handdator

Visa fullständig version : Bänkpress långa armar = bredare fattning?


svartakronan
2016-08-20, 15:07
Jag har långa armar och har riktigt svårt för bänkpress, en av mina svagaste övningar jag kör. Men kom att tänka på ifall jag ska försöka hålla så brett som möjligt för att få kortare lyftväg, vad säger ni? Är det högre risk för skador om man håller för brett?

MinLillaPyjamas
2016-08-20, 16:43
Typiskt sett håller de flesta med långa armar något bredare än de med korta armar. Känn efter vad som funkar bäst för dig. Om du tänkt tävla finns det regler att förhålla sig till. Har du inte tänkt tävla kan du hålla hur brett du vill. Så vitt jag vet påverkar det inte skaderisken (om du inte tänkt hålla galet brett). Se till att hålla bak/ner skuldrorna bara. Möjligt att det kommer att kännas lättare för dig att göra det om du håller bredare faktiskt. Jag får mer ont i mina axlar av att köra smalbänk än vanlig bänk. Känns som att det belastar framsida axlar mer för mig.

svartakronan
2016-08-20, 17:31
Typiskt sett håller de flesta med långa armar något bredare än de med korta armar. Känn efter vad som funkar bäst för dig. Om du tänkt tävla finns det regler att förhålla sig till. Har du inte tänkt tävla kan du hålla hur brett du vill. Så vitt jag vet påverkar det inte skaderisken (om du inte tänkt hålla galet brett). Se till att hålla bak/ner skuldrorna bara. Möjligt att det kommer att kännas lättare för dig att göra det om du håller bredare faktiskt. Jag får mer ont i mina axlar av att köra smalbänk än vanlig bänk. Känns som att det belastar framsida axlar mer för mig.

Just nu håller jag ganska brett, har lillfingret på den yttersta ringen, ska prova nästa pass att ha typ pekfingret där.

Skvärra
2016-08-20, 17:46
Jag är 191 cm och har därför rätt långa armar. Jag håller långfingrarna på ringarna.

Luca Brasi
2016-08-20, 18:59
Absolut eller relativt långa armar?

Okau
2016-08-20, 19:34
Är 185cm, och inte särskilt bredaxlad. Håller ringfingret på ringen på OL-stång och pekfingret på ringen på SL-stång. Om 185cm räknas som lång vet jag inte.

skattefusk
2016-08-20, 20:09
Absolut eller relativt långa armar?

Relativt till vad?

hurril
2016-08-20, 21:36
Sitter äter glass och spelar World of Warcraft men såg denna tråd så tog 3 bilder för snabbt svara dig.

Rätt bredd grepp är enklast se i botten läget utav bänkpressen så nästa gång du är på gymmet så ta en tom stång och sänk den enda ner till bröstet.

Så här ska handen vara placerad jämfört med armbågen i botten läget.

http://imgur.com/a/NJPMP

Så här ska det inte vara att handen får över bicepsen i botten läget för då hamnar trycket på triceps.

http://imgur.com/a/gfdyL

Så här ska det inte vara att handen är utanför armbågen i botten läget för då hamnar trycket på biceps.

http://imgur.com/a/rS0vA

Men vad är det för rappakalja du sprider i tråd efter tråd? Trycket på triceps? Trycket på biceps? Hur lyder resonemanget som ger de här råden?

Med långa armar (eller korta) så kan du hålla allt ifrån cirka axelbrett till så brett som ställningen tillåter. De ordentligt breda greppen kan vara riskfyllda för axlarna men det kan även de smala vara eftersom de senare gör att du kanske "rullar upp" axlarna.

Fokusera först och främst på att hitta en bra setup för axlar och skulderblad. En säker och stabil pressplattform. (Det finns mängder av resurser för detta.)

Greppvidden tror jag de flesta gillar cirka en handbredd utanför axelbrett. Snackar vi styrkelyft så vill du kanske lära dig att hålla maxbrett tids nog.

(Var armbågen/ överarmen får för vinkel är en funktion av armlängd, setup och bröstkorgens utforning.)

