Visa fullständig version : Läs min avhandling om fungivegetarisk kost!
http://www.ytsnutrition.se/gymma-pa-fungi-vegetarisk-kost.pdf
Jag har skrivit en komplett avhandling om Fungi-vegetarisk kost, med allt från svar på tal om invändningar, proteinbalansering mellan säd potatis & baljväxter, proteinbehov, Nordiska Närings Rekommendationer 2012, Recept på veckans alla måltider inklusive bröd, pålägg och måltidsdryck. Förslag på veckomatsedlar, inkl. näringsdeklarationer.
Önskar feedback!
http://www.ytsnutrition.se/gymma-pa-fungi-vegetarisk-kost.pdf
Jag har skrivit en komplett avhandling om Fungi-vegetarisk kost, med allt från svar på tal om invändningar, proteinbalansering mellan säd potatis & baljväxter, proteinbehov, Nordiska Närings Rekommendationer 2012, Recept på veckans alla måltider inklusive bröd, pålägg och måltidsdryck. Förslag på veckomatsedlar, inkl. näringsdeklarationer.
Önskar feedback!
Grymt! Sparar denna och skall läsa hela så fort jag har tid över, tack för du delar med dig.
Är det nå'n mer som kikat på avhandlingen?
Är det nå'n mer som kikat på avhandlingen?
Jag skummade igen det mesta. Blev lite besviken att det inte stod mer om just svamp, eftersom titeln skyltade så tydligt med det.
Rent praktiskt, angående måltidsförslagen, är det inte så mycket jag tar med mig eftersom jag inte tycker det är så roligt att spendera mycket tid i köket. Var det något recept med som innehöll svamp?
Jag skummade igen det mesta. Blev lite besviken att det inte stod mer om just svamp, eftersom titeln skyltade så tydligt med det.
Det står att svamparna fungi, varken tillhör djursläktet eller växtsläktet, utan är ett helt eget släkte, samt att de bildar D2-vitamin, vilket växterna inte kan. Just att de bildar D- vitamin är anledningen till att jag skyltar, så tydligt med Fungi.
Rent praktiskt, angående måltidsförslagen, är det inte så mycket jag tar med mig eftersom jag inte tycker det är så roligt att spendera mycket tid i köket.
Det tar inte så lång tid att fixa iordning recepten max 25 minuter per recept.
Var det något recept med som innehöll svamp?
Ja alla middagsrecepten.
Tack för att du delar med dig.
Anders The Peak
2016-08-27, 12:12
Snyggt Yngve men heter det inte Kompendium :)
wilhelmblomgren
2016-08-27, 14:27
Jag gillar det enkla språket, ingen facklitteratur precis. Vilket breddar din målgrupp.
På tredje sidan skrev du "benhårt", jag antar att där ska stå "stenhårt"? Lite revidering skulle kanske behövas med tanke på sådana slarvfel. Annars jättebra! :)
Edit: Eller så menade du faktiskt "benhårt"?
Jag gillar det enkla språket, ingen facklitteratur precis. Vilket breddar din målgrupp.
På tredje sidan skrev du "benhårt", jag antar att där ska stå "stenhårt"? Lite revidering skulle kanske behövas med tanke på sådana slarvfel. Annars jättebra! :)
Edit: Eller så menade du faktiskt "benhårt"?
Nu är jag ju inte YTS men använder benhårt oftare än stenhårt. Det känns mer naturligt att säga. Ligger bättre i munnen och passar ofta rytmen och melodin i det skånska språket bättre. Man slipper det där hårda st i början på ordet och kan istället lägga in ett nästintill obefintligt b. Jämför frasen "det var benhårt" och "det var stenhårt"; I det förstnämnda flyter var och benhårt nästan obemärkt ihop till ett endaste ord (varbenhårt med nästan stumt b) medans varianten med stenhårt (var - stenhårt. Där man får ta ny sats när ordet stenhårt påbörjas) känns så hackigt. Det är helt enkelt inte ett värdigt liv att leva om man pratar på det viset.
