handdator

Visa fullständig version : Töms muskelglykogen av vardagen?


Mr Eks
2016-08-15, 13:52
Hej

Kroppen använder ju glykogen när man arbetar tungt med musklerna t ex styrketräning.

Det verkar dock krävas ganska mkt arbete för att förbränna mkt glykogen, så jag undrar om glykogenet töms även av vardagliga aktiviter som promenad, städning, bära matkassar osv, eller om fett används då?

Det vore ju lättare att deffa om man kunde träna en hel vecka på glykogen man lagrat i musklerna en dag i veckan (

mvh...

Tree Fiddy
2016-08-15, 14:14
Glykogen frigörs när energi behövs. Så svar på frågan är ja.

broman
2016-08-15, 14:20
Både fett och kolhydrater används hela tiden som bränsle.
Desto högre intensitet på aktiviteten desto mer kolhydrat och vice versa.

Rahf
2016-08-15, 14:28
Hej

Kroppen använder ju glykogen när man arbetar tungt med musklerna t ex styrketräning.

Det verkar dock krävas ganska mkt arbete för att förbränna mkt glykogen, så jag undrar om glykogenet töms även av vardagliga aktiviter som promenad, städning, bära matkassar osv, eller om fett används då?

Det vore ju lättare att deffa om man kunde träna en hel vecka på glykogen man lagrat i musklerna en dag i veckan (

mvh...

Det är konstant omsättning på glykogen, precis som med fett.

Agitator
2016-08-15, 14:31
Kroppen töms nästan aldrig helt heller. Har för mig jag såg siffror på ~70% som nivåerna går ner till, sedan börjar kroppen göra det den ska för att hålla den nivån tills man fyller på igen.

Dock har jag inte källan just nu till vart jag läste det.

Scratch89
2016-08-15, 14:44
Det krävs väl (?) adrenalin för att ordentligt tömma muskelglykogen och inte bara från levern?

Tree Fiddy
2016-08-15, 14:58
Det krävs väl (?) adrenalin för att ordentligt tömma muskelglykogen och inte bara från levern?

Menar du att adrenalin krävs för att tömma muskelglykogen, eller att det behövs eftersom adrenalin behövs vid hårt arbete? Levern fungerar ju som en glykogencentral som kan skicka ut energi till hela kroppen, medan muskelglykogen används lokalt. Men energi frisätts ju hela tiden för att upprätthålla grundläggande funktioner som andning, blodcirkulation, kroppstemperatur osv.

Luca Brasi
2016-08-15, 16:42
Menar du att adrenalin krävs för att tömma muskelglykogen, eller att det behövs eftersom adrenalin behövs vid hårt arbete? Levern fungerar ju som en glykogencentral som kan skicka ut energi till hela kroppen, medan muskelglykogen används lokalt. Men energi frisätts ju hela tiden för att upprätthålla grundläggande funktioner som andning, blodcirkulation, kroppstemperatur osv.

Adrenalin frigörs väl om det börjar bli ont om glykos också?

Tree Fiddy
2016-08-15, 19:46
Adrenalin frigörs väl om det börjar bli ont om glykos också?

Nej, adrenalin är till för att vidga blodkärl etc där hårt arbete kommer att utföras. När det inte finns glykogen/glukos så syntetiseras det i levern.

Luca Brasi
2016-08-15, 19:54
Nej, adrenalin är till för att vidga blodkärl etc där hårt arbete kommer att utföras. När det inte finns glykogen/glukos så syntetiseras det i levern.

Det utsöndras vid tillräckligt lågt blodsocker också.

Tree Fiddy
2016-08-15, 20:18
Det utsöndras vid tillräckligt lågt blodsocker också.

Det är inte samma sak som att det börjar bli ont om glukos.

Luca Brasi
2016-08-15, 20:57
Svårare än så här är det inte.
It is well-understood that adrenaline stimulates glycogen breakdown via β-adrenergic receptors and phosphorylation (activation) of glycogen phosphorylase (Cohen, 2002). In details, β-adrenergic receptors activate adenylyl cyclase via G-proteins which results in cAMP accumulation and activation of PKA. PKA-mediated phosphorylation of glycogen phosphorylase kinase increases phosphorylation of glycogen phosphorylase (Cohen, 2002). Phosphorylated glycogen phosphorylase is active and catalyzes breakdown of glycogen to glucose 1-phosphate. Skeletal muscles mainly express β2-adrenergic receptors and adrenaline, rather than noradrenaline, stimulates glycogen breakdown (Jensen et al., 1995). Adrenaline-mediated glycogen synthase inactivation also occurs via cAMP and PKA (Cohen, 2002; Jensen et al., 2007, 2008).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3248697/

Tree Fiddy
2016-08-15, 21:11
Ok?

Luca Brasi
2016-08-15, 21:26
Ok?

Nevermind then.