Ozziking
2016-08-20, 21:38
Sitter äter glass och spelar World of Warcraft men såg denna tråd så tog 3 bilder för snabbt svara dig.

Rätt bredd grepp är enklast se i botten läget utav bänkpressen så nästa gång du är på gymmet så ta en tom stång och sänk den enda ner till bröstet.

Så här ska handen vara placerad jämfört med armbågen i botten läget.

http://imgur.com/a/NJPMP

Så här ska det inte vara att handen får över bicepsen i botten läget för då hamnar trycket på triceps.

http://imgur.com/a/gfdyL

Så här ska det inte vara att handen är utanför armbågen i botten läget för då hamnar trycket på biceps.

http://imgur.com/a/rS0vA

wat

Ozziking
2016-08-20, 21:40
Men vad är det för rappakalja du sprider i tråd efter tråd? Trycket på triceps? Trycket på biceps? Hur lyder resonemanget som ger de här råden?

Med långa armar (eller korta) så kan du hålla allt ifrån cirka axelbrett till så brett som ställningen tillåter. De ordentligt breda greppen kan vara riskfyllda för axlarna men det kan även de smala vara eftersom de senare gör att du kanske "rullar upp" axlarna.

Fokusera först och främst på att hitta en bra setup för axlar och skulderblad. En säker och stabil pressplattform. (Det finns mängder av resurser för detta.)

Greppvidden tror jag de flesta gillar cirka en handbredd utanför axelbrett. Snackar vi styrkelyft så vill du kanske lära dig att hålla maxbrett tids nog.

(Var armbågen/ överarmen får för vinkel är en funktion av armlängd, setup och bröstkorgens utforning.)

Tack

Ozziking
2016-08-20, 21:41
Att brygga upp ordentligt kan också göra lyftvägen kortare ts.

Agitator
2016-08-20, 22:47
Att brygga upp ordentligt kan också göra lyftvägen kortare ts.

Eller bli tjock. :devil:

MtotheM
2016-08-21, 00:26
Ju längre armar man har, ju mindre greppvidden påverkar lyftvägen. Det är därför bättre att hitta en bredd som känns bra istället för att stirra sig blind på lyftvägen.

waspen123
2016-08-21, 01:17
Det är väl en smaksak. Jag är rejält bred i axlarna med rätt långa armar på en rätt lång kropp. Jag klarar av bra mycket mer vikt när jag håller något smalare än när jag håller brett. Känns bara helt enkelt mer naturligt då.

Korvryttaren
2016-08-21, 01:27
Ju längre armar man har, ju mindre greppvidden påverkar lyftvägen. Det är därför bättre att hitta en bredd som känns bra istället för att stirra sig blind på lyftvägen.

Instämmer.

TS du kan börja med att se över styrkan i triceps för är den god så bör du fokusera på smalt-mellan du kommer garanterat lyfta mer än att hålla på och trixa med kortast lyftväg.

pepplez
2016-08-21, 07:22
Men vad är det för rappakalja du sprider i tråd efter tråd? Trycket på triceps? Trycket på biceps? Hur lyder resonemanget som ger de här råden?


Haha men det är ju ett uppenbart troll. Don't feed it

skattefusk
2016-08-21, 14:25
Är väl axelbredden som isf ska påverka hur brett man håller. Vad har armlängden med det att göra?

hurril
2016-08-21, 16:35
Är väl axelbredden som isf ska påverka hur brett man håller. Vad har armlängden med det att göra?

Ja vad har armlängden med hur brett man når att göra.

skattefusk
2016-08-21, 20:16
Ja vad har armlängden med hur brett man når att göra.

Ja, fast nu handlar det inte om att hålla så brett som möjligt. Antog att han trodde att msn höll bredare just pgs längre armar, då menar jag att om det är något som ska påverka bör det vara axelbredden i det sammanhanget.

oscarovegren
2016-08-21, 21:02
Jag har långa armar och har riktigt svårt för bänkpress, en av mina svagaste övningar jag kör. Men kom att tänka på ifall jag ska försöka hålla så brett som möjligt för att få kortare lyftväg, vad säger ni? Är det högre risk för skador om man håller för brett?