Nu är jag ju inte YTS men använder benhårt oftare än stenhårt. Det känns mer naturligt att säga. Ligger bättre i munnen och passar ofta rytmen och melodin i det skånska språket bättre. Man slipper det där hårda st i början på ordet och kan istället lägga in ett nästintill obefintligt b. Jämför frasen "det var benhårt" och "det var stenhårt"; I det förstnämnda flyter var och benhårt nästan obemärkt ihop till ett endaste ord (varbenhårt med nästan stumt b) medans varianten med stenhårt (var - stenhårt. Där man får ta ny sats när ordet stenhårt påbörjas) känns så hackigt. Det är helt enkelt inte ett värdigt liv att leva om man pratar på det viset.Losningen ar enkel - prata inte med skansk dialekt.
Nu är jag ju inte YTS men använder benhårt oftare än stenhårt. Det känns mer naturligt att säga. Ligger bättre i munnen och passar ofta rytmen och melodin i det skånska språket bättre. Man slipper det där hårda st i början på ordet och kan istället lägga in ett nästintill obefintligt b. Jämför frasen "det var benhårt" och "det var stenhårt"; I det förstnämnda flyter var och benhårt nästan obemärkt ihop till ett endaste ord (varbenhårt med nästan stumt b) medans varianten med stenhårt (var - stenhårt. Där man får ta ny sats när ordet stenhårt påbörjas) känns så hackigt. Det är helt enkelt inte ett värdigt liv att leva om man pratar på det viset.
Jag menade benhårt precis som du säger, jag tycker det passar bättre.
Däremot säger jag inte att jag tränar benhårt av två skäl, dels tränar jag inte benhårt, dels tycker jag stenhårt kan passa bättre då.
Losningen ar enkel - prata inte med skansk dialekt.
Funkar inte på Halländska eller.
Snyggt Yngve men heter det inte Kompendium :)
Skall jag vara helt ärlig, så kan jag inte skillnaden på kompendie och kompendium.
Det är som akvarie och akvarium.
King Grub
2016-08-27, 17:26
Skall jag vara helt ärlig, så kan jag inte skillnaden på kompendie och kompendium.
Det är som akvarie och akvarium.
Han menade nog i stället för avhandling. :) En avhandling är ett akademiskt arbete avsett att framföras vid en offentlig disputation.
Jag skulle vilja ändra "gymträning" till "styrketräning". Återkommer mer när jag har läst hela!
Han menade nog i stället för avhandling. :) En avhandling är ett akademiskt arbete avsett att framföras vid en offentlig disputation.
Det är lite som en sådan avhandling, även om jag vet att den inte uppfyller kraven man kan ställa på en sådan.
Frågeställningen jag hade, var om det går att äta en fullvärdigkost som fungivegetarian, även om man tränar.
För övrigt är jag beredd på en disputation, här.
Tack för ditt förtydligande.
Torbjörn
En sak jag kan korrigera redan nu är att det skall vara i samband med lågt E-vitamin intag istället för D-vitamin när det gäller de bristsymptom man sett vid lågt Selénintag i Kina.. Det visste jag men tryckte ner fel tangent. och såg det inte för än det var för sent.
Jag skulle vilja ändra "gymträning" till "styrketräning". Återkommer mer när jag har läst hela!
Jag övervägde det, men jag tror att gymträning är ett modernare språk.
Dessutom är inte bodybuilding, nå'n renodlad styrketräning
wilhelmblomgren
2016-08-28, 00:18
Losningen ar enkel - prata inte med skansk dialekt.
