handdator

Visa fullständig version : Koffeinintag och sömnkvalitet


King Grub
2016-08-18, 09:25
Caffeine is commonly consumed to help offset fatigue, however, it can have several negative effects on sleep quality and quantity. The aim of this study was to determine the relationship between caffeine consumption and sleep quality in adults using a newly validated caffeine food frequency questionnaire (C-FFQ). In this cross sectional study, 80 adults (M ± SD: 38.9 ± 19.3 years) attended the University of South Australia to complete a C-FFQ and the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Caffeine consumption remained stable across age groups while the source of caffeine varied. Higher total caffeine consumption was associated with decreased time in bed, as an estimate of sleep time (r = -0.229, p = 0.041), but other PSQI variables were not. Participants who reported poor sleep (PSQI global score ≥ 5) consumed 192.1 ± 122.5 mg (M ± SD) of caffeine which was significantly more than those who reported good sleep quality (PSQI global score < 5; 125.2 ± 62.6 mg; p = 0.008). The C-FFQ was found to be a quick but detailed way to collect population based caffeine consumption data. The data suggests that shorter sleep is associated with greater caffeine consumption, and that consumption is greater in adults with reduced sleep quality.

Nutrients. 2016 Aug 4;8(8). Caffeine Consumption and Sleep Quality in Australian Adults.

LunaSpice
2016-08-18, 10:14
Detta har jag märkt av ganska tydligt. Framför allt känner jag av viss oro och i vissa fall lättare ångest de kvällar när jag druckit mkt kaffe på dagen + ev tagit koffeintablett. Jag testade att under en vecka endast dricka 1-2 koppar/dag och hade en betydligt jämna sömn och bara något enstaka uppvaknande.

Gerdler
2016-08-18, 12:12
Hmm. jag har på sista tiden tagit 400 mg koffein innan flera av mina träningspass. Man kanske borde göra det mer sällan eller ta 200 mg istället? Jag dricker dock inte kaffe.

Luca Brasi
2016-08-18, 12:17
Varför man persisterar med att dricka kvällskaffe om man sedan sover dåligt är något svårförståeligt.

Wain
2016-08-18, 12:18
Så de som sover sämre intar mer koffein, oväntat...

wilhelmblomgren
2016-08-18, 12:24
Inget nytt precis... Är själv koffein-narkoman. Men under arbetsdagar så har jag slutat med att dricka kaffe eller energidryck efter klockan 18:00. Betydlig skillnad i sömnkvalité!
Och morgonkaffet smakar så mycket bättre också *cupid*

LunaSpice
2016-08-18, 13:08
Varför man persisterar med att dricka kvällskaffe om man sedan sover dåligt är något svårförståeligt.

Jag tar inget koffein efter kl 17 så någon kvällsdrickare är jag verkligen inte. :)

Luca Brasi
2016-08-18, 13:54
Jag tar inget koffein efter kl 17 så någon kvällsdrickare är jag verkligen inte. :)

Jag tänkte mera på personerna i studien.
Man kan ju också dricka mycket kaffe för att man inte har tid att sova också å andra sidan.

Diomedea exulans
2016-08-18, 14:03
Jag är nyfiken på om mängden kaffe påverkar sömnen även om man slutar dricka väldigt tidigt. Säg att man dricker 07-12 och går och lägger sig 23, är man safe då även om man dricker två kannor?

forslund
2016-08-18, 14:35
Jag är nyfiken på om mängden kaffe påverkar sömnen även om man slutar dricka väldigt tidigt. Säg att man dricker 07-12 och går och lägger sig 23, är man safe då även om man dricker två kannor?

Runt fyra timmar halveringstid på koffein. Du får räkna på hur mycket du får i dig och när det är ute ur systemet.

Diomedea exulans
2016-08-18, 15:29
Runt fyra timmar halveringstid på koffein. Du får räkna på hur mycket du får i dig och när det är ute ur systemet.

Hur lite får det vara kvar i kroppen för att det ska räknas som ute ur systemet? Om man bara räknar halveringstider så kommer man ju aldrig till noll. ;)

LunaSpice
2016-08-18, 16:51
Hur lite får det vara kvar i kroppen för att det ska räknas som ute ur systemet? Om man bara räknar halveringstider så kommer man ju aldrig till noll. ;)

Det olika från olika preparat men de flesta substanser utsöndras via urinen. När det inte längre är mätbart med modern labutrustning så har det sannolikt heller ej någon effekt i kroppen.

wilhelmblomgren
2016-08-18, 17:04
Det olika från olika preparat men de flesta substanser utsöndras via urinen. När det inte längre är mätbart med modern labutrustning så har det sannolikt heller ej någon effekt i kroppen.

Diffust svar...

