handdator

Visa fullständig version : Färdiga matlådor


stoffeleijon
2016-08-22, 16:45
Har en liten fundering till er som tränar/bor i Uppsala om någon har koll på vart man kan köpa/beställa färdiga matlådor till rimligt pris. Det är inga kalorisnåla tråkiga Findus lådor jag snackar om, utan riktig kost. Känner mig ibland för lat för att laga massa mat så då köper jag hellre ett x antal färdiga lådor då jag käkar 3st om dagen och inte alltid har orken att stå i köket.*gah!**gah!**flex*

Pretorian
2016-08-22, 17:22
Vill inte vara den men lär dig gilla att laga mat. Då får du precis det du gillar med den näring du vill ha till ett bra pris.

Jag vet att det inte var det du frågade efter men jag tipsar om det ändå.

stoffeleijon
2016-08-22, 17:27
Jag kan tycka det är kul att laga mat, men tiden räcker inte alltid till. Och att stå en hel söndag och laga mat, det gillar jag däremot inte.. Så därför vill jag ibland kunna köpa hem lådor för hela veckan och bara ha i kylen. Då blir det helt plötsligt enklare att få tiden och gå ihop. :)

J.V
2016-08-22, 17:45
Vill inte vara den men lär dig gilla att laga mat. Då får du precis det du gillar med den näring du vill ha till ett bra pris.

Jag vet att det inte var det du frågade efter men jag tipsar om det ändå.Eru tillbaka?! Eller nagot. Du kanske alltid varit har men inte postat lika mycket i de tradar jag laser.

LunaSpice
2016-08-22, 17:58
Jag kan tycka det är kul att laga mat, men tiden räcker inte alltid till. Och att stå en hel söndag och laga mat, det gillar jag däremot inte.. Så därför vill jag ibland kunna köpa hem lådor för hela veckan och bara ha i kylen. Då blir det helt plötsligt enklare att få tiden och gå ihop. :)

Kör allt i ugnen så blir det smidigare, mindre disk och går att göra mkt på en gång. En plåt lax/kyckling t.ex. En plåt potatis/rotfrukter, en plåt andra grönsaker. Dösmidigt.

demode85
2016-08-22, 18:03
Jag brukar laga 4 matlådor åt gången, då tar det inte längre än en vanlig måltid att laga. Men jag slipper nästkommande 2 dagar på ett ungefär beror på hur jag klämmer dem :)

stoffeleijon
2016-08-22, 19:03
Äter som sagt 3matlådor på jobbet och 1 när jag kommer hem så tar hela dagar at laga all mat så färdiga matlådor med riktig mat i. Jag vet hur man lagar mat och hur man gör det effektivt.. :) så tips på vart jag kan köpa färdigmat skulle uppskattas :) nån tusenlapp kan jag offra på det

Wzup2u
2016-08-22, 19:08
Kolla med restauranger om ett avtal att de fixar matlådor...
Det går, om du har flax med bra personal...

Jobbade på en restaurang en gång i tiden där vi även sålde matlådor varje dag till bra priser...

Max
2016-08-22, 19:22
Köp x antal dagens lunch på valfritt ställe som har take away.

Wzup2u
2016-08-22, 19:45
Köp x antal dagens lunch på valfritt ställe som har take away.

Alternativt dra på buffe, och ös ner mat i en kasse doggybag ala hardcore!

Pretorian
2016-08-22, 20:24
Eru tillbaka?! Eller nagot. Du kanske alltid varit har men inte postat lika mycket i de tradar jag laser.

Pausat ett tag. Snart är jag tillbaka. Kolla journalen.

wilhelmblomgren
2016-08-22, 21:10
Pausat ett tag. Snart är jag tillbaka. Kolla journalen.

Väntar med iver! :hbang:

Blaine
2016-08-22, 21:13
Äter som sagt 3matlådor på jobbet och 1 när jag kommer hem så tar hela dagar at laga all mat så färdiga matlådor med riktig mat i. Jag vet hur man lagar mat och hur man gör det effektivt.. :) så tips på vart jag kan köpa färdigmat skulle uppskattas :) nån tusenlapp kan jag offra på det

Vad jobbar du med för att behöva tre matlådor?

