handdator

Visa fullständig version : Är träningspassen i regel korta eller långa för dopade?


Strumpa
2016-08-19, 19:25
En lustig fråga kanske. Men som jag inte kan låta bli att grunna på.

Hur skiljer sig i regel ett träningspass ifrån dopade och rena? Min undran är hur i regel de kan skilja sig. Kan det skilja sig på träningspasset längd och därmed träningsprogrammet omfattning dvs. hur många set reps och övningar per muskelgrupp man i regel gör?

Stämmer påståendet att dopade återhämtar sig snabbare? Och att de därmed skulle kunna träna betydligt hårdare och längre ber gång?

Detta skulle ju i så fall kunna betyda att o-dopade i mycket större grad då borde vara tvungna till att ta hänsyn till sin naturliga hormonella respons. Och därmed inte får någonting för att träna så länge dvs. träna pass med för många set, reps, övningar per muskelgrupp?

Själv vet jag inte. Nej jag ställer nu frågan här vad man tycker här.

ceejay
2016-08-19, 19:30
Förmodligen inte särskilt mycket förutom att snittintensiteten nog förmodligen är lite högre under en mätperiod för kurande. Överlag alltså.
En dopad person kan köra en övning mer sällan och fortfarande få väldigt bra resultat då proteinsyntesen är förhöjd under en mycket längre tid. Vissa elitlyftare kör tunga mark och böj varannan vecka.

Strumpa
2016-08-19, 19:42
Att jag undrar föregående beror lite på detta när muskeln växer. Hur viktig är vilan egentligen? Vad jag har hört och läst så är det under vilan muskeln växer och ev. blir starkare. Något vad jag förstått o-dopade i mycket högre grad måste ta hänsyn till än dopade, eller?

Ajemän
2016-08-19, 20:08
Vilken sport?
I tekniksporter tränar de definitivt mer, eftersom de kan - pga bättre återhämtningsförmåga

Maximal
2016-08-19, 20:10
Skiljer sig helt säkert med vad som sker i kroppen hos dopade vs ikke dopade, men vill säga att träningen ofta ser likadan ut hos seriöst tränande. Kurar man milt känner man ingen jättestor skillnad i att kunna träna "hårdare"

BobaFett
2016-08-19, 20:33
För dopade så är träningsprogrammet ingen begränsning utan det som begränsar är hur mycket de kan äta.

Beror på hur dopade vi snackar i för sig.

När en odopad tränat ett tag och ökat nivån på träningen allt eftersom han blivit starkare så kommer han till slut att nå ett jämviktsläge mellan återhämtningsförmågan och den mängd träning som krävs för att han ska göra en ökning. Då hamnar man i en platå.

En dopad atlet kommer att stagnera på en mycket högre nivå.

När en odopad når en platå måste han anpassa träningen för att kunna fortsätta öka. Periodisering, hårda/lätta träningsperioder etc.

En dopad kommer att höja dosen och fortsätta som innan.

Shqypnia
2016-08-19, 21:07
Det är säkert individuellt även för dopade. Det handlar väl om hur ens genetik svarar på doping?

Strumpa
2016-08-19, 21:08
Vilken sport?
I tekniksporter tränar de definitivt mer, eftersom de kan - pga bättre återhämtningsförmåga

Å förlåt! Jag menar förstås detta med Bodybuilding och liknande.

Strumpa
2016-08-19, 21:24
För dopade så är träningsprogrammet ingen begränsning utan det som begränsar är hur mycket de kan äta.

Beror på hur dopade vi snackar i för sig.

När en odopad tränat ett tag och ökat nivån på träningen allt eftersom han blivit starkare så kommer han till slut att nå ett jämviktsläge mellan återhämtningsförmågan och den mängd träning som krävs för att han ska göra en ökning. Då hamnar man i en platå.

En dopad atlet kommer att stagnera på en mycket högre nivå.

När en odopad når en platå måste han anpassa träningen för att kunna fortsätta öka. Periodisering, hårda/lätta träningsperioder etc.

En dopad kommer att höja dosen och fortsätta som innan.

Men jag har både hört och läst att o-dopade måste ta hänsyn till sin egen hormonella respons. Och detta nu även om proteinsyntesen generellt höjs hos alla vid t ex styrketräning. Så måste man ta hänsyn till hur ens egna kropp fungerar och inte jämföra sig med andra. Allra minst då att ta efter träningsprogram som är skriva för dopade. Det är bara vad jag fått lära mig.

BobaFett
2016-08-19, 21:30
Men jag har både hört och läst att o-dopade måste ta hänsyn till sin egen hormonella respons. Och detta nu även om proteinsyntesen generellt höjs hos alla vid t ex styrketräning. Så måste man ta hänsyn till hur ens egna kropp fungerar och inte jämföra sig med andra. Allra minst då att ta efter träningsprogram som är skriva för dopade. Det är bara vad jag fått lära mig.

Vad "ta hänsyn till sin egna hormonella respons" betyder vet jag inte.

Den hormonella responsen kan du ju inte mäta. Det du kan mäta är vikterna på stången. Ökar de inte över tid så har du stagnerat.

Att alla kroppar fungerar olika stämmer inte. De svarar på samma sätt ungefär. Bara att vissa svarar sämre och vissa bättre på träning.

Vissa är mer lämpade för byggning och vissa för löpning liksom.

Mr Eks
2016-08-19, 22:24
En dopad person kan köra en övning mer sällan och fortfarande få väldigt bra resultat då proteinsyntesen är förhöjd under en mycket längre tid.
Källa?

Strumpa
2016-08-19, 23:59
Vad "ta hänsyn till sin egna hormonella respons" betyder vet jag inte.

Den hormonella responsen kan du ju inte mäta. Det du kan mäta är vikterna på stången. Ökar de inte över tid så har du stagnerat.

Att alla kroppar fungerar olika stämmer inte. De svarar på samma sätt ungefär. Bara att vissa svarar sämre och vissa bättre på träning.

Vissa är mer lämpade för byggning och vissa för löpning liksom.

Jag själv vet inte exakt hur man gör. Mer än att jag i ett tjugotal år nu lämnat blodprov en gång i halvåret för att se hur min egen testestoron nivå ligger. I och med jag själv vart sjätte vecka få Nebido injicerat hos urologen efter att jag för många år sedan nu behandlades för testikelcancer. Så på så sätt så har jag snappat upp och frågat om ett annat. I alla fall ang. det här med testosteronets betydelse för min egen del. Och ang. detta så är det inte utan att jag flera, flera gånger fundera över hur högt testosteron värdet kan vara hos en som dopar sig dvs. tillför något utöver det värde som anses vara normalt hos en normal man i fertil ålder.

Bruce Banner
2016-08-20, 06:30
Tycker det är lite knasig frågeställning egentligen.

Allt annat lika så kommer en dopad person öka mer jämfört en odopad, det vet vi. Träningen ser inte generellt sett annorlunda ut, frånsett att den dopad person kan träna väldigt mycket "sämre" och fortfarande får bättre resultat jämfört en odopad som tränar mycket seriöst och "rätt". Men det säger inget om hur det ser ut i verkligheten och den varierar såklart beroende på vem vi pratar om och vilka vi jämfört, det finns ju ingen typisk träningsmodell för dopade och en lika typisk för odopade.

Även dopade personer har ju olika bra förutsättningar, men man kan säga att generellt så höjs bara ribban, det går att bli mycket bättre/starkare/mer muskler men man börjar från olika nivåer som såklart styrs av den genetik man besitter.

Så för att svara på frågeställningen explicit, träningspassen är i regel lika korta/långa som för odopade.

MVH
/Bruce

Strumpa
2016-08-20, 11:09
Tycker det är lite knasig frågeställning egentligen.

Allt annat lika så kommer en dopad person öka mer jämfört en odopad, det vet vi. Träningen ser inte generellt sett annorlunda ut, frånsett att den dopad person kan träna väldigt mycket "sämre" och fortfarande får bättre resultat jämfört en odopad som tränar mycket seriöst och "rätt". Men det säger inget om hur det ser ut i verkligheten och den varierar såklart beroende på vem vi pratar om och vilka vi jämfört, det finns ju ingen typisk träningsmodell för dopade och en lika typisk för odopade.

Även dopade personer har ju olika bra förutsättningar, men man kan säga att generellt så höjs bara ribban, det går att bli mycket bättre/starkare/mer muskler men man börjar från olika nivåer som såklart styrs av den genetik man besitter.

Så för att svara på frågeställningen explicit, träningspassen är i regel lika korta/långa som för odopade.

MVH
/Bruce

Hm ändå har jag hört och läst ganska ofta att man inte ska försöka ta efter dopade stjärnors träningsprogram som o-dopad. Och det är t ex rätt vanligt att man i sådana här sammanhang kan läsa att det spelar ingen roll hur dopade tränar. Nej resultaten hos dem kommer i alla fall.

PureWhey
2016-08-20, 11:22
Längden på ett pass behöver väl inte säga särskilt mkt, får sätta det i perspektiv med intensitet och volym också.


Skrivet slarvigt med telefonen

ceejay
2016-08-20, 11:32
Källa?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220738

inlägg #13 och fram