handdator

Visa fullständig version : Angående Bänkpress


svartakronan
2016-08-18, 19:27
Ska man sträcka ut armarna helt i toppläget? När jag gör det så kan jag inte hålla skuldrorna på plats så jag har börjat köra med att inte sträcka ut dem helt. Är det okej eller borde jag försöka lära mig att sträcka ut helt samtidigt som jag har skuldrorna på plats så att säga?

Värt att nämna är att jag har väldigt långa armar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pepplez
2016-08-18, 19:29
Du måste sträcka ut annars är det en s.k. "no-rep"

:naughty:

svartakronan
2016-08-18, 19:43
Du måste sträcka ut annars är det en s.k. "no-rep"



:naughty:


Att hålla ihop skuldrorna samtidigt som jag pressar ut mina armar helt rakt är i princip omöjligt för mig känns det som...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kallsone
2016-08-18, 20:08
räta ut armbågarna, håll ihop skuldrorna.

broman
2016-08-18, 21:39
Du kan träna på detta varje dag hemma. Stå upp, svanka lätt, tryck ihop skulderblande. Sakta röra dina armar framåt samtidigt som du håller skulderna på plats, precis som i en bänkpress.

Gerdler
2016-08-18, 22:40
Är du säker på att du känner rätt? Tänker mig att du bara tror att skulderbladen går isär men de inte gör det. Kan va bara att nån del av huden flyttar sig eller att det bara drar i huden och det lurar dig.

Bara en spekulation. Det krävs kanske viss träning för det men jag har inte svårt för att hålla ihop skulderbladen men utsträckta armar så jag kan inte riktigt relatera. Men klä av dig tröjan och ha nån att titta på din rygg när du gör rörelsen, eller filma dig själv. Det kanske är som du känner fel eller så är det bara nåt du måste träna på. Lycka till!

Agitator
2016-08-18, 22:55
Räta ut armarna betyder inte dra fram axlarna så du riskerar skada dina axlar. Vilket du verkar fått intrycket av.

svartakronan
2016-08-18, 23:36
Räta ut armarna betyder inte dra fram axlarna så du riskerar skada dina axlar. Vilket du verkar fått intrycket av.



Det är ju det jag vill göra? Kunna räta ut armarna fast samtidigt ha axlarna tillbakadragna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Agitator
2016-08-18, 23:47
Det är ju det jag vill göra? Kunna räta ut armarna fast samtidigt ha axlarna tillbakadragna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Dra fram axlarna betyder att de följer med upp med armarna när du rätar ut. Vilket är helt fel form. Det riskerar att skada dina axlar så du måste hålla på med rehab osv.

Jag skrev ett inlägg förut i någon tråd om det här.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7620741#post7620741

svartakronan
2016-08-18, 23:52
Dra fram axlarna betyder att de följer med upp med armarna när du rätar ut. Vilket är helt fel form. Det riskerar att skada dina axlar så du måste hålla på med rehab osv.

Jag skrev ett inlägg förut i någon tråd om det här. Vänta.



Jag har redan haft problem med axeln, har börjat om på noll i bänken och nötat teknik på låg vikt och kört rehab. Har inte ont i axeln längre knappt även efter bröstpass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

AntonHA
2016-08-19, 04:32
Slänger in en bänkfråga här. Vad räknas som rövlyft i bänken? När jag ska pressa upp vikten så spänner jag skinkorna och benen och rumpan ''guppar'' lite men kollar man från sidan så har den fortfarande kontakt med bänken. Giltigt lyft?

Gerdler
2016-08-19, 09:22
Lyftet ska vara giltigt så länge en del av din stjärt är i tydlig kontakt med bänken. Att man "guppar" för att man har leg drive är tillåtet, om jag förstått dig och reglerna rätt.

ceejay
2016-08-19, 09:28
Jag har redan haft problem med axeln, har börjat om på noll i bänken och nötat teknik på låg vikt och kört rehab. Har inte ont i axeln längre knappt även efter bröstpass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

testa att slappna av i skulderbladen medan du bänkar, låt stången trycka ihop dem åt dig.

svartakronan
2016-08-19, 12:17
testa att slappna av i skulderbladen medan du bänkar, låt stången trycka ihop dem åt dig.



Av någon anledning gör jag så när jag kör hantelpress, men när jag rätar ut armarna så känns det som skuldrorna dras isär. Men ska prova nästa pass att även köra så i bänken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-08-20, 13:52
Borde jag hålla så brett som möjligt för att få kortare lyftväg då jag har långa armar? Någon som vet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ceejay
2016-08-20, 17:31
Håll där det känns bra. I perioder kör jag smal/mellan/bred-greppat.