Kaukasuskokosnöt
2016-08-22, 21:47
Spana in foodbox.se, blir ju visserligen skapligt dyrt, men motsvarar vad du är ute efter!

stoffeleijon
2016-08-22, 22:41
Vad jobbar du med för att behöva tre matlådor?

jobbar som snickare och kör på ackord, satt det går åt en och annan kalori under dagen*flex*

skattefusk
2016-08-22, 23:15
Vad gör ni med all er tid ni som gör matlådor och har brist på tid?

Sohlsken
2016-08-22, 23:32
Vad gör ni med all er tid ni som gör matlådor och har brist på tid?

Grillar några kilo kyckling, alternativt tillagar i ugnen. Häver på frysta grönsaker och rotfrukter samt salsa. De tinar till matdags och det tar minimalt med tid.

pepplez
2016-08-23, 05:12
Detta är off-topic men vill bara dementera att det skulle ta en hel söndag att göra matlådor. Jag gör följande varje söndag typ:

Ugnen på 225 grader
Lägg tinade kycklingfiléer på en plåt. Pressa över lime, passerade tomater, salt, peppar. Det ska vara geggigt men inte överdrivet såsigt.
Hacka upp ett par paprikor, lökar och kanske nån zuccini. Lägg på en annan plåt som du har smort i kokosolja (eller nån annan olja men kokosolja är gott eftersom det smakar lite kokos om grönsakerna då)

Kör in båda i ugnen. Ta ut när kycklingen är klar (15-30 min beroende på hur stora bitar du har) och när grönsakerna mjuknat lite. Under tiden kokar du bulgur, alternativt kör in en tredje plåt med potatis i ugnen.

Inklusive disk tar detta kanske totalt 90 minuter att göra och du kan med lätthet göra 15-20 matlådor. Tar inte längre tid att göra fler matlådor här så länge allt ryms i samma omgång i ugnen. Billigt som satan blir det också.

Pretorian
2016-08-23, 05:57
Vad gör ni med all er tid ni som gör matlådor och har brist på tid?

Jag har småbarn, hockeyträningar etc men gör middagar varje dag. Blir det över tar jag med mig som lunch nästa dag. Man kan ha matlådor utan att stå EN dag i veckan och göra ALLT.

skattefusk
2016-08-23, 13:29
Jag har småbarn, hockeyträningar etc men gör middagar varje dag. Blir det över tar jag med mig som lunch nästa dag. Man kan ha matlådor utan att stå EN dag i veckan och göra ALLT.

Håller med. Lagar också varje dag och har barn osv osv.

Därför jag undrar, vad de personer som inte har tid att laga mat, vad de gör av all tid varje dag.

Ajemän
2016-08-23, 14:32
Bara för att man Kan göra matlådor betyder inte att man vill. Klart som fan man har tid, men då får man ju stryka nåt annat...de flesta tycker faktiskt det är skittråkigt och betalar hellre

Varför kan inte folk hålla sig till topic?

http://www.godasamvetet.se/ säljer frysta matlådor. Jag provade för ett tag sedan - vissa maträtter är goda, andra sämre...

Inget halvfabrikat, socker eller annan skit, men inte heller mycket grönsaker

ChrisDEFC
2016-08-23, 21:34
Byt ut några mål mot Joylent :hbang: snabbt, enkelt, du får i dig bra grejer och lätt att dryga ut kallorimängden med ex olivolja. På så sätt så kan du "späda ut" dina matlådor och slipper styra upp samma mängd.

stoffeleijon
2016-08-23, 22:53
Bara för att man Kan göra matlådor betyder inte att man vill. Klart som fan man har tid, men då får man ju stryka nåt annat...de flesta tycker faktiskt det är skittråkigt och betalar hellre

Varför kan inte folk hålla sig till topic?

http://www.godasamvetet.se/ säljer frysta matlådor. Jag provade för ett tag sedan - vissa maträtter är goda, andra sämre...

Inget halvfabrikat, socker eller annan skit, men inte heller mycket grönsaker

Äntligen ett vettigt svar :hbang: Hur stora är mat mängderna? Säg t.ex kycklingen, är det en portion på 200-300g kyckling då sen en liknande mängd ris osv?