handdator

Visa fullständig version : Varför går jag upp? Behöver råd! :)


Jollan78
2016-08-16, 10:05
Hej! Som rookie skulle jag behöva lite råd från er erfarna. Jag är kvinna, 38 år och 184 cm lång. Väger nu 78,5 kg och har gått upp 4-5 kg den senaste tiden. 70/30 fett och muskler, skulle jag tro. Jag skulle vilja bromsa ökningen nu och givetvis gå ner de kilona igen, men samtidigt bygga muskler. Jobbar vid datorn, men står upp ca 80% av dagen. Går ca 2,5 km på lunchen nästan varje dag. Tränar 2-3 ggr i veckan (gym ca en timme 1-2 ggr och 5-6 km löpning 1-2 ggr). Har skaffat MyFitnessPal och ska enligt appen ligga på drygt 2200 kcal innan aktivitet, om jag vill behålla min nuvarande vikt. De är mycket mat! Funderar på om min viktuppgång delvis kan bero på att jag har underätit under långa perioder. (Jag har en historik av ätstörningar och har väldigt lätt att gå upp i vikt.) Tänker på vad jag äter och äter mycket sparsamt med socker, vitt mjöl och snabba kolhydrater i veckorna. Unnar mig god mat och vin till helgen, men äter sällan skräp i överflöd och aldrig godis.

Mitt resonemang går så här: 1) Antingen äta 2200 kcal varje dag och INTE ”äta upp” de kcal som jag tjänar in vid träning - alltså alltid 2200 kcal. 2) Alternativt gå på viktminskning i appen och lägga mig på ca 1700 kcal, men registrera all träning (även lunchpromenader) och ÄTA de kcal som jag tjänar in.

Eller andra lösningar? Vad tror ni? Ser jättemycket fram emot er respons. Vill verkligen lära mig mer! :) Tusen tack!

Ricken13
2016-08-16, 10:14
Har du appen inställd på att du är man?0

Jollan78
2016-08-16, 10:35
Nej. Men jag är lång som en man, så jag kanske behöver mer mat? :)

hejochha
2016-08-16, 10:40
Förstår inte alla vart skon din klämmer du har ju allt svart på vitt?
Det roliga med att forma sin kropp är ju att hitta egna lösningar, testa dig fram fungerar det inte mot all förmodan så reglera intaget än en gång.
Ge det 1-2veckor händer inget på vågen så är väl det relativt uppenbart att något är fel.

Bra mat och disciplin så kommer man långt

PureWhey
2016-08-16, 10:54
Pröva och följ din viktutveckling, justera därefter.


Skrivet slarvigt med telefonen

Jollan78
2016-08-16, 11:43
Tack! :D
Men vad är bäst då? Att äta 2200 kcal varje dag eller 1700 + de jag "tränar in"?

Har testat olika verktyg och alla säger runt 2200 kcal. Men är så förbannat rädd för att fortsätta gå upp om jag äter så mycket som 2200 kcal. :( Samtidigt kanske jag går upp för att jag äter för lite? Aaaahhh... Önskar att det fanns enkla svar. :)

Har vägt 78 kg förut, men då känt mig tjock och lös. Så känns det inte alls nu - snarare stark och fast - så det är ju positivt. Lite muskler iaf! :D

King Grub
2016-08-16, 11:53
Samtidigt kanske jag går upp för att jag äter för lite?

Nej, något sådant finns inte.

1x0
2016-08-16, 11:55
Om träningsmängden skiljer väldigt mycket dag till dag, hade jag räknat efter viss kalorimängd sedan plussat på kalorierna efter aktiviteternas förbränning.

Lägg dig på t.ex 2000kcal per dag. Bara vardagssysslor. Ingen träning.
Plussa sedan på efter träningens förbränning.
Söndag: sitter hemma hela dagen. Ät 2000kcal.
Måndag: jobb (+300), styrketräning (+200) och löprunda (+500). Ät 3000kcal.


Så gillar jag att göra. Min energibalans är ca 4000kcal sett till veckosnitt. Vissa dagar är balansen 6000kcal och andra 2800kcal. Hade jag ätit 4000kcal (veckosnitt) varje dag hade det blivit ett stort underskott/överskott beroende på aktivitet vissa dagar.

Beemel
2016-08-16, 12:24
Tack! :D
Men vad är bäst då? Att äta 2200 kcal varje dag eller 1700 + de jag "tränar in"?

Bäst?!?
Det beror ju på massa saker.

- Ska du gå ner i vikt så är ju självklart det som ligger lägst av de två alternativen det "bästa"

- Vill du gå ner i vikt och bygga muskler så är det alternativ som ligger närmast din balans men fortfarande på underskott troligen det bästa.

- Såvida du inte är helt hundra på vad din verkliga förbrukning är (ekvationer ger inte exakta siffror på individnivå) och exakt hur mycket dina aktiviteter faktiskt gör slut på (vilket är nästan omöjligt att avgöra) så skulle jag i ditt ställe lagt mig på en viss nivå, exempelvis 2000kcal. Ätit precis så mycket varje dag, för att sedan efter 2-4 veckor, hållt träningsmängden på ungefär samma nivå från vecka till vecka, utvärdera hur vikten förändrats och därefter, vid behov, justerat intaget för att passa målsättningen. Huruvida du kommer bygga några muskler samtidigt som du försöker gå ner i vikt är omöjligt att svara på. Det går för vissa (särskilt för nybörjare), för andra inte.

hejochha
2016-08-16, 12:24
Tack! :D
Men vad är bäst då? Att äta 2200 kcal varje dag eller 1700 + de jag "tränar in"?

Har testat olika verktyg och alla säger runt 2200 kcal. Men är så förbannat rädd för att fortsätta gå upp om jag äter så mycket som 2200 kcal. :( Samtidigt kanske jag går upp för att jag äter för lite? Aaaahhh... Önskar att det fanns enkla svar. :)

Har vägt 78 kg förut, men då känt mig tjock och lös. Så känns det inte alls nu - snarare stark och fast - så det är ju positivt. Lite muskler iaf! :D

Vad som är bäst? I ditt fall så skulle jag påstå att pröva dig fram och lära dig vad som fungerar bäst för dig, pröva dig fram ha inga orealistiska mål och se det som utveckling
Med tiden sitter det och då är det bara glänsa

Jollan78
2016-08-16, 14:49
Tack alla! Ska testa mig fram, mäta och fota och se var det landar. :)

Hur tänker ni kring fördelning av makron?

hejochha
2016-08-16, 15:17
Tack alla! Ska testa mig fram, mäta och fota och se var det landar. :)

Hur tänker ni kring fördelning av makron?


Hur ser ditt intag av näring ut just nu?
Vore intressant om du delade med dig av hur en dag kan se ut så tar vi det där ifrån

Pretorian
2016-08-16, 15:51
Jag tror inte det gör någon större skillnad vilken dag du äter en viss mängd. Vill du gå ner så är det enklaste att testa en viss mängd kalorier per dygn under en vecka och kolla vågen. Går den åt rätt håll? Justera därefter.

Beemel
2016-08-17, 08:29
Tack alla! Ska testa mig fram, mäta och fota och se var det landar. :)

Hur tänker ni kring fördelning av makron?

Jag gör så här.

Minst 2g protein per kg kroppsvikt
Minst 0,5g fett per kg kroppvikt
Fyller på med vad som helst (de flesta prioriterar kolhydrater, jag bryr mig inte) upp till kaloribudgeten är fylld.

Anders The Peak
2016-08-17, 08:43
Lägg dig på 1800 kcal/dag där någonstans har du ditt energibehov enligt din beskrivning.

Du kan lägga dig på högre fettintag eftersom du troligen behöver justera insulinpåslagen och dra ned på kolhydraterna.