Använder man inte samma formel som i fysik 1?http://i.imgur.com/W2AbTVz.gif

Agitator
2016-08-18, 17:08
Jag tar 400-500 mg koffein ~1h innan träningspassen, helgerna vid 13 tiden och vardagarna runt 16. Lägger mig vid 01-02 på vardagarna och upp vid 07.45. Aldrig märkt några större sömnproblem av det. Men så intar jag inget koffein utöver det.

LunaSpice
2016-08-18, 17:44
Diffust svar...

Använder man inte samma formel som i fysik 1?http://i.imgur.com/W2AbTVz.gif

Jo det gör man och det går naturligtvis att gå betydligt djupare rent farmakokinetiskt då det finns flera olika typer av kinetik. Men jag tror inte det va det som efterfrågades. Det handlar ändå om vad som går att mätas i serum/plasma samt urin.

wilhelmblomgren
2016-08-18, 18:03
Jo det gör man och det går naturligtvis att gå betydligt djupare rent farmakokinetiskt då det finns flera olika typer av kinetik. Men jag tror inte det va det som efterfrågades. Det handlar ändå om vad som går att mätas i serum/plasma samt urin.

Det som efterfrågades var den precisa mängden koffein som kan räknas som försumbart.

Diomedea exulans
2016-08-18, 18:14
Det som efterfrågades var den precisa mängden koffein som kan räknas som försumbart.

Ja, precis, annars är det ju ingen mening att beräkna när si och så mycket koffein är kvar.

Jag kan räkna ut hur mycket koffein det är i koppen från början, men ska det räknas som "ute ur blodet" när det är ett gram kvar, ett mikrogram, ett nanogram eller vad?

LunaSpice
2016-08-18, 18:46
Ja, precis, annars är det ju ingen mening att beräkna när si och så mycket koffein är kvar.

Jag kan räkna ut hur mycket koffein det är i koppen från början, men ska det räknas som "ute ur blodet" när det är ett gram kvar, ett mikrogram, ett nanogram eller vad?

Varför är det viktigt att veta just detta? Är det inte viktigare att veta vilken mängd i blodet som krävs för att ge minsta möjliga effekt i kroppen? Kromatografisk analys görs för koffein tror jag och cut-offvärden för det kan jag inte. Ring ett lab och fråga. :D

Diomedea exulans
2016-08-18, 18:54
Är det inte viktigare att veta vilken mängd i blodet som krävs för att ge minsta möjliga effekt i kroppen?

Det är ju ffs det jag frågar efter! :laugh:

LunaSpice
2016-08-18, 19:45
Det är ju ffs det jag frågar efter! :laugh:

Nej, du frågar när det räknas som ute ur kroppen. Det kan fortfarande finnas kvar i kroppen utan att det ger märkbar effekt.

wilhelmblomgren
2016-08-18, 19:50
Ja, precis, annars är det ju ingen mening att beräkna när si och så mycket koffein är kvar.

Jag kan räkna ut hur mycket koffein det är i koppen från början, men ska det räknas som "ute ur blodet" när det är ett gram kvar, ett mikrogram, ett nanogram eller vad?

Under 50mg, det motsvarar 1/3 kopp kaffe. Detta är dock en helt egen spekulering.

Gerdler
2016-08-18, 19:51
Varför tror ni det finns en tröskel?

Det är inte så mycket saker som har ett tröskelvärde. 40mg koffein ger 0%, 41mg ger 20% ökad vakenhet, tror ni verkligen det är så? Är det rimligt?

Det känns fullt rimligt att kurvan inte är linjär, men varför inte anta att den är linjär tills vi vet bättre? Det funkar ju för strålning, trots vi redan vet bättre!

J.V
2016-08-20, 05:21
Och varfor behover man ens veta vilken tid och mangd som bor vara "safe"? Det gar val att testa sig fram och se vad som fungerar for en sjalv.

Vad forskningen sager i nagot sa diffust som somnkvalite, framfor allt nar denna studie anvande PSQI (som innebar att personerna sjalva uppskattar sin somnkvalite), spelar mindre roll. Nar jag jobbar natt kan jag dricka runt 10-12 koppar kaffe och anda sova som en gud nar jag slutar 6am och aker hem for att sova direkt. Hade man gjort samma studie pa bara mig hade resultatet blivit att koffein ar bra for somnkvaliten.

wilhelmblomgren
2016-08-20, 20:31
Varför tror ni det finns en tröskel?

Det är inte så mycket saker som har ett tröskelvärde. 40mg koffein ger 0%, 41mg ger 20% ökad vakenhet, tror ni verkligen det är så? Är det rimligt?

Det känns fullt rimligt att kurvan inte är linjär, men varför inte anta att den är linjär tills vi vet bättre? Det funkar ju för strålning, trots vi redan vet bättre!

Han frågar om ett ungefärligt värde, såklart är allt individuellt och som i alla vetenskaper så finns där en uppsjö av faktorer. Men är det något fel med att försöka uppskatta den ungefärliga mängden?