigt och har en neutral rygg. Det är ju tunga lyft och utsträckt rygg som är det farliga så att säga.

Tänk om är mitt råd.
+10


Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

Joe Hardgainer
2016-10-06, 08:45
Sen tror jag inte du inser vad en operation innebär till fullo. Om man skulle göra nåt är det isf en diskektomi och bakre fusion.

Finns inga som helst indikatoner för att operera dig. Bortsett från en duktig summa pengar hos en privat verksamhet.

1.du blir stel. Du kommer att tappa en del rörlighet.
2.ingen garanti att du blir smärtfri. Ser många fall där man inte blir riktigt bra i ryggen. Dvs smärta kan ofta vara mångfacetterad.
3. Rehab.
4. Infektioner postop.
.


Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

RassK
2016-10-06, 14:50
Många bra råd i denna tråd. Inte minst Tiga's. Ni som inte förstår kopplingen mellan psykologisk och fysologisk smärta och dessutom förlöjligar den med uttalanden om er barndom - nu förstår uppenbarligen inte er på komplexiteten av smärta. All smärta är i slutändan en tolkning av hjärnan och i många fall kvarblir smärtupplevelsen även efter att en skada är helt läkt. Men jag ska inte lägga mig i - stå ert eget kast!

Nyland
2017-12-05, 19:12
Jag fick ett PM från någon med liknande problem som undrade hur det gått för mig så här är en uppdatering.

Jag slutade med all underkroppsträning i ca 3 månader för att verkligen ge ländryggen en chans att bli bättre. Efter detta gick jag till en fysioterapeut för att få råd om hur jag skulle lägga upp träningen. Han undersökte mig utan att hitta något men gav mig ändå lite råd, t.ex. om att inte gå så djupt i knäböjen (för att undvika att krumma ryggen). Jag fick även lite rehabövningar men eftersom jag inte kände av skadan så slutade jag göra dem ganska fort. Istället började jag träna underkropp igen med lätta vikter för att sedan öka långsamt.

Jag är sedan ett halvår i princip helt symptonfri. Jag blir lite stel ibland på morgonen eller när jag suttit länge men detta går över så fort jag rör på mig och det är ingen smärta inblandad. Jag tränar på och kan göra marklyft utan problem.

Min lärdom är väl att man måste våga att lägga ner träningen en period för att låta kroppen läka. Man tjänar ändå på det i det långa loppet. Dessutom går det ganska snabbt att komma tillbaka, jag är tillbaka på samma eller högre vikter som innan jag tog uppehållet.

Nyland
2017-12-05, 19:26
Tillägg till ovan.

Jag kollade igenom tråden och insåg att det hade hänt lite mer sedan jag slutade skriva i den. Mot slutet av förra året kom besvären tillbaka efter att jag under en tid återigen tränat tunga knäböj och marklyft. Det var detta som gjorde att jag tog ett längre uppehåll som jag skriver i inlägget ovan.

Morty
2017-12-05, 21:22
Det är bra att du uppdaterar tråden med din framgångshistoria. Disk-relaterade diagnoser kan ofta låta som en riktig domedagsdiagnos och vårdgivare är väldigt dåliga på att prata om naturalförlopp och hur många asymptomatiska individer som har radiologiska förändringar i sin rygg.

1x0
2017-12-10, 12:22
Tack för uppdateringen!
___

Jag har haft problem med ländryggssmärta, vänstersidan, sedan mars. Skadade mig i ett marklyft-uppvärmningsset (80 kg, 1RM 200 kg). Måste slarvat med buktryck och hamnat snett.
Försvunnit två gånger (efter böj- och markfria dagar [ca en vecka]).

