handdator

Visa fullständig version : Hur ser detta ut? Åsikter och hypoteser tack :)


Tohardtohandle
2016-08-23, 05:01
Åsikter om fördelningen av makros på :
60-80 g protein
70-80 g fett
120-150 g kolhydrater

Jag vill gå upp i så mycke fettfri massa som möjligt ( är underviktig ) så detta kommer vara proportionerna men eventuellt ökas vid behov. Har gått från cirkamus 0 gram fett per dag men mer protein och typ samma energiintag overall.
Hur tror ni min kropp kommer reagera och vad kommer hända troligtvis?

Beemel
2016-08-23, 06:38
Åsikter om fördelningen av makros på :
60-80 g protein
70-80 g fett
120-150 g kolhydrater

Jag vill gå upp i så mycke fettfri massa som möjligt ( är underviktig ) så detta kommer vara proportionerna men eventuellt ökas vid behov. Har gått från cirkamus 0 gram fett per dag men mer protein och typ samma energiintag overall.
Hur tror ni min kropp kommer reagera och vad kommer hända troligtvis?

Spontant så känns det som väldigt lite kalorier för någon som redan är underviktig. åtminstone de lägre värdena för varje makro.
Fördelningen är väl ok.
Men 60g protein är relativt lågt (om ditt mål är att bygga muskler) om du inte väger typ 30kg, och skulle du vara så extremt underviktig (förutsatt att du inte är typ 1.20 lång) så har du nog andra problem än makrofördelning att tänka på i första hand.
För en fördelaktigare fördelning så kanske det skulle räcka med 40-50g fett om dagen och istället lägga dessa kalorier på proteinet.
Huvudsaken är att du inte äter på underskott om du redan är underviktig. Och äter du ett svagt överskott så kommer det hjälpa muskelbyggnad också.

Tohardtohandle
2016-08-23, 06:47
Spontant så känns det som väldigt lite kalorier för någon som redan är underviktig. åtminstone de lägre värdena för varje makro.
Fördelningen är väl ok.
Men 60g protein är relativt lågt (om ditt mål är att bygga muskler) om du inte väger typ 30kg, och skulle du vara så extremt underviktig (förutsatt att du inte är typ 1.20 lång) så har du nog andra problem än makrofördelning att tänka på i första hand.
För en fördelaktigare fördelning så kanske det skulle räcka med 40-50g fett om dagen och istället lägga dessa kalorier på proteinet.
Huvudsaken är att du inte äter på underskott om du redan är underviktig. Och äter du ett svagt överskott så kommer det hjälpa muskelbyggnad också.


Tack för svar!
Men om det ör denna fördelning jag ska köra på, ser det ok ut att ändå öka proteinet till , låt säga, 150 g men utan att minska fettet (vet att de blir lite annan E% då men menar att öka prot utan å minska fett ?) dvs att de är makrosen som är viktiga, inte egentligen kalorierna?

Behöver jag träna (och hur + hur mycket/ofta/hårt) för att bygga muskler trots att jag är underviktig eller räcker det då med att kroppen själv bygger grundmuskler typ självklart med vardaglig motion å promenader å aktivitet på en hygglig nivå?

Beemel
2016-08-23, 08:59
Tack för svar!
Men om det ör denna fördelning jag ska köra på, ser det ok ut att ändå öka proteinet till , låt säga, 150 g men utan att minska fettet (vet att de blir lite annan E% då men menar att öka prot utan å minska fett ?) dvs att de är makrosen som är viktiga, inte egentligen kalorierna?

Behöver jag träna (och hur + hur mycket/ofta/hårt) för att bygga muskler trots att jag är underviktig eller räcker det då med att kroppen själv bygger grundmuskler typ självklart med vardaglig motion å promenader å aktivitet på en hygglig nivå?

Självklart så kan du lägga till proteinet utan att dra ner på fettet!
Särskilt om du är underviktig, jag tycker nog till och med att det kan vara gen god ide.
Att (styrke)träna kommer ge mycket bättre resultat och större ökning i fettfri massa än en uppgång utan träning.
Hur mycket och hur hårt är givetvis omöjligt att svara på. Se till att då kör igenom hela kroppen minst en gång i veckan iallafall. Sen om ork och lust finns kan du ju alltid öka träningsdosen med tiden. Halvkropp 2 gånger i veckan eller kanske PPL-split (push, pull, legs) 3 gånger i veckan till att börja med?

Pretorian
2016-08-23, 09:13
Vill du upp i vikt är kalorierna det som avgör, inte makros. Vad väger du?

Tohardtohandle
2016-08-23, 11:09
Vill du upp i vikt är kalorierna det som avgör, inte makros. Vad väger du?

Fast för att få den bästa förbränningen jag kan uppnå , då spelar makrosen rätt stor roll och även hur samt VAD jag lägger på mig för vikt.

Väger 42 kg nu sä har gått upp en hel del redan tidigare. Är 175 cm

Beemel
2016-08-23, 11:29
Fast för att få den bästa förbränningen jag kan uppnå , då spelar makrosen rätt stor roll och även hur samt VAD jag lägger på mig för vikt.

Väger 42 kg nu sä har gått upp en hel del redan tidigare. Är 175 cm

Med den vikten på den längden, vad är det du ska förbränna?!

Tohardtohandle
2016-08-23, 11:33
Med den vikten på den längden, vad är det du ska förbränna?!

Nej jag menar att jag vill FÅ IGÅNG min förbränning till Max, för att det är då kroppen funkar som bäst och för att jag ska kunna äta så mcle som möjligt utan å hålla tillbaka för att inte gå upp "för fort" å riskera fettinlagring istället :) som sagt vill ju bygga upp på rätt (för mig: så stor andel muskler spm möjligt) sätt

Beemel
2016-08-23, 11:40
Nej jag menar att jag vill FÅ IGÅNG min förbränning till Max, för att det är då kroppen funkar som bäst och för att jag ska kunna äta så mcle som möjligt utan å hålla tillbaka för att inte gå upp "för fort" å riskera fettinlagring istället :) som sagt vill ju bygga upp på rätt (för mig: så stor andel muskler spm möjligt) sätt

Med den vikten så behöver du troligen oavsett vad du vill lägga på dig lite fett för att "funka som bäst" (eller funka överhuvudtaget).
Finns väl ingen anledning för dig att hålla tillbaka, du behöver ju gå upp i vikt...Muskler får du på köpet om du tränar under tiden.

Beemel
2016-08-23, 11:49
Kikade lite på din historik här...

Håller fast vid det svar/den frågan jag skrev i en av dina andra trådar....

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7597466&postcount=9

Lämnar här med denna tråd.

Pretorian
2016-08-23, 12:39
Fast för att få den bästa förbränningen jag kan uppnå , då spelar makrosen rätt stor roll och även hur samt VAD jag lägger på mig för vikt.

Väger 42 kg nu sä har gått upp en hel del redan tidigare. Är 175 cm

Du fokuserar på fel saker. Strunta i makros ett tag. Ät så mycket så du går upp i vikt samtidigt som du styrketränar regelbundet.

Shqypnia
2016-08-25, 09:13
TS du borde lämna Deff sektionen helt och hållet och fokusera på annat.