handdator

Visa fullständig version : Kvargen har fått nytt vidrigt recept + Utmaning: Kvargkampen!


Gerdler
2016-08-19, 11:59
Jag pendlar, sedan en tid tillbaka, med tåg till jobbet. För att fördriva pendlingstiden och spara tid så äter jag frukost på tåget.

Till att börja med så körde jag på en halv 500g burk naturell fettfri kvarg med lite vassle pulver med någon god smak på som jag sedan på tåget blandade med kylskåpskallt kranvatten tills det fick en konsistens och smak av härlig youghurt. Detta fungerade bra tills en dag då jag fick en damm-molns-explosion i väskan på grund av att jag behövde närma mig tåget lite extra fort. Detta skedde sen ytterligare en gång och då fick jag nog, det var dags att byta koncept.

Så därför började jag med att ta med en hel oöppnad 500g kvargburk och promt äta den. Märket var Ica Basic eller Milbona (lidls kvarg). Kvargen hade en lite jobbig konsistens men den hade en viss sötma(laktos) som balanserade surheten vilket gjorde att den gick ned fint med en och annan mun vatten, Jag kunde till och med trycka i mig hela burken utan att dricka vilket var av stor vikt en gång när tåget blev stillastående någonstans långt från civilisationen utan el, vilket gjorde att toaletterna inte fungerade(eller gick att öppna). Hade jag druckit min halvliter vatten jag medtog så hade jag kanske varit tvungen att kissa ned konduktören eller kissa i en av tågets soptunnor.

Någon gång i sommar så upptäckte jag att Ica basic kvargen hade blivit betydligt mer osmaklig än tidigare. Den känns fet, även om den säkert inte är det. Hade jag gissat helt utan att veta bättre så hade jag trott att det var vanlig kvarg som de hade blandat ned surnad lite halvt torkad vispgrädde i. Det tog ett tag att inse att det inte var en batch som hade blivit fel utan att produkten hade förändrats permanent. Så därefter blev det till att försöka få med sig Milbonas kvarg varje morgon. Milbonas kvarg var fortfarande helt ok, inte direkt glass men den gick liksom ned ganska obehindrat på ett par minuter och sen kunde man läsa nyheterna på mobilen. Ingen njutning alltså, men det är inte vad jag kräver för 10 kr. En rejäl mängd protein, och en viss dämpning av hungern.
De gångerna jag inte hade någon Milbona kvarg och fick med mig en Ica Basic kvarg istället(t ex för att jag inte hann handla på Lidl innan de stängde) så var det en kamp att få i sig det. Vattnet gick åt för att skölja ned det och det tog halva resan.

Nu verkar det som att Milbona har ändrat sitt recept till samma som Ica Basic. Man baxnar. Det kan ju mycket väl vara så att de hittat nån billig restström på mejeriet som de kör in i kvargprocessen och det blir billigare på så sätt. Det tycker jag dock borde meddelas och det borde synas på priset, men det är inte det den här tråden handlar om. Just nu har jag bestämt mig för att bita i den sura kvargen och göra något roligt av det istället.

----------------

Enter Kvargkampen! :hbang:

Det är mycket enkelt. Jag behöver något sätt att motivera mig att äta den här försurnade produkten från Tyskland. Därför gör jag det på tid, och nu utmanar jag dig, du starka koloit! Jag tänker mig att konkurrensen kommer göra mig bättre.

Regler:
Material:
-Det jag har att tillgå är en vattenflaska 0.5 L, en sked och om jag har tur även ett bord. Jag kan tänka mig att om ni är hemma och ni har vattnet i ett glas så spelar inte det så stor roll så länge ni inte stoppar kvargen eller skeden ned i glaset och blandar om och dricker.
-Ingen kvargsort förutom Ica Basic 500g eller en Milbona 500g som är inköpt denna veckan eller senare är tillåten för de smakar garanterat bättre än den här skiten.

Metod: All kvargen ska ned, burken ska vara hyfsat ren invändigt och inget spill får förekomma, hur lockande det än må vara.

Tidtagning: Tiden startas när skeden/munnen/fingrarna/vattnet rör kvargen för första gången.

Min bästa och enda tid så här långt är 6:08, men jag kommer ganska säkert kapa minst 1-2 minuter på den nästa vecka för att jag hade en svag start på grund av dålig taktik(hade tuggat starkt tuggummi precis innan vilket gjorde tungan extra känslig för det kalla vattnet) och min koncentration var inte i topp hela tiden.

Beskriv gärna er taktik om ni lyckas äta den snabbare. Lycka till!

6:08 bör vara enkelt att slå!

ARMSTARK
2016-08-19, 12:58
Är det jag som är korkad eller läser jag reglerna fel? 500gr kvarg med sked på kortast tid? Max 60 sekunder med stor sked. :confused:

Gerdler
2016-08-19, 13:02
Hade det varit yoghurt så! Eller smaksatt kvarg. Det är naturell fettfri kvarg av den vidrigaste sorten, nu ännu vidrigare!

Men jag är säker på att det är nån som kan klara det på 60 sekunder, inte jag dock!

Kabuto
2016-08-19, 13:15
Tycker inte naturell kvarg är sådär väldigt äckligt..

Old Nick
2016-08-19, 13:20
Jag tycker att billig surkvarg från tyskland är hur gott som helst. Men endast om man äter det med mandarin eller apelsin. Jag kastar in en klyfta i munnen och slevar i mig kvarg samtidigt som jag tuggar sönder den. Strävheten försvinner och det går ner lätt som filmjölk. Och smakar hur gott som helst.

Alkro
2016-08-19, 16:32
Man får ju förjävlig andedräkt av naturell kvarg. Munnen blir ju helt torr och obehaglig.

Kaalle
2016-08-20, 07:30
Kör i mixer med vatten, kan tillsätta havregryn vid exempelvis jul och nyår. Håll för näsan och drick.

När du tröttnat på ditt projekt.

Gerdler
2016-08-23, 07:45
4:51
Det finns nån liten potential till förbättring av enkla tekniksaker men sen är det till att vänja sig vid att svälja mer hårt, fast, segt, tyskt, koagulerat ko-protein.

Gerdler
2016-08-25, 08:43
4:40... det verkar som det är här min nivå ligger med nuvarande teknik...

Wormzie
2016-08-25, 08:49
Man får ju förjävlig andedräkt av naturell kvarg. Munnen blir ju helt torr och obehaglig.

Jag får dålig andedräkt av mitt nuvarande vassle också, men kvargen tar fan priset.. t.o.m kaffeandedräkten blir ett rejält uppsving :D

Gerdler
2016-08-25, 09:20
Jag borstar tänderna det första jag gör när jag kommer till jobbet.