På vilket sätt skulle skaderisken öka?

svartakronan
2016-08-21, 21:13
På vilket sätt skulle skaderisken öka?



Kanske mer belastning på axlarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

DarcyGrahn
2016-08-21, 21:37
Är väl axelbredden som isf ska påverka hur brett man håller. Vad har armlängden med det att göra?

Om armarna är förhållandevis långa jämfört med bröstmusklerna så blir det en ofördelaktig hävstång. Därför kan dessa tjäna på att hålla smalare och/eller hålla in armbågarna nära kroppen för att lägga vikten mer på axlar och triceps. Om målet är att lyfta mycket vikt kan jag kanske tillägga.

Old Nick
2016-08-21, 21:43
Jag har en greppbredd som känns jättebra. Håller jag innanför den känns det sämre och håller jag utanför känns det inte lika bra. Så jag kör med den. Den är bra.

Så resonerar jag.

trädgårdsmöbel
2016-08-21, 21:47
Jag skulle vilja tipsa att oavsett armlängd så funkar det att måtta från mitten,precis där stången slutar vara hal placerar du tummarna, sedan sträcker du ut handen , så att du håller en tummes längd från det hala på bägge sidor. Just den bredden är väldigt skön att träna med, det blir en lång fin rörelse som man kan ta i ordentligt i.

.

PureWhey
2016-08-21, 22:45
Dessa 'tips'...


Skrivet slarvigt med telefonen

ceejay
2016-08-22, 10:11
Jag har långa armar och har riktigt svårt för bänkpress, en av mina svagaste övningar jag kör. Men kom att tänka på ifall jag ska försöka hålla så brett som möjligt för att få kortare lyftväg, vad säger ni? Är det högre risk för skador om man håller för brett?

ptja.
Jag är 2m lång och har 213cm mellan fingerspetsarna. Har god axelhälsa och har bänkat 180kg. Långa armar är ingen ursäkt.

1x0
2016-08-22, 10:38
ptja.
Jag är 2m lång och har 213cm mellan fingerspetsarna. Har god axelhälsa och har bänkat 180kg. Långa armar är ingen ursäkt.
Vad kan en ha för ursäkter? Finns väl en anledning att alla/många har en svaghetsövning?
Jag skyller på: långa armar, lång lyftväg, dålig bröstgenetik (sämsta muskelgrupp, växer ingenting), kass brygga, teknik, dåliga vinklar, 'svårt att koppla in bröst' (bänkar nog mest med axlar och triceps). Skulle vilja ha mer! :d
_______

Själv 197cm och runt 2m mellan fingerspetsarna.

Styrketränat 3 år, min bänkpressutveckling:
Månad 0 till 6: 40kg 5 reps> 60kg 5 reps.
Månad 6 till 12: 60kg 5 reps> 65kg 5 reps.
År 1 till 3: 65kg 5 reps> 80kg 5 reps (~nuvarande).

Jag håller pekfingrarna på 81cm, ringarna SL stång. Maxbrett (?).
Har faktiskt aldrig provat hålla smalare. Kanske värt att prova det.

Video+mer info:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7606618&postcount=2341

hurril
2016-08-22, 13:36
Ja, fast nu handlar det inte om att hålla så brett som möjligt. Antog att han trodde att msn höll bredare just pgs längre armar, då menar jag att om det är något som ska påverka bör det vara axelbredden i det sammanhanget.

Nej och det skrev jag inte heller att jag menade. Du, däremot, menade på att det inte finns någon skillnad mellan olika långa armar och jag visade att det finns det på cirka tre sekunder.

Allt annat lika hamnar greppet bredare för samma inbördes ledvinklar, för någon med _samma_ axelbredd men med längre över- och underarmar. Det finns ett helt gäng följder här så ditt påstående om att endast axelbredden skulle påverka den önskvärda greppvidden är bara nonsens.

Som tur är håller man dessutom precis som man vill.

ceejay
2016-08-22, 13:41
Vad kan en ha för ursäkter? Finns väl en anledning att alla/många har en svaghetsövning?
Jag skyller på: långa armar, lång lyftväg, dålig bröstgenetik (sämsta muskelgrupp, växer ingenting), kass brygga, teknik, dåliga vinklar, 'svårt att koppla in bröst' (bänkar nog mest med axlar och triceps). Skulle vilja ha mer! :d
_______

Själv 197cm och runt 2m mellan fingerspetsarna.

