handdator

Visa fullständig version : Deffen


Dk1ng
2004-04-21, 08:07
Finns det någon bra måttstock så att man vet om man lagt deffen på en bra nivå eller om man går åt muskelmassa.
En kalipermätning visar ju bara hur fettet förändras och att stirra på vågen från dag till dag ger ju mest en liten fingervisning, det är ju trots allt så att vikten kan diffa rätt kraftigt från dag till dag beroende på hur mycke vatten man håller, glykogen etc.
Slänger upp hur min vikt förändrats de senaste 10 dagarna under dieten (inga ätardagar under perioden):

Dag1: -- kg
Dag2: + 0,1 kg
Dag3: 0 kg
Dag4 : - 0,3 kg
Dag5: - 0,9 kg
Dag6: - 0,2 kg
Dag7: + 0,8 kg
Dag8: - 0,2 kg
Dag9: - 0,3 kg
Dag10:- 0,9 kg
Totalt: -1,9 kg

Totalt dessa 10 dagar så har vikten gått ner 1,9 kg, dock tror jag att dagens "dipp" på 0,9 kg nog beror på att jag åt endast runt 100-125 g kolhydrater igår, vilket jag tyckte blev lite lågt. Justerar upp detta minst 100g till idag.
Kan slänga upp vad jag åt igår också:

Mål 1: 2 dl havre/rågflings gröt, proteinshake
Mål 2: Äpple + proteinshake
Mål 3: Kycklingsallad med lite pasta
Mål 4: ca 220g Köttfärs (8%) + 80g pasta
Mål 5: ca 150g Köttfärs (8%) + torrostade jordnötter

Denna dag låg jag dock lite lägre än vanligt pga av föreläsningar och seminarier 8-21, men ungefär så här fast med lite mer kolhydrater och Mål 2 utbytt mot riktig mat är en vanlig deffdag. Sen vid träning tillkommer ett mål med 100g maltodextrin och 70g protein.

Är tacksam för kommentarer etc.

stybb
2004-04-21, 11:06
Vad landar slutintaget av fett, kolhydrater och protein på .. i både gram och energiprocent alltså?..

Dk1ng
2004-04-21, 15:11
Originally posted by stybb
Vad landar slutintaget av fett, kolhydrater och protein på .. i både gram och energiprocent alltså?..

Då jag inte planerar att stå på scen (i år) utan mest kör en "underhålls" deff så räknar jag inte så noggrannt.
Jag ser till att ha en grundläggande koll på allt jag får i mig, nyttiga fetter, långsamma kolhydrater etc. Det enda jag väger är kolhydraterna och det är för att jag annars riskerar att hamna högt på dessa, äter över 500g/dag under off-season. Annars så försöker jag justera kosten så att jag håller en jämn men inte allt för snabb viktnedgång, då jag som sagt inte har nåt speciellt datum att pricka formen till utan bara kör en rutindeff.

Mvh

JAM
2004-04-21, 17:20
Originally posted by Dk1ng
Finns det någon bra måttstock så att man vet om man lagt deffen på en bra nivå eller om man går åt muskelmassa.Ja, man brukar säga att runt 0,5-0,75 kg/vecka är en lämplig takt att gå ner i. Överstiger det 1,0 kg/vecka är risken väldigt stor att du dessutom tappar mycket muskelmassa. Du har under dessa tio dagar hålls hastigheten 1,33 kg/vecka...

Dk1ng
2004-04-21, 17:33
Originally posted by JAM
Ja, man brukar säga att runt 0,5-0,75 kg/vecka är en lämplig takt att gå ner i. Överstiger det 1,0 kg/vecka är risken väldigt stor att du dessutom tappar mycket muskelmassa. Du har under dessa tio dagar hålls hastigheten 1,33 kg/vecka...

Stämmer bra! Målet är att ligga på runt 0,5 kg i veckan... Var lite därför jag inte va helt nöjd med förra dygnets viktnedgång på 0,9 kg. Förhoppningsvis berodde detta mycke på det låga kolhydratintaget och att kroppen inte höll så mycke vätska vid mätningen! Jag hoppas att med ett bättre kostupplägg för dagen och kommande dagar att viktnedgången stabiliserar sig kring 0.5. Känns nästan som om 10 dagar är för lite för att se något tydligt mönster på, särskilt i början av dieten. Då det inte verkar vara några större ramaskrin från forumet så återkommer jag när det gått lite mer tid.

Mvh