Det ligger verkligen något i det ni säger och jag förnekar inte att min skånska dialekt förvränger min svenska. För övrigt så är jag också medveten om att benhårt också är ett vedertaget uttryck, men jag blev ändå fundersam om det var ett eventuellt stavfel. Men som sagt så hade jag fel :)
Kollade upp D-vitaminhalten i kantareller av en händelse och såg att de håller rätt höga nivåer av D-vitamin närmare bestämt 15,37 mcg/hg. Det var gamla värden (2mcg/hg) jag hade på D-vitamin i kantareller. Det innebär att man får i sig 7,69mcg per dag, om man byter champinjonerna i mina recept mot kantareller. Men eftersom det avser D2 varianten, så är D3 effekten 3,85 mcg per dag, men ändå ett ganska rejält tillskott. Även champinjoner innehåller D-vitamin, vilket man tidigare inte trodde, 0,15mcg D2/hg.
Kollade upp D-vitaminhalten i kantareller av en händelse och såg att de håller rätt höga nivåer av D-vitamin närmare bestämt 15,37 mcg/hg. Det var gamla värden (2mcg/hg) jag hade på D-vitamin i kantareller. Det innebär att man får i sig 7,69mcg per dag, om man byter champinjonerna i mina recept mot kantareller. Men eftersom det avser D2 varianten, så är D3 effekten 3,85 mcg per dag, men ändå ett ganska rejält tillskott. Även champinjoner innehåller D-vitamin, vilket man tidigare inte trodde, 0,15mcg D2/hg.
Hur mycket är kvar efter tillagning?
De skall ätas råa.
D-vitamin tål värmebehandling utan att förlora styrkan.
Sur miljö är dock ej lämpligt.
D-vitamin tål värmebehandling utan att förlora styrkan.
Sur miljö är dock ej lämpligt.
Verkar bero en del på tillagningsmetod enligt denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24262542
Allt från 40-88% kvar efter tillagning.
Sheogorath
2016-08-28, 07:34
*cupid*
Nu håller jag på att förbereda för att testa kostupplägget i kompendiumet.
Rensa ur fil, sill och keso ur gömmorna, har även köpt färdigmalda sesamfrön, som jag mixar med två dadlar till en liter dryck.
Har även köpt ingredienserna till min mjölksyrade linssalsa.
Kommer rapport om startdag och erfarenheter, i denna tråd.
Senaste uppdatering av kompendiumet.
http://www.ytsnutrition.se/gymtraning-pa-fungi-vegetarisk-kost.pdf
wilhelmblomgren
2016-08-28, 18:15
*cupid*
Circlejerk? *cupid*
Nu håller jag på att förbereda för att testa kostupplägget i kompendiumet.
Rensa ur fil, sill och keso ur gömmorna, har även köpt färdigmalda sesamfrön, som jag mixar med två dadlar till en liter dryck.
Har även köpt ingredienserna till min mjölksyrade linssalsa.
Kommer rapport om startdag och erfarenheter, i denna tråd.
Börjar imorgon torsdag 1/9-16.
Snittvikten förra veckan var 81,9kg, återkommer på söndag med ny snittvikt för denna vecka.
Jag kommer att äta gröt till frukost, potatis med groddade mungbönor, samt gurka och purjolök till Lunch, Potatis med kokta brunabönor till middag serverat med rårivna rotfrukter. Kvällsmat blir linssalsa mackor.
Till alla måltider sesamdryck gjord på sesampasta = Tahini och dadlar + vatten.
Börjar imorgon torsdag 1/9-16.
Snittvikten förra veckan var 81,9kg, återkommer på söndag med ny snittvikt för denna vecka.
Jag kommer att äta gröt till frukost, potatis med groddade mungbönor, samt gurka och purjolök till Lunch, Potatis med kokta brunabönor till middag serverat med rårivna rotfrukter. Kvällsmat blir linssalsa mackor.
Till alla måltider sesamdryck gjord på sesampasta = Tahini och dadlar + vatten.
Intressant, ska kika in här då och då och följa utvecklingen.
Föreslår dock att du anger medianvikten antingen istället för, eller som komplement, till snittvikten.
Snittet brukar kunna bli lite missvisande p.g.a.
Intressant, ska kika in här då och då och följa utvecklingen.
Föreslår dock att du anger medianvikten antingen istället för, eller som komplement, till snittvikten.
Snittet brukar kunna bli lite missvisande p.g.a.