Styrketränat 3 år, min bänkpressutveckling:
Månad 0 till 6: 40kg 5 reps> 60kg 5 reps.
Månad 6 till 12: 60kg 5 reps> 65kg 5 reps.
År 1 till 3: 65kg 5 reps> 80kg 5 reps (~nuvarande).

Jag håller pekfingrarna på 81cm, ringarna SL stång. Maxbrett (?).
Har faktiskt aldrig provat hålla smalare. Kanske värt att prova det.

Video+mer info:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7606618&postcount=2341

Hmm. Vafasiken. Du borde ju iaf kunna reppa loss på 100kg en del iaf. Någon greppbredd kommer inte magiskt göra så att du ökar tyvärr.

waspen123
2016-08-22, 15:31
Vad kan en ha för ursäkter? Finns väl en anledning att alla/många har en svaghetsövning?
Jag skyller på: långa armar, lång lyftväg, dålig bröstgenetik (sämsta muskelgrupp, växer ingenting), kass brygga, teknik, dåliga vinklar, 'svårt att koppla in bröst' (bänkar nog mest med axlar och triceps). Skulle vilja ha mer! :d
_______

Själv 197cm och runt 2m mellan fingerspetsarna.

Styrketränat 3 år, min bänkpressutveckling:
Månad 0 till 6: 40kg 5 reps> 60kg 5 reps.
Månad 6 till 12: 60kg 5 reps> 65kg 5 reps.
År 1 till 3: 65kg 5 reps> 80kg 5 reps (~nuvarande).

Jag håller pekfingrarna på 81cm, ringarna SL stång. Maxbrett (?).
Har faktiskt aldrig provat hålla smalare. Kanske värt att prova det.

Video+mer info:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7606618&postcount=2341

Herrn kanske borde öva med band och liknande på att faktiskt känna bröstet, squeeze och pump osv. Flexa i spegeln så mycket du kan, bra tips att lära sig hur musklerna funkar. Efter mina bänkpass är pumpen så rejäl att det känns som tuttarna ska sprängas.

Hyperion1
2016-08-22, 21:13
Kanske mer belastning på axlarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Svarade i din andra tråd ang bänk...men ger dig det korta svaret här, detta sagt utan att vara elak men finns ingen anledning att uppera det jag redan sagt. Att laborera för dig om du har ont i axlarna känns och låter mer som om att göra något symptomlindrande. Som ex. att ta en treo och borsta tänderna när man vaknat upp efter en hård fylla på stan. Du har kanske inte huvudvärk och luktar fräsch i käften men det skiter farbror polisen i när du blåser i alkoholmätaren. Med detta sagt så tror jag det är klokare att lägga tiden och energin på att få ordning på axlarna och därefter se över bänkandet.

Jag har svårt att se att just bänkpressen är problemet utan tror snarare att det är något annat, som exempelvis motoriken i axelmuskulaturen, skulderbladets stabilitet, svag Seratus, ostabilt GH. Inte meningen att låta dryg om det nu framstod så.

hurril
2016-08-22, 21:23
Setupen i bänkpress påverkar i allra högsta grad axelhälsan. Var och varannan slentriangymmare får kassa axlar av sina halvpressar, giljotonbänkar och allmänt platta, utskitna setup. Om du så kör in- och utrotationer varje dag så kommer de aldrig bli bra utan att först antingen sluta bänka eller fixa setup:en.

Hyperion1
2016-08-22, 21:38
om du så kör in- och utrotationer varje dag så kommer de aldrig bli bra utan att först antingen sluta bänka eller fixa setup:en.

+1

oscarovegren
2016-08-22, 22:52
Kanske mer belastning på axlarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då borde alltså ryck vara en riktigt dålig övning?

svartakronan
2016-08-22, 22:53
Då borde alltså ryck vara en riktigt dålig övning?



För någon som har problem med sina axlar, ja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk