handdator

Visa fullständig version : Tips på ny bil, 50-70k


Idefi
2016-08-13, 15:50
Hallå,

Letar just nu efter en lite nyare bil för någonting mellan 50-70 000.

Dom krav jag har är väl:

- Lite mer att köra med än en Renault på 108 vilda bensinhästar :D
- Gå relativt tyst och komfortabelt i högre hastigheter (110-120 km/h)
- Ganska låg skatt (Dom senaste jag har kollat på har legat på 4600-5000 kr tyvärr)
- Relativt bränslesnål (0.8l/mil eller lägre)
- Går att reparera till hyfsade priser iallafall.
- Nyare årsmodell än 2005, helst 2007 eller nyare.

+ i kanten om instrumentbrädan/inredningen är clean ;)

Bensin eller diesel spelar ingen roll, men vissa modeller tjänar självklart mer på diesel.

Bilen kommer till största del att köras i stadskörning men då och då lite längre sträckor.

Det jag har kollat mest på just nu är Volvo (V50 D2 eller högre, S80 Diesel), Toyota (Avensis, Auris), Skoda Octavia och Hyundai i30 2.0.

Kikat lite på SEAT men där har jag verkligen inte en susning om hur dessa bilar är.

Jag tar gärna emot förslag på andra märken och modeller men även vad ni har för tankar/erfarenheter om ovanstående modeller :)

shut teh face
2016-08-13, 15:55
Mercedes c180, nyare än 2005
Det enda felet är enkel kamkedjan som inte håller livet ut. Kostar 10k att åtgärda, men inte när det rasat, då kostar det tredubbla eller mer

Drar 0.65-0.7 landsväg, 2000 i skatt, inte särskilt dyr försäkring

BobaFett
2016-08-13, 16:09
Bästa bilen på blocket just nu enligt de kriterier du har:

190 hästar, 9000 mil, diesel, årsmodell 2011. Nissan. 59000:-

Enda nackdelen är att den är lite ful.

https://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Note_1_5_dCi_Visia_Nybytt_Kamrem_68144157.h tm?ca=18&w=3

Idefi
2016-08-13, 16:17
Mercedes c180, nyare än 2005
Det enda felet är enkel kamkedjan som inte håller livet ut. Kostar 10k att åtgärda, men inte när det rasat, då kostar det tredubbla eller mer

Drar 0.65-0.7 landsväg, 2000 i skatt, inte särskilt dyr försäkring

Verkar vara svår att hitta till min prisnivå.

Bästa bilen på blocket just nu enligt de kriterier du har:

190 hästar, 9000 mil, diesel, årsmodell 2011. Nissan. 59000:-

Enda nackdelen är att den är lite ful.

https://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Note_1_5_dCi_Visia_Nybytt_Kamrem_68144157.h tm?ca=18&w=3

Ja, den var verkligen ful, tyvärr :D tack för förslaget iaf!

shut teh face
2016-08-13, 16:51
Verkar vara svår att hitta till min prisnivå.




Jag ser ett gäng i angränsande län till Stockholm, men du kanske inte bor där.. :D

Jag köpte min för 57.000, den har gått 23.000 mil men det är inget problem för en välservad merca!

Kallsone
2016-08-13, 17:07
Diesel är väl inte att föredra om du ofta ska köra kortare sträckor. Håller själv på att kolla bil med ungefär de kriterierna. Ford Focus ecobooster har jag fastnat lite för, vad jag läst har de fått ganska bra recensioner och ska vara väldigt prisvärda. De kostar bara 360kr skatt med har jag för mig.

shut teh face
2016-08-13, 17:33
Diesel skulle jag hålla mig ifrån också, i denna prisklass. Det är troligtvis stundande partikelfilterbyte och viss modeller har massa extra grejer som görs då också.

HVR
2016-08-13, 17:49
En mondeo tycker jag verkar som ett grymt val där. Driftsäkra, bekväma, bra utrymmen, hyggligt snål och bra priser på service.

Ex: https://www.blocket.se/lund/Ford_Mondeo_2_0_TDCi___AUTOMAT___933___man_6826510 5.htm?ca=23_11&w=3

FoxCharlie
2016-08-13, 18:04
Jag säljer just nu min kärra som jag tror passar dig bra.
https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_9_ttid_Vector__ny_kamrem_68492334.htm?c a=11&w=1

leo1
2016-08-13, 18:22
Jag tittar också i den prisklassen. Antagligen blir det en Jetta för mig. Känns skapligt prisvärt. De har inte gått sååå många mil och om du har den ett par år ska den inte behöva rasa i värde.

Tex:

https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Jetta_TSI_140_68391609.htm?ca=6&w=3

mottat
2016-08-13, 18:49
Bmw 320d

shut teh face
2016-08-13, 18:51
En mondeo tycker jag verkar som ett grymt val där. Driftsäkra, bekväma, bra utrymmen, hyggligt snål och bra priser på service.

Ex: https://www.blocket.se/lund/Ford_Mondeo_2_0_TDCi___AUTOMAT___933___man_6826510 5.htm?ca=23_11&w=3
De är de, men helt fel att köpa just den där bilen. Den har kamremsbyte inom två år och partikelfiltret inom ett par tusen mil. Du är uppe i 25-30k bara där.

Idefi
2016-08-14, 07:59
Jag tittar också i den prisklassen. Antagligen blir det en Jetta för mig. Känns skapligt prisvärt. De har inte gått sååå många mil och om du har den ett par år ska den inte behöva rasa i värde.

Tex:

https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Jetta_TSI_140_68391609.htm?ca=6&w=3

Jetta såg mycket intressant ut! Dom ska jag ta och kolla upp, tack för tipset :)

Kan väl tillägga att bilen kommer att köras i norra delarna av Sverige. Kalla vintrar, med andra ord.

Om jag finner en diesel som har nybytt kamrem, kan det vara värt det då? (Som sagt, spelar ingen roll om det är bensin eller diesel, men bara så att man har en aning)

shut teh face
2016-08-14, 08:18
Jetta såg mycket intressant ut! Dom ska jag ta och kolla upp, tack för tipset :)

Kan väl tillägga att bilen kommer att köras i norra delarna av Sverige. Kalla vintrar, med andra ord.

Om jag finner en diesel som har nybytt kamrem, kan det vara värt det då? (Som sagt, spelar ingen roll om det är bensin eller diesel, men bara så att man har en