handdator

Visa fullständig version : Blod i munnen när man vaknar?


PureWhey
2016-08-14, 12:03
Tror det beror på att jag alltid sover med öppen mun och det helt enkelt blir torrt som fan. Får dock bara massa cancerträffar osv på Google som vanligt.
Inga sår osv, bara lite blodsmak och när jag spottar kommer det blod blandat med saliv.


Någon mer som har det?

(Haft det ett bra tag)

mattilainen
2016-08-14, 12:04
Ingen här kan diagnostisera dig över internet. Gå till vårdcentral. Det är inte normalt.

Angel
2016-08-14, 12:07
Hur länge har du haft det så? Kommer de inte blod annars under dagen?

shut teh face
2016-08-14, 12:11
Snusar du?

grimfish
2016-08-14, 12:21
Det låter klokt att söka läkare för en kroppslig undersökning och utredning med några blodprover.

ceejay
2016-08-14, 12:45
Min gissning är att tandköttet torkas ut lite och blöder litegrann under natten.

Bärsärk
2016-08-14, 12:51
Det är inte näsblod då som åker bak i halsen?

Perramja
2016-08-14, 12:57
Visdomständer?

Gerdler
2016-08-14, 13:11
Försök ligga på sidan eller köp en sån där anti-snarkningsgrej som gör att man andas med näsan. Det är inte hälsosamt att ha torr mun, blod eller ej.

anvihl
2016-08-14, 13:30
Har alltid haft likadant och sover också alltid med munnen öppen.

dluddeckens
2016-08-14, 15:04
Knäböj hjälper!

svag74
2016-08-14, 15:22
Får sjukt torr mun på natten, vaknar på morgonen halvt uttorkad (i hela kroppen eftersom jag har vätskebalans from hell) och öken i munnen, men jag har aldrig haft blod i munnen för det.

Kan va värt ett par hundra att kolla upp hos läkare kanske...

Gerdler
2016-08-14, 15:39
Det är dåligt för tänderna med torr käft. Fråga er tandläkare. Det är något som kommer sabba er munhälsa på sikt.

svag74
2016-08-14, 17:33
Det är dåligt för tänderna med torr käft. Fråga er tandläkare. Det är något som kommer sabba er munhälsa på sikt.

Tydligen finns det inget att göra åt saken.
En del har det, andra inte.
Det blir värre med åren, men finns ingen medicin som fixar det.
Man kan ju ta nån fluortablett då och då för tändernas skull...

PureWhey
2016-08-14, 17:44
Kanske får ringa VC då... Förstår att det inte är bra med torr mun, men får inte tillräckligt med luft genom näsan :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bob90
2016-08-14, 17:45
Det är inte näsblod då som åker bak i halsen?

+1

Jag har blött näsblod när jag vaknat en gång, helt oprovocerat. Men det märkte jag kom från näsan, inte munnen.
Prova att snyta dig någon morgon och se om det kommer ut blod även från näsan?

Kanske snarkar så kraftigt så att något blodkärl brister :naughty:

Men det tål ju att kollas upp hos läkare om inte annat.

anvihl
2016-08-14, 17:50
Kanske får ringa VC då... Förstår att det inte är bra med torr mun, men får inte tillräckligt med luft genom näsan :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Samma här, kom dock på nu (aldrig tänkt på tidigare) att jag(vi?) kanske börjar blöda från tandköttet när vi borstar tänderna innan vi går och lägger oss och det är därifrån blodet kommer?

PureWhey
2016-08-14, 17:55
Samma här, kom dock på nu (aldrig tänkt på tidigare) att jag(vi?) kanske börjar blöda från tandköttet när vi borstar tänderna innan vi går och lägger oss och det är därifrån blodet kommer?



Möjligt att det typ torkar och sedan får man igång salivet (torkar upp) igen när man vaknar.. Hm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

shut teh face
2016-08-14, 18:03
Det brukar vara om man är har ovant tandkött, alltså sällan borstar det, som det brukar börja blöda. Men det är lika bra att du kollar upp det, behöver inte vara något allvarligt!

skattefusk
2016-08-14, 18:26
Inflammation i tandkött sen tio år tillbaka är orsaken för mig.

Gerdler
2016-08-14, 18:53
Kanske får ringa VC då... Förstår att det inte är bra med torr mun, men får inte tillräckligt med luft genom näsan :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samma här, kom dock på nu (aldrig tänkt på tidigare) att jag(vi?) kanske börjar blöda från tandköttet när vi borstar tänderna innan vi går och lägger oss och det är därifrån blodet kommer?

De där anti-snarknings grejerna man kan köpa har ju oftast effekten att man andas mer genom näsan. Är lite obekväma i början men man vänjer sig. För mig verkar det bero på vilken säng jag sover i om jag snarkar eller ej, troligen beroende på att jag i vissa sängar vill ligga på ryggen(och då snarkar jag).

Jag hittar inte den jag har använt men den bygger nog på samma princip som den här:

http://snarkfri.nu/wp-content/uploads/sluta-snarka-nasvidgare.jpg

Jag tror att de flesta apotek har något som liknar det här i prisklassen 40-100kr. Prova!

Minikubik
2016-08-14, 19:31
Jag både hostar och spottar blod somliga morgnar, troligtvis kopplat till snarkningar och dåliga blodkärl i näsan. Gå till vc och kolla om det är något dom enkelt kan hjälpa dig med

Klein
2016-08-15, 00:06
Kanske får ringa VC då... Förstår att det inte är bra med torr mun, men får inte tillräckligt med luft genom näsan :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Test att sova med öppet fönster. Det hjälper för mig under vår, sommar, höst. På vintern kan luftfuktare hjälpa.

MackeJuve
2016-08-15, 07:18
Jag har samma "problem". Sover med öppen mun och snarkar en hel del, dessutom så snusar jag. Har aldrig reflekterat särskilt mycket över det, får kika in här och följa utvecklingen.