handdator

Visa fullständig version : Ketogen diet = mindre hunger??


Mr Eks
2016-08-21, 09:26
Hej

Jag är ett standard ärkefetto som är lat, odisciplinerad, hungrig dygnet runt osv. gillar glass, fet mat, socker osv.

Jag har läst runt lite nu och har förstått att ketogen diet inte har metaboliska fördelar över vanlig dieter.

men jag har också läst att man blir mindre hungrig på ketogen diet. jag hittar dock inget entydigt svar.

hur ligger det till?


:confused:

Bandid0
2016-08-21, 10:39
Svårt att få magen att kännas full, är min erfarenhet. Kräver väldigt långtgående måltidsplanering, både för att dieten verkligen ska vara ketogen, och för att man ska få någon volym i magen och inte börja må dåligt.

Anders The Peak
2016-08-21, 12:01
Jag tror att det räcker med att du försöker ändra dina vanor och tightar till mathållningen mot mer renlevnadskost.

Lite tips får du här (http://www.styrkelabbet.se/nyttig-bra-mat/)

Prost
2016-08-21, 12:53
Jag har kört keto i ca ett och ett halvt år, både under deff, balans och överskott. Även testat med mindre och mer protein, proteinmängden påverkade nog inte hungern åt något håll vad jag kan minnas.

Styrketräningen fungerade utan problem, tränar alltid högfrekvent,intensivt och till failure i alla set. Joggningen gick dock riktigt segt trots att det är där det "ska" vara till mer hjälp.

Kör dock med mer kolhydrater nu sedan en tid tillbaka med mycket grönsaker och rotfrukter, men även pasta o potatis etc beroende på mål. Upplever att detta är bättre mot hunger än den ketogena kosten och för Mig det bästa alternativet.

Sämst mot hunger har dock varit väldigt hög kolhydratsmängd och för lite fett.

EnergiÖverskott
2016-08-21, 18:08
Väldigt individuellt. Testa och utvärdera.

kaspen
2016-08-22, 01:14
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27001260/

camarade
2016-08-31, 21:29
Största skillnaden imo är "typen" av hungerskänsla, vilket förmodligen mest relaterar till blodsockret. Den stabila, maten-kan-vänta känslan som lowcarb ger är en härlig känsla.