TIMPA
2016-08-20, 17:49
Borde jag hålla så brett som möjligt för att få kortare lyftväg då jag har långa armar? Någon som vet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har långa armar, ganska svag i bröst, desto starkare i triceps. Jag har dragit nytta av att greppa stången något smalare för att kunna koppla in triceps mer i lyftet. Numera försöker jag bänka varierat, som Ceejay är inne på, just för att jobba bort dom svaga sidorna. Testa dig fram! Jag upplever bättre hälsa för axlarna om jag greppar smalare också, lättare att få in armbågarna mot kroppen, allt är individuellt.

Rikard Jansson
2016-08-20, 18:06
Det må bli tyngre för triceps i smalbänk, men de kopplas inte in mer.

Decepticon
2016-08-21, 10:06
Ska man sträcka ut armarna helt i toppläget? När jag gör det så kan jag inte hålla skuldrorna på plats så jag har börjat köra med att inte sträcka ut dem helt. Är det okej eller borde jag försöka lära mig att sträcka ut helt samtidigt som jag har skuldrorna på plats så att säga?

Värt att nämna är att jag har väldigt långa armar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad är syftet med din bänkpress och din fråga? Syftar du på vad som gäller för tävlingslyft, minskad skaderisk, hur du blir starkast eller effektivaste sättet att bygga bröst? Ska du bygga bröst så kan du absolut varva med halvreps med konstant TUT och då behöver du inte sträcka ut armarna helt osv.

Kränktvitman92
2016-08-21, 10:22
Det må bli tyngre för triceps i smalbänk, men de kopplas inte in mer.

Varför kör man då smalbänk i syfte att utveckla triceps?

ceejay
2016-08-21, 10:23
Varför kör man då smalbänk i syfte att utveckla triceps?

Jag får helt ärligt mer tryck i bröstet av smalbänk, kanske för att ROM för pecsen ökar ordentligt.
JAg kör smalbänk för variationens skull. Lite annorlunda rörelsebanor.

Lillgrabben
2016-08-21, 10:35
Smal bänkpress är även fördelaktigt då man är tvungen att lära sig accelerera riktigt kraftfullt genom hela rörelsen, för att inte missa lyften i toppläget.

svartakronan
2016-08-21, 10:45
Vad är syftet med din bänkpress och din fråga? Syftar du på vad som gäller för tävlingslyft, minskad skaderisk, hur du blir starkast eller effektivaste sättet att bygga bröst? Ska du bygga bröst så kan du absolut varva med halvreps med konstant TUT och då behöver du inte sträcka ut armarna helt osv.



Syftet är att bygga bröst med en teknik som är snäll mot axlarna då jag haft problem med dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Strixen
2016-08-21, 10:50
Syftet är att bygga bröst med en teknik som är snäll mot axlarna då jag haft problem med dem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då är det "bara" att öva på att dra tillbaka axlarna och klämma ihop skulderbladen och pumpa på. Du behöver inte sträcka ut fullt för att bygga bröst, men som alltid så är det bästa att variera. Lite tyngre lyft med full ROM och lite lättare vikter med halvreps där du pumpar upp bröstmusklerna till max.

Rikard Jansson
2016-08-21, 20:20
Varför kör man då smalbänk i syfte att utveckla triceps?

Vem är "man"? :)

trädgårdsmöbel
2016-08-21, 20:31
Varför kör man då smalbänk i syfte att utveckla triceps?

Tänk dig smalbänk (dvs axelbrett, riktigt smalt grepp skall du hålla dig undan) som en jobbigare variant av bänkpress. Du använder samma muskler, men behöver förflytta stången längre. Syftet med övningen är att bli starkare i bänkpress samt bygga bröst och triceps.

PureWhey
2016-08-21, 22:48
Slänger in en bänkfråga här. Vad räknas som rövlyft i bänken? När jag ska pressa upp vikten så spänner jag skinkorna och benen och rumpan ''guppar'' lite men kollar man från sidan så har den fortfarande kontakt med bänken. Giltigt lyft?



Lättar du inte skall det vara lugnt. Huvud, stjärt och fötter med kontakt.


