handdator

Visa fullständig version : Kopplingar mellan testosteronnivåer och kroppssammansätting på befolkningsnivå


King Grub
2016-08-20, 15:41
Abstract

Testosterone deficiency leads to increased muscle loss with aging and increased fat mass. Supraphysiologic levels cause an increase in muscle mass and decrease in fat mass. The difference in lean and fat mass across physiologic levels of testosterone has been under examined in men.

Objective

Examine the association between physiologic testosterone levels with lean and fat mass.

Methods

Data from the 1999-2000 NHANES were used (n=252 men; 18-85 yrs). Testosterone and SHBG values were obtained by a morning blood sample. Body composition was measured by DXA. Multivariable linear regression was used to compute unadjusted, minimally adjusted, and extended models of relative upper- and lower-body lean and fat mass.

Results

In the extended model, men with total testosterone levels in the highest 25% (4th quartile) had more lower-body lean mass (LBLM) (β = 22.1(%), 95%CI: 9.0, 35.3, p=0.003) and upper-body lean mass (UBLM) (β = 5.6(%), 95%CI: 0.1, 11.2, p=0.046), and less lower-body fat mass (LBFM) (β = -9.9(%), 95%CI: -17.7, -2.1, p=0.016) and upper-body fat mass (UBFM) (β = -6.1(%), 95%CI: -10.1, -2.1, p=0.005) than those in the 1st quartile. Men in the 3rd quartile had more LBLM (β = 14.2, 95%CI: 5.3, 23.1, p=0.004), UBLM (β = 5.6, 95%CI: 2.0, 9.2, p=0.004), and less LBFM (β = -9.7(%), 95%CI: -16.7, -2.7, p=0.010) and UBFM (β = -4.7(%), 95%CI: -8.3, -1.2, p=0.012) than those in the 1st quartile.

Conclusion

These findings suggest that, at physiologic levels, an association exists between higher levels of testosterone and favorable lean and fat measures.

The Association between Physiologic Testosterone Levels, Lean Mass, and Fat Mass in a Nationally Representative Sample of Men in the United States. Steroids 17 August 2016.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0039128X16301052?np=y

Gerdler
2016-08-20, 18:33
Har inte tillgång till fulltexten hemma i varje fall. Vad är brytpunkterna mellan kvartilerna?

Jag har 9-13 baserat på 3 olika mätningar, så jag undrar om jag är i första eller andra kvartilen med det.

Ska man tolka detta som att det bara behövs lite högre testosteronvärde för att kroppsfettet ska minska och överkroppens muskelmassa ska öka, medans responsen för underkroppen fortsätter att öka genom hela det endogent möjliga intervallet?

Jag har alltid trott att traps, axlar och bröst svarar bra på testo och att tjejer är ganska bra på böj för att underkroppen inte behöver testo. Nåt av detta är uppenbarligen fel.

Luca Brasi
2016-08-20, 18:47
Har inte tillgång till fulltexten hemma i varje fall. Vad är brytpunkterna mellan kvartilerna?

Jag har 9-13 baserat på 3 olika mätningar, så jag undrar om jag är i första eller andra kvartilen med det.

Ska man tolka detta som att det bara behövs lite högre testosteronvärde för att kroppsfettet ska minska och överkroppens muskelmassa ska öka, medans responsen för underkroppen fortsätter att öka genom hela det endogent möjliga intervallet?

Jag har alltid trott att traps, axlar och bröst svarar bra på testo och att tjejer är ganska bra på böj för att underkroppen inte behöver testo. Nåt av detta är uppenbarligen fel.

(Ryska hackers är din vän.)
Tydligen bidrar konverteringen till östradiol även till att hålla fettet nere.
(Finkelstein et al. in 2013)

Anders The Peak
2016-08-21, 10:04
Har inte tillgång till fulltexten hemma i varje fall. Vad är brytpunkterna mellan kvartilerna?

Jag har 9-13 baserat på 3 olika mätningar, så jag undrar om jag är i första eller andra kvartilen med det.

Ska man tolka detta som att det bara behövs lite högre testosteronvärde för att kroppsfettet ska minska och överkroppens muskelmassa ska öka, medans responsen för underkroppen fortsätter att öka genom hela det endogent möjliga intervallet?

