handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på lågkolhydratkost?


phattrance
2016-08-15, 09:32
Har sedan 9 månader kört en lågkolhydratkost (LCHF) där jag legat på mellan 15-40g kolhydrater per dag samt ca 200g proteiner per dag.

Har sedan många år tillbaka ätit en massa olika mediciner (inkl starka antibiotika som roaccutan, som är väldigt känt för alla biverkningar) för att bli av med acne problemet, vilket funkar bra när jag går på antibiotika. Problemet är bara att acnen kommer tillbaka så fort jag slutar med antibiotikan. För ca 9 månader sedan rekommenderade min läkare att testa LCHF vilket verkar funka bra nu. Acnen är nästan helt borta plus att jag mår betydligt bättre av lågkolhydratkosten. Så nu vet ni anledningen till att jag skippar kolhydraterna.

Min fråga är nu är hur bra det går att bygga muskler med väldigt få kolhydrater (10-40g / dag max)? Som jag förstått det rätt så har kolhydrater endast till uppgift för själva återhämtningen och inte själva byggandet av muskler (vilket proteiner har)?. Om detta stämmer så borde man kunna bygga muskler med enbart fett och proteiner som energikälla?

Jag har dock märkt att jag presterar sämre när jag cyklar 100 - 150km sträckor nu när jag äter mindre kolhydrater, men när det kommer till styrketräning så märker jag inte någon skillnad alls i prestandan. Just nu är styrketräningen viktigare då cykelsäsongen snart är över så jag vill passa på och bygga lite muskler (speciellt armar o bröst)

Lite info om mig:
Jag är 35år gammal, 180cm lång, väger 74kg (lite småfet runt magen). Tränar 1 till 1.5 tim gym styrka varannan dag (endast överkropp). Äter runt 2000-2100 kalorier per dag när jag inte tränar samt 2500 på dagar när jag tränar. Proteinerna ligger på ca 200g / dag inkl 2st Vassle 30g drinkar per dag

shut teh face
2016-08-15, 09:36
Har sedan 9 månader kört en lågkolhydratkost (LCHF) där jag legat på mellan 15-40g kolhydrater per dag samt ca 200g proteiner per dag.

Har sedan många år tillbaka ätit en massa olika mediciner (inkl starka antibiotika som roaccutan, som är väldigt känt för alla biverkningar) för att bli av med acne problemet, vilket funkar bra när jag går på antibiotika. Problemet är bara att acnen kommer tillbaka så fort jag slutar med antibiotikan. För ca 9 månader sedan rekommenderade min läkare att testa LCHF vilket verkar funka bra nu. Acnen är nästan helt borta plus att jag mår betydligt bättre av lågkolhydratkosten. Så nu vet ni anledningen till att jag skippar kolhydraterna.

Min fråga är nu är hur bra det går att bygga muskler med väldigt få kolhydrater (10-40g / dag max)? Som jag förstått det rätt så har kolhydrater endast till uppgift för själva återhämtningen och inte själva byggandet av muskler (vilket proteiner har)?. Om detta stämmer så borde man kunna bygga muskler med enbart fett och proteiner som energikälla?

Jag har dock märkt att jag presterar sämre när jag cyklar 100 - 150km sträckor nu när jag äter mindre kolhydrater, men när det kommer till styrketräning så märker jag inte någon skillnad alls i prestandan. Just nu är styrketräningen viktigare då cykelsäsongen snart är över så jag vill passa på och bygga lite muskler (speciellt armar o bröst)

Lite info om mig:
Jag är 180cm lång, väger 74kg (lite småfet runt magen). Tränar 1 till 1.5 tim gym styrka varannan dag (endast överkropp). Äter runt 2000-2100 kalorier per dag när jag inte tränar samt 2500 på dagar när jag tränar. Proteinerna ligger på ca 200g / dag inkl 2st Vassle 30g drinkar per dag
Det är som du säger, inga problem med styrketräningen. Jag har själv kört LCHF ett tag och även kört VLCD (600 kalorier per dag). Det fungerar, men man kanske behöver lite mer setvila.
Det som tar stryk är konditionsträningen, så är det. Känns ändå som du har tjänat mycket på LCHF att du helt enkelt får ta den smällen.

Hur kommer det sig att du endast kör överkropp? Även om du cyklar så borde du träna benen :)

phattrance
2016-08-15, 12:07
Det är som du säger, inga problem med styrketräningen. Jag har själv kört LCHF ett tag och även kört VLCD (600 kalorier per dag). Det fungerar, men man kanske behöver lite mer setvila.
Det som tar stryk är konditionsträningen, så är det. Känns ändå som du har tjänat mycket på LCHF att du helt enkelt får ta den smällen.

Hur kommer det sig att du endast kör överkropp? Även om du cyklar så borde du träna benen :)

Det var ju det jag undrade liksom, om kolhydraterna har något med själva bygget av muskler att göra, eller är det endast till för återhämtningen? Om det liksom är endast till för återhämtning så kan jag klara mig utan, men om det har även med själva bygget av muskler att göra (som inte fett klarar av att göra), då kan det vara värt att lägga till lite extra kolhydrater till maten.

Gillar inte o träna benen samt att det tar för mycket tid. Tar hellre och spenderar tiden på överkroppen. Brukar cykla en hel del så jag får träning jag behöver därifrån :)

Nelli
2016-08-15, 18:13
Kör ben under vintern. Böj är guld för cyklister! Blir lite tungt med cykel om man kör tunga böj på sommaren, i alla fall för mig men vintern ät perfekt för att bygga styrka i benen

Nelli
2016-08-15, 18:15
Jo, kör även ganska lågkolhydrat. (Inte lchf) Lite under längre pass på cykeln ger en boost dock. Kanske bra att testa på långpassen? Testa sig fram så att säga även om det höjer totala kolhydrater på dessa dagarna

Sverker
2016-08-15, 19:40
Du äter ingenting:confused:

Du snittar 2300 kcal per dag och tränar för att bygga muskler. Rent spontant tror jag att 3000 kcal är bättre för att få energi, träna och bygga muskler. Vill du ligga i ketios så får du fylla på med fettet.

phattrance
2016-08-16, 07:40
Jo, kör även ganska lågkolhydrat. (Inte lchf) Lite under längre pass på cykeln ger en boost dock. Kanske bra att testa på långpassen? Testa sig fram så att säga även om det höjer totala kolhydrater på dessa dagarna

Hur långt samt länge brukar du cykla? Vid kortare sträckor på 50-70km så går det rätt bra o använda fett som energi. Det är endast vid längre sträckor där jag känner att jag blir helt slut i kroppen jämfört med när jag använder kolhydrater som energi. Snittar ca 30km/h när jag cyklar ensam och 33-35 i grupp

phattrance
2016-08-16, 07:42
Du äter ingenting:confused:

Du snittar 2300 kcal per dag och tränar för att bygga muskler. Rent spontant tror jag att 3000 kcal är bättre för att få energi, träna och bygga muskler. Vill du ligga i ketios så får du fylla på med fettet.

Testade förra vintern att hålla mig på runt 3000 kalorier men gick upp flera kg på mindre än 3 månader. Brukar oftast hålla mig till energibalans och just för mig verkar det ligga på runt 2300 kalorier.

1x0
2016-08-16, 08:23
Tror jag ska prova 7-10 dagar lågkolhydratskost om någon vecka eller så. Landsvägscyklar 60-180 minuter varje dag (ej transport utan för skoj+göra av med kcals) samt styrketränar helkropp 120 min 5 dagar i veckan. Både cyklingen och styrketräningen sker fastande (proteinpulser innan och efter styrketräningen dock).

Tror jag kommer krascha totalt haha. Har slarvat med kolhydratsintaget några gånger efter långa cykelturer - inte kunnat somna alls samt varit helt förstörd dagarna efter. Helt matt i kroppen och väck i bollen. Återhämtningsproblematiksrelaterat är jag ganska säker på, för avsaknad av kolhydrater post-workout (?).

Ska bli kul att testa iallafall. Fett chockad att du klarar cykla med lågkolhydratskost och 2000-2500kcalintag. :P
____

Är det inte du som räknade 1 timmes cykling 30-35km/h som 400kcal brända?
Du har väldigt låg energibalans.
Hur har din vikthistorik sett ut tidigare i livet? Har du gjort någon aggressiv bantning som förstört din ämnesomsättning?
Energibalans på 2300kcal och då räknar du med förbrukningen från cyklingen eller plussar på efter?
2300kcal utan aktiviteter inräknade är inte jättelågt, så.
Jag räknar min energibalans en chilldag framför datorn med städning och matlagning som 2800kcal. Sedan 1h cykelrunda ca 800kcal bränt, styrketräning 400kcal (helkropp, ca 120 min).

LunaSpice
2016-08-16, 08:28
Testade förra vintern att hålla mig på runt 3000 kalorier men gick upp flera kg på mindre än 3 månader. Brukar oftast hålla mig till energibalans och just för mig verkar det ligga på runt 2300 kalorier.

Men då hade du inte börjat med LCHF antar jag? Spontant känner jag som Sverker, att du äter alldeles för lite för din aktivitetsnivå. Jag skulle nog ändå testa att öka energiintaget ett par hundra kcal för, utvärdera sedan efter 4-5 veckor. Om dessa extra kcal består till största delen av protein så kommer du sannolikt minimera onödig (LÄS: fett) viktuppgång även om du skulle hamna något över energibalans.

phattrance
2016-08-16, 11:10
Tror jag ska prova 7-10 dagar lågkolhydratskost om någon vecka eller så. Landsvägscyklar 60-180 minuter varje dag (ej transport utan för skoj+göra av med kcals) samt styrketränar helkropp 120 min 5 dagar i veckan. Både cyklingen och styrketräningen sker fastande (proteinpulser innan och efter styrketräningen dock).

Tror jag kommer krascha totalt haha. Har slarvat med kolhydratsintaget några gånger efter långa cykelturer - inte kunnat somna alls samt varit helt förstörd dagarna efter. Helt matt i kroppen och väck i bollen. Återhämtningsproblematiksrelaterat är jag ganska säker på, för avsaknad av kolhydrater post-workout (?).

Ska bli kul att testa iallafall. Fett chockad att du klarar cykla med lågkolhydratskost och 2000-2500kcalintag. :P
____

Är det inte du som räknade 1 timmes cykling 30-35km/h som 400kcal brända?
Du har väldigt låg energibalans.
Hur har din vikthistorik sett ut tidigare i livet? Har du gjort någon aggressiv bantning som förstört din ämnesomsättning?
Energibalans på 2300kcal och då räknar du med förbrukningen från cyklingen eller plussar på efter?
2300kcal utan aktiviteter inräknade är inte jättelågt, så.
Jag räknar min energibalans en chilldag framför datorn med städning och matlagning som 2800kcal. Sedan 1h cykelrunda ca 800kcal bränt, styrketräning 400kcal (helkropp, ca 120 min).

Första 1-2 månaderna kommer vara rätt jobbigt att anpassa sig till lågkolhydratkosten. Men det planar ut sig efter ett tag. Tror däremot att köra kosten på 7-10 dagar inte kommer att hjälpa något. Du kommer nog bara sukta efter godis :)

Under cykelsäsongen när jag cyklar som mest brukar jag ligga på 3000 kalorier, men då cyklar jag ca 100km 2-3 gånger i veckan. Har lite svårt att äta mer än 2500 på lågkolhydratkost då maten mättar otrolig otroligt mycket så jag bukar i stort sett äta när jag bli hungrig.

1 timmes cykling brukar jag räkna på ca 400 kalorier (800 som du räknar låter väldigt högt!)samt 1 timmes styrketräning 150 kalorier

phattrance
2016-08-16, 11:13
Men då hade du inte börjat med LCHF antar jag? Spontant känner jag som Sverker, att du äter alldeles för lite för din aktivitetsnivå. Jag skulle nog ändå testa att öka energiintaget ett par hundra kcal för, utvärdera sedan efter 4-5 veckor. Om dessa extra kcal består till största delen av protein så kommer du sannolikt minimera onödig (LÄS: fett) viktuppgång även om du skulle hamna något över energibalans.

Ligger nog något i det du skriver, när jag gick upp i vikt på 3000 kalorier så var det när jag inte gick på lågkolhydratkost. Har dock inte testat det nu när jag skippat kolhydraterna.

Hur är det nu, behöver man få i sig kolhydrater för att bygga muskler (15-40 kalorier per dag) ? Eller räcker det med bara fett och proteiner, så länge man håller sig till energibalans?

LunaSpice
2016-08-16, 11:23
Ligger nog något i det du skriver, när jag gick upp i vikt på 3000 kalorier så var det när jag inte gick på lågkolhydratkost. Har dock inte testat det nu när jag skippat kolhydraterna.

Hur är det nu, behöver man få i sig kolhydrater för att bygga muskler (15-40 kalorier per dag) ? Eller räcker det med bara fett och proteiner, så länge man håller sig till energibalans?

För muskelbygge är det ej nödvändigt nej.

Wzup2u
2016-08-16, 20:02
För muskelbygge är det ej nödvändigt nej.

Precis...
Dock enklare att bygga muskler (mer energi och ork)
Märker jag ganska mkt iaf, generellt i träningssyfte och även vanlig vardag..

Men inget nödvändigt som sagt.

LunaSpice
2016-08-16, 21:48
Precis...
Dock enklare att bygga muskler (mer energi och ork)
Märker jag ganska mkt iaf, generellt i träningssyfte och även vanlig vardag..

Men inget nödvändigt som sagt.

Jo, precis. Oavsett om jag behåller styrka och kan köra mina pass under deff där jag begränsar kolhydratsintaget så är det ganska stor skillnad på intensitet och längden på passen nu när jag käkar på balans istället och ca 200 - 250 g extra kolhydrater/dag.

EnergiÖverskott
2016-08-18, 17:40
Min erfarenhet av lågkolhydratkost och träning (samt välmående för den delen med) är att så länge du inte håller proteinintaget för högt (1.5- max 2 gram/kilo kroppsvikt) och fyller på med så pass mycket fett att du hamnar på åtminstone 60E% av ditt totala energiintag, samt låter kolhydrater komma från grönsaker som sparris, broccoli etc så fungerar det bra. Höjer du proteinet så att du ligger på någon halvtafflig högproteinkost med varken mycket fett eller kolhydrater och dessutom bara 2300 Kcal när du tränar så mycket så lär du känna dig sliten as fuck efter ett tag.