Skrivet slarvigt med telefonen

Tree Fiddy
2016-08-22, 00:01
Slänger in en bänkfråga här. Vad räknas som rövlyft i bänken? När jag ska pressa upp vikten så spänner jag skinkorna och benen och rumpan ''guppar'' lite men kollar man från sidan så har den fortfarande kontakt med bänken. Giltigt lyft?

Giltigt lyft för vem?

Det är ju inte direkt så att det finns en definition på vad som är rövlyft och inte (förutom typ att röven och bänken inte har kontakt).

Hyperion1
2016-08-22, 20:28
Syftet är att bygga bröst med en teknik som är snäll mot axlarna då jag haft problem med dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Väldigt OT, men vilken axel har du haft problem med? Varför jag frågar är för att, av spontan observation, på din profilbild så ser din högra axel/trap ut att vara väldigt mkt tightare än din vänstra. Nu spänner du dock musklerna så det skulle vara intressant att se axlarna ur en bild framifrån och bakifrån i avslappnat läge.

Tror att det vore klokt av dig att få ordning på axlarna ifall dem sätter stopp för din träning. Att ändra teknik i bänken är troligen bara symptomlindrande åtgärder. Säger inte detta för att låta dryg utan endast för att vara proaktiv i ditt syfte med träningen.

Sorry för stavfel, skickat från telefonen

svartakronan
2016-08-22, 21:59
Väldigt OT, men vilken axel har du haft problem med? Varför jag frågar är för att, av spontan observation, på din profilbild så ser din högra axel/trap ut att vara väldigt mkt tightare än din vänstra. Nu spänner du dock musklerna så det skulle vara intressant att se axlarna ur en bild framifrån och bakifrån i avslappnat läge.



Tror att det vore klokt av dig att få ordning på axlarna ifall dem sätter stopp för din träning. Att ändra teknik i bänken är troligen bara symptomlindrande åtgärder. Säger inte detta för att låta dryg utan endast för att vara proaktiv i ditt syfte med träningen.



Sorry för stavfel, skickat från telefonen



Det är vänstra axeln, men besvären är så gott som borta nu.

Vilade i några veckor och körde rehab, sen började från noll i bänken med ny teknik, sen dess har jag knappt fått ont alls, inte HELT borta men inget som sätter stopp för min träning.:)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hyperion1
2016-08-22, 22:09
Det är vänstra axeln, men besvären är så gott som borta nu.

Vilade i några veckor och körde rehab, sen började från noll i bänken med ny teknik, sen dess har jag knappt fått ont alls, inte HELT borta men inget som sätter stopp för min träning.:)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok, härligt att höra:) Fick du någon förklaring till vad problemet berodde på?

svartakronan
2016-08-22, 22:19
Ok, härligt att höra:) Fick du någon förklaring till vad problemet berodde på?



Nej hon kunde inte sätta någon diagnos. Sjukgymnasten sa bara att jag skulle vila och köra rehab schemat hon gav mig.
Problemen började försvinna efter att jag började använda voltaren och det hjälpte och i samma veva började jag även om från noll i bänken och körde med ny teknik, mycket svank och pressa ner skuldrorna i bänken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hyperion1
2016-08-24, 14:31
Nej hon kunde inte sätta någon diagnos. Sjukgymnasten sa bara att jag skulle vila och köra rehab schemat hon gav mig.
Problemen började försvinna efter att jag började använda voltaren och det hjälpte och i samma veva började jag även om från noll i bänken och körde med ny teknik, mycket svank och pressa ner skuldrorna i bänken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Personligen så hade jag funderat en gång extra på ifall sjukgymnasten visste vad den var inne på om hen inte kunde ge mig någon förklaring på vad felet var. Smärta uppstår av en anledning, det är sällan kroppen bara börjar skicka smärtsignaler ifall allt är fungerande. Skulle själv ha svårt att ta till mig de övningar som personen ifråga gav mig ifall denna inte kunde ge mig någon förklaring på problemet. Detta specielt när det handlar om ens hälsa.

Där finns en risk med att dra på med voltaren och värktabletter, det kan maskera smärtan. Precis som en kortisonsprutan kan göra. Säger inte att det inte fyller något syfte men jag tycker man ska tänka både en och två gånger innan man väljer den banan. Detta för att smärtan är en signal från kroppen för att påvisa att något är "fel". Oftast så struntar folk i den signalen och matar på vilket i sin tur leder till ännu värre skada, i värsta fall artros i kringliggande led exempelvis. Vill inte skrämma dig eller säga att din sjukgymnast gjort fel, det är upp till dig att bestämma och avgöra.