handdator

Visa fullständig version : När blir man miljonär?


Starke75an
2016-08-20, 13:59
Vid vilken ålder inträffar det att man har tillgångar minus skulder på en miljon? Ungefär vad tror ni?

J.V
2016-08-20, 14:02
42.

The_RobRoy
2016-08-20, 14:03
Det beror på var i landet man bor, Stockholm rätt tidigt för många, Åmål, kanske aldrig.

Alkro
2016-08-20, 15:00
Om man har kommit in i bostadsmarknaden i rätt tid är det ju relativt enkelt. I övrigt handlar det ju helt och hållet om vad man tjänar och vad man har för utgifter.

tossefar
2016-08-20, 15:35
Det beror på var i landet man bor, Stockholm rätt tidigt för många, Åmål, kanske aldrig.

+1
Även om man bortser från bostadsmarknaden i Stockholm så är lönerna högre och antalet välbetalda jobb otroligt mycket större.

Starke75an
2016-08-20, 15:51
När blir då Stockholmaren miljonär?

VikG
2016-08-20, 15:55
En miljon på banken eller i tillgångar? Hus, bil, osv.

J.V
2016-08-20, 15:59
En miljon på banken eller i tillgångar? Hus, bil, osv.Vid vilken ålder inträffar det att man har tillgångar minus skulder på en miljon? Ungefär vad tror ni?Forsta inlagget.

spoonchest
2016-08-20, 16:00
Miljonär i definitionen tillgångar minus skulder stod det ju i op.

tossefar
2016-08-20, 16:07
När blir då Stockholmaren miljonär?

I snitt? Ingen aning. 35?

Diomedea exulans
2016-08-20, 16:08
Aldrig.

grondahl
2016-08-20, 16:18
Aldrig.

Bärsärk
2016-08-20, 16:22
Vad händer när man väl blir det sen då?

4623
2016-08-20, 16:27
27

Diomedea exulans
2016-08-20, 16:28
Vad händer när man väl blir det sen då?

Man kan gå i pension.

Gerdler
2016-08-20, 16:40
En miljon är ju så jävla lite egentligen. Det är fan i princip omöjligt att tjäna pengar på riktigt tidigt i livet i Sverige om man inte kommit i nån sorts gräddfil från början. Det har med progressiva skatter och regressiva löner(knappt högre lön för mycket mer arbete/kvalifikationer) att göra. Det blir aldrig gammalt att jämföra städerskan som städar mitt kontor som tjänar lika bra som de nyutexaminerade civilingenjörerna.

Jag är fan inte ens miljonär än. Men det har väl lite med vissa livsval att göra.
Alla som köpte hus mellan 1950 och 2000 är fan rika idag, oavsett om de sålt korv/burgare, städat, om de är läkare eller om de varit arbetslösa halva livet. Profession, slit och utbildning har väldigt lite med saken att göra i Sverige.

Starke75an
2016-08-20, 16:41
27

Låter liiite väl tidigt, även för en tokholmare. Många med hög lön studerar länge.

Håller med ovanstående. Nästan alla som jag känner som är 50+ och har hus, är miljonärer i fastigheter.

4623
2016-08-20, 16:58
Låter liiite väl tidigt, även för en tokholmare. Många med hög lön studerar länge.

Håller med ovanstående. Nästan alla som jag känner som är 50+ och har hus, är miljonärer i fastigheter.

Ägde du en lägenhet i Stockholm 2013 är du miljonär idag enligt din definition.

Flygplan
2016-08-20, 17:29
Först när man säljer bostaden och realiserar vinsten kan man räkna in de pengarna i sin förmögenhet imo. Men alla måste ju bo och hyresrätter växer inte på träd.

Slartibartfast
2016-08-20, 19:20
Bor man på hyra är man ju miljonär utan problem när man är 30+ med en vettig utbildning, stadigt jobb och sunda konsumtionsvanor. Köper man bostaden blir man ju skuldbelagd och är följaktligen inte miljonär längre enligt TS definition, även om man man bygger sitt kapital effektivare. Tar läänge innan man är skuldfri cashmiljonär igen.

KlopFer
2016-08-20, 19:24
Först när man säljer bostaden och realiserar vinsten kan man räkna in de pengarna i sin förmögenhet imo. Men alla måste ju bo och hyresrätter växer inte på träd.

Precis. Ska alla sälja sina lägenheter/hus och bo i tält?

Som svar på frågan tror jag de flesta borde kunna bli det runt 35-40år med fokus på sparande.

Jag tror många som är mellan 24-30 kan spara en del men när man träffar 30 ska det köpas och hända så mycket i livet. Det är hus, barn, bil, resor osv som sätter käppar i hjulet.

tossefar
2016-08-20, 19:27
Bor man på hyra är man ju miljonär utan problem när man är 30+ med en vettig utbildning, stadigt jobb och sunda konsumtionsvanor. Köper man bostaden blir man ju skuldbelagd och är följaktligen inte miljonär längre enligt TS definition, även om man man bygger sitt kapital effektivare. Tar läänge innan man är skuldfri cashmiljonär igen.

Jag är rädd att du antingen tänker eller räknar snett... Om du har en lägenhet värd tre miljoner och har för att köpa den tagit lån om 2 miljoner så är du ju per TS definition miljonär. 3'-2'=1'

Slartibartfast
2016-08-20, 19:39
Jag är rädd att du antingen tänker eller räknar snett... Om du har en lägenhet värd tre miljoner och har för att köpa den tagit lån om 2 miljoner så är du ju per TS definition miljonär. 3'-2'=1'

Du äger ju inte lägenheten. Det gör banken. Man kan ju inte säga att man äger en längenhet för 3 mille, om man lagt sin hårt insparade första mille som handpenning och lånat ytterligare 2 mille. Då har du i praktiken fortfarande bara en mille som du låst i en lägenhet i princip för alltid, och på kontot har du noll och intet :)

tossefar
2016-08-20, 19:47
Du äger ju inte lägenheten. Det gör banken. Man kan ju inte säga att man äger en längenhet för 3 mille, om man lagt sin hårt insparade första mille som handpenning och lånat ytterligare 2 mille. Då har du i praktiken fortfarande bara en mille som du låst i en lägenhet i princip för alltid, och på kontot har du noll och intet :)

En tillgång är en tillgång oavsett hur den är finansierad. Du kan inte definera om grundläggande ekonomiska begrepp hur du vill...

Abbs
2016-08-20, 19:47
Man är miljonär först när anläggningstillgångar - skulder >0 samt omsättningstillgångar >1Mkr.

Jag kan äga Mona Lisa men fortfarande vara urfattig, mina tillgångar är oändliga men jag kan inte få ut en enda krona för tavlan går ej att sälja.

Slartibartfast
2016-08-20, 19:52
En tillgång är en tillgång oavsett hur den är finansierad. Du kan inte definera om grundläggande ekonomiska begrepp hur du vill...

Så du menar att om man hypotetiskt bor i en lägenhet för 2 miljoner där man lånat hela summan och har noll kronor på banken, så har man en förmögenhet på 2 miljoner?

Jag säger att du har en skuld på 2 miljoner och inget annat. En skuld är aldrig en tillgång.

tossefar
2016-08-20, 20:47
Så du menar att om man hypotetiskt bor i en lägenhet för 2 miljoner där man lånat hela summan och har noll kronor på banken, så har man en förmögenhet på 2 miljoner?

Jag säger att du har en skuld på 2 miljoner och inget annat. En skuld är aldrig en tillgång.

Va? Nej du har en tillgång värd två miljoner och en skuld på två miljoner. Förmögenhet noll. Grundläggande jäkla ekonomi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Balansr%C3%A4kning

The_RobRoy
2016-08-20, 20:56
En miljon är ju så jävla lite egentligen. Det är fan i princip omöjligt att tjäna pengar på riktigt tidigt i livet i Sverige om man inte kommit i nån sorts gräddfil från början. Det har med progressiva skatter och regressiva löner(knappt högre lön för mycket mer arbete/kvalifikationer) att göra. Det blir aldrig gammalt att jämföra städerskan som städar mitt kontor som tjänar lika bra som de nyutexaminerade civilingenjörerna.

Jag är fan inte ens miljonär än. Men det har väl lite med vissa livsval att göra.
Alla som köpte hus mellan 1950 och 2000 är fan rika idag, oavsett om de sålt korv/burgare, städat, om de är läkare eller om de varit arbetslösa halva livet. Profession, slit och utbildning har väldigt lite med saken att göra i Sverige.

Så är det i Sverige, komprimerade löner oavsett vad man gör och en av världens lägsta korrelationer mellan lön och förmögenhet.

Slarti kom in i matchen! :)

mangemani
2016-08-20, 21:13
när? du får det att låta som att det är en självklarhet som händer alla.
även med ett bra jobb så krävs det ändå besparingar och noggrann planering, speciellt om man har familj och eventuella lån på onödiga köp, typ som stora hus, lyxigare bilar osv, för att få allt att gå ihop.
extremt få som blir och förblir miljonärer i dagens sverige.

G_lund
2016-08-20, 21:16
när? du får det att låta som att det är en självklarhet som händer alla.
även med ett bra jobb så krävs det ändå besparingar och noggrann planering, speciellt om man har familj och eventuella lån på onödiga köp, typ som stora hus, lyxigare bilar osv, för att få allt att gå ihop.
extremt få som blir och förblir miljonärer i dagens sverige.

Extremt få?

Det måste väl ändå vara rätt många som betalat av hus/lägenhetslån.
Lägg till lite sommarstugor osv. som också är nästan helt avbetalda.

1-2 miljoner på banken tror jag rätt många har också.

Slartibartfast
2016-08-20, 21:28
Va? Nej du har en tillgång värd två miljoner och en skuld på två miljoner. Förmögenhet noll. Grundläggande jäkla ekonomi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Balansr%C3%A4kning

Ok, jag läste om originalinlägget och du har rätt :D

Jag tänkte bara i termer av 100% likvida medel. Inte tillgångar.

Gerdler
2016-08-20, 21:33
Det är väl typ ~30% av Svenskarna som är miljonärer. Finns en del som har nettoskuld och men nettoförmögenheten brukar sägas vara ett par hundra tusen om jag inte missminner mig.

Slarti måste berätta var han köper sitt gräs, f ö. :)

Don H
2016-08-20, 21:38
Han odlar nog själv, för ekonomins skull tänker jag:-)

Lasse Kongo
2016-08-20, 21:39
Nyfödd - med "rätt" föräldrar...

KlopFer
2016-08-20, 21:40
Extremt få?

Det måste väl ändå vara rätt många som betalat av hus/lägenhetslån.
Lägg till lite sommarstugor osv. som också är nästan helt avbetalda.

1-2 miljoner på banken tror jag rätt många har också.

Frågan var vid vilken ålder det inträffar. Att piff & puff har betat av sitt huslån på 40år är ju inga konstigheter :)

4623
2016-08-20, 21:43
Först när man säljer bostaden och realiserar vinsten kan man räkna in de pengarna i sin förmögenhet imo. Men alla måste ju bo och hyresrätter växer inte på träd.

Då kan man inte räkna in värdepapper heller mao?

Diomedea exulans
2016-08-20, 21:49
Att piff & puff har betat av sitt huslån på 40år är ju inga konstigheter :)

Det är ju jättekonstigt, de bor ju i ett träd, och är dessutom jordekorrar som lever maximalt nio år.

G_lund
2016-08-20, 21:49
Frågan var vid vilken ålder det inträffar. Att piff & puff har betat av sitt huslån på 40år är ju inga konstigheter :)

Det var mer ett svar på manges inlägg om att väldigt få personer är miljonärer i dagens Sverige.

Om jag ska gissa på en exakt ålder så säger jag 31 år om man är lite halvdriven.
edit. skjuter fram det ~15 år om man skaffar barn tidigt.

Flygplan
2016-08-20, 22:04
Då kan man inte räkna in värdepapper heller mao?

Förstår din poäng, men värdepapper är ingen livsnödvändighet till skillnad från primärbostaden.

Jag blev nyfiken och googlade runt på hur avgränsningen görs när man räknar antalet dollarmiljonärer i världen. Instituten som gör undersökningarna har olika definitioner, en del räknar bort primärbostaden, andra inte.

The_RobRoy
2016-08-20, 22:22
Förstår din poäng, men värdepapper är ingen livsnödvändighet till skillnad från primärbostaden.

Jag blev nyfiken och googlade runt på hur avgränsningen görs när man räknar antalet dollarmiljonärer i världen. Instituten som gör undersökningarna har olika definitioner, en del räknar bort primärbostaden, andra inte.

Det är ingen livsnödvändighet med en fin bostad heller, man kan sälja sin fina bostad värd 1m USD och flytta in i hyresrätt. Men visst, man kan ju hitta på vilken definition som man själv vill och nu var ju trådskaparen så snäll att specificera definitionen i första inlägget, så intressant att det fortfarande diskuteras.

Jag tror också på cirka 30-40% av den vuxna befolkningen, nästan enbart tack-vare dom höga bostadspriserna.

Väldigt väldigt få får nog 1 msek rakt upp och ner av mor och far när man blir 18 år gammal, men känner ett par som även fick de så väl förspänt. De flitiga i storstäderna har väl folk börjat jobba sig upp mot sin första miljon runt 30-strecket. Tror knappast det kommer se lika bra ut för dagens 18 åringar när dom är 30, men man vet ju aldrig..

Shqypnia
2016-08-20, 22:32
Jag är miljoner. Får ev. ärva hus, lägenheter utomlands.

Räknas jag redan nu som miljonär?

Flygplan
2016-08-20, 23:34
Det är ingen livsnödvändighet med en fin bostad heller, man kan sälja sin fina bostad värd 1m USD och flytta in i hyresrätt. Men visst, man kan ju hitta på vilken definition som man själv vill och nu var ju trådskaparen så snäll att specificera definitionen i första inlägget, så intressant att det fortfarande diskuteras.


Av precis samma anledning som priserna skjutit i höjden, bostadsbrist, och mängder av bostadsrättsägare i svenska storstäder blivit "miljonärer" är det inte så enkelt som att bara att "flytta till en hyresrätt".

Jag tycker att det är naturligt att trådar svävar ut en aning från trådskaparens exakta frågeställning. Speciellt i det här fallet där väldigt många, både privatpersoner och banker, har olika åsikter om hur man ska räkna. Forumet hade varit ganska trist om man inte fått avvika en millimeter från frågan.

Starke75an
2016-08-20, 23:35
Nä. Föräldrar får sälja eller ge bort allt de äger innan de dör till vem de vill. Arvsrätten inträder vid samma tidpunkt då döden inträffar.

