handdator

Visa fullständig version : Ligga på kaloribalans


svartakronan
2016-08-16, 12:40
För att ligga på kaloribalans så ska jag få i mig ca 3300 kcal enligt kalkylator.
Men till frågan, dagar då jag tar en löprunda eller styrketränar, ska jag då äta ännu mer för att ligga i balans? Alltså vi säger att en löprunda bränner ungefär 300 kcal, måste jag då äta 3600 kcal den dagen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

LunaSpice
2016-08-16, 12:42
För att ligga på kaloribalans så ska jag få i mig ca 3300 kcal enligt kalkylator.
Men till frågan, dagar då jag tar en löprunda eller styrketränar, ska jag då äta ännu mer för att ligga i balans? Alltså vi säger att en löprunda bränner ungefär 300 kcal, måste jag då äta 3600 kcal den dagen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur har du räknat i kalkylatorn? Jag antar att du har tagit hänsyn till din aktivitetsnivå och då är din träning inkluderad i den beräknade balansen. Det är dock ingen exakt vetenskap utan testa en viss mängd och utvärdera efter några veckor. Justera sedan upp eller ner beroende på mål och resultat.

svartakronan
2016-08-16, 12:44
Hur har du räknat i kalkylatorn? Jag antar att du har tagit hänsyn till din aktivitetsnivå och då är din träning inkluderad i den beräknade balansen. Det är dock ingen exakt vetenskap utan testa en viss mängd och utvärdera efter några veckor. Justera sedan upp eller ner beroende på mål och resultat.



Ja jag valde att jag tränar 6-7 dagar i veckan, dagarna då jag vilar från gymmet går jag ut och springer så har aldrig riktigt någon vilodag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

LunaSpice
2016-08-16, 12:49
Ja jag valde att jag tränar 6-7 dagar i veckan, dagarna då jag vilar från gymmet går jag ut och springer så har aldrig riktigt någon vilodag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Då är det 3300 kcal/dag som gäller, oavsett om du tränar eller inte.

Hanse
2016-08-16, 17:32
Det är nästan omöjligt att justera kaloriintaget för varje dag utan det måsta bli ett snitt över en cykel, oftast är en vecka ett bra mått. Säg att det är lite varmare än vanligt i ditt sovrum och du därför vrider och vänder dig hela natten och då förbränner 200kcal mer. Hur ska du veta det och kompensera för det?
Tar du en löprunda så påverkar hastigheten förbränningen med, inte bara tiden.
Lägg planen veckovis, utvärdera... efter några månader lär du känna din kropp och hur just du fungerar.