handdator

Visa fullständig version : Dålig kyckling?


Cooks
2016-08-18, 15:40
Tog ut kyckling ifrån frysen och la in i marinad för 3 dagar sedan, men blev så sjukt upptagen med annat så jag hann aldrig tillaga den. Tror ni det är OK att grilla och äta? Kycklingen har alltså legat i kyl (tinad) i tre dagar. Luktar ingenting mer än marinad (:d)

Udd3n
2016-08-18, 17:04
Brukar stå ett dygn i kylskåp..


Skickas från min iPhone via Tapatalk

wilhelmblomgren
2016-08-18, 17:11
Nja, jag hade slängt den, men lukta innan. Risken att bli magsjuk är ju överhängande när det gäller dålig kyckling.

thebandit
2016-08-19, 08:55
Mina filéer brukar ligga en vecka i kylen ibland. Luktar det ok så käkar jag.

Wzup2u
2016-08-19, 20:10
Den ska ju ändå tillagas. och har även legat i marinad... så det är ingen fara lukta och titta på skiten.

Rekomenderar dig inget, men stek te skiten om den ser bra ut...
Folk är ju livrädda numera... :D

wilhelmblomgren
2016-08-19, 22:08
Konsekvenserna är ju dock inte värt det. Om man käkar en gammal kycklingfilé för att spara ca 10kr, så kan man bli sjuk och inte jobba på en flera dagar. Men gillar du diarré och spyor, så kör på!

Kaalle
2016-08-20, 06:43
Inte värt att riskera. Fick i mig dålig kyckling för några veckor sedan och har aldrig varit så dålig i hela mitt liv. Satt på toan och sket samtidigt som jag spydde ner i duschen, halva dagen, sen svimmade jag. Hemskt kul.

DudX
2016-08-20, 10:04
var kycklingen fortfarande fryst nær fula den i marinaden?

3dagar är ju ingenting. jag hade käkat den. kanske steker den lite hårdare.

wilhelmblomgren
2016-08-20, 20:15
Inte värt att riskera. Fick i mig dålig kyckling för några veckor sedan och har aldrig varit så dålig i hela mitt liv. Satt på toan och sket samtidigt som jag spydde ner i duschen, halva dagen, sen svimmade jag. Hemskt kul.

Jag lider med dig, har också käkat dålig kyckling. Fyfan, gick ner 3-4kg dom dagarna.

cero
2016-08-20, 21:55
Finns mycket man kan kompromissa med, men inte kyckling. :(

Sparven från Minsk
2016-08-21, 07:01
Personligen hade jag grillat/stekt den hårt. Gör samma med köttfärs som börjar bli sådär härligt grå. Steker skiten ur den.

Mitt råd är dock att slänga den. Lev som jag lär, inte som jag lever.

AlexGBG
2016-08-22, 14:20
Jag hade käkat den, se bara hur länge färdigmarinerad kyckling ligger i butiken...

Beemel
2016-08-22, 14:57
Jag lider med dig, har också käkat dålig kyckling. Fyfan, gick ner 3-4kg dom dagarna.

^^ Deff - En guide

AlexGBG
2016-08-22, 15:36
^^ Deff - En guide


Så jag kickstartade min deff, och efter det träning. En medium rare burgare i Januari resulterade i startskotten...

wilhelmblomgren
2016-08-22, 19:52
^^ Deff - En guide

Haha! Synd att man är vrålhungrig efter man har frisknat till *gah!*

wilhelmblomgren
2016-08-22, 19:54
Jag hade käkat den, se bara hur länge färdigmarinerad kyckling ligger i butiken...

Ja, men den är vakuumförpackad i en helt desinfekterad miljö.

Notten
2016-08-22, 20:10
Ja, men den är vakuumförpackad i en helt desinfekterad miljö.

.....alternativt förpackad med en modifierad atmosfär som hämmar bakterietillväxt.

Fruktansvärt otäckt att folk tror att fabriksförpackningar motsvarar en kylpåse med en sån där jävla klämma.

AlexGBG
2016-08-23, 15:58
Visst, ju mer man petar på, och tillför bakterier till kycklingen desto sämre.

Jag har flera gånger marinerat kyckling flera dagar med flit.

Jag använder dock alltid salt i mina marinader, vilket inte direkt är optimalt för bakteriernas tillväxt...

Notten: Vem tror att en fabriksförpackning motsvarar en kylpåse?

oMEIS
2016-08-23, 16:29
Det är bara att äta. Inget farligt alls. Marinerar min kyckling i 2-3 dagar alltid. Har aldrig haft problem med sjukdom eller dylikt. Tillaga den till rätt temperatur och njut.

En del påstår ju t.o.m att en matlåda inte håller längre än ett par dagar i kylskåpet. Jag har alltid mina matlådor i 10 dagar i kylskåpet. Har aldrig blivit magsjuk.

Beemel
2016-08-23, 16:48
Haha! Synd att man är vrålhungrig efter man har frisknat till *gah!*

Det är då självdisciplinen ska ta vid.

Beemel
2016-08-23, 16:50
Det är bara att äta. Inget farligt alls. Marinerar min kyckling i 2-3 dagar alltid. Har aldrig haft problem med sjukdom eller dylikt. Tillaga den till rätt temperatur och njut.

En del påstår ju t.o.m att en matlåda inte håller längre än ett par dagar i kylskåpet. Jag har alltid mina matlådor i 10 dagar i kylskåpet. Har aldrig blivit magsjuk.

Jag håller förvisso med dig. Men det där kallas "anektdotisk bevisföring" =)

AlexGBG
2016-08-23, 17:03
Jag håller förvisso med dig. Men det där kallas "anektdotisk bevisföring" =)

Det är det nog, men det är finns massor av recept som förespråkar marinering i 2-3 dygn, trots frånvaro av "vakuumförpackad i en helt desinfekterad miljö", desinfekterad eller "förpackningar med en modifierad atmosfär"

wilhelmblomgren
2016-08-23, 17:20
.....alternativt förpackad med en modifierad atmosfär som hämmar bakterietillväxt.

Fruktansvärt otäckt att folk tror att fabriksförpackningar motsvarar en kylpåse med en sån där jävla klämma.

Sannerligen!

wilhelmblomgren
2016-08-23, 17:21
Det är då självdisciplinen ska ta vid.

Hehe, den brukar vara rätt låg när man har svultit i ett par dagar ;)

knooox
2016-08-23, 18:31
Jag hade utan att tveka tillagat och ätit den. Kan vara dumt, men jag har klarat mig undan hittills.