handdator

Visa fullständig version : Någon som har tips på det ultimata pre-Hab schemat?


cowlord
2016-08-22, 22:37
Hej!

Jag söker något typ av prehab shema man skulle kunna göra för att få behålla axlar knä och rygg i bra skick. Något man skulle kunna köra hemma på vilodagar helst. Som är inriktat på att stärka omligande muskulatur så man slipper dra på sig alla klassiska "gym" skador.

Tack!

Bob90
2016-08-23, 05:13
Har själv lite problem med både knä och axlar.

För axlar så försöker jag träna baksida axlar och köra rotatorkuffarna samt även allmänna dragövningar som kabelrodd, räckhäv m.m. Tycker även militärpress hjälper (om jag inte överdoserar, då kan det provocera istället).
För knäna så kör jag benspark och på sikt så kommer jag troligen lägga till utfall och/eller bulgarisk splitböj.
För rygg så kör jag GHD, ibland med skivstång bakom nacken för extra belastning.

Men jag skulle identifiera dina egna "strukturella" problem först.
Du kanske är skitstark i framsida lår och stabil i knä men behöver kanske istället träna baksida lår för att balansera upp som exempel.

Klein
2016-08-23, 05:43
Om man skall tro experterna här på forumet så kommer man långt genom att träna med korrekt övningsutförande.

Peter.B
2016-08-23, 07:27
En populär Naprapat som jag följer på instagram (https://www.instagram.com/naprapatjonas/) rekommenderar 30 min huksittande om dagen för knähälsa osv och 8 minuter dött häng om dagen för axelhälsa. Har själv inte testat men tycker inte det låter helt dumt när han argumenterar för det. Han har även satt ihop ett stretchschema man kan göra dagligen, googla på stretchamore så hittar du det på sportamore. Vet inte om det är något sånt du är ute efter.

Ett Orm
2016-08-23, 07:40
Det är ju själva styrketräningen som är(ska vara iaf) prehab.

BigForre
2016-08-23, 09:08
Det är ju själva styrketräningen som är(ska vara iaf) prehab.

+1

Ett välbalanserat schema (styrkemässig balans) med rätt och rätt utförda övningar. Sedan är såklart tiden på gymmet relativt kort i relation till den övriga, så tänk på hur du lever och rör på dig i övrigt.