Som svar till dem ovanför ovanför

baktung
2016-08-20, 23:36
Frågan är väl snarare hur lång tid det tar att bli bidragsmiljonär? Räknat på i runda slängar 9000 kr i månaden med alla tilläggsbidrag så skulle det ta mig 111 år att ha gjort av med en miljon av statskassan. Tråkigt. Hade hoppats få uppleva det. :d

Diomedea exulans
2016-08-20, 23:39
Frågan är väl snarare hur lång tid det tar att bli bidragsmiljonär? Räknat på i runda slängar 9000 kr i månaden med alla tilläggsbidrag så skulle det ta mig 111 år att ha gjort av med en miljon av statskassan. Tråkigt. Hade hoppats få uppleva det. :d

Nu tänkte du en decimal fel, va? Borde det inte bara ta typ 11 år?

The_RobRoy
2016-08-20, 23:41
Flygplan du har rätt, jag låter som en sur-gubbe.

Då de flesta har det mesta investerat i sitt hem, blir det ju konstigt att räkna bort den delen när man ska definiera antalet $ miljonärer. Jag hade blivit förvånad om man presenterade siffrorna så. Ska så kallat lös-öre då också räknas bort, som bilar osv? Räknar man bort primärbostad, bilar, båtar och annat lösöre. Då har man ju kanske tillgångar på upp mot 6-7 miljoner USD, innan man räknas in i kategorin dollarmiljonärer, grovt missvisande i min mening.

baktung
2016-08-20, 23:48
Nu tänkte du en decimal fel, va? Borde det inte bara ta typ 11 år?

Jag ska inte skriva från sängen. Delade bara en mille med 9000. Blir 9.3 år närmare bestämt. Najs! Hinner man bli flerfaldig bidragsmiljonär. Tack Dio. Nu somnar jag gott.

Diomedea exulans
2016-08-20, 23:55
Jag ska inte skriva från sängen. Delade bara en mille med 9000. Blir 9.3 år närmare bestämt. Najs! Hinner man bli flerfaldig bidragsmiljonär. Tack Dio. Nu somnar jag gott.

Ska nämnas att jag nog märkte det extra snabbt eftersom jag själv funderat i liknande banor, men mer "hur snabbt kan jag få ihop en miljon på ett skitjobb". :naughty: Och 100 000 om året verkar vara hyggligt lätt att samla ihop, för mig.

shut teh face
2016-08-21, 08:09
Jag kommer aldrig bli miljonär i alla fall, det enda sättet är för en vanlig löntagare är ju via bostadsmarknaden och det fungerar inte där jag bor. En villa går på 1,5 miljoner ungefär, det man kan göra är väl att betala av det, men knappast få till värdeökningen som krävs. :MrT:

Jag testade dock kalkylatorn på rikatillsammans och enligt den skulle jag ha två miljoner på privata pensionsparandet när jag är 60 om drygt 35 år. Men det känns ju mer som pengar "man ska leva på", och inte miljoner man kan spendera hur som helst på grejer. Då har jag ändå väldigt lågt sparande idag med tanke på småbarn, föräldraledighet och sådant. Tanken är väl att tredubbla.

Jävligt synd att man inte bodde ett par år i Sthlm och cashade ut, det skulle ju vara omöjligt att inte tjäna ihop så mycket som krävs för att casha en kåk här. :D Det värsta är att vi hade en hyresrätt på götgatan som blev ombildad till bostadsrätt, jag vill inte ens tänka på skiten.

Mental
2016-08-21, 13:09
Jag kommer aldrig bli miljonär i alla fall, det enda sättet är för en vanlig löntagare är ju via bostadsmarknaden och det fungerar inte där jag bor. En villa går på 1,5 miljoner ungefär, det man kan göra är väl att betala av det, men knappast få till värdeökningen som krävs. :MrT:

Jag testade dock kalkylatorn på rikatillsammans och enligt den skulle jag ha två miljoner på privata pensionsparandet när jag är 60 om drygt 35 år. Men det känns ju mer som pengar "man ska leva på", och inte miljoner man kan spendera hur som helst på grejer. Då har jag ändå väldigt lågt sparande idag med tanke på småbarn, föräldraledighet och sådant. Tanken är väl att tredubbla.

Jävligt synd att man inte bodde ett par år i Sthlm och cashade ut, det skulle ju vara omöjligt att inte tjäna ihop så mycket som krävs för att casha en kåk här. :D Det värsta är att vi hade en hyresrätt på götgatan som blev ombildad till bostadsrätt, jag vill inte ens tänka på skiten.

Haha ja. En kollega gjorde 900k i vinst på en lägenhet på lilla Essingen. Sålde 11 mån efter inköp.

Slartibartfast
2016-08-21, 13:51
Jag kommer aldrig bli miljonär i alla fall, det enda sättet är för en vanlig löntagare är ju via bostadsmarknaden.

Aktier?

Hur har utvecklingen på bostadsmarknaden sett ut i stockholm dom senaste åren?

Gerdler
2016-08-21, 14:09
Jag kommer aldrig bli miljonär i alla fall, det enda sättet är för en vanlig löntagare är ju via bostadsmarknaden och det fungerar inte där jag bor. En villa går på 1,5 miljoner ungefär, det man kan göra är väl att betala av det, men knappast få till värdeökningen som krävs. :MrT:

För det första så om du lyckas betala av villan så är du miljonär om den inte går ned i värde. För det andra så räcker det att du sparar 2000 i nån fond som avkastar extremt dåligt (2%) i 31 år sen är du cashmiljonär. Alla löntagare kan spara 2000kr i månaden i Sverige om de jobbar heltid, det handlar bara om att prioritera.

The_RobRoy
2016-08-21, 14:18
shut the face förvånad att du inte är miljonär, du pratade ju om din höga lön inom IT för ganska många år sedan och skrev du inte nyligen i någon tråd om hur du plockat ut över 100k per månad förr i tiden..

blåvitt
2016-08-21, 14:22
Aktier?

Hur har utvecklingen på bostadsmarknaden sett ut i stockholm dom senaste åren?

De som redan äger en bostad är stenrika, de som inte äger en bostad kommer aldrig göra det. Typ.

Slartibartfast
2016-08-21, 14:39
De som redan äger en bostad är stenrika, de som inte äger en bostad kommer aldrig göra det. Typ.

från ca 38K/m2 2005 till 80K/m2 2015. Damn.

trädgårdsmöbel
2016-08-21, 14:42
Så då min lägenhet är värd 1,2miljoner och jag har 300 000 kvar och betala på den så är jag alltså nästan miljonär? :laugh: Jag handlar mina kläder i Ullared för fan.

Slartibartfast
2016-08-21, 14:55
Finns följaktligen multimiljonärer i stockholm som inte har råd att köpa en ny tvättmaskin om den går sönder.

http://www.investopedia.com/terms/h/housepoor.asp

Diomedea exulans
2016-08-21, 14:57
De som redan äger en bostad är stenrika, de som inte äger en bostad kommer aldrig göra det. Typ.

Räknar du bostadsrätter i det här påståendet? Jag äger typ Sveriges billigaste bostadsrätt, tvivlar på att den kommer bli värd multum. :)

shut teh face
2016-08-21, 15:10
shut the face förvånad att du inte är miljonär, du pratade ju om din höga lön inom IT för ganska många år sedan och skrev du inte nyligen i någon tråd om hur du plockat ut över 100k per månad förr i tiden..
Ja det gör det ännu mer ångestladdat... men så mycket tjänar jag inte, 500-700k per år, men mycket föräldraledighet senaste åren. Kruxet är att jag har två barn, och vi har ett ganska dyrt boende, vi har två bilar, och min partner har senaste 5 åren byggt upp ett företag. Det är först nu hon kan börja ta ut lite vettig lön, men samtidigt pluggar hon (3 terminer kvar, hon kör på hösten bara så 3 år kvar) för att bli auktoriserad revisor.

Hade jag varit singel i en liten lägenhet hade jag varit miljonär vid senast 25. :d

Jag var själv här innan hon flyttade ned och vi fick barn, jag sparade ihop 60k på tre månader. *rolleyes*

Zwift
2016-08-21, 15:12
Miljonär innan 30 känns ju som ett bra och rimligt mål även om det kan bli svårt för de med lång utbildning som jag har. Om det inte går vägen ska jag satsa på dollarmiljonär innan 35 istället.

J.V
2016-08-21, 15:14
Räknar du bostadsrätter i det här påståendet? Jag äger typ Sveriges billigaste bostadsrätt, tvivlar på att den kommer bli värd multum.Bor du i Stockholm?

leo1
2016-08-21, 19:24
Miljonär innan 30 känns ju som ett bra och rimligt mål även om det kan bli svårt för de med lång utbildning som jag har. Om det inte går vägen ska jag satsa på dollarmiljonär innan 35 istället.

Och hur fan kan Sverige ha 100 000 dollarmiljonärer?

http://www.va.se/nyheter/2016/06/23/100-000-dollarmiljonarer-i-sverige/

Det måste ju allra mest vara gamla pengar? Arv, skog, fastigheter och sånt?

Alla kan ju inte göra som Axon:d

Slartibartfast
2016-08-21, 19:44
Och hur fan kan Sverige ha 100 000 dollarmiljonärer?

http://www.va.se/nyheter/2016/06/23/100-000-dollarmiljonarer-i-sverige/

Det måste ju allra mest vara gamla pengar? Arv, skog, fastigheter och sånt?

Alla kan ju inte göra som Axon:d

Lägg in 100K i en fond som följer S&P 500 indexet och låt dem ligga i 40 år = dollarmiljonär :)

leo1
2016-08-21, 20:18
Lägg in 100K i en fond som följer S&P 500 indexet och låt dem ligga i 40 år = dollarmiljonär :)

Hur kommer detta se ut 2030? Läste i en tråd att det kommer vara dubbelt så många över 65 år än idag. Och väldigt många av dom kommer ha det gott ställt!

Edit: frågan kanske borde vara, vad får man för en miljon 2030..

Slartibartfast
2016-08-21, 20:32
Edit: frågan kanske borde vara, vad får man för en miljon 2030..

Inflationen är väl ca 2% per år.

trädgårdsmöbel
2016-08-21, 20:37
Edit: frågan kanske borde vara, vad får man för en miljon 2030..

Förutsatt att det då fortfarande finns ett monetärt system och vi inte använder byteshandel så är nog en miljon fortfarande mycket pengar.

Om du istället för att tänka i hus, bil, båt-termer och istället "Nu jävlar skall jag ha skoj i två veckor"-pengar, så är en miljon mycket och är kanske det även 2030.

mattilainen
2016-08-22, 08:08
När kallar man sig för miljonär? När jag har en miljon så känns ju det som ganska lite för att kalla sig miljonär..

ARMSTARK
2016-08-22, 08:12
42.

Snacka om att helgardera svaret. ;)

Rickard
2016-08-22, 08:23
Alltså att se sin bostad som någon form utav tillgång måste ju bara vara för att man inte har någon annan form utav tillgångar.
Visst bostaden kan ha ökat i värde men genererar ingen extra inkomst i form utav någon avkastning. Vill man realisera värdet så måste man sälja bostaden, men man måste alltid ha någonstans att bo. Så det skiter ju sig också för det mesta.
Men den viktigaste punkten. Man kan inte sälja en del utav sin bostad för att realisera en del utav vinsten.

Macroman
2016-08-22, 08:27
Bor man på hyra är man ju miljonär utan problem när man är 30+ med en vettig utbildning, stadigt jobb och sunda konsumtionsvanor. Köper man bostaden blir man ju skuldbelagd och är följaktligen inte miljonär längre enligt TS definition, även om man man bygger sitt kapital effektivare. Tar läänge innan man är skuldfri cashmiljonär igen.

Haha, det stämmer nog på väldigt få personer. Det är ju klassiskt med vissa som bott hela livet i hyresrätt utan att ha en krona när de dör. Är ju inte säkert att det blivit jättemkt billigare att hyra de senaste 10 åren pga de låga räntorna heller. Att bo i hyresrätt är ju på lång sikt en loserdeal eftersom det är fastighetsägaren som tjänar pengarna då.

4623
2016-08-22, 08:30
Alltså att se sin bostad som någon form utav tillgång måste ju bara vara för att man inte har någon annan form utav tillgångar.
Visst bostaden kan ha ökat i värde men genererar ingen extra inkomst i form utav någon avkastning. Vill man realisera värdet så måste man sälja bostaden, men man måste alltid ha någonstans att bo. Så det skiter ju sig också för det mesta.
Men den viktigaste punkten. Man kan inte sälja en del utav sin bostad för att realisera en del utav vinsten.

Klart du kan.

Macroman
2016-08-22, 08:30
Du äger ju inte lägenheten. Det gör banken. Man kan ju inte säga att man äger en längenhet för 3 mille, om man lagt sin hårt insparade första mille som handpenning och lånat ytterligare 2 mille. Då har du i praktiken fortfarande bara en mille som du låst i en lägenhet i princip för alltid, och på kontot har du noll och intet :)

Ja, men du har fortfarande en nettotillgång på 1 mille. Sedan kan man ju få loss dessa pengar om man på äldre dagar säljer och flyttar till en hyresrätt. Vilket en del ju gör.

Macroman
2016-08-22, 08:32
Man är miljonär först när anläggningstillgångar - skulder >0 samt omsättningstillgångar >1Mkr.

Jag kan äga Mona Lisa men fortfarande vara urfattig, mina tillgångar är oändliga men jag kan inte få ut en enda krona för tavlan går ej att sälja.

Nej, det kallas för "cashpoor" och är inte samma sak som att vara poor...

Macroman
2016-08-22, 08:37
Extremt få?

Det måste väl ändå vara rätt många som betalat av hus/lägenhetslån.
Lägg till lite sommarstugor osv. som också är nästan helt avbetalda.

1-2 miljoner på banken tror jag rätt många har också.

Många i Sverige har noll tillgångar och inga pengar alls när lönen kommer. Tror att snittet var några tusen på banken när lönen landar på kontot.

Här är lite info
http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/svenskarnas-formogenheter-enligt-timbro.html

Macroman
2016-08-22, 08:41
Ska nämnas att jag nog märkte det extra snabbt eftersom jag själv funderat i liknande banor, men mer "hur snabbt kan jag få ihop en miljon på ett skitjobb". :naughty: Och 100 000 om året verkar vara hyggligt lätt att samla ihop, för mig.

Du borde väl redan ha det eller? Du är väl runt 30 och har inte pluggat tex.

Macroman
2016-08-22, 08:44
Finns följaktligen multimiljonärer i stockholm som inte har råd att köpa en ny tvättmaskin om den går sönder.

http://www.investopedia.com/terms/h/housepoor.asp

De lär ju få lån till låg ränta om de skulle vilja.

Diomedea exulans
2016-08-22, 08:54
Du borde väl redan ha det eller? Du är väl runt 30 och har inte pluggat tex.