Tack för rådet, tar nog båda metoderna, så jag får se hur stor skillnad det gör.
Startade igår som utlovat. Just nu håller jag på att göra en fyradags kostregistrering ang. energiintag. Kommer som sagt rapport på Söndag.
Jag hade en 4 dagarsomställningsperiod från semivegetarisk kost till fungivegetarisk, så jag räkna kalorier från torsdagen 1/9 t.o.m. måndagen 5/9.
Snittet låg på 2253 kcal per dag, mer orkade jag inte äta.
Snittvikt & midja för förrförra veckan låg på 81,9kg resp. 99,1cm
och Median vikt & midja på 82kg resp. 99cm.
Snittvikt & midja för förra veckan låg på 81,8kg resp. 98,7cm
och Median vikt & midja på 82kg resp. 98,5cm.
Min erfarenhet så här långt är att det gäller att dricka tillräckligt med vätska och att röra på sig (20 minuters promenad per dag för min del), om man vill att magen skall fungera.
Detta är en tallrik, med en sallad på mungbönsgroddar, gurka & purjo, blandad med en mosad avocado. Potatis, kokta bruna bönor och kantarell.
Den här äter jag till lunch.
http://www.ytsnutrition.se/groddtallrik.jpg
http://www.ytsnutrition.se/arame_rakost.jpg
Den här tallriken gjorde jag idag.
Det är matkorn, brunböna, råriven morot, majrova, kålrabbi, samt färsk kantarell, kokt aramealg, solrosfrö och linfrökross ca 600kcal + sesamdryck 100 kcal.
algerna äter jag 5g torrvikt, som här en gång i veckan för Jod.
Vecka 36 5/9 t.o.m. 11/9 åt jag i snitt 2313 kcal per dag, mer orkade jag inte äta.
Median vikt & midja V34 82,0kg resp. 99,0cm.
Median vikt & midja V35 82,0kg resp. 98,5cm.
Median vikt & midja V36 81,5kg resp. 98,0cm
Gjorde en fettprocent mätning idag, resultat:
kroppsfettprocent 14,3%
fettfrivikt 69,8kg
Samma fettfriavikt jag hade för 25 år sen.
Promenerade 6 dagar denna vecka, totaltid 3,5h totalsträcka 21,4km enligt stegräknaren brände jag 826kcal på detta, motsvarar drygt 1 hg kroppsfett.
Min erfarenhet så här långt är att det tog en vecka för kroppen att anpassa sig till denna kost.
EFA's Choice
Det finns/fanns en tillskottsolja som heter/hette UDO's Choice, nu har jag konstruerat något liknande för veganer.
Denna (EFA's Choice) olja är en allt i allo olja, för matlagning, bakning och som tillskott.
Om du har en t.o.m. olivoljeflaska på en halvliter, fyller du upp med följande oljor och mängder.
70g rapsolja (kallpressad)
280g olivolja extra vergin.
25g linfröolja
75g solrosolja
Du får då per hg EFA's Choice:
Mättat fett 12,3g
Enkelomättat fett 58,7g
Fleromättat fett 24,5g
Omega-3 5,0g
Avpassat för ett totalt fettintag om 20-25E%.
Skall ge totalt dagsintag av omega-3 1E% & omega-6 4E%.
Vecka 37 12/9 t.o.m. 18/9
Median vikt & midja V34 82,0kg resp. 99,0cm.
Median vikt & midja V35 82,0kg resp. 98,5cm.
Median vikt & midja V36 81,5kg resp. 98,0cm
Median vikt & midja V37 81,0kg resp. 97,0cm
Promenerade 6 dagar denna vecka, då det var vardagsmotion mätte jag inte tid och sträcka, men det var ca 120 minuter och 12 km
Min erfarenhet av den här kosten är att man inte orkar äta särskillt mycket mat, så vill man deffa, så passar den utmärkt, men om man har dålig aptit från början, bör man nog satsa på något mindre fiberrik och mer fettrik mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.