Jag har alltid trott att traps, axlar och bröst svarar bra på testo och att tjejer är ganska bra på böj för att underkroppen inte behöver testo. Nåt av detta är uppenbarligen fel.

In summary, we conducted a dose-ranging study to determine the relative testosterone doses and associated serum levels at which body composition, strength, and sexual function initially decline. By examining these relationships with and without suppression of estrogen synthesis, we found that lean mass, muscle size, and strength are regulated by androgens; fat accumulation is primarily a consequence of estrogen deficiency; and sexual function is regulated by both androgens and estrogens. Delineation of the degrees of hypogonadism at which undesirable consequences develop and of the relative roles of androgens and estrogens in each outcome should facilitate the development of more rational approaches to the diagnosis and treatment of hypogonadism in men.

Artikeln i fulltext
(article) som artikeln bygger på :)

Gerdler
2016-08-22, 10:46
Helt underbart. Jag är alltså mitt i första kvartilen, tillsammans med några 80-åringar.

Det är nice också att om jag bara hade kommit upp till tredje kvartilen, som rimligtvis borde vara något slags medel för en man runt 30, så hade jag haft 14.2% mer muskelmassa på underkroppen och därmed ha kanske ~20% högre böj och mark. Förutom det så hade ju säkert återhämtningen varit bättre och det hade garanterat gjort att jag var över 200 i mark och över 150 i böj!

Vidare så hade muskelmassan i överkroppen varit 5.6% högre vilket hade resulterat i en ~6% högre bänkpress. Kombinerat med bättre återhämtning så hade jag varit över 100 kg.

Jag hade alltså nått alla mina styrkemål och dessutom varit mer deffad. Soft som fan att vara normal alltså. Grattis till alla er som är normala eller bättre.

Ado2000
2016-08-22, 18:36
fat accumulation is primarily a consequence of estrogen deficiency

hwat???

Luca Brasi
2016-08-22, 19:34
hwat???

Östradiol finns förmodligen inte enbart bara till för att ge män bitchtits.

Gerdler
2016-08-22, 22:09
Östradiol finns förmodligen inte enbart bara till för att ge män bitchtits.
Östradiol är väl bra för satellitcellsprolifieringen också. Men annars mest för bitchtits...

Luca Brasi
2016-08-22, 22:15
Östradiol är väl bra för satellitcellsprolifieringen också. Men annars mest för bitchtits...

Även libido,erektion,och spermieproduktion.

Gerdler
2016-08-23, 08:21
Även libido,erektion,och spermieproduktion.
Det är ju oviktigt om man har bitchtits...

Luca Brasi
2016-08-23, 13:10
Det är ju oviktigt om man har bitchtits...

Tänkte inte på det.

Ado2000
2016-08-28, 13:09
Östradiol finns förmodligen inte enbart bara till för att ge män bitchtits.

Även libido,erektion,och spermieproduktion.


Är det någon slags östrogen då ? Trodde det var testosteronet som gjorde allt det där

Luca Brasi
2016-08-28, 13:21
Är det någon slags östrogen då ? Trodde det var testosteronet som gjorde allt det där

Det finns ju personer som överdoserar anti-aromatas som snabbt märker att så inte riktigt enbart är fallet.
Alla produkter av testosteron som östradiol och DHT behövs för att vi ska fungera bra.

chadd
2016-08-28, 15:34
Även libido,erektion,och spermieproduktion.

och säkerligen en hel del andra saker... Är intressant i värk-sjukdomar, några tandsjukdomar, benskörhet, osv. Hade östrogener och testosteron bara varit intressant för muskelmassa på scen och maxa bänken så hade nog ungefär ingen forskning bedrivits på området.

Anders The Peak
2016-08-28, 15:48
Det finns ju personer som överdoserar anti-aromatas som snabbt märker att så inte riktigt enbart är fallet.
Alla produkter av testosteron som östradiol och DHT behövs för att vi ska fungera bra.

Många av de här anti-aromatas dödar/inaktiverar satellitcellerna och i slutänden förkortar livet.