Rivit upp det igen (av tung böj och mark), tränat med smärtan i åtta månader. Stora smärthugg i ryggslutet ner i vänsterskinkan (aldrig känt ner i benet). Highbarböj har fungerat okej, lowbar och mark ingen vidare.
Tröttnade på smärtan när jag körde 6x2@80% marklyft och min vänsterskinka domnade bort. Sökte hjälp:
Fysioterapeut låter säker att min disk buktar såhär, ländryggen, vänstersidan, _sett bakifrån_:

https://i.imgur.com/RietDwf.jpg

Lateral (sidled) men även lite bakåt.

Blev ordinerad att göra liggande eller stående back extensions (svanka) och denna övning:

https://i.imgur.com/EXNVazZ.jpg


Har gjort övningarna (back extension + side hip shift) nu i två veckor. Undvikit alla gymövningar som gör ont. Spammat övningarna (varje vaken timme ca 15-20 reps). Övningen ovan (hip side shift) gjorde skitont i början men har blivit bättre (minskad smärta). Har alltså hjälpt!
Är också inne på att jag behöver vila och låta buktningen läka (?). Inte riva upp det igen med tung böj och mark. Viktstegra långsamt när jag inte känner av smärtan längre när jag gör övningen ovan, tänker jag.

Ska hålla er uppdaterade!

___________


Varför jag bestämde mig för skriva i tråden - jag skadade högersidan också, igår, när jag gjorde back extensions (svankövningen) för våldsamt. Min diskbuktningsrehabövning. Denna:

http://painfreeoutlet.com/wp-content/uploads/extension_standing_exercise.png

Högg till i ryggslutet, högersidan. Kan inte luta mig bakåt nu utan smärta (svanka). Kan inte gå utan smärta (gör ont när jag sätter ner högerfoten). Gå upp för trappor gör skitont. Känner av lite när jag lutar mig framåt också, men känns bara stramt och tajt - gör inte ont som när jag lutar mig bakåt (svankar).

Tror ni jag skadade min högra ländryggsdisk nu också? Orsakade en diskbuktning åt andra hållet (anterior bulge?)? :( Har ingen smärta ner i benet eller skinkan, utan den är i ryggen. Smärtan känns som något är sprucket, hugger till. Gör inte ont när jag sitter, ligger ner eller står lätt framåtlutad.

Har gått 16 timmar och gör lika ont ännu.

Scratch89
2017-12-10, 17:13
Ah, din fysio är inriktad mot MDT. Jag tycker att en mekanisk approach fungerar bra, särskilt i det akuta skedet.
När du blir bättre får du börja se över hur du rör dig samt stärka upp stabiliserande muskulatur för att undvika recidiv.

Fetknoppen
2017-12-10, 19:06
För några månader sedan gick jag till en fysioterapeut och fick diagnosen diskbuktning i ländryggen. Han visade olika stretchövningar som jag skulle göra.

http://www.bnchiro.com/wp-content/uploads/2013/01/e1.gif

Det blev mycket bättre med dessa övningar (främst 4 & 5), dock blev det inte helt bra. Därför tänkte jag att jag skulle stärka upp min rygg med lite tyngre övningar och för några dagar sedan testade jag att göra ryggresningar.

https://privatetrainingonline-privatetrainingo.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2014/10/backex_zps1f93bdb9.jpg

Det slutade med att min rygg blev väldigt mycket sämre, smärtan kom tillbaka värre än någonsin. Total fail med andra ord (:em:). Jag har nu börjat stretcha igen och det blir sakta bättre.

Efter detta misslyckande hittade jag följande sida:
http://outalpha.com/how-to-cure-bulging-discs-fix-lower-back-pain/

Han hävdar att bästa sättet att rehabilitera diskbuktning är omvända ryggresningar eftersom de inte hyperextenderar(?) ryggen. Dock känns sidan inte jätteseriös, så jag tänkte kolla med Kolozzeum innan jag gör bort mig igen (obs. bilden nedan är från Kolozzeum's övningsbank, inte från länken).

http://www.t-nation.com/img/photos/282reversehypermid.jpg

Frågor:
1. Är det helt fel att göra ryggresningar för att rehabilitera en diskbuktning eller gick jag bara ut för hårt (3x20 utan extra vikt)?
2. Är det bättre att göra omvända ryggresningar?
3. Finns det några andra gymövningar jag kan göra för att stärka ryggen utan att förvärra skadan?
4. Skall jag hålla mig borta från ryggövningar i gymmet och bara stretcha tills det blir bra?