Åh jo, jag har tyvärr både pluggat, rest och varit arbetslös.

anvihl
2016-08-22, 08:54
Vad är det för svampar ni ätit? jag vill också ta mig in i er fantasivärld, förstår folk verkligen inte hur det står till i världen? "Alla borde vara miljonärer som är 30+ och bor i hyresrätt" :laugh::laugh:

Mats J
2016-08-22, 09:08
Snart 45 år, jobbat sedan jag var 27, har medel/ok lön, totalt ointresserad av matriella saker.

Totalt kapital ca 100.000, inga lån

Tycker ALLA I min omgivning har betydlig högre standard och ekonomi än mig, jag lägger en del på bra mat (7000 kr månaden, för mig och dottern på deltid), 1500 på kostillskott, men utöver det lägger jag I stort noll på något alls, spontanköper aldrig något och är som sagt helt ointresserad av prylar och teknik. Kör en liten, äldre bil. dator, telefon är via jobbet, och tvn har jag fått (ser aldrig ändå). Bostadsrätten kostar en hel del men fattar inte hur jag kan ha så lite pengar efter så många år I arbete.

shut teh face
2016-08-22, 09:15
Snart 45 år, jobbat sedan jag var 27, har medel/ok lön, totalt ointresserad av matriella saker.

Totalt kapital ca 100.000, inga lån

Tycker ALLA I min omgivning har betydlig högre standard och ekonomi än mig, jag lägger en del på bra mat (7000 kr månaden, för mig och dottern på deltid), 1500 på kostillskott, men utöver det lägger jag I stort noll på något alls, spontanköper aldrig något och är som sagt helt ointresserad av prylar och teknik. Kör en liten, äldre bil. dator, telefon är via jobbet, och tvn har jag fått (ser aldrig ändå). Bostadsrätten kostar en hel del men fattar inte hur jag kan ha så lite pengar efter så många år I arbete.
Göra en budget och kolla hur det faktiskt ser ut. Sen låter det som du är ensamstående också, det kostar en hel del.

De personer i din omgivning som du jämför med, har de partner osv?

shut teh face
2016-08-22, 09:15
Vad är det för svampar ni ätit? jag vill också ta mig in i er fantasivärld, förstår folk verkligen inte hur det står till i världen? "Alla borde vara miljonärer som är 30+ och bor i hyresrätt" :laugh::laugh:
Alla har ju minst 50k i lön förstår du väl :D

Mats J
2016-08-22, 09:23
Göra en budget och kolla hur det faktiskt ser ut. Sen låter det som du är ensamstående också, det kostar en hel del.

De personer i din omgivning som du jämför med, har de partner osv?

Ja där har du ju en poäng, ja jag är ensamstående och har varit så i 4 år nu. Och barnets mamma är sjukskriven så jag tar kostnaden för alla barnets aktiviteter, kläder, fritids etc. Går nog mer pengar där än jag ens vill erkänna.

shut teh face
2016-08-22, 09:25
Ja där har du ju en poäng, ja jag är ensamstående och har varit så i 4 år nu. Och barnets mamma är sjukskriven så jag tar kostnaden för alla barnets aktiviteter, kläder, fritids etc. Går nog mer pengar där än jag ens vill erkänna.
Japp barn är dyrt, även om man inte skämmer bort dem. Bara att vänta på att hon flyttar ut då. :)

Macroman
2016-08-22, 09:29
Åh jo, jag har tyvärr både pluggat, rest och varit arbetslös.

Bara halvvägs till miljonen alltså...? ;)

Macroman
2016-08-22, 09:31
Snart 45 år, jobbat sedan jag var 27, har medel/ok lön, totalt ointresserad av matriella saker.

Totalt kapital ca 100.000, inga lån

Tycker ALLA I min omgivning har betydlig högre standard och ekonomi än mig, jag lägger en del på bra mat (7000 kr månaden, för mig och dottern på deltid), 1500 på kostillskott, men utöver det lägger jag I stort noll på något alls, spontanköper aldrig något och är som sagt helt ointresserad av prylar och teknik. Kör en liten, äldre bil. dator, telefon är via jobbet, och tvn har jag fått (ser aldrig ändå). Bostadsrätten kostar en hel del men fattar inte hur jag kan ha så lite pengar efter så många år I arbete.

That's socialism for you...

De höga skatterna är nog huvudproblemet. Sen kostar det ju att ha barn också men det är det ju såklart värt.

Diomedea exulans
2016-08-22, 10:41
Bara halvvägs till miljonen alltså...? ;)

Tiondelvägs ;)

dluddeckens
2016-08-22, 11:10
Efter 5 års studier, hade jag 300k i CSN lån och 50k sparat på kontot. Nu 6 år senare är man miljonär enligt trådskaparens definition. Tack vare sthlm's "sjuka" borättsmarknad.

Var 31 år gammal när jag klarade det.


Men kollar jag på ex mina tjänstepension pengar som jag administrerar via Avanza så har jag en utveckling på nästan 70 % de senaste 3 åren. Så pengar går det göra på andra saker också.

Macroman
2016-08-22, 11:11
Tiondelvägs ;)

Bra! Snart kickar ränta på ränta effekten in och då går det ännu snabbare. :)

Om 8 år har du över en miljon om du sparar 100.000/år och får snittavkastning på börsen (7 %).

Macroman
2016-08-22, 11:20
Men kollar jag på ex mina tjänstepension pengar som jag administrerar via Avanza så har jag en utveckling på nästan 70 % de senaste 3 åren. Så pengar går det göra på andra saker också.

De pengarna får du inte ta ut förrän man är 55 år som tidigast tror jag. Så det kan man inte räkna som egna tillgångar ännu tycker jag.

dluddeckens
2016-08-22, 11:49
De pengarna får du inte ta ut förrän man är 55 år som tidigast tror jag. Så det kan man inte räkna som egna tillgångar ännu tycker jag.

Oj, då missförstod du mig (eller jag som var otydlig).

Menade bara att man inte måste vara i sthlms bostadsbubbla för att tjäna bra med pengar. Tog ett semiaktivt sparande som exempel på hur väl man kan förränta pengar.

Pensionspengarna tog jag inte med i min "miljonkalkyl".

TomasB
2016-08-22, 12:36
Enligt TS definition var jag det efter jag sålde min första BRF för lite över 4 år sen vid en facil ålder av 28. Sen puttade jag in pengarna i en betydligt dyrare lägenhet och har då ett minus på ganska många miljoner.

Snart ska jag sälja igen och gissar att jag tjänat kanske 600+- och är då miljonär nån månad innan jag ligger många miljoner minus igen.

Jag har nog inga planera alls på att vara skuldfri. När jag har en obelånad lägenhet lär jag köpa ett sommarhus el. liknande. Ser inget egenvärde i det alls.

Xtreme-G
2016-08-22, 13:04
Jag har nog inga planera alls på att vara skuldfri. När jag har en obelånad lägenhet lär jag köpa ett sommarhus el. liknande. Ser inget egenvärde i det alls.

Förutom att man slipper betala ränta. Vilket skulle kunna bli bra mycket dyrare i framtiden.

Mental
2016-08-22, 13:18
Efter 5 års studier, hade jag 300k i CSN lån och 50k sparat på kontot. Nu 6 år senare är man miljonär enligt trådskaparens definition. Tack vare sthlm's "sjuka" borättsmarknad.

Var 31 år gammal när jag klarade det.


Ja visst, jag har en bekant som sålde sin 2:a på söder som han haft i runt 8 år. Inköpt för ca 1.5msek 2009. Såldes för strax under 4msek nyligen, 58m2, stamrenovering för 2 år sedan. Lades på ca 200k för utökad standard i samband med stambytet.
2.3 mil i vinst. Sedan tillkom såklart försäljningskostnad, och skatt.

Man skattar 22% men får dra av försäljningskostnader och renoveringskostnader.

Men mellan tummen och pekfingret 1.5-1.8msek i vinst.

Numera bosatt i Vännäs, villa köpt för strax över miljonen, resten är cash på banken. Obelånad.

Jag är så avundsjuk att det svider lite när jag tänker på det.

Saxnot
2016-08-22, 13:26
Lyckas man få ett heltids knegarjobb direkt efter studenten och sparar 50 % av nettolönen i aktier(och det inte blir en stor börssmäll på vägen) borde saken vara biff vid typ 26-27. Utgår från noll kapital sen innan och inget bostadslån.

Men hur många stämmer det här in på? Nästan inga alls.

1. Att hitta ett heltidsjobb vid 19 är inte lätt.

2. Få i den åldern sparar något alls, för mycket i livet som folk hellre prioriterar.

3. Ännu färre sparar på börsen. Dels på grund av försiktighet dels på grund av okunskap.

4. Att hitta ett relativt billigt boende utan att dessutom belåna sig är få förunnat såvida man inte bor i någon avkrok och då har vi i ännu högre grad punkt 1.

ceejay
2016-08-22, 13:27
Inte alla som vill jobba 100% eller mer vid den åldern heller.

The_RobRoy
2016-08-22, 13:42
Ja visst, jag har en bekant som sålde sin 2:a på söder som han haft i runt 8 år. Inköpt för ca 1.5msek 2009. Såldes för strax under 4msek nyligen, 58m2, stamrenovering för 2 år sedan. Lades på ca 200k för utökad standard i samband med stambytet.

2.3 mil i vinst. Sedan tillkom såklart försäljningskostnad, och skatt.



Man skattar 22% men får dra av försäljningskostnader och renoveringskostnader.



Men mellan tummen och pekfingret 1.5-1.8msek i vinst.



Numera bosatt i Vännäs, villa köpt för strax över miljonen, resten är cash på banken. Obelånad.



Jag är så avundsjuk att det svider lite när jag tänker på det.


Det är verkligen ett lotteri också, köpte lägenhet ett år innan, men i Solna, betalade 1.7, de går nu för cirka 2.7, alltså betydligt mindre vinst än din kompis. En annan kompis köpte för liknande belopp nyproduktion i nacka 2009, inflytt 2011 och han har lika stor vinst som din kompis. Rent slumpmässigt skillnader på miljoner.

Störst vinnare helt klart dom som ägt bostadsrätt, tecknat sig för nybyggnation och fått uppgången på två bostäder under två års tid.

Jag blir inte avundsjuk på någon, men lite spy känsla över hur enorma belopp som påverkar privatekonomin för hela livet avgörs lite sådär på slump under en 5-10 års period.

Får vi nu en bostadskrasch får vi liknande historier fast tvärtom också på ren slump

Mental
2016-08-22, 13:56
Det är verkligen ett lotteri också, köpte lägenhet ett år innan, men i Solna, betalade 1.7, de går nu för cirka 2.7, alltså betydligt mindre vinst än din kompis. En annan kompis köpte för liknande belopp nyproduktion i nacka 2009, inflytt 2011 och han har lika stor vinst som din kompis. Rent slumpmässigt skillnader på miljoner.

Störst vinnare helt klart dom som ägt bostadsrätt, tecknat sig för nybyggnation och fått uppgången på två bostäder under två års tid.

Jag blir inte avundsjuk på någon, men lite spy känsla över hur enorma belopp som påverkar privatekonomin för hela livet avgörs lite sådär på slump under en 5-10 års period.

Får vi nu en bostadskrasch får vi liknande historier fast tvärtom också på ren slump

Ja, jag gjorde en procentuell enorm vinst på min första lägenhet 127% på 5 år. Dock Norrlands inland så inköpspriset var 90k :D

Diomedea exulans
2016-08-22, 14:06
Bra! Snart kickar ränta på ränta effekten in och då går det ännu snabbare. :)

Om 8 år har du över en miljon om du sparar 100.000/år och får snittavkastning på börsen (7 %).

Goda nyheter iofs, men jag ska påbörja en treårig utbildning i höst. *cry*

Jag prioriterade "inte vilja ta livet av mig på jobbet" framför "bling bling och snabba bilar".

Gerdler
2016-08-22, 14:07
Vad är det för svampar ni ätit? jag vill också ta mig in i er fantasivärld, förstår folk verkligen inte hur det står till i världen? "Alla borde vara miljonärer som är 30+ och bor i hyresrätt" :laugh::laugh:
Vadå ":laugh::laugh:"? Alla som inte pluggat borde vara miljonärer när de blir 30 i varje fall? Annars har de varit ganska dumma när de gjorde det valet. En som pluggar nåt 5-årigt och får 300kkr i skuld när hen är 23-24 kanske har lite svårare att lyckas med detta. Men rimligen så kan alla med heltidsjobb spara undan pengar varje månad med syftet att nån gång köpa sin drömkåk eller liknande. Vissa vill starta eget och sparar för det. Andra vill kanske gå i pension tidigare eller bara ta en paus och resa. Det är svårt att motivera att varje månad göra av med en heltidslön. Svårare än att spara.
Snart 45 år, jobbat sedan jag var 27, har medel/ok lön, totalt ointresserad av matriella saker.

Totalt kapital ca 100.000, inga lån

Tycker ALLA I min omgivning har betydlig högre standard och ekonomi än mig, jag lägger en del på bra mat (7000 kr månaden, för mig och dottern på deltid), 1500 på kostillskott, men utöver det lägger jag I stort noll på något alls, spontanköper aldrig något och är som sagt helt ointresserad av prylar och teknik. Kör en liten, äldre bil. dator, telefon är via jobbet, och tvn har jag fått (ser aldrig ändå). Bostadsrätten kostar en hel del men fattar inte hur jag kan ha så lite pengar efter så många år I arbete.
Du lägger med andra ord 8500kr på mat i månaden??? Jag köper att din dotter på halvtid kanske kan äta för 1500 kr i extremfall, men 7000 kr på mat/kosttillskott till dig själv är i mina ögon galet mycket.

Lite vassle, kreatin, nån omega-3 och möjligen en multivitamineral så har du 200 kr i månaden. Bra mat behöver inte kosta så mycket om du lagar den själv. Oxfilé är inte "bättre mat" än kycklingfilé. Det må vara godare och lyxigare.
Bönor, linser, ärter, kyckling, köttfärs, lax, pasta, ris, potatis, mjölk, frukt, ost, keso, kvarg och lite grönsaker får du äta brutala mängder av för att komma upp till 7000kr. Min slutsats är att du äter dyra halvfabrikat eller oxfilé minst en gång om dagen samt även på restaurang minst en gång om dagen. Det kanske är "bra mat", men du kan komma under 3000 kr, för dig och dina kosttillskott, och fortfarande äta "bra mat".

J.V
2016-08-22, 14:18
Vadå ":laugh::laugh:"? Alla som inte pluggat borde vara miljonärer när de blir 30 i varje fall? Annars har de varit ganska dumma när de gjorde det valet.
Jag är dum. :(((




Tapatalk.

Diomedea exulans
2016-08-22, 14:27
Det är inte utan att man är lite bitter för att man inte jobbade och sparade som en tosing direkt man fyllde 18. Telefonintervjuarjobb (det jobb jag har nu och hatar till döden) fanns när jag var 18-20, jag jobbade bara ett kort tag på det, tills jag inte stod ut. Var därefter hellre arbetslös (jag var inte lika bra på att plåga mig själv då som de senaste fyra åren).

Fast å andra sidan, hade jag jobbat på det i 19 år istället för 4 som nu så hade jag kanske haft mycket allvarligare psykiska problem än jag har idag.

Gerdler
2016-08-22, 14:29
Pengarna bara rullar in och lägger sig på hög. Jag har ändå pluggat heltid i 5 år och gjort lågavlönat arbete/pluggat i 5 år i syfte att öka min kompetens och jag kommer möjligen vara miljonär innan 31 men nästan garanterat innan 32 om jag inte typ blir allvarligt sjuk, död, arbetslös eller ännu värre; slösaktig innan dess. Har inte gjort en krona på bostadsmarknaden.

När jag deklarerar så får jag betala extra för överfulla konton "överskott av kapital" kallar de det! :laugh::laugh::laugh:

Diomedea exulans
2016-08-22, 14:38
Är du lite som jag, Gerdler; både snål och hatar att shoppa?

Jag kan gå runt i en affär och tänka "åh, den där Snickersen skulle vara förjävla god" eller "det där datorspelet ser jädrans roligt ut", men jag impulsköper väldigt sällan eftersom jag är smärtsamt medveten om hur osäker min ekonomi i det långa loppet är. Jag må ha en tiondels miljon nu, men om vi leker med tanken att jag blir långtidsarbetslös så bränns den upp ganska snabbt, för att inte tala om vad som kommer hända om tre år när jag förhoppningsvis pluggat klart och ska betala studielån. "Snål" är kanske fel term. Tycker nästan fenomenet tarvar ett mer positivt klingande uttryck, kanske "sparsam".

Hatande av att shoppa kräver väl mindre förklaring, jag tycker det är väldigt tråkigt att gå runt i affärer och köpa grejer helt enkelt. Många av mina kläder jag bär idag införskaffades under gymnasietiden.

Så för mig rullar också pengarna in och lägger sig på hög. Att behöva räkna kronorna, låna pengar av vänner eller strunta i att t ex gå på bio för att man bokstavligt talat inte har råd är väldigt främmande för mig.

För övrigt så brukar min mamma säga att man aldrig ska prata om pengar, så jag ber om ursäkt om det här raljerandet har irriterat någon.

Gerdler
2016-08-22, 14:51
Ok jag hoppas det märks lite att jag jävlas lite extra idag och tar kanske i lite väl mycket. Tycker bara det är rätt sorgligt när folk anser att en miljon är så fruktansvärt mycket pengar. Hur gör ni när ni deffar? Tänker ni då att ni måste skapa ett underskott på 50000 kcal och att det är omöjligt eller tar ni det dag för dag? Om ni har -500 kcal om dagen måndag till torsdag och sen går går all-in på helgen med öl, chips, snabbmat, lösgodis och drinkar så förstår ni ju alla varför ni inte blir rippade. Vissa räknar kcal och andra försöker bara äta cleant och nyttigt i lagom mängder. Båda funkar, ni kan alla detta, det är därför ni hänger här.

Hur kan det då vara så svårt med pengar? Jag har aldrig gjort en budget, jag försöker bara fatta korrekta beslut när jag handlar. Vad har jag råd med? Vad är värt att lägga pengar på? Vilka alternativ finns det som är billigare?

Varje dag tar man tiotusentals beslut. Om alla de besluten är bra varje dag så kommer man ha ett bra liv. Gör inte dåliga beslut om ekonomin särskilt, för det finns väldigt få saker som kommer påverka dig så länge som din ekonomi. Ta bra beslut!

Det är precis likadant som när du går förbi chipshyllan när du deffar. Du tar bra beslut och når dina mål.

OK nu är jag färdig!

J.V
2016-08-22, 14:52
t. Många av mina kläder jag bär idag införskaffades under gymnasietiden.Och du undrar varför du är singel? ;)




Tapatalk.

J.V
2016-08-22, 14:57
Ok jag hoppas det märks lite att jag jävlas lite extra idag och tar kanske i lite väl mycket. Tycker bara det är rätt sorgligt när folk anser att en miljon är så fruktansvärt mycket pengar. Hur gör ni när ni deffar? Tänker ni då att ni måste skapa ett underskott på 50000 kcal och att det är omöjligt eller tar ni det dag för dag? Om ni har -500 kcal om dagen måndag till torsdag och sen går går all-in på helgen med öl, chips, snabbmat, lösgodis och drinkar så förstår ni ju alla varför ni inte blir rippade. Vissa räknar kcal och andra försöker bara äta cleant och nyttigt i lagom mängder. Båda funkar, ni kan alla detta, det är därför ni hänger här.

Hur kan det då vara så svårt med pengar? Jag har aldrig gjort en budget, jag försöker bara fatta korrekta beslut när jag handlar. Vad har jag råd med? Vad är värt att lägga pengar på? Vilka alternativ finns det som är billigare?

Varje dag tar man tiotusentals beslut. Om alla de besluten är bra varje dag så kommer man ha ett bra liv. Gör inte dåliga beslut om ekonomin särskilt, för det finns väldigt få saker som kommer påverka dig så länge som din ekonomi. Ta bra beslut!

Det är precis likadant som när du går förbi chipshyllan när du deffar. Du tar bra beslut och når dina mål.

OK nu är jag färdig!Jag kan väl delvis förstå vad du menar med att man kan/borde vara miljonär, men det beror väl också på vad man prioriterar. Jag har rest upp varenda krona jag har, så jag är långt från miljonär, trots att jag är 29 år. Och jag ångrar verkligen inget.

Prioriterar man att spara pengar kan jag hålla med om att man borde vara miljonär när man är 30, problemet är väl bara att iaf jag tagit livet av mig pga tristess. Jag lär inte vara ensam om det. Livet ska inte gå ut på att spara pengar och att kalla folk dumma för att de inte gör det känns märkligt.




Tapatalk.

Gerdler
2016-08-22, 15:06
Är du lite som jag, Gerdler; både snål och hatar att shoppa?

Jag kan gå runt i en affär och tänka "åh, den där Snickersen skulle vara förjävla god" eller "det där datorspelet ser jädrans roligt ut", men jag impulsköper väldigt sällan eftersom jag är smärtsamt medveten om hur osäker min ekonomi i det långa loppet är. Jag må ha en tiondels miljon nu, men om vi leker med tanken att jag blir långtidsarbetslös så bränns den upp ganska snabbt, för att inte tala om vad som kommer hända om tre år när jag förhoppningsvis pluggat klart och ska betala studielån. "Snål" är kanske fel term. Tycker nästan fenomenet tarvar ett mer positivt klingande uttryck, kanske "sparsam".

Hatande av att shoppa kräver väl mindre förklaring, jag tycker det är väldigt tråkigt att gå runt i affärer och köpa grejer helt enkelt. Många av mina kläder jag bär idag införskaffades under gymnasietiden.

Så för mig rullar också pengarna in och lägger sig på hög. Att behöva räkna kronorna, låna pengar av vänner eller strunta i att t ex gå på bio för att man bokstavligt talat inte har råd är väldigt främmande för mig.

För övrigt så brukar min mamma säga att man aldrig ska prata om pengar, så jag ber om ursäkt om det här raljerandet har irriterat någon.
Jag hittar oftast sätt att roa mig som är billiga eller gratis. Så när jag är själv så är det inga pengar som bränns i onödan. Ofta träffar jag tjejer eller vänner och tvingas av situationen spendera pengar på restaurangbesök, mat hemma eller aktiviteter/resor men det känns fett värt helt ärligt. Jag är aldrig den som tackar nej till att träffa någon eller göra något för att jag är snål. Men jag är sparsam på min egen tid och det räcker långt när man har lön varje månad.

Så jag är nog ganska mycket som du i denna aspekten. Det där med att vända slantarna för bion får mig osökt att tänka på hur det var i högstadiet/gymnasiet när vännerna och jag var exalterade över en ny storfilm som skulle komma ut snart. Och vi sa alla att vi skulle gå på premiären och det var typ det enda vi pratade om i en månad. Sen när premiären väl stod för dörren så hade halva sällskapet fallit bort för att de inte fått låna extra pengar av föräldrarna, trots att vi alla visste att det var de som hade högst månadspeng. Så de hade spenderat allt på godis, spelkort, datorspel, kläder och annat skit som förgås. Och så blir man drabbad själv för att de inte har pengar. *gah!*

Diomedea exulans
2016-08-22, 15:07
Och du undrar varför du är singel? ;)


Ja, trots mina coola retrokläder får jag ju inte napp.

Gerdler
2016-08-22, 15:16
Jag kan väl delvis förstå vad du menar med att man kan/borde vara miljonär, men det beror väl också på vad man prioriterar. Jag har rest upp varenda krona jag har, så jag är långt från miljonär, trots att jag är 29 år. Och jag ångrar verkligen inget.

Prioriterar man att spara pengar kan jag hålla med om att man borde vara miljonär när man är 30, problemet är väl bara att iaf jag tagit livet av mig pga tristess. Jag lär inte vara ensam om det. Livet ska inte gå ut på att spara pengar och att kalla folk dumma för att de inte gör det känns märkligt.

Men du har ju lagt dina pengar på något vettigt då troligen. Resor, kanske inte alla, men många, kan ju räknas som investeringar i sig själv. Sen tror jag personligen att det lätt går lite inflation i det om man verkligen reser hela tiden i syfte att resa. Det finns bra och dåliga beslut även här, såklart.

Sen är det väl så också att vi är skapta lite olika med tanke på hur vi kan klara av att roa oss själva. Om man gav mig internet, ett gäng böcker, mat för ett år och allt man behöver för att leva och en stuga någonstans utanför civilisationen så skulle jag tycka det var rätt chill. Andra skulle inte klara mer än några dagar.

dluddeckens
2016-08-22, 15:17
Det är verkligen ett lotteri också, köpte lägenhet ett år innan, men i Solna, betalade 1.7, de går nu för cirka 2.7, alltså betydligt mindre vinst än din kompis. En annan kompis köpte för liknande belopp nyproduktion i nacka 2009, inflytt 2011 och han har lika stor vinst som din kompis. Rent slumpmässigt skillnader på miljoner.

Störst vinnare helt klart dom som ägt bostadsrätt, tecknat sig för nybyggnation och fått uppgången på två bostäder under två års tid.

Jag blir inte avundsjuk på någon, men lite spy känsla över hur enorma belopp som påverkar privatekonomin för hela livet avgörs lite sådär på slump under en 5-10 års period.

Får vi nu en bostadskrasch får vi liknande historier fast tvärtom också på ren slump

Precis så jag känner.

Jag gjorde som Mentals polare, lämnade Stockholm för ett liv där en fint renoverad villa på 127 kvm, från 70/80 tal kostar mindre än 27 kvm söder om söder...

Macroman
2016-08-22, 15:19
Goda nyheter iofs, men jag ska påbörja en treårig utbildning i höst. *cry*

Jag prioriterade "inte vilja ta livet av mig på jobbet" framför "bling bling och snabba bilar".

Va!? Nu frångår du ju planen! Du skulle inte plugga har du sagt tidigare... *grr*


;) Grattis! Kul!

Diomedea exulans
2016-08-22, 15:23
Va!? Nu frångår du ju planen! Du skulle inte plugga har du sagt tidigare... *grr*


;) Grattis! Kul!

Japp! Men det var sagt lite i samma anda som "aldrig mer fruntimmer" eller "nu ska jag aldrig mer supa". ;)

Tack!

Gerdler
2016-08-22, 15:31
Det kan nog tänkas bli både ett och annat fruntimmer och en och annan sup på utbildningen :)

Arma sate!

The_RobRoy
2016-08-22, 16:57
Jag tycker en viktig poäng som sällan kommer fram (brukar bara vara typ Minimjölk som tar upp detta), när det diskuteras kring om man är miljonär eller inte är, hur extremt svår den första miljonen är att skaffa och hur lätt allting går när man väl har den.

Jag håller med de som säger, en miljon är väl ingenting. Nej, man kommer inte så långt på en miljon i dagens samhälle. Men det man missar i det resonemanget är hur lätt det är att skaffa miljon två, tre och fyra när väl den första väl finns där. När man väl har pengar, så börjar pengarna jobba åt en, man får ränta, avkastning på bostaden, avkastning på börsen, utdelningar osv.

Som någon påpekade, de hade varit med om en uppgång på 100% på bostadsmarknaden men de köpte en lägenhet för 90k, så det blev "bara" 90k i vinst. När man väl har miljonen kan man kanske köpa något för 3 miljoner (med 2 miljoner lån) och när man sen är med på en uppgångsfas, ja då rasar slantarna in. Samma sak med börsen, har du 1 miljon, får du kanske 30 000 årligen i utdelningar (som kan betala din semester-resa eller whatever) och har du tur är du med om en stor uppgångfas på börsen, som allting kommer förr eller senare och helt plötsligt är din miljon två.

Effekten av ränta-på-ränta och hur tillgångar ökar i värde över lång tid gör att den som kämpade som en tok och skaffar sin miljon som ung, kan lätt surfa på dom framgångarna resten av livet, utan att anstränga sig särskilt hårt därefter. Värdet av den första miljonen som 30 åring, är alltså betydligt mer än den miljonen, utan också all ränta man kommer få i all framtid på den.

Saxnot
2016-08-22, 17:12
Jag tycker en viktig poäng som sällan kommer fram (brukar bara vara typ Minimjölk som tar upp detta), när det diskuteras kring om man är miljonär eller inte är, hur extremt svår den första miljonen är att skaffa och hur lätt allting går när man väl har den.

Jag håller med de som säger, en miljon är väl ingenting. Nej, man kommer inte så långt på en miljon i dagens samhälle. Men det man missar i det resonemanget är hur lätt det är att skaffa miljon två, tre och fyra när väl den första väl finns där. När man väl har pengar, så börjar pengarna jobba åt en, man får ränta, avkastning på bostaden, avkastning på börsen, utdelningar osv.

Som någon påpekade, de hade varit med om en uppgång på 100% på bostadsmarknaden men de köpte en lägenhet för 90k, så det blev "bara" 90k i vinst. När man väl har miljonen kan man kanske köpa något för 3 miljoner (med 2 miljoner lån) och när man sen är med på en uppgångsfas, ja då rasar slantarna in. Samma sak med börsen, har du 1 miljon, får du kanske 30 000 årligen i utdelningar (som kan betala din semester-resa eller whatever) och har du tur är du med om en stor uppgångfas på börsen, som allting kommer förr eller senare och helt plötsligt är din miljon två.

Effekten av ränta-på-ränta och hur tillgångar ökar i värde över lång tid gör att den som kämpade som en tok och skaffar sin miljon som ung, kan lätt surfa på dom framgångarna resten av livet, utan att anstränga sig särskilt hårt därefter. Värdet av den första miljonen som 30 åring, är alltså betydligt mer än den miljonen, utan också all ränta man kommer få i all framtid på den.

Vi har ju det berömda fallet med Aktiestinsen. Han hade sparat och investerat ihop ca en miljon vid pensioneringen 1980 och hade innan han började ge bort till välgörenhet runt år 2010 tror jag över 130 miljoner.

Nu hade han ju "turen" att få leva under en tid av extrema börsuppgångar. Men hade han inte haft den där miljonen 1980 hade det inte blivit några 130 år 2010 heller.

ARMSTARK
2016-08-22, 19:01
Ja, trots mina coola retrokläder får jag ju inte napp.

Och skulle du få napp skulle hon googla dig och förr eller senare hamna på Kolozzeum där de kan läsa att du går omkring och kissar på golvet och gillar att klä ut dig till kvinna m.m.
Näe, det blir till att fortsätta fappa Dio. :d

Diomedea exulans
2016-08-22, 19:07
Och skulle du få napp skulle hon googla dig och förr eller senare hamna på Kolozzeum där de kan läsa att du går omkring och kissar på golvet och gillar att klä ut dig till kvinna m.m.
Näe, det blir till att fortsätta fappa Dio. :d

Hon skulle få moderskänslor för mig!

KlopFer
2016-08-22, 21:09
Jag tycker en viktig poäng som sällan kommer fram (brukar bara vara typ Minimjölk som tar upp detta), när det diskuteras kring om man är miljonär eller inte är, hur extremt svår den första miljonen är att skaffa och hur lätt allting går när man väl har den.

Jag håller med de som säger, en miljon är väl ingenting. Nej, man kommer inte så långt på en miljon i dagens samhälle. Men det man missar i det resonemanget är hur lätt det är att skaffa miljon två, tre och fyra när väl den första väl finns där. När man väl har pengar, så börjar pengarna jobba åt en, man får ränta, avkastning på bostaden, avkastning på börsen, utdelningar osv.

Som någon påpekade, de hade varit med om en uppgång på 100% på bostadsmarknaden men de köpte en lägenhet för 90k, så det blev "bara" 90k i vinst. När man väl har miljonen kan man kanske köpa något för 3 miljoner (med 2 miljoner lån) och när man sen är med på en uppgångsfas, ja då rasar slantarna in. Samma sak med börsen, har du 1 miljon, får du kanske 30 000 årligen i utdelningar (som kan betala din semester-resa eller whatever) och har du tur är du med om en stor uppgångfas på börsen, som allting kommer förr eller senare och helt plötsligt är din miljon två.

Effekten av ränta-på-ränta och hur tillgångar ökar i värde över lång tid gör att den som kämpade som en tok och skaffar sin miljon som ung, kan lätt surfa på dom framgångarna resten av livet, utan att anstränga sig särskilt hårt därefter. Värdet av den första miljonen som 30 åring, är alltså betydligt mer än den miljonen, utan också all ränta man kommer få i all framtid på den.

Hehe, läste precis det här inlägget det passar rätt bra in i tråden :)

http://petrusko.blogspot.se/2016/08/tid-i-marknaden.html

"Billiga indexfonder, Investmentbolag, de stora svenska bolagen, välj ut några bra i dessa kategorier och äg dem länge. Köp mer över åren och låt pengarna växa. Det är bara en tidsfråga innan det blir miljonbelopp. Om man tex sparar 500 kronor per månad till 10 procent årlig avkastning tar det drygt 29 år att komma upp i en miljon. Sedan tar det bara knappa 7 år ytterligare att komma upp i två miljoner. Ränta på ränta in full effect."

Diomedea exulans
2016-08-22, 21:34
Jag hittar oftast sätt att roa mig som är billiga eller gratis.

Nätforum ftw. :cool:

Det där med att vända slantarna för bion får mig osökt att tänka på hur det var i högstadiet/gymnasiet när vännerna och jag var exalterade över en ny storfilm som skulle komma ut snart. Och vi sa alla att vi skulle gå på premiären och det var typ det enda vi pratade om i en månad. Sen när premiären väl stod för dörren så hade halva sällskapet fallit bort för att de inte fått låna extra pengar av föräldrarna, trots att vi alla visste att det var de som hade högst månadspeng. Så de hade spenderat allt på godis, spelkort, datorspel, kläder och annat skit som förgås. Och så blir man drabbad själv för att de inte har pengar. *gah!*

Känner igen frustrationen. En snubbe köpte Warhammerfigurer och färgade håret, och påstod att han inte hade råd med bio. *gah!*

Gerdler
2016-08-22, 22:22
Hehe, läste precis det här inlägget det passar rätt bra in i tråden :)

http://petrusko.blogspot.se/2016/08/tid-i-marknaden.html

"Billiga indexfonder, Investmentbolag, de stora svenska bolagen, välj ut några bra i dessa kategorier och äg dem länge. Köp mer över åren och låt pengarna växa. Det är bara en tidsfråga innan det blir miljonbelopp. Om man tex sparar 500 kronor per månad till 10 procent årlig avkastning tar det drygt 29 år att komma upp i en miljon. Sedan tar det bara knappa 7 år ytterligare att komma upp i två miljoner. Ränta på ränta in full effect."

10 procent årlig avkastning är en myt. Snittavkastningen har gått ned också men det man kan räkna med på en billig indexfond är typ 4-5 procent över några decennium. Men att spara 500 kronor i månaden är ju löjeväckande. jag har senaste 5 åren sparat 7000-11000 kr i månaden med inte alltför hög lön.
De flesta bör kunna spara 3000-5000 kr.
Nätforum ftw. :cool:
Jag tänkte även på att ut och ragga på damer, träna, läsa, promenera och se på tv-serier.

mattilainen
2016-08-22, 22:39
Jag tycker folk som säger att en miljon inte är mycket pengar har delvis rätt men jag tror även många glömmer viktiga delar. Har du lyckats spara ihop en miljon så har du på något vis lyckats med din ekonomi, om vi säger att du sparar din lön, aktier, fonder, etc etc. Kan du din ekonomi och lär dig spara så är ju inte miljonen i sig det som är "mycket pengar" utan det handlar istället om att man lyckats spara den där miljonen. Kan du spara en miljon så kan du spara fler. Om man sitter och säger "en miljon är väldigt lite pengar EGENTLIGEN" och sen sitter på 50 000 kr själv är för mig konstigt. Om nu en miljon är så lite, varför har man inte i närheten av det själv? Ens val i livet påverkar dig och ditt liv, speciellt ekonomiska val. Jag tycker det är skoj att spara pengar. Jag startade pensionssparande i fonder för flera år sedan och sätter in 1500 kr minst varje månad och sparar runt 12-15 000 kr varje månad. Jag är inte snål, jag köper precis det jag vill och när jag vill det. Jag gillar inte att resa och bryr mig inte om finare bilar. Dock gillar jag att veta att jag kan lägga pengar på i princip vad jag vill, när jag vill.

Enda sedan jag var 17 och inte hade råd att åka med till Liseberg med mina kompisar utan att min mamma fick ge mig pengar så kände jag mig så dålig. Under 1000 kr på sparkontot som skulle räcka hela sommarlovet.. Efter detta vill jag aldrig vara med om det igen. Förr var jag snål, mot andra men aldrig mot mig själv. Detta ändrades när jag insåg att jag behöver inte vara snål för pengar är inget svårt att spara, så länge inget större inträffar som sjukskrivningar, förlorar jobbet etc etc. Jag sparade till och med pengar när jag studerade och hade en inkomst på 9 000 kr, visst inte som nu men men.

Det jag tycker är intressant är hur många som inte har koll på pengar alls. Att vara 25-30 år, ha haft fast jobb sedan 20 års åldern och ha under 10 000 kr på kontot är för mig en gåta. Vissa av mina kompisar har det och jag förstår verkligen inte.

Så, för att avsluta. Visst är 1 000 000 kr inte "mycket" pengar och du behöver betydligt mer för att kunna köpa hus, bil och ha flera barn utan att behöva tänka på pengarna. Jag tycker dock det visar att man har koll, har du lyckats få ihop 1 000 000 kr på kontot så kan du din ekonomi och du vet hur man sparar.

Don H
2016-08-22, 22:54
Jag tycker folk som säger att en miljon inte är mycket pengar har delvis rätt men jag tror även många glömmer viktiga delar. Har du lyckats spara ihop en miljon så har du på något vis lyckats med din ekonomi, om vi säger att du sparar din lön, aktier, fonder, etc etc. Kan du din ekonomi och lär dig spara så är ju inte miljonen i sig det som är "mycket pengar" utan det handlar istället om att man lyckats spara den där miljonen. Kan du spara en miljon så kan du spara fler. Om man sitter och säger "en miljon är väldigt lite pengar EGENTLIGEN" och sen sitter på 50 000 kr själv är för mig konstigt. Om nu en miljon är så lite, varför har man inte i närheten av det själv? Ens val i livet påverkar dig och ditt liv, speciellt ekonomiska val. Jag tycker det är skoj att spara pengar. Jag startade pensionssparande i fonder för flera år sedan och sätter in 1500 kr minst varje månad och sparar runt 12-15 000 kr varje månad. Jag är inte snål, jag köper precis det jag vill och när jag vill det. Jag gillar inte att resa och bryr mig inte om finare bilar. Dock gillar jag att veta att jag kan lägga pengar på i princip vad jag vill, när jag vill.

Enda sedan jag var 17 och inte hade råd att åka med till Liseberg med mina kompisar utan att min mamma fick ge mig pengar så kände jag mig så dålig. Under 1000 kr på sparkontot som skulle räcka hela sommarlovet.. Efter detta vill jag aldrig vara med om det igen. Förr var jag snål, mot andra men aldrig mot mig själv. Detta ändrades när jag insåg att jag behöver inte vara snål för pengar är inget svårt att spara, så länge inget större inträffar som sjukskrivningar, förlorar jobbet etc etc. Jag sparade till och med pengar när jag studerade och hade en inkomst på 9 000 kr, visst inte som nu men men.

Det jag tycker är intressant är hur många som inte har koll på pengar alls. Att vara 25-30 år, ha haft fast jobb sedan 20 års åldern och ha under 10 000 kr på kontot är för mig en gåta. Vissa av mina kompisar har det och jag förstår verkligen inte.

Så, för att avsluta. Visst är 1 000 000 kr inte "mycket" pengar och du behöver betydligt mer för att kunna köpa hus, bil och ha flera barn utan att behöva tänka på pengarna. Jag tycker dock det visar att man har koll, har du lyckats få ihop 1 000 000 kr på kontot så kan du din ekonomi och du vet hur man sparar.

+1 :thumbup:

Mental
2016-08-22, 23:00
Spara är som att banta. Alla vet hur man gör men......

FoolsGold
2016-08-22, 23:54
Jag tycker folk som säger att en miljon inte är mycket pengar har delvis rätt men jag tror även många glömmer viktiga delar. Har du lyckats spara ihop en miljon så har du på något vis lyckats med din ekonomi, om vi säger att du sparar din lön, aktier, fonder, etc etc. Kan du din ekonomi och lär dig spara så är ju inte miljonen i sig det som är "mycket pengar" utan det handlar istället om att man lyckats spara den där miljonen. Kan du spara en miljon så kan du spara fler. Om man sitter och säger "en miljon är väldigt lite pengar EGENTLIGEN" och sen sitter på 50 000 kr själv är för mig konstigt. Om nu en miljon är så lite, varför har man inte i närheten av det själv? Ens val i livet påverkar dig och ditt liv, speciellt ekonomiska val. Jag tycker det är skoj att spara pengar. Jag startade pensionssparande i fonder för flera år sedan och sätter in 1500 kr minst varje månad och sparar runt 12-15 000 kr varje månad. Jag är inte snål, jag köper precis det jag vill och när jag vill det. Jag gillar inte att resa och bryr mig inte om finare bilar. Dock gillar jag att veta att jag kan lägga pengar på i princip vad jag vill, när jag vill.

Enda sedan jag var 17 och inte hade råd att åka med till Liseberg med mina kompisar utan att min mamma fick ge mig pengar så kände jag mig så dålig. Under 1000 kr på sparkontot som skulle räcka hela sommarlovet.. Efter detta vill jag aldrig vara med om det igen. Förr var jag snål, mot andra men aldrig mot mig själv. Detta ändrades när jag insåg att jag behöver inte vara snål för pengar är inget svårt att spara, så länge inget större inträffar som sjukskrivningar, förlorar jobbet etc etc. Jag sparade till och med pengar när jag studerade och hade en inkomst på 9 000 kr, visst inte som nu men men.

Det jag tycker är intressant är hur många som inte har koll på pengar alls. Att vara 25-30 år, ha haft fast jobb sedan 20 års åldern och ha under 10 000 kr på kontot är för mig en gåta. Vissa av mina kompisar har det och jag förstår verkligen inte.

Så, för att avsluta. Visst är 1 000 000 kr inte "mycket" pengar och du behöver betydligt mer för att kunna köpa hus, bil och ha flera barn utan att behöva tänka på pengarna. Jag tycker dock det visar att man har koll, har du lyckats få ihop 1 000 000 kr på kontot så kan du din ekonomi och du vet hur man sparar.

+1 även från mig på detta.

Nu är ju titeln på tråden vad den är men jag kan tycka att det bör lämnas utrymme för lite nyanser i den efterföljande diskussionen. Det är en fantastisk skillnad mellan att inte ha en miljon men att gå plus och spara varje månad och att inte ha en miljon men att inte ha något kvar när månaden är över eller ännu värre gå back. Att etablera ett fungerande ekonomiskt system är det viktigaste.

När det är på plats kan man börja sätta delmål som att: 1 ha en säkerhetsbuffert (minst ett par månadslöner) 2 spara ihop till egenkapital till bostadsrätt/hus 3 vem vet, ha 1MKR i likvida medel etc.

Att vissa här i tråden verkar tycka att det inte är en bedrift att lyckas spara ihop en miljon är i min mening beklämmande då det kan skapa en märklig tanke om att man annars skulle vara ekonomiskt misslyckad i ett sådant scenario vilket jag inte finner skäligt. Olika personer har olika livssituationer som skapar olika förutsättningar.

Att spara är viktigt och det finns oftast inga ursäkter för att inte ha ett sparande men det är viktigt att de sparade pengarna också behålls sparade. Om inte har man inte planerat nog eller varit oärlig i sin budget.

Lite of topic kanske men i tillägg är det är en skam att man inte lär ut privatekonomi i skolan och många människor verkar aldrig ha gjort en budget någon gång i livet.

/End rant.

Sparven från Minsk
2016-08-23, 07:42
Frågan är väl mer hur man kan spara 12-15 000 kr per månad?

Efter alla mina räkningar är betalda (mat, boende, bensin) har jag cirka 10 000 kr kvar.
Då ska jag ha råd med kläder, nöjen, utemat och annat som förgyller en månad.

Mental
2016-08-23, 07:59
Frågan är väl mer hur man kan spara 12-15 000 kr per månad?

Efter alla mina räkningar är betalda (mat, boende, bensin) har jag cirka 10 000 kr kvar.
Då ska jag ha råd med kläder, nöjen, utemat och annat som förgyller en månad.

Om du har 10 kvar efter fasta utgifter så kan du så klart inte spara 12-15. Då får du antingen sänka fasta utgifter, eller öka intäkterna. (Mat är inte en fast kostnad, här kan man ju styra rätt mycket)

Personligen hade jag nog med 10k kvar efter allt är betalt delat 5k till kläder/nöjje/alkohol (öl är en stor passion för mig)
2.5k till reskassa/semesterspar och 2.5k till framtidsspar.

I min situation så har jag redan en buffert om 3 nettolöner samt att jag har en bostadsrätt så jag sparar inte speciellt hårt.

Gerdler
2016-08-23, 08:02
Frågan är väl mer hur man kan spara 12-15 000 kr per månad?

Efter alla mina räkningar är betalda (mat, boende, bensin) har jag cirka 10 000 kr kvar.
Då ska jag ha råd med kläder, nöjen, utemat och annat som förgyller en månad.
Du bör du de flesta månader kunna spara 6000-9500 då, rimligtvis. De månader du inte reser utomlands, köper bil/cykel/dator/TV/tvättmaskin eller dylikt.

Macroman
2016-08-23, 09:03
10 procent årlig avkastning är en myt. Snittavkastningen har gått ned också men det man kan räkna med på en billig indexfond är typ 4-5 procent över några decennium. Men att spara 500 kronor i månaden är ju löjeväckande. jag har senaste 5 åren sparat 7000-11000 kr i månaden med inte alltför hög lön.
De flesta bör kunna spara 3000-5000 kr.

Den svenska börsen har gått upp i snitt 7-8 % sedan starten. Att snittavkastningen gått ner på slutet är ju bara varians men lär ju hänga ihop med att inflationen är typ noll. Realt är det nog ingen större skillnad.

TomasB
2016-08-23, 09:25
Förutom att man slipper betala ränta. Vilket skulle kunna bli bra mycket dyrare i framtiden.

"Skulle kunna", ja. Men sannolikheten att räntorna stiger de närmaste 5 åren är extremt liten. Jag tror personligen att vi kommer ha lågränte-politik de närmaste 20 åren givet dels hur vår nationella icke-existerande tillväxt ser ut och dels att lösa bank-problem med lågräntepolitik är ett globalt fenomen.

Mats J
2016-08-23, 09:40
Att kunna spara 12.000 i månaden låter ju väldigt mycket. Jag sparer kanske 0-1000 kr I månaden beroende på vad jag får kvar efter fasta avgifter, bensin och mat. Dvs jag går I stort runt på min lön och inge mer. Har en hyra på 6000 och på det uppvärmning, vatten och el, tv, försäkringar, så boende blir ca 8500-10500 mån (dyrare uppvärmning på vintern). CSN lån 1500, dottern fritids plus aktiviteter 2000, skatt och försäkringar på bil 500. Så fasta avgifter för ca 12000-14000 sedan utöver det mat, bensin, på 8000 mån, kostillskott ca 1500. Kläder till dottern 500. Får rent ca 22000 så jag beroende på tid på året går jag I stor plus minus noll hur jag än snålar.

shut teh face
2016-08-23, 09:44
Som det sett ut senaste 5 åren när frugan byggt upp ett företag så har vi kunnat lägga undan runt 5.000 i månaden, ibland 10.000, ännu mer ibland 15.000, beroende på min lön. Nu börjar hon ta ut lite lön från företaget, och när det väl händer (20k efter skatt) så kan vi lägga undan 15.000 när jag har en vanlig lön, upp till 30.000 när jag har okej lön. Så det är ljusa tider framför oss hoppas jag...

Pengarna man lägger undan går ju liksom åt (hushållsbuffer, bilbuffer), så det krävs en rejäl skjuts för att det ska bli sparande till annat långsiktigt också.

Men vi har i alla år haft en strikt budget, vi lägger 4500 kr på mat, två vuxna, två barn, vi lagar mat från grunden oftast, och det ingår välling och blöjor, vårdprodukter osv. Släpper man lös matkostnaderna blir det ju utan problem 10.000 i månaden, det gör vi på sommaren med flit..

Köper kläder till barnen på loppis, lånar och får av bekanta osv.

Mats J
2016-08-23, 09:49
Men vi har i alla år haft en strikt budget, vi lägger 4500 kr på mat, två vuxna, två barn, vi lagar mat från grunden oftast, och det ingår välling och blöjor, vårdprodukter osv.

Imponerande, hur fixar ni det? Jag köper ju bara råvaror och äter aldrig ute eller så, men konstnaden sticker iväg trots att jag försöker hålla den nere. Vill ju ha bra råvaror iofs och äter väldigt mycket bär, frukt och grönsaker och proteinrik mat.

shut teh face
2016-08-23, 10:02
Imponerande, hur fixar ni det? Jag köper ju bara råvaror och äter aldrig ute eller så, men konstnaden sticker iväg trots att jag försöker hålla den nere. Vill ju ha bra råvaror iofs och äter väldigt mycket bär, frukt och grönsaker och proteinrik mat.
Köper inte halvfabrikat, äter mycket linser, vit fisk, kyckling, baljväxter, vegetariskt. Såklart lyxar vi till det med laxfile och sådant ibland. Men vi äter inte dyra mjölkprodukter som mjölk, yoghurt osv. Vi äter havregrynsgröt och ägg till frukost (eller ja, de andra, jag kör PF nu)
Köper sällan färska dyra grönsaker (om vi inte köper billigt på hos någon lokal gård i närheten). Fryst broccoli, ärtor, spenat osv. Blir mest grövre rotfrukter, morot, palsternacka osv.

Vi kunde sparat in ännu mer om vi började baka bröd själva. Smör och bröd blir det en del av faktiskt och bröd är ju dyrt. Sen blir det mycket potatis, billigt och bra. :)

Jag tycker inte det är ett dugg svårt att hålla ned på matkostnaderna. Vad kostar det liksom att koka upp en schysst tomatsås och ha i lite billiga rotfrukter, linser? Typ 10 kr per kilo? :)

4623
2016-08-23, 10:17
No offence, men låter riktigt tråkigt att leva sådär.

shut teh face
2016-08-23, 10:27
No offence, men låter riktigt tråkigt att leva sådär.
Jag tycker det är tråkigare att köpa massa färdigt skit för större summor, köpa sunkiga färdiga creme fraiche såser osv. Det är inte så att vi äter vit fisk med potatis och broccoli. Även om jag väljer att äta så ibland under deff, så finns det andra saker som ingår i måltiden som barnen och frugan får.
Jag är hyfsat duktig i köket om jag får säga det själv och det finns ingen som ätit hos oss som skulle säga att min mat är tråkig, snarare tvärtom.

Diomedea exulans
2016-08-23, 10:28
Jag är lite nyfiken på att öppna upp fler bankkonton på min bank. Just nu har jag "kort-konto", där all lön hamnar och där jag alltid låter ett par tusen vara, och "sparkontot", där pengar hamnar för långsiktigt sparande. Det skulle vara roligare att ha ett konto för pension, ett för sparande till hus, osv. Är det någon mening rent tekniskt att öppna nya konton, eller är det bara "en kul grej"? Och hur gör man, är det bara att göra ett nytt på internetbanken eller måste man gå till banken, betala för det osv?

4623
2016-08-23, 10:33
Jag tycker det är tråkigare att köpa massa färdigt skit för större summor, köpa sunkiga färdiga creme fraiche såser osv. Det är inte så att vi äter vit fisk med potatis och broccoli. Även om jag väljer att äta så ibland under deff, så finns det andra saker som ingår i måltiden som barnen och frugan får.
Jag är hyfsat duktig i köket om jag får säga det själv och det finns ingen som ätit hos oss som skulle säga att min mat är tråkig, snarare tvärtom.

"Lyxa till med laxfilé". Det låter väldigt tråkigt i mina öron.

Abbs
2016-08-23, 10:35
Jag är lite nyfiken på att öppna upp fler bankkonton på min bank. Just nu har jag "kort-konto", där all lön hamnar och där jag alltid låter ett par tusen vara, och "sparkontot", där pengar hamnar för långsiktigt sparande. Det skulle vara roligare att ha ett konto för pension, ett för sparande till hus, osv. Är det någon mening rent tekniskt att öppna nya konton, eller är det bara "en kul grej"? Och hur gör man, är det bara att göra ett nytt på internetbanken eller måste man gå till banken, betala för det osv?

Öppna ett ISK på Avanza.

_slipknot1_
2016-08-23, 10:36
Spara är som att banta. Alla vet hur man gör men......

Alla vet faktiskt inte hur man gör. Träffat flera som inte ens vet vad ränta är. Att privatekonomi inte är ett skolämne i gymnasiet är helt sjukt.

Gerdler
2016-08-23, 10:36
När jag var student så hade jag som princip att aldrig komma över 1000 kr i månaden i matbudget. Nån gång tävlade jag med en korridorare, fast han vann överlägset då han hade blivit av med CSN, han åt i princip scones, havregrynsgröt, smör och annat som han bakade från vetemjöl och annat mjöl och jag har för mig att han sa att han kom under 200kr en månad.

Det fina med att bo nära en butik som student är att man kan gå ner där en gång varje dag och se om det finns nåt kött som är "sänkt pris, kort datum" eller rea. Och sen fryser man in både lagad mat och kött som man hittat billigt. Jag kan faktiskt inte minnas att jag köpt köttfärs för ordinarie pris en enda gång i mitt liv. Det blir för lite protein per krona.

Macroman
2016-08-23, 11:32
Jag är lite nyfiken på att öppna upp fler bankkonton på min bank. Just nu har jag "kort-konto", där all lön hamnar och där jag alltid låter ett par tusen vara, och "sparkontot", där pengar hamnar för långsiktigt sparande. Det skulle vara roligare att ha ett konto för pension, ett för sparande till hus, osv. Är det någon mening rent tekniskt att öppna nya konton, eller är det bara "en kul grej"? Och hur gör man, är det bara att göra ett nytt på internetbanken eller måste man gå till banken, betala för det osv?

Öppna ett ISK på Avanza.

This! Det är så du måste göra för att få ngn som helst avkastning. Köp sedan Avanza Zero (gratisfond som följer aktieindex) för sparbeloppet varje månad.

Slartibartfast
2016-08-23, 11:36
This! Det är så du måste göra för att få ngn som helst avkastning. Köp sedan Avanza Zero (gratisfond som följer aktieindex) för sparbeloppet varje månad.

+1

Eller Nordnet, där du kan köp dom nordiska super(index)fonderna. Eller månadsspara i bredare indexfonder (USA/Globala)

Diomedea exulans
2016-08-23, 11:53
Öppna ett ISK på Avanza.

This! Det är så du måste göra för att få ngn som helst avkastning. Köp sedan Avanza Zero (gratisfond som följer aktieindex) för sparbeloppet varje månad.

+1

Eller Nordnet, där du kan köp dom nordiska super(index)fonderna. Eller månadsspara i bredare indexfonder (USA/Globala)

Jag vet att Google finns, men sugna på att förklara lite mer vad det är för något?

Är det en slags fond?

Jag är väldigt tveksam till att spara i fonder, för jag är så jävla kass på sannolikhetslära och sånt. Förlorar nästan alltid i kortspel, spelade t ex bort ett fyrsiffrigt belopp på nätpoker för några år sedan. Jag kanske verkar smart på forumet, men min smarthet verkar ha en gigantisk lucka när det gäller spelteori och sannolikhet. Som en savant, fast tvärtom. Jag lider av "dys-statistiki".

Så förklara gärna som om jag vore en bebis. Jag vet vad en aktie är, vad en fond är, och att börsen går upp och ner beroende på hur populära företag är, men det är ungefär allt.

shut teh face
2016-08-23, 11:57
Jag vet att Google finns, men sugna på att förklara lite mer vad det är för något?

Är det en slags fond?

Jag är väldigt tveksam till att spara i fonder, för jag är så jävla kass på sannolikhetslära och sånt. Förlorar nästan alltid i kortspel, spelade t ex bort ett fyrsiffrigt belopp på nätpoker för några år sedan. Jag kanske verkar smart på forumet, men min smarthet verkar ha en gigantisk lucka när det gäller spelteori och sannolikhet. Som en savant, fast tvärtom. Jag lider av "dys-statistiki".

Så förklara gärna som om jag vore en bebis. Jag vet vad en aktie är, vad en fond är, och att börsen går upp och ner beroende på hur populära företag är, men det är ungefär allt.
Du ska inte sitta och hålla på köpa massa aktier som tuffa grabbarna på forumet här, läs denna och kör på lite billiga indexfonder
https://rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/


Sen låter du bara pengarna ligga.

Jag brukar följa hans tips, han brukar ändra dem varje år (fast helt ärligt så förändras det inte så mycket)
https://rikatillsammans.se/2016/01/25/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2016/

Macroman
2016-08-23, 12:50
Jag vet att Google finns, men sugna på att förklara lite mer vad det är för något?

Är det en slags fond?

Jag är väldigt tveksam till att spara i fonder, för jag är så jävla kass på sannolikhetslära och sånt. Förlorar nästan alltid i kortspel, spelade t ex bort ett fyrsiffrigt belopp på nätpoker för några år sedan. Jag kanske verkar smart på forumet, men min smarthet verkar ha en gigantisk lucka när det gäller spelteori och sannolikhet. Som en savant, fast tvärtom. Jag lider av "dys-statistiki".

Så förklara gärna som om jag vore en bebis. Jag vet vad en aktie är, vad en fond är, och att börsen går upp och ner beroende på hur populära företag är, men det är ungefär allt.

Du ska inte sitta och hålla på köpa massa aktier som tuffa grabbarna på forumet här, läs denna och kör på lite billiga indexfonder
https://rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/


Sen låter du bara pengarna ligga.

Jag brukar följa hans tips, han brukar ändra dem varje år (fast helt ärligt så förändras det inte så mycket)
https://rikatillsammans.se/2016/01/25/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2016/

Precis! Läs detta!

Avanza Zero är en aktiefond som följer OMX-30 dvs Stockholmsbörsens 30 största aktier. Syftet är till för sådana som dig som inte kan eller vill sätta sig in i olika aktier och fonder. Det bör även poängteras att man kan förlora pengar på detta iom att det är en aktiefond. Men på lång sikt (10 år eller längre...) är det en bra investering.

Diomedea exulans
2016-08-23, 12:59
Du ska inte sitta och hålla på köpa massa aktier som tuffa grabbarna på forumet här, läs denna och kör på lite billiga indexfonder
https://rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/


Sen låter du bara pengarna ligga.

Jag brukar följa hans tips, han brukar ändra dem varje år (fast helt ärligt så förändras det inte så mycket)
https://rikatillsammans.se/2016/01/25/basta-indexfonderna-och-aktivt-forvaltade-fonderna-2016/

Precis! Läs detta!

Avanza Zero är en aktiefond som följer OMX-30 dvs Stockholmsbörsens 30 största aktier. Syftet är till för sådana som dig som inte kan eller vill sätta sig in i olika aktier och fonder. Det bör även poängteras att man kan förlora pengar på detta iom att det är en aktiefond. Men på lång sikt (10 år eller längre...) är det en bra investering.

Ok, tack! Så kortfattat: Man kan förlora pengar där, men det är inte så stor risk? Och i gengäld vinner man inga fantasisummor heller? Men summa summarum så växer iaf pengarna troligtvis snabbare än på banken?

Macroman
2016-08-23, 13:06
Ok, tack! Så kortfattat: Man kan förlora pengar där, men det är inte så stor risk? Och i gengäld vinner man inga fantasisummor heller? Men summa summarum så växer iaf pengarna troligtvis snabbare än på banken?

Ja, på lång sikt har man tjänat 7-8 % per år och ja man kan förlora pengar på detta men på lång sikt tjänar man på det jämfört med bankkonto/obligationer. Det är dock inte garanterat och man vet som sagt inget om framtiden! Den ökade risken gör att man får bättre avkastning än bankkonto och/eller obligationer där man är garanterad en lägre avkastning (iofs noll i nuvarande ränteläge).

Diomedea exulans
2016-08-23, 13:11
Ja, på lång sikt har man tjänat 7-8 % per år och ja man kan förlora pengar på detta men på lång sikt tjänar man på det jämfört med bankkonto/obligationer. Det är dock inte garanterat och man vet som sagt inget om framtiden! Den ökade risken gör att man får bättre avkastning än bankkonto och/eller obligationer där man är garanterad en lägre avkastning (iofs noll i nuvarande ränteläge).

Så om jag har 100 000 kr nu, hur stor del är lagom att köpa fonder för? 30 000?

Edit: Vänta, det står visst i artiklarna.

shut teh face
2016-08-23, 13:16
Så om jag har 100 000 kr nu, hur stor del är lagom att köpa fonder för? 30 000?
Är det pengar du inte behöver närmaste 5-10 åren då? Annars ska du inte lägga in dem.

Jag hade lagt in allting, dock inte samtidigt. Gör ett månadssparande på Avanza/Nordnet där du lägger in 10% varje månad. Följ portfölj-tipsen som finns i bloggen jag skickade tidigare. :)

(Jag har själv inte alltid följt detta tips utan brukar dundra in pengarna direkt, men de flesta rekommenderar att "sprida" ut det lite..)

Diomedea exulans
2016-08-23, 13:18
Är det pengar du inte behöver närmaste 5-10 åren då? Annars ska du inte lägga in dem.

Jag hade lagt in allting, dock inte samtidigt. Gör ett månadssparande på Avanza/Nordnet där du lägger in 10% varje månad. Följ portfölj-tipsen som finns i bloggen jag skickade tidigare. :)

(Jag har själv inte alltid följt detta tips utan brukar dundra in pengarna direkt, men de flesta rekommenderar att "sprida" ut det lite..)

Jo, det behöver jag nog.

Ska börja plugga. Dålig timing för att göra en pengamaskin kanske :P

Macroman
2016-08-23, 13:41
Så om jag har 100 000 kr nu, hur stor del är lagom att köpa fonder för? 30 000?

Edit: Vänta, det står visst i artiklarna.

Jo, det behöver jag nog.

Ska börja plugga. Dålig timing för att göra en pengamaskin kanske :P

Du behöver alltså pengarna de närmaste åren? Då ska du inte lägga in allt. Annars hade jag nog spridit ut inköpen på typ 4 tillfällen.

Sparven från Minsk
2016-08-23, 14:50
Om du har 10 kvar efter fasta utgifter så kan du så klart inte spara 12-15. Då får du antingen sänka fasta utgifter, eller öka intäkterna. (Mat är inte en fast kostnad, här kan man ju styra rätt mycket)

Personligen hade jag nog med 10k kvar efter allt är betalt delat 5k till kläder/nöjje/alkohol (öl är en stor passion för mig)
2.5k till reskassa/semesterspar och 2.5k till framtidsspar.

I min situation så har jag redan en buffert om 3 nettolöner samt att jag har en bostadsrätt så jag sparar inte speciellt hårt.

Såklart!

Jag kan spara allt från 2-4000 kr varje månad. Kommer dock i detta tempo ta väldans massa år innan jag är miljonär.

Kan man dock spara 15 000 kr i månaden....tja...:)

Diomedea exulans
2016-08-23, 15:25
Du behöver alltså pengarna de närmaste åren? Då ska du inte lägga in allt. Annars hade jag nog spridit ut inköpen på typ 4 tillfällen.

Precis, det är sannolikt att jag behöver dem. Kanske till att betala tillbaka studielån som klumpsumma (nåt jag gärna gör, skuldfrihet ftw).

Macroman
2016-08-23, 15:59
Precis, det är sannolikt att jag behöver dem. Kanske till att betala tillbaka studielån som klumpsumma (nåt jag gärna gör, skuldfrihet ftw).

Alltså ur ett finansiellt perspektiv är det bättre att låta pengarna växa på börsen om du har högre avkastning där än den ränta du betalar på lånet. ;)

Jag gjorde min sista inbetalning på studielånet i februari vilket är ganska exakt 20 år efter avslutad utbildning. :)

Diomedea exulans
2016-08-23, 16:31
Alltså ur ett finansiellt perspektiv är det bättre att låta pengarna växa på börsen om du har högre avkastning där än den ränta du betalar på lånet. ;)

Jag gjorde min sista inbetalning på studielånet i februari vilket är ganska exakt 20 år efter avslutad utbildning. :)

Okej, okej! Intressant detta, ska läsa på lite till på den där sidan och sedan se om jag vågar satsa.

FoolsGold
2016-08-23, 23:17
OK, här kommer några helt grundläggande tips för sparande:

1. Gör en ärlig månadsbudget
Ta med alla relevanta poster för utgifter per månad. Skriv även upp de olika fasta utgifter som kommer på året och beräkna hur mycket man behöver spara till dessa från och med nu per månad: ex. Semester i Juli 2017 10.000kr/antal månader kvar etc.

2. Balansera budgeten
Om det ser bra ut från start så är man på rätt väg annars är det dags att ta en del tuffa beslut. Det finns nästan alltid poster i budgeten som är onödiga. Om man går plus nog för att spara till en buffert trotts dessa så fint, men om inte bör dessa poster dras ner på eller tas bort helt till fördel för ekonomisk trygghet (och en god natts sömn). För matkostnader ger konsumentverket följande riktvärden:http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/

3. Se alltid till att ha minst 2 bankkonton
Ett transaktionskonto med kort kopplat till och ett sparkonto. Förutom att sparkontot ger viss ränta vilket transaktionskontot i princip inte gör så är det viktigt att separera den största delen av ens pengar från kortkontot för att undvika problem vid tappat/stulet/skimmat kort.

4. Fixa autogiro på alla löpande räkningar
Detta är inte såklart inte ett sparande men det ser till att ekonomin blir ordnad och att man undviker aviseringskostnader vilket är helt meningslöst att betala.

5. Se till att sätta igång ett automatiskt sparande.
Sparandet ska inte behöva utföras manuellt utan det ska ske automatiskt utan att du behöver tänka på det. Detta kan man aktivera själv i de flesta internetbanker. Om det är oklart hur man gör så kontakta din bank. Så kan man till exempel låta sin lön gå in på transaktionskontot och därifrån ha en automatisk överföring på x kr till sparkontot dagen efter att lönen kommer in varje månad.

Avsikten med sparandet till kontot är att ha en buffert. Hur mycket denna buffert ska vara är ju så klart upp till varje person men ett tips är att tänka i tid istället för summa. "Om jag förlorar mitt arbete imorgon, hur många månaders utgifter har jag sparat för? Vad skulle kännas tryggt?" Förslagsvis ser man till att spara ihop sin buffert innan man ger sig in i annat sparande men kommer det att ta lång tid kan det vara värt att börja investera i värdepapper (läs fonder) paralellt.

6. Öppna en värdepapersdepå
vilket också kan göras i internetbanken. Här kan du handla både aktier fonder och andra värdepapper.

En aktie är en andel i ett företag och när du köper den är du aktieägare i sagda företag. Det innebär att din investering hänger på att just det företaget går bra. Det gör att risken att köpa aktier är förhållandevis hög och att man måste ha väldigt goda kunskaper innan man köper en aktie. I tillägg tillkommer det en avgift så kallat courtage varje gång du köper eller säljer en eller flera aktier.

Ett alternativ är istället en fond där en fondförvaltare investerar dina pengar i olika företag. Genom att investera i flera företag så sprids risken. Förenklat kan man säga att ju fler branscher och geografiska regioner man sparar i ju mindre är risken. Historisk sett har börsen alltid gått upp men uppgången sker i hack eller kurvor vilket gör att under kortare perioder så kan man uppleva en nedgång och kortare perioder kan ibland innebära flera år. Ett sätt att balansera dessa upp och nedgångar är att månadsspara i fonder (vilket man också kan aktivera själv i internetbanken).

Fondförvaltaren har alltså som sitt arbete att se till att dina pengar växer och för detta tar de (nästan alltid) ut en avgift. Avgifterna kan vara både löpande årliga avgifter förvaltning och engångsavgifter vid köp och försäljning. Det är därför viktigt att undersöka vilka avgifter en fond tar ut innan man investerar i den.

Ett exempel på en slags fond med god spridning är en så kallad indexfond. Det är en fond som har som mål att spegla ett visst index (till exempel Stockholmsbörsen). Enkelt förklarat att en indexfond sprider sina investeringar på ett större antal företag och på så vis sänker risken.

Det är på grund av detta som många (inklusive mig själv) tycker att Avanza Zero är en fördelaktig fond att spara i, den har inga avgifter alls och investerar, som tidigare nämnts, i de 30 mest omsatta företagen på Stockholmsbörsen. Det är alltså en spridning på många företag men det är fortfarande endast i Sverige så det kan vara värt att investera i till exempel indexfonder i fler geografiska regioner eller kanske globala indexfonder. En bra sida för att hitta utveckling, avgifter och som även har sin egen högt ansedda rating är http://www.morningstar.se/

Som tumregel bör man kunna undvara pengarna som gå till fonder i minst 5-10 år för att hinna vara med på en uppgång. innan man säljer dem men inte ens under denna perioden är man säkrad vinst. Det kanske t.ex. kommer en finanskris just då. Därför är det som sagt viktigt att man ser till att spara ihop en buffert först så att man kan vänta ut en dålig period och gå plus igen innan man behöver sälja av.


Så för att sammanfatta:
Gör en budget
Balansera budgeten
Öppna minst två bankkonton
Fixa autogiro på alla löpande räkningar
Sätt igång ett månadssparande till sparkonto som ska utgöra buffert vid oväntade utgifter
Öppna en värdepappersdepå och starta ett månadssparande i förslagsvis fonder med god spridning och låga avgifter.

Om man sedan har pengar över, intresse och tid att läsa på så kan man även börja investera i aktier men det bör i min mening vara ett senare steg.

Macroman
2016-08-24, 09:18
Bra text, FoolsGold!

Gerdler
2016-08-24, 09:35
Jag har skrämmande dålig koll på min budget. Jag ser bara att den totala summan på mina konton ökar med tiden. Och när jag räknar mina utgifter på utgiftskontona så understiger detta alltid lönen.

Det jag har koll på är alla köp och av min natur så håller jag i mina pengar. Det här med budget riskerar för vissa att leda till att man känner sig "tvungen" att spendera så mycket som man budgeterat för. Så om man inte spenderat de budgeterade 500kr på kläder som man budgeterat så går man och köper ett par märkesjeans som man inte behöver eller vill ha för 1400kr.

Macroman
2016-08-24, 09:48
Jag har skrämmande dålig koll på min budget. Jag ser bara att den totala summan på mina konton ökar med tiden. Och när jag räknar mina utgifter på utgiftskontona så understiger detta alltid lönen.

Det jag har koll på är alla köp och av min natur så håller jag i mina pengar. Det här med budget riskerar för vissa att leda till att man känner sig "tvungen" att spendera så mycket som man budgeterat för. Så om man inte spenderat de budgeterade 500kr på kläder som man budgeterat så går man och köper ett par märkesjeans som man inte behöver eller vill ha för 1400kr.

För såna som dig och mig är det inte så viktigt att göra en budget. Jag har aldrig gjort ngn budget för min privata ekonomi tex. Det är ju mest till för personer som hela tiden går back och eventuellt om man vill se vad man spenderar sina pengar på.

Xtreme-G
2016-08-24, 10:01
Den viktigaste insikten jag kom fram till när jag skissade på en budget för ett par år sedan var att se hur mycket över jag hade efter alla fasta kostnader och mat PER DAG. Jag har för mig att det var ca 333 kr. Det är inte jättemycket pengar. Men på tre dagar blir det en tusenlapp och på trettio dagar 10.000. Däremot ser man direkt hur förbaskat lätt det är att tulla bort dessa pengar. En utemåltid, taxiresa, en liten burk fin-EAA, you name it. Många gör sådana saker varje dag av ren slentrian. Många bäckar små som man brukar säga.

xodd
2016-08-24, 10:05
Den viktigaste insikten jag kom fram till när jag skissade på en budget för ett par år sedan var att se hur mycket över jag hade efter alla fasta kostnader och mat PER DAG. Jag har för mig att det var ca 333 kr. Det är inte jättemycket pengar. Men på tre dagar blir det en tusenlapp och på trettio dagar 10.000. Däremot ser man direkt hur förbaskat lätt det är att tulla bort dessa pengar. En utemåltid, taxiresa, en liten burk fin-EAA, you name it. Många gör sådana saker varje dag av ren slentrian. Många bäckar små som man brukar säga.

Jo, okynnesköpande av skit är ju allt som ofta den största boven i dramat.

