handdator

Visa fullständig version : Vassle, insulin och mättnad? Bifogad artikel.


Björn S
2004-04-21, 10:05
Satt nyss och skummade igenom en atrikel av paul cribb från ast.
Fick mig en funderare och var tvungen att ställa ett par frågor.

Behöver du bränna fett? Det finns ett lättare sätt.
av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
Forskningschef på *******

Mer forskning har bekräftat att vassleprotein innehar unika egenskaper som hjälper människor att bränna underhudsfett snabbt! En ny studie på bodybuilders och styrketränande personer har visat att de kan använda vassle för att minska hungern och öka mättnadskänslan samtidigt som de äter färre kalorier!

Protein är känt som det makronäringsämne som mättar bäst - det är en av anledningarna till varför en kost som innehåller mycket protein gör det lättare att bränna fett när man dietar. Hur som helst en studie av vetenskapsmän från UK har precis visat de kraftfulla aptitnedsättande effekter vassle har [1. British Journal of Nutrition 89: 239-248, 2003].

Forskningen gick till så att man hade flera försöksgrupper som åt proteintillskott (vassle eller kasein) precis före måltider och man mätte metabolit och hormonsvaret från magtarmen efter måltiden. Hormoner som utsöndras av tarmarna är viktiga för aptiten, dessa hormoner signalerar till hjärnan att hungern är tillfredsställd eller om man ska fortsätta äta.

Resultaten från försöken visade att när man intog en dryck med vassle (48 g) innan de åt en buffé, åt de färre kalorier och hungern var bättre tillfredsställd av måltiden jämfört med de personer som drack en kaseindryck.

Resultaten visade också att konsumtionen av vassledrycken före måltiden under en 3 timmars period efteråt gav en 28% ökning av plasmaaminosyrakoncentrationer jämfört med kasein. Tänk på att höga aminosyranivåer i blodet är nödvändiga för att bygga mer muskelmassa. En hög koncentration av essentiella aminosyror i blodet utlöser muskelproteinsyntesen och försäkrar om mer muskelmassa efter styrketräningen. Vassle tycks vara det bästa proteinet för ökning av cirkulerande aminosyrakoncentrationer.

Vassle stimulerar hormoner vilka kontrollerar aptiten.

Resultaten av studien visar varför vassle är ett så bra protein för att hämma hungern och kontrollera matintaget. När personerna drack vasslet stimulerades två hormoner i tarmen i mycket högre grad; kolecystokinin (CCK) och glukagon-lik-peptid (GLP)-1. Genom att inta vassle ökade CCK-nivåerna med 60% och GLP-1 med 65% jämfört med om man drack kaseintillskottet.

När personerna intog vassle före måltid intog de färre kalorier, men fick en bättre mättnadskänsla (en känsla av fyllighet) efter måltiden. Vetenskapsmännen drog slutsatsen att vasslet ökade plasmaaminosyranivåerna efter måltiden tillsammans med CCK och GLp-1 för att ge bättre mättnads-och fyllnadskänsla då man ätit färre kalorier. Om du går på diet, lägg det på minnet!

Studien visade att om man intar vassle före en måltid gör det dietandet lättare! Drick en vassledrink före måltid och du känner dig mättare med färre kalorier. Det innebär en diet som inte är lika smärtsam och jobbig. Således har du större chans att hålla dig till din planerade kost och få de resultat du är ute efter, snabbare.

1) Här står inget om hur insulinet påverkas, skall man slänga i sig en vassledrink och på så sätt få insulinspik innan/under varje måltid lär detta inte vara så värst bra.

2) Någon som testat detta? Resultat?

3) Någon absent tanke om detta som kan stärka/motbevisa denna "teori"?

Haré!

B-jay
2004-04-21, 10:16
Det ligger väl något i att man blir mättare om man klämmer en proteinare innan en måltid.
Det är ju ganska självklart, men vad jag lärt mig så ger ju som sagt vassle en rejäl insulinspik.

Törs jag gissa på att i artikeln så var det endast AST:s VP protein som gav denna effekt eller?

detta var mest lite kommentarer, inväntar med spänning svar från våra gurus här på Kolo.;)

Arwen
2004-04-21, 11:31
Originally posted by B-jay
Det ligger väl något i att man blir mättare om man klämmer en proteinare innan en måltid.
Det är ju ganska självklart, men vad jag lärt mig så ger ju som sagt vassle en rejäl insulinspik.

Törs jag gissa på att i artikeln så var det endast AST:s VP protein som gav denna effekt eller?

detta var mest lite kommentarer, inväntar med spänning svar från våra gurus här på Kolo.;)

Vilket i sin tur väcker frågan huruvida "vassledrinken" är mixad i en patenterad "shaker":angel:

B-jay
2004-04-21, 11:49
Visst fan, deras mirakel shaker får vi inte glömma! :laugh:

z_bumbi
2004-04-21, 13:03
Originally posted by B-jay
Törs jag gissa på att i artikeln så var det endast AST:s VP protein som gav denna effekt eller?

Nej det var det faktiskt inte.

Men artikeln lämnar ute en del om sanningen bakom, har inte läst hela rapporten men den har refererats på en del andra håll också.

JAM
2004-04-21, 17:01
Originally posted by z_bumbi
Men artikeln lämnar ute en del om sanningen bakomNämen så ovanligt när det gäller AST:s avslöjande artiklar... :rolleyes:

aliquis
2004-04-21, 21:29
Är väl inte så konstigt att man känner sig mätt om man äter något som höjer insulinnivån en massa? Det lurar väl kroppen att tro att man har ätit en massa mat? Är väl samma sak om man petar i sig snabba kolhydrater före en måltid, man blir ju tillfälligt mätt och behöver väl inte äta lika mycket.
Vad gäller skillnader på hormonnivåer o grejer så kanske den valda tiden passar in bra på vassle för att det är snabbare och kaseinet påverkar dem i mindre grad men under längre tid istället, men det är ju bara en teori.
Men som sagt, att man blir mätt om man äter snabb energi är väl ingen nyhet.

z_bumbi
2004-04-21, 21:36
aliquis: Det är ungefär det alla som har läst rapporten kommer fram till också.

Jag har inte orkat leta efter den så jag vet inte. :D

Fellan
2004-04-21, 22:14
Originally posted by aliquis
Men som sagt, att man blir mätt om man äter snabb energi är väl ingen nyhet.

Jag måste säga emot där. Jag känner mig ofta mer hungrig, eller iaf sugen, efter att jag har ätit väldigt snabb energi. Ett par vita bröd skivor eller lite godis sen kan jag äta i all evighet känns det som. Detta baserar jag såklart på min egna empiriska undersökningar.

Jag har hört på mer än ett ställe att anledningen till att många restauranger serverar vitt bröd som "teasers" skulle vara för att det ökar hungern, och det tycker jag att jag känner igen.

Detta kanske bara beror på hur känslig man är för socker, om jag börjar äta en godispåse kan jag inte sluta förrens den är tom även fast jag vet att jag med största sannolikhet bara kommer känna mig upplåst och allmänt jävlig i buken. Medan andra människor jag känner bara behöver ta en eller två godis bitar.

Eller det är allmänt vedertaget att man blir mätt snabbt på snabb energi?


/F

King Grub
2004-04-22, 06:18
Originally posted by Fellan


Jag måste säga emot där. Jag känner mig ofta mer hungrig, eller iaf sugen, efter att jag har ätit väldigt snabb energi. Ett par vita bröd skivor eller lite godis sen kan jag äta i all evighet känns det som. Detta baserar jag såklart på min egna empiriska undersökningar.

Jag har hört på mer än ett ställe att anledningen till att många restauranger serverar vitt bröd som "teasers" skulle vara för att det ökar hungern, och det tycker jag att jag känner igen.

Detta kanske bara beror på hur känslig man är för socker, om jag börjar äta en godispåse kan jag inte sluta förrens den är tom även fast jag vet att jag med största sannolikhet bara kommer känna mig upplåst och allmänt jävlig i buken. Medan andra människor jag känner bara behöver ta en eller två godis bitar.

Eller det är allmänt vedertaget att man blir mätt snabbt på snabb energi?


/F

Du pratar om socker och andra snabba kolhydrater, som snabbt höjer blodsockret med insulinpåslag som följd. Artikeln handlar om vassle, ett snabbt protein som trycker upp insulinet utan att påverka blodsockret i samma utsträckning. Du får alltså inte samma blodsockersvängningar.

Fellan
2004-04-22, 08:47
Originally posted by King Grub


Du pratar om socker och andra snabba kolhydrater, som snabbt höjer blodsockret med insulinpåslag som följd. Artikeln handlar om vassle, ett snabbt protein som trycker upp insulinet utan att påverka blodsockret i samma utsträckning. Du får alltså inte samma blodsockersvängningar.

Jo det vet jag, men när aliquis sa: "Men som sagt, att man blir mätt om man äter snabb energi är väl ingen nyhet." Antog jag att han menade snabbenergi även i form av kolhydrater.

Men om livsmedel som trycker upp insulin nivåerna snabbt men inte påverkar blodsockret speciellt mycket innebär snabb mättnad borde det vara utmärkt att dricka mjölk eller äta youghurt före en måltid om man går på diet och har svårt att bli mätt, eftersom det kan orsaka en insulinspik emedan blodsockret inte påverkas speciellt mycket med tanke på mjölkens GI(40nåt?).
Men att det skulle vara bra för mättnaden har jag aldrig hört.
Eller vad menar aliquis egentligen med snabb energi? Bara just vassle eller?


/F

King Grub
2004-04-22, 08:52
borde det vara utmärkt att dricka mjölk eller äta youghurt före en måltid om man går på diet och har svårt att bli mätt

Även om det inte påverkar blodsockret i samma utsträckning ger mjölkprodukter hög insulinutsöndring, som stoppar upp fettförbränningen, och för många insulintoppar ger sämre insulinkänslighet.

Eller vad menar aliquis egentligen med snabb energi? Bara just vassle eller?


Det får du fråga honom om. :)

leiap
2004-04-23, 12:54
Originally posted by King Grub


Du pratar om socker och andra snabba kolhydrater, som snabbt höjer blodsockret med insulinpåslag som följd. Artikeln handlar om vassle, ett snabbt protein som trycker upp insulinet utan att påverka blodsockret i samma utsträckning. Du får alltså inte samma blodsockersvängningar.

King Grub:
Är det inte så att om det du säger stämmer så kommer man att få ÄNNU lägre blodglukos och bli ÄNNU hungrigare av vassle än av godis/vitt bröd?

King Grub
2004-04-23, 13:47
Det skulle man kunna tro, men skillnader i tiden magsäckstömningen sker och just ökningarna i plasmaaminosyrenivåerna som följd av vassleintaget verkar ge ökad och längre mättnad. Här i och för sig jämfört med kasein, som refereras till i första inlägget:

Br J Nutr. 2003 Feb;89(2):239-48.

Casein and whey exert different effects on plasma amino acid profiles, gastrointestinal hormone secretion and appetite.

Hall WL, Millward DJ, Long SJ, Morgan LM.

Centre for Nutrition and Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey GU2 7XH.

Protein, generally agreed to be the most satiating macronutrient, may differ in its effects on appetite depending on the protein source and variation in digestion and absorption. We investigated the effects of two milk protein types, casein and whey, on food intake and subjective ratings of hunger and fullness, and on postprandial metabolite and gastrointestinal hormone responses. Two studies were undertaken. The first study showed that energy intake from a buffet meal ad libitum was significantly less 90 min after a 1700 kJ liquid preload containing 48 g whey, compared with an equivalent casein preload (P<0.05). In the second study, the same whey preload led to a 28 % increase in postprandial plasma amino acid concentrations over 3 h compared with casein (incremental area under the curve (iAUC), P<0.05). Plasma cholecystokinin (CCK) was increased by 60 % (iAUC, P<0.005), glucagon-like peptide (GLP)-1 by 65 % (iAUC, P<0.05) and glucose-dependent insulinotropic polypeptide by 36 % (iAUC, P<0.01) following the whey preload compared with the casein. Gastric emptying was influenced by protein type as evidenced by differing plasma paracetamol profiles with the two preloads. Greater subjective satiety followed the whey test meal (P<0.05). These results implicate post-absorptive increases in plasma amino acids together with both CCK and GLP-1 as potential mediators of the increased satiety response to whey and emphasise the importance of considering the impact of protein type on the appetite response to a mixed meal.

King Grub
2004-04-23, 14:10
Relationship of satiety to postprandial glycaemic, insulin and cholecystokinin responses.

Holt S, Brand J, Soveny C, Hansky J


Department of Biochemistry, University of Sydney, Melbourne, Australia.

The effect of plasma glucose on satiety and the capacity of carbohydrates to stimulate cholecystokinin (CCK) remain unclear. The aim of this study was to test the hypothesis that the magnitude of the postprandial plasma glucose and insulin response is inversely related to the CCK response and to subjective satiety. Seven healthy, male volunteers consumed equal carbohydrate portions (0.5 g/kg body weight) of six test meals (Rice Bubbles, Sustain, Vita-Brits, All-Bran, porridge and white bread) in random order after an overnight fast. An egg and bacon meal was consumed as a non-carbohydrate control providing 0.5 g protein/kg body weight. Serum CCK, plasma glucose and insulin and subjective satiety (measured by a rating scale) were assessed over 3 h and quantified using the glycaemic index (GI), insulin index (II), the peak satiety score and area under the incremental curve (AUC). The observed GIs (mean +/- SE) ranged from 42.5 +/- 2.6 for All-Bran to 116.2 +/- 11.4 for Rice Bubbles, using white bread as the reference food (GI = 100). Peak satiety scores varied eightfold from 0.21 +/- 0.4 for Sustain to 1.64 +/- 0.4 for All-Bran. Significant inverse relationships were observed between the peak satiety score and both the glycaemic and insulin index of the seven meals (r = -0.916, p less than 0.001 and r = -0.926, p less than 0.001). A direct relationship was observed between satiety (AUC) and the CCK response (AUC) (r = 0.73 p less than 0.01). The results suggest that glycaemic and insulin

leiap
2004-04-23, 14:22
Originally posted by King Grub
[B]Det skulle man kunna tro, men skillnader i tiden magsäckstömningen sker och just ökningarna i plasmaaminosyrenivåerna som följd av vassleintaget verkar ge ökad och längre mättnad. Här i och för sig jämfört med kasein, som refereras till i första inlägget:


1. Den "signifikanta" skillnaden i kaloriintag finns inte nämnd med siffror. Antagligen för att den var löjligt låg, men ändå signifikant.
2. Måltiden som åts var en "1700 kJ liquid preload containing 48 g whey". 48 g vassle motsvarar INTE 1700 kJ, alltså är det en blandad måltid och inte proteinerna endast som jämförts.

3. Den där artikeln är inget svar på min fråga. Jag ville veta vad som händer med blodsockret efter vassle jämfört med godis/glukos.

King Grub
2004-04-23, 14:32
Ta reda på det då. PubMed är väl öppet för alla.

leiap
2004-04-23, 14:43
Det här borde betyda att insulinet som frisätts av vassle samtidigt motverkas av t.ex. glukagon.
Om insulinet hade fått verka ostört skulle muskeln tagit upp mer glukos med CHO/prot. Obsevera dessutom att de inte lät protein ERSÄTTA kolhydrater, de TILLSATTE det till drinken!
Det är väldigt logiskt eftersom annars skulle en farligt låg blodsockernivå kunna uppstå vid intag av protein.

Det borde inte heller finnas någon större anledning att oroa sig för minskad fettförbränning med vassle/kasein i så fall.


Muscle glycogen resynthesis during recovery from cycle exercise: no effect of additional protein ingestion.

van Hall G, Shirreffs SM, Calbet JA.

Copenhagen Muscle Research Center, Rigshospitalet, DK-2200 Copenhagen, Denmark. RH01769@RH.DK

In the present study, we have investigated the effect of carbohydrate and protein hydrolysate ingestion on muscle glycogen resynthesis during 4 h of recovery from intense cycle exercise. Five volunteers were studied during recovery while they ingested, immediately after exercise, a 600-ml bolus and then every 15 min a 150-ml bolus containing 1) 1.67 g. kg body wt(-1). l(-1) of sucrose and 0.5 g. kg body wt(-1). l(-1) of a whey protein hydrolysate (CHO/protein), 2) 1.67 g. kg body wt(-1). l(-1) of sucrose (CHO), and 3) water. CHO/protein and CHO ingestion caused an increased arterial glucose concentration compared with water ingestion during 4 h of recovery. With CHO ingestion, glucose concentration was 1-1.5 mmol/l higher during the first hour of recovery compared with CHO/protein ingestion. Leg glucose uptake was initially 0.7 mmol/min with water ingestion and decreased gradually with no measurable glucose uptake observed at 3 h of recovery. Leg glucose uptake was rather constant at 0.9 mmol/min with CHO/protein and CHO ingestion, and insulin levels were stable at 70, 45, and 5 mU/l for CHO/protein, CHO, and water ingestion, respectively. Glycogen resynthesis rates were 52 +/- 7, 48 +/- 5, and 18 +/- 6 for the first 1.5 h of recovery and decreased to 30 +/- 6, 36 +/- 3, and 8 +/- 6 mmol. kg dry muscle(-1). h(-1) between 1.5 and 4 h for CHO/protein, CHO, and water ingestion, respectively. No differences could be observed between CHO/protein and CHO ingestion. It is concluded that coingestion of carbohydrate and protein, compared with ingestion of carbohydrate alone, did not increase leg glucose uptake or glycogen resynthesis rate further when carbohydrate was ingested in sufficient amounts every 15 min to induce an optimal rate of glycogen resynthesis.

King Grub
2004-04-23, 14:53
William har några bra siffror i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&perpage=15&pagenumber=9

King Grub
2004-04-23, 15:00
Självklart vill kroppen ha så jämna blodsockernivåer som möjligt, så alfacellerna utsöndrar glukagon så levern får ge ifrån sig blodsocker.

leiap
2004-04-26, 11:39
Originally posted by King Grub
Självklart vill kroppen ha så jämna blodsockernivåer som möjligt, så alfacellerna utsöndrar glukagon så levern får ge ifrån sig blodsocker.
Det borde ha återspeglats i glukosinlagringen i benmuskeln om så skedde i en högre utsträckning.

Glukagonet förhindrar att insulinet hämmar fettförbränningen genom att de reglerar samma enzym (hormonkänsligt lipas) i fettcellen.