Tacksam för alla svar.

Om man röntgar ryggen på 100 st helt symtomfria 30-åringar (som aldrig känt smärta från ryggen) kommer man att se förändringar på röntgen hos ca 30 procent av dessa. Symtomen beror alltså inte nödvändigtvis på det som syns på röntgen.

Fetknoppen
2017-12-10, 19:16
Med detta vill jag hävda att du mycket väl kan ha en diskbuktning, men det hade du sannolikt innan du drabbades av smärta också. Det är muskulära brister som ofta leder fram till symtom och åtgärdar man dessa försvinner symtomen också.

1x0
2017-12-12, 19:43
Ingen som har spekulation vad jag gjort med min rygg?

Varför jag bestämde mig för skriva i tråden - jag skadade högersidan också, igår, när jag gjorde back extensions (svankövningen) för våldsamt. Min diskbuktningsrehabövning. Denna:

http://painfreeoutlet.com/wp-content/uploads/extension_standing_exercise.png

Högg till i ryggslutet, högersidan. Kan inte luta mig bakåt nu utan smärta (svanka). Kan inte gå utan smärta (gör ont när jag sätter ner högerfoten). Gå upp för trappor gör skitont. Känner av lite när jag lutar mig framåt också, men känns bara stramt och tajt - gör inte ont som när jag lutar mig bakåt (svankar).

Tror ni jag skadade min högra ländryggsdisk nu också? Orsakade en diskbuktning åt andra hållet (anterior bulge?)? :( Har ingen smärta ner i benet eller skinkan, utan den är i ryggen. Smärtan känns som något är sprucket, hugger till. Gör inte ont när jag sitter, ligger ner eller står lätt framåtlutad.

Har gått 16 timmar och gör lika ont ännu.
Har blivit noll förbättring. Aktiv vila söndag och måndag (vardagsaktivitet, promenader). Lite fu-bänk och maskinrodd idag.

Kan jag ha fått någon inklämning eller låsning? Kan väl inte sabba ryggen allvarligt (borde blivit förbättring efter tre dagar annars?) av en jävla stretchövning.

Hyperion1
2017-12-12, 22:31
En tänkbar orsak till att du fått en buktning är för att du hip skiftar lateralt när du böjer och marker, du har ju själv sett det i böjvideorna. Att smärta uppträder vid övningen kan bero på att du gjort den för mkt, dvs överdriven volym. Du ska göra det du blivit ordinerad och undvika det som gör ont. Att göra en massa övningar nu där du svankar eller får ont av ska du hålla dig ifrån.

1x0
2017-12-14, 12:18
En tänkbar orsak till att du fått en buktning är för att du hip skiftar lateralt när du böjer och marker, du har ju själv sett det i böjvideorna. Att smärta uppträder vid övningen kan bero på att du gjort den för mkt, dvs överdriven volym.
Jag hoppas det. Då borde rakhet i böjen ta hand om mina problem. Hoppas jag!
Fysioterapeuten tror också buktningen kan orsakats av hip skift-böjandet.
Du ska göra det du blivit ordinerad och undvika det som gör ont. Att göra en massa övningar nu där du svankar eller får ont av ska du hålla dig ifrån.
Undvikit alla övningar som gör ont nu i 2½ veckor. Buktningen tror jag har lagt sig - kan inte provocera smärta längre av side hip shift-övningen (https://i.imgur.com/EXNVazZ.jpg)! Ska börja böja lätt (highbar [ingen buttwink]) om någon vecka. Sakta/tempoböj med gummiband runt knäna. Fick tips att bra böjstil för lära in nytt rörelsemönster/bli av med snedhet.
_____

Ryggskadan från i lördags, när jag gjorde back-extension-stretchen för våldsamt, tror fysioterapeuten är en sträckning eller ryggskott - eftersom smärtan är centrerad i ryggen på ett ställe, ingen smärta ner i skinkan eller benet.
Är inne på femte dagen sedan sträckningen/ryggskottet och har blivit bättre! Han talade om två veckor.