Diomedea exulans
2016-08-24, 10:49
För såna som dig och mig är det inte så viktigt att göra en budget. Jag har aldrig gjort ngn budget för min privata ekonomi tex. Det är ju mest till för personer som hela tiden går back och eventuellt om man vill se vad man spenderar sina pengar på.

Tror att jag inte hade behövt en budget om jag jobbade, men nu när jag ska plugga så kommer dels inkomsten vara rätt låg (9000/mån), dels kommer mycket sannolikt gå till kurslitteratur, så det kan nog vara värt att göra en.

Macroman
2016-08-24, 11:32
Tror att jag inte hade behövt en budget om jag jobbade, men nu när jag ska plugga så kommer dels inkomsten vara rätt låg (9000/mån), dels kommer mycket sannolikt gå till kurslitteratur, så det kan nog vara värt att göra en.

Helt klart.

shut teh face
2016-08-24, 11:41
Tror att jag inte hade behövt en budget om jag jobbade, men nu när jag ska plugga så kommer dels inkomsten vara rätt låg (9000/mån), dels kommer mycket sannolikt gå till kurslitteratur, så det kan nog vara värt att göra en.
Off topic men, vad är det du ska plugga? :)

Diomedea exulans
2016-08-24, 11:42
Off topic men, vad är det du ska plugga? :)

Digital bildproduktion. Tänkte lära mig rita på datorn. Blir väl städare sen.

shut teh face
2016-08-24, 11:45
Digital bildproduktion. Tänkte lära mig rita på datorn. Blir väl städare sen.
Hehe kanske! Se till att utmärka dig bara och var beredd på flytta på dig efteråt

Yes
2016-08-24, 12:05
Digital bildproduktion. Tänkte lära mig rita på datorn. Blir väl städare sen.
Äh, i värsta fall kan du bli statstjänsteman som jag. ;)

Var bara förberedd på att det kanske är top 5% som landar de mer kreativa och roliga jobben (beroende på, förstås, då det finns massor av olika sysslor). Hitta en eller två saker du är bra på och vill jobba, sen satsar du stenhårt på det. Utbildningen lider förmodligen av problemet att den är för generell för att någon ska vilja ta i dig med tång efteråt, så du får se till att avsätta fritid på din "nisch".

Ta nu ovanstående som pepp och inget annat. Kör hårt och lycka till!

Diomedea exulans
2016-08-24, 12:57
Hehe kanske! Se till att utmärka dig bara och var beredd på flytta på dig efteråt

Ska försöka utmärka mig!

Flytta på mig har jag egentligen alltid varit beredd på; vet inte om det framgått i mina "vad ska jag göra av mitt liv"-trådar, men det som hållit kvar mig är osäkerheten i att få jobb om jag väl flyttar. Dåligt risk/reward-ratio helt enkelt. Men chansen att få jobb lär ju öka efter utbildningen. :)

Äh, i värsta fall kan du bli statstjänsteman som jag. ;)

Var bara förberedd på att det kanske är top 5% som landar de mer kreativa och roliga jobben (beroende på, förstås, då det finns massor av olika sysslor). Hitta en eller två saker du är bra på och vill jobba, sen satsar du stenhårt på det. Utbildningen lider förmodligen av problemet att den är för generell för att någon ska vilja ta i dig med tång efteråt, så du får se till att avsätta fritid på din "nisch".

Ta nu ovanstående som pepp och inget annat. Kör hårt och lycka till!

Tackar! Är taggad och har satt upp lite stolpar, mentalt, för strategier för att klara det här. T ex:
- Inte jobba extra i veckorna, lägga maximal tid och energi på plugget.
- Inte supa, bakfylleångest är ett no-no.
- Inte vara FÖR fokuserad på att få vänner. Det blir lätt hänt (för mig) att man fokuserar mer på att få pluggkamraterna att skratta än att lära sig något, och att man tackar ja till lite för många filmkvällar på bekostnad av pluggkvällar.
- Inte vara för fokuserad på träning. Vara beredd att hoppa över pass för att plugga. Kanske skita i att deffa, deffhjärna är inte så bra för studierna.
- Vara beredd på att söka hjälp om plugget går dåligt (studiegrupper, kurator mm).
- Trots ovanstående inte plugga för hårt, utan se till att varva ner och ha kul.

Off topic som fan nu, men. :cool:

Gerdler
2016-08-24, 13:16
Digital bildproduktion. Tänkte lära mig rita på datorn. Blir väl städare sen.
Det låter skoj. Du får användning av din kreativa sida. Jag koppas du om några månader eller ett år börjar rita bilder till oss i mer kraftfulla verktyg än paint! :)

Off topic som fan nu, men. :cool:
Nä, vi talar ju om din väg till att bli miljonär.

KlopFer
2016-08-24, 15:46
Den bästa appen jag någonsin laddat ner (förutom Tinder) är Tink.

Bara koppla till kontokortet och sedan kategoriseras allting jag handlar under månaden så jag har stenkoll på ifall matkontot där iväg onödigt mycket eller hur mycket jag tankat bilen osv. Plus att man kan tävla lite med sig själv att varje månad sänka någon kostnad :)'

Skulle aldrig orka hålla på med excel och mata in siffror manuellt

Yes
2016-08-24, 16:08
Tackar! Är taggad och har satt upp lite stolpar, mentalt, för strategier för att klara det här. T ex:
- Inte jobba extra i veckorna, lägga maximal tid och energi på plugget.
- Inte supa, bakfylleångest är ett no-no.
- Inte vara FÖR fokuserad på att få vänner. Det blir lätt hänt (för mig) att man fokuserar mer på att få pluggkamraterna att skratta än att lära sig något, och att man tackar ja till lite för många filmkvällar på bekostnad av pluggkvällar.
- Inte vara för fokuserad på träning. Vara beredd att hoppa över pass för att plugga. Kanske skita i att deffa, deffhjärna är inte så bra för studierna.
- Vara beredd på att söka hjälp om plugget går dåligt (studiegrupper, kurator mm).
- Trots ovanstående inte plugga för hårt, utan se till att varva ner och ha kul.

Off topic som fan nu, men. :cool:
Var beredd på att även med dessa strategier, och även fast du tycker plugget är roligt, så kommer du bli en lat jävel. Du kommer garanterat ha gott om tid för slackande och även de mest ambitiösa tenderar att bli lata när möjlighet ges. Därför är det bra att vara medveten om det och hitta lämpliga målsättningar som du håller.

Sen måste du vara inställd på att leta kunskap på egen hand och utanför det som lärs ut. Det är också en bra idé att söka upp folk som är på en nivå du aspirerar till. Forum, Facebook och även IRL är bra att leta på. Tyvärr har det blivit mycket svårare de senaste 10 åren. Förr fanns det mycket duktigt folk som var aktiva på forum, men idag är det mest grupper på Facebook där folk är mer intresserade av uppmärksamhet än att utbyta idéer.

Slartibartfast
2016-08-25, 11:53
Ok, tack! Så kortfattat: Man kan förlora pengar där, men det är inte så stor risk? Och i gengäld vinner man inga fantasisummor heller? Men summa summarum så växer iaf pengarna troligtvis snabbare än på banken?

Risken att din investering tappar värde på kort sikt (ett år) är hög. t.ex. S&P 500 tappade värde tre år i rad 2000-2002, totalt 46%, och nästan 40% bara under 2008. Men det hörde ju till ovanligheterna. Det gäller att ha is i magen och bara låta pengarna ligga. Det är mycket upp och ner på marknaden. Över längre tidsperspektiv (10-20 år) är trenden positiv.

https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_500_Index#Annual_returns

Det handlar om investering (lång sikt), inte spekulation (kort sikt) :)

Macroman
2016-08-25, 12:00
Risken att din investering tappar värde på kort sikt (ett år) är hög. t.ex. S&P 500 tappade värde tre år i rad 2000-2002, totalt 46%, och nästan 40% bara under 2008. Men det hörde ju till ovanligheterna. Det gäller att ha is i magen och bara låta pengarna ligga. Det är mycket upp och ner på marknaden. Över längre tidsperspektiv (10-20 år) är trenden positiv.

https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_500_Index#Annual_returns

Det handlar om investering (lång sikt), inte spekulation (kort sikt) :)

Ja, det var ju under IT-kraschen. Svenska OMX-30 tappade 70 % då iom Att Ericsson var så stora i index tex. Finska index borde nästan ha tappat ännu mer iom att Nokia var gigantisk i finska index då.

Gerdler
2016-08-25, 12:21
Ja, just det! Nokia har varit världens största mobiltelefontillverkare. Det känns så länge sedan.

Macroman
2016-08-25, 12:30
Ja, just det! Nokia har varit världens största mobiltelefontillverkare. Det känns så länge sedan.

De var faktiskt störst på det som då kallades smartphones så sent som 2010 läste jag förut.

Läste också att aldrig har ett marknadsledande bolag utraderats så snabbt i någon bransch i industrihistorien. Makalös inkompetens måste man säga.

Gerdler
2016-08-25, 12:37
De var faktiskt störst på det som då kallades smartphones så sent som 2010 läste jag förut.

Läste också att aldrig har ett marknadsledande bolag utraderats så snabbt i någon bransch i industrihistorien. Makalös inkompetens måste man säga.
Jag tror att vi båda har för begränsad insyn i branschen för att dra den slutsatsen.

Mental
2016-08-25, 13:23
Jag tror att vi båda har för begränsad insyn i branschen för att dra den slutsatsen.

Pfft, inte behöver man insyn för att raljera, det kan man göra på frihand!

Diomedea exulans
2016-08-25, 13:43
Den här killen i länken föredrar Nordnet över Avanza, vad säger ni om det?

Macroman
2016-08-25, 13:49
Jag tror att vi båda har för begränsad insyn i branschen för att dra den slutsatsen.

Nja, läste vad en mkt insatt finsk telekomanalytiker skrev om detta i flera långa analyser. De borde aldrig gått all in på MS OS utan testat Android på delmarkand när smartphones var nytt tex. Han var mkt kritisk till vdn (från Microsoft...) och skrev att han aldrig borde få attestera en faktura någonsin igen bla. :laugh:

Macroman
2016-08-25, 13:49
Den här killen i länken föredrar Nordnet över Avanza, vad säger ni om det?

Jämbördiga dvs det spelar ingen större roll. Tycke och smak avgör.

Gerdler
2016-08-25, 13:56
Nordnet bättre imo.

shut teh face
2016-08-25, 13:59
Nordnet bättre imo.
Varför?

Jag tycker Avanza's hemsida är mycket bättre och mer intuitiv

Jag har hört att folk gillar Nordnets shareville, och den är väl till nordnets fördel. Men annars då :)

Raschmus
2016-08-25, 14:27
Varför?

Jag tycker Avanza's hemsida är mycket bättre och mer intuitiv

Jag har hört att folk gillar Nordnets shareville, och den är väl till nordnets fördel. Men annars då :)

Oftopic: Jag använder varken Nordnet eller Avanza, däremot har jag en tom Shareville portfölj på Nordnet och följer de jag vill följa. Lite sneaky kanske men helt kostnadsfritt (om det nu enbart är den funktionen man önskar).

Macroman
2016-08-25, 14:42
Nordnet bättre imo.

Jag använder båda men föredrar Avanzas om jag var tvungen att välja.

shut teh face
2017-08-17, 05:36
Jag var faktisk miljonär en stund för nån vecka sen. Sen köpte vi hus. :-E

Jag tror jag är miljonär igen om 35-40 år.

The_RobRoy
2017-08-17, 06:34
Jag var faktisk miljonär en stund för nån vecka sen. Sen köpte vi hus. :-E

Jag tror jag är miljonär igen om 35-40 år.

Fast dedär är ju konstigt tänkt. Någon som har 100 miljoner, köper fastigheter för 99.5, är han inte miljonär då?

Rickard
2017-08-17, 06:45
Fast dedär är ju konstigt tänkt. Någon som har 100 miljoner, köper fastigheter för 99.5, är han inte miljonär då?

Det är väl skillnad på en investering och en tvingad utgift?
Visst man kan ju sälja sitt boende och bo i tält om man behöver då loss pengar.

The_RobRoy
2017-08-17, 08:14
Det är väl skillnad på en investering och en tvingad utgift?
Visst man kan ju sälja sitt boende och bo i tält om man behöver då loss pengar.

Man kan hyra sin bostad, flytta utomlands, bo mindre, eller som du säger i tält/husvagn. Det känns ju konstigt att räkna det som 0kr i alla fall om man har miljoner i "vinst"/övervärde i bostaden.

Rickard
2017-08-17, 08:52
Man kan hyra sin bostad, flytta utomlands, bo mindre, eller som du säger i tält/husvagn. Det känns ju konstigt att räkna det som 0kr i alla fall om man har miljoner i "vinst"/övervärde i bostaden.

Visst det går att få loss lite pengar ifrån sin bostad.
En del utav förslagen är ju praktiskt genomförbara, andra inte.

Men överlag skulle folk behöva en realitycheck. Det är ju inte ovanligt att folk idag tappar huvudet helt. Alla ska bo i centrum. Bostaden är en investering. Så då är det helt okej att belåna sig upp över öronen så att man precis klarar räntor och ammortering. Att allt går omkull om räntan skulle öka en procentenhet spelar ingen roll. Banken säger ju att jag har råd.

Att det kan ses som en investering för en sansad person som lämnar lite luft i sin ekonomi är ju helt rimligt. Men om man har bostaden som enda investering?

The_RobRoy
2017-08-17, 09:04
Fattar vart du vill komma, men någonstans är den största delen av svenskar förmögenhet just uppbunden i bostäder.

T.ex en person som amorterar hårt som sitt sparande, och har bara en buffert på några hundra tusen. De äger tillslut en bostad värd miljoner skuldfritt, jag skulle lätt räkna en sådan person som miljonär jämfört med en fullbelånad person som har 1 miljon cash på kontot.

Rickard
2017-08-17, 09:15
Fattar vart du vill komma, men någonstans är den största delen av svenskar förmögenhet just uppbunden i bostäder.

T.ex en person som amorterar hårt som sitt sparande, och har bara en buffert på några hundra tusen. De äger tillslut en bostad värd miljoner skuldfritt, jag skulle lätt räkna en sådan person som miljonär jämfört med en fullbelånad person som har 1 miljon cash på kontot.

Håller helt klart med där.

shut teh face
2017-08-17, 09:20
Fast dedär är ju konstigt tänkt. Någon som har 100 miljoner, köper fastigheter för 99.5, är han inte miljonär då?
Du har rätt, men jag gick faktiskt under gränsen på grund av pantbrev, lagfart och lite diverse kostnader i samband med flytt (möbler, släp etc).

Så jag är NÄSTAN miljonär isf. Men bara för jag och två andra budade upp huset så betyder det inte att det är värt så mycket om jag skulle lägga ut det till försäljning imorgon.