handdator

Visa fullständig version : Atkins


B-jay
2004-04-21, 09:47
Hej!

Jag undrar lite vad ni anser om atkins diet.
Jag har använt search-funktionen, men inte riktigt hittat vad jag vill ha.

Har hamnat i en diskussion med en kraftigt överviktig person som börjat leva efter atkins metoder och prisar metoden till skyarna.
Dock är personen helt skeptisk till träning.

jag anser att atkins diet kan va farlig för vissa människor då man inte skiljer på bra fett och dåligt fett, samt nästan inte äter några kolhydrater.

Eftersom jag inte läst atkins bok och insatt i dieten behöver jag lite kött på benen för att kunna argumentera mot denna person, och försöka förklara för honom att motion precis lika viktigt som att äta bra!

Hoppas på många bra synpunkter.;)

bubbleman
2004-04-21, 11:14
För "vanliga" överviktiga anser jag det vara helt matintaget som spelar roll om man går ned eller inte... Har testat lite med mig själv när jag var tjock innan. Under en månad åt jag mindre och tappade 7 kg, utan motion, ett par månader efter åt jag helt som vanligt men löptränade varannan dag (sabbade dock knäna lite), och då stannade jag helt i vikt. Varken upp eller ned.

Ok, perioden då jag sprang hade jag ju redan blivit av med det värsta lagret av fett men att vågen står stilla är inte kul när man ska gå ned i vikt! En kombination av motion och rätt kost är ju optimalt men kosten är det absolut viktigaste.

Funkar atkins för honom så är det ju bra, motion är också bra men inte livsnödvändigt...

z_bumbi
2004-04-21, 11:15
Läs om en vanlig ketodiet som inte är TKD eller CKD så får du ju fram det som atikins ville hitta men inte lyckades med.

Tränar man inte hårt samt inser att man även måste hålla koll på kalorierna på en atikinsdiet så är den väl ganska bra?
Självklart går det bättre om man tar promenader då och då men vet inte om det räknas som träning i det här fallet.
Det är ju tillslut en fråga om energiminus som vid alla dieter och rör man på sig så kan man äta mer vilket minskar risken för näringsbrister.

Anpassa proteiniintaget så man inte får får mycket glukos från protein, mängder har jag inte i huvudet men det är lätt att hitta på någon hemsida.

Att välja sk nyttigt fett är väl en fördel men inget krav om man ligger på energiminus. Jag skulle försöka välja sk nyttigt fett i alla fall för i ett långtidsperspektiv ska man ju i alla fall lära sig att äta annorlunda så det är ju lika bra att börja under dieten.
Fettomsättningen i kroppen blir även lite högre om man använder sig av enkel och fleromättat fett, omega-3 är bra inom rimliga gränser.

Tänk på att när man slutar dieta så går man upp ett antal kilo bara pga glykogeninlagring.

B-jay
2004-04-21, 12:38
Ni har kanske en poäng där, att överviktiga personer går ner ändå utan motion.
Men om den här mannen kunde tänka sig att göra så pass enkla saker som att bara gå ut och gå promenader så tror jag mycket är vunnet.

Det jag tänkte på när jag pratade om de mättade fetterna var att överviktiga människor kanske löper större risk att få hjärt och kärlsjukdomar om man inte är försiktig med fett och kolestrol.

alla mår vi ju bättre av lite motion.
Jag menar inte att man måste löpa som en galning i skogen eller pumpa för fullt på gym.

z_bumbi
2004-04-21, 14:00
Originally posted by B-jay
Det jag tänkte på när jag pratade om de mättade fetterna var att överviktiga människor kanske löper större risk att få hjärt och kärlsjukdomar om man inte är försiktig med fett och kolestrol

Problemet är ju inte så stort vid keto som en del vill göra gällande, särskilt inte om man ligger på energiminus men visst är det bra att tänka på vilka fetter man stoppar i sig.

B-jay
2004-04-21, 14:44
tack för värdefulla svar :bow:

Fellan
2004-04-21, 22:06
Originally posted by z_bumbi
Läs om en vanlig ketodiet som inte är TKD eller CKD så får du ju fram det som atikins ville hitta men inte lyckades med.



Vad innebär TKD och CKD?
Vilken litteratur tar upp dessa ketodieter?


/F

King Grub
2004-04-22, 06:12
Originally posted by Fellan


Vad innebär TKD och CKD?
Vilken litteratur tar upp dessa ketodieter?


/F

Tkd: Targeted ketogenic diet
Ckd: Cyclical ketogenic diet

http://www.google.se/