Scratch89
2017-12-14, 19:09
Om du ska fortsätta behandla enligt MDT så ska du försöka gå på med raka extensioner (magliggande t.ex) när ditt laterala shift är borta.

Hyperion1
2017-12-16, 15:18
Läsvärd https://b-reddy.org/2012/12/27/thoughts-on-correcting-a-lateral-pelvic-tilt/

CoKEmaN
2017-12-16, 19:39
Lateral pelvic tilt är inte nödvändigtvis samma sak som lateralt shift och ett lateralt derangement som 1x0 fått behandling för.

Hyperion1
2017-12-16, 19:42
Lateral pelvic tilt är inte nödvändigtvis samma sak som lateralt shift och ett lateralt derangement som 1x0 fått behandling för.

Instämmer.

1x0
2017-12-17, 14:07
Vad säger ni om denna videon. Tycker den har hjälpt mig mest med förståelse, men är allt han säger legit?

xLaSuDQh5kY

Blir lite förvirrad när han talar om lateral buktning.

Om en har lateral + posteriort buktande ländryggsdisk, finns det några bra gymövningar? Förutom att lyfta (och vardag'a) med spikrak rygg.

Reverse hypers? Ryggresningar? Hur är side bends för lateral rörelse?

Scratch89
2017-12-17, 14:20
Jag har så svårt för Youtube-snubbar som ska förklara saker i bar överkropp. :d

Agitator
2017-12-17, 19:44
Jag har så svårt för Youtube-snubbar som ska förklara saker i bar överkropp. :d

Förstår inte vad du menar.

To9FQa2O65Q

Hyperion1
2017-12-18, 17:24
Vad säger ni om denna videon. Tycker den har hjälpt mig mest med förståelse, men är allt han säger legit?

xLaSuDQh5kY

Blir lite förvirrad när han talar om lateral buktning.

Om en har lateral + posteriort buktande ländryggsdisk, finns det några bra gymövningar? Förutom att lyfta (och vardag'a) med spikrak rygg.

Reverse hypers? Ryggresningar? Hur är side bends för lateral rörelse?

I stora drag så har han väl rätt...men som han själv säger så är han inte någon fysio så varför lyssna till honom? Du gör nog bättre i att lyssna på en fysio här på Kolo eller varför inte din egna som du går hos?

Att ta in massa olika input från internet, som från han gubben i videon, och blanda detta med vad din fysio rekommenderar samt dra massa egna slutsatser avråder jag starkt. Kör på ett program och följ de råd som du har föreskrivits.

CoKEmaN
2017-12-18, 17:50
Att ta in massa olika input från internet, som från han gubben i videon, och blanda detta med vad din fysio rekommenderar samt dra massa egna slutsatser avråder jag starkt. Kör på ett program och följ de råd som du har föreskrivits.

+1, blir så mycket lättare att komma tillbaka till din fysio och säga att du följt det du fått rekommenderat, sen utvärdera varför det blivit bättre, sämre eller oförändrat.

Scratch89
2017-12-20, 22:02
Vad säger ni om denna videon. Tycker den har hjälpt mig mest med förståelse, men är allt han säger legit?

xLaSuDQh5kY

Blir lite förvirrad när han talar om lateral buktning.

Om en har lateral + posteriort buktande ländryggsdisk, finns det några bra gymövningar? Förutom att lyfta (och vardag'a) med spikrak rygg.

Reverse hypers? Ryggresningar? Hur är side bends för lateral rörelse?

Okej, nu såg jag klart på videon.
Det han försöker förenkla är ju egentligen McKenzies diskteori (som till viss del blivit motbevisad på senare år). Diskar kan bukta åt olika håll och med detta har man en viss riktningspreferens som man på sikt får mindre ont av och som återställer buktningen.

Problemet är att ryggbesvär generellt är komplext och kan bero på andra saker än bara buktande diskar. Slänger man in folk i en MR så kommer man generellt att hitta allt möjligt med diskarna, men man kan vara helt symptomfri (och tvärtom, perfekt MR men galen smärta).

Ska man styrketräna med en dålig rygg bör man se till att man varken flekterar eller extenderar i ländryggen utan klarar av att hålla den i neutral position, och det handlar ofta om bål- och rörelsekontroll. Man ska såklart även kolla så att det inte finns svaghet i t.ex höften samt stramhet i muskler runt omkring.

1x0
2017-12-25, 11:40
Tack för era svar angående videon!
__

Vad är bäst innan jag börjar knäböja; reverse hypers eller ryggresningar (belly-backs)? Tänker börja köra någon uppvärmningsövning innan jag börjar knäböja, har alltid gått rakt på stången. Se om det kan fungera som prehab och ge rumpaktivering innan knäböjen (bättre rumpaktivering> mindre ländryggspåfrestning).
__

Snabbuppdatering:
Jag jobbar på bli av med mitt hip-skiftande i knäböjen. Rotationsövningar åt svaga hållet. Enbensövningar för svaga benet.
Bygga rumpa. Saktaböj med gummiband runt knäna. Tänker köra highbar i knäböjen för där har jag ingen buttwink.

Körde min första knäböj igår (fem singlar på 50%) på 26 dagar och det kändes bra!

Scratch89
2017-12-26, 20:51
Tack för era svar angående videon!
__

Vad är bäst innan jag börjar knäböja; reverse hypers eller ryggresningar (belly-backs)? Tänker börja köra någon uppvärmningsövning innan jag börjar knäböja, har alltid gått rakt på stången. Se om det kan fungera som prehab och ge rumpaktivering innan knäböjen (bättre rumpaktivering> mindre ländryggspåfrestning).
__

Snabbuppdatering:
Jag jobbar på bli av med mitt hip-skiftande i knäböjen. Rotationsövningar åt svaga hållet. Enbensövningar för svaga benet.
Bygga rumpa. Saktaböj med gummiband runt knäna. Tänker köra highbar i knäböjen för där har jag ingen buttwink.

Körde min första knäböj igår (fem singlar på 50%) på 26 dagar och det kändes bra!

Jag hade satsat på övningar där du lär dig att håla bålen stabil istället för att pressa in den i ytterlägen. Typ plankan, sätta dig ner i knäböjsposition mot en bänk utan att tippa bäckenet och sådär.

1x0
2018-01-04, 00:53
*uppdate*

Började knäböja igen efter 26 dagar borta från böj-mark. Låga vikter. Hög stångplacering (ingen buttwink, upprätt rygg). Fungerade bra i en vecka. Sen provade jag marklyft 5x5 på 110 kg (55 % 1RM). Bältlöst. Då fick jag känningar. Kom krypandes när jag kallna och kom smärthugg på kvällen ihop med ömhet.

Har märkt att reverse hypers gör ryggen väldigt skön! Läste att den decompressar (drar ut?) ryggkotorna(?). Antar min disk sugs in av den (reverse hypers). Gör den på en ryggresningsmaskin (https://i.pinimg.com/236x/94/23/78/94237807c5767f93e3a2b3ee62f99733--hamstring-workout-lean-body.jpg). 3x15reps med kroppsvikt som uppvärmning innan böj och mark. Sedan med motstånd (gummiband) efteråt.

Har gjort lite decompress-övningar hemma innan jag börjar mina diskbuktnings-rehabövningar (wall side hip shift och liggande back extensions).
Gör exakt denna rutinen några gånger om dagen, fast jag har ingenstans att hänga mig för decompressa ryggen. Funderar på köpa ett chinsräcke för ändamålet (men hittar ingen som supportar över 100 kg :P).

9SKuFe2SERs

1x0
2018-06-12, 10:56
*uppdate*

Ryggen fungerat utmärkt detta året! (Lateral + posteriort buktande ländryggsdisk.)
Skött mina rehab/McKenzie-övningar (som jag skriver om här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7862241&postcount=38)).
Undvikit övningar där jag krummar ländryggen. Mest att jag breddat min knäböjsfotstans så ryggen blir mer upprätt. Kapat djupet lite. Detta har tagit bort min buttwink (ländryggskrumning i botten).
Ryggen överlevde faktiskt en sumomark-RSR med varannan-dag-frekvens (blir 21 veckoset sumomark på 80%+1RM) i våras!

Om någon gymövning som förbättrat, håller jag fast vid reverse hypers i ryggresningsmaskin:

Har märkt att reverse hypers gör ryggen väldigt skön! Läste att den decompressar (drar ut?) ryggkotorna(?). Antar min disk sugs in av den (reverse hypers). Gör den på en ryggresningsmaskin (https://i.pinimg.com/236x/94/23/78/94237807c5767f93e3a2b3ee62f99733--hamstring-workout-lean-body.jpg). 3x15reps med kroppsvikt som uppvärmning innan böj och mark. Sedan med motstånd (gummiband) efteråt.

Termy
2018-06-12, 12:03
Du kan ju även testa unilaterala marklyft och se hur de känns. Som bonus blir bålaktiveringen på motsatt sida brutal.

https://cdn6.omidoo.com/sites/default/files/imagecache/1200x630/images/headline/201508/deadliftcollage.jpg

1x0
2018-06-12, 12:08
Du kan ju även testa unilaterala marklyft och se hur de känns. Som bonus blir bålaktiveringen på motsatt sida brutal.

https://cdn6.omidoo.com/sites/default/files/imagecache/1200x630/images/headline/201508/deadliftcollage.jpg
Har gjort en liknande övning ganska mycket den senaste månaden - meadows row!

http://anabolicminds.com/forum/content/attachments/98360d1395231961-03meadowsrow.jpg/

Känner att jag är svagare i "hållningen" när jag ror med vänsterarmen (den sidan disken bråkat).
Så denna övning är bra för min rygg, när jag ror med vänsterarmen?

Jonte08
2018-06-21, 14:04
Okej, nu såg jag klart på videon.
Det han försöker förenkla är ju egentligen McKenzies diskteori (som till viss del blivit motbevisad på senare år). Diskar kan bukta åt olika håll och med detta har man en viss riktningspreferens som man på sikt får mindre ont av och som återställer buktningen.

Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?

Jonte08
2018-06-21, 15:54
Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?

Besvarar min egen fråga med denna studie (länk högst upp i inlägget)
https://www.absolutept.com/mckenzie-method-low-back-pain-physical-therapy/

Scratch89
2018-06-21, 20:43
Har du(eller ngn annan här) några länkar eller mer info om att det till viss del motbevisats?
Är det förklaringsmodellen eller resultaten som man ser annorlunda på?
Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och jag hittar inget om att det motbevisats.

McGill gjorde väl en studie(minns ej om det var på grisars ryggrader?) där han fann att extensioner fungerade om diskhöjden ej var allt för reducerad?

Vad jag läst vad gäller läkning, om diskens olika lager blivit förstört eller sprött(delamination), så tar det i medel 10 år att få en broskbildning av diskens kollagen.
Vet inte om "delamination" är samma mekanism som bakom en diskbuktning, vet säkert ni inom yrket bättre.
Men 10 år för att "läka" en diskbuktning låter ju sjukt länge men då kanske jag blandar ihop läkning och fri från symptom?

Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?

Bob90
2018-06-21, 21:09
Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?

Så OMT är fortfarande stabila vinnaren vad gäller evidensbaserat mao?
Vilket väl är tacksamt eftersom det är, mig veterligen som inte ens är sjukgymnast/fysio, vanligaste vidareutbildningen i Sverige.

Jonte08
2018-06-21, 21:49
Poängen är väl, som jag ser det, att det MDT och McKenzie nu fått acceptera är att man inte kan ge en så strukturspecifik diagnos när man gör en så generell och ospecifik undersökning. Vad är det som säger att det är disken som är problemet när man t.ex i en magliggande extension också komprimerar och sträcker vissa muskler, leder, ligament, nerver och blodflöden?

Ja det låter ju sjukt vagt och ogrundat, en noggrann inledande bedömning måste ju vara A och O, särskilt på patienter som har svårt att beskriva sina symptom och ej kan sätta ord på vad som förvärrar eller lindrar osv.

Jag har blivit ett stort fan av McGill och när han var aktiv med patienter så avsatte han ju enligt egen utsago 3 timmar för själva bedömningen (gick säkerligen betydligt fortare med enklare fall).

Scratch89
2018-06-21, 22:05
Så OMT är fortfarande stabila vinnaren vad gäller evidensbaserat mao?
Vilket väl är tacksamt eftersom det är, mig veterligen som inte ens är sjukgymnast/fysio, vanligaste vidareutbildningen i Sverige.

Det beror väl på vad man menar med OMT. Om man menar rörelsekontroll samt träning av styrka i bål, höft och rygg, ja. Om man menar manipulationer? Nja.

Dock tror jag att det är fel väg att gå, när man går ifrån tron på att strukturbestämma och bara säga "rör på dig" för det är vad som ger bäst resultat i metaanalyser. All träning är ju inte likadan, och det betyder ju logiskt att viss träning eller vissa rörelser är bättre för olika individer. Frågan blir ju då "Varför blir den här patienten bättre/sämre av detta?". Jag tror att svaret ofta kan vara att vissa strukturer, både passiva och aktiva, tar stryk på olika sätt.

Jonte08
2018-06-29, 21:38
Ni kunniga terapeuter, en fråga, om man får generalisera ska man göra övningar direkt vid diskbuktning eller vänta och låta smärtan varva ned, sen börja med övningar?
Om man får mer smärta ska man vänta några dagar eller bara nöta på?

Jag får mer smärta av övningarna jag fått och min sjukgymnast kan ej svara på varför.
Jag känner mig väldigt öm och lite sårig vid buktningen.
Bäst på morgnarna, sämst på kvällarna.

PS. Min sjukgymnast har inga idéer om varför jag fått mer ont.
Jag tänker och nämnde för denne att det är kanske andra saker jag gjort fel under dygnet, ev fel utförande av övningarna, kanske försöker för hårt just nu eller att diskogena symptom kan variera helt enkelt, över tid?

Scratch89
2018-07-01, 13:23
Hela frågan blir ju lite svår att svara på eftersom det inte behöver vara en diskbuktning och det behöver inte heller vara den som gör ont.

Generellt har jag svårt för att man ska pressa in sina patienter i smärtan.

Hyperion1
2018-07-02, 16:08
Frågor

Hur sover du? På rygg, höger sida, vänster sida, magen?

Vad gör du resterande tiden sv dagen? Sitter eller står? Ange även har mkt tid för respektive moment.

Är där något speciellt under dagen som förvärra smärtan?

Vart sitter buktningen?

Böjer du kroppen mycket åt det hållet som buktningen är på under dagen? Många med löndryggsbesvär gör detta omedvetet, exempelvis sträcker sig över bordet otaliga gg på jobbet.

Vilka övningar gör skadan värre?

Är där något som gör att det känns bättre?

Jonte08
2018-07-02, 21:27
Frågor

Hur sover du? På rygg, höger sida, vänster sida, magen?

Vad gör du resterande tiden sv dagen? Sitter eller står? Ange även har mkt tid för respektive moment.

Är där något speciellt under dagen som förvärra smärtan?

Vart sitter buktningen?

Böjer du kroppen mycket åt det hållet som buktningen är på under dagen? Många med löndryggsbesvär gör detta omedvetet, exempelvis sträcker sig över bordet otaliga gg på jobbet.

Vilka övningar gör skadan värre?

Är där något som gör att det känns bättre?

Buktningen bakåt med högersidan övervikt enligt utlåtandet.

Jag är nu ganska säker på att så fort jag råkar böja mig lite lite för mkt framåt dvs i flexion så får jag lida för det senare under em/kvällen.
Igår var jag väldigt noggrann med att inte böja mig i flexion och testade även en ryggortos(typ korsett) som spände åt, bästa dagen på länge igår!

Testade dock idag att vara lite mindre medveten, det gjorde ont flertal ggr när jag reste mig upp från sittande eller liggande osv.
Klart mer myrkryp etc i höger ben nu ikväll.

Får även väldigt mkt sådan besvär när jag ligger på rygg i soffan.
Även när jag sitter i fåtölj när det väl börjat får jag sådana symptom mer och mer.
Någon som har förklaring till detta när jag ligger på rygg i soffan eller sitter?
Sitter bra tycker jag, ganska bakåtlutad med kudde i ländryggen.
Liggande i soffan försöker jag också ligga icke-flexion men lite halvpösig soffa så det blir kanske nästan flexion ändå?

Eller kan det vara mekaniskt tryck på kotorna?


Provade lite Mckenzie position efter myrkryp och domningar i liggande, tycker det lättar när jag legat på armbågarna i 2-3 min, reser mig och det känns bättre men så,fort jag sätter mig i fåtölj igen så kommer symptomen i benet igen.

Skulle säga att symptomen ner i benet är mkt jobbigare än smärtan mitt i ländryggen, kanske för att det oroar mig mer.
Är det vanligt med sådant vid diskbråck/diskbuktningar etc?

Jonte08
2018-07-02, 21:42
Satt kvar ett tag i fåtöljen, kanske 30 min och myrkryp och domningarna lättade efter ett tag, försvann inte helt men minskade, kanske hade försvunnit helt om jag setat kvar.

Vet inte om det är pga McKenzie-positionen strax före eller att position i fåtöljen är rätt bra ändå.

Hyperion1
2018-07-05, 21:46
En vanlig anledning till smärta i ländryggen är pga att ländryggen rör sig mer än vad den ”ska”. Detta betyder att personer med smärta i ländryggen ofta tenderar till att böja på ländryggen istället för, ex, höften vid diverse rörelser. Och när jag säger att ländeyggen rör på sig mer än vad sen ska handlar det inte om cm utan snarare mm (om ens det). Jag tycker du ska undvika att flektera ländryggen så mkt som möjligt för tillfället. Smärtan kan du se som en signal för att kroppen försöker säga ”Gör inte mer av det som gör ont.”. Tänk på att sitta korrekt utan att belasta ryggen. Personligen så tycker jag att en upprätt hållning vid sittande är lämpligast. Böj inte heller på bröstryggen eller sitt med framåtlutat huvud, det brukar leda till att personen ifråga böjer på andra delar av kroppen omedvetet samt att det är svårt att hålla ländryggen i en bra position i sådant läge. Föreslår att du även försöker sova på rygg.

Du bör jobba mot att använda höften mer när du böjer dig, ex när du ställer dig upp eller sätter dig ner. I nuläget så skulle jag tycka det vore vettigt om du lät höften ta hand om den belastningen som din rygg inte hanterar.

Rumänska mark/hip hinge är en bra övning för att öva in höftfällning. Och i nuläget så säger jag inte att du ska träna med belastning utan snarare endast träna in rörelsen. Och på sikt kan du även börja belasta. Rumänska mark kommer även, om korrekt utfört, hjälpa till med att stärka upp dem långa ryggmusklerna som hjälper till att stabilisera kotpelaren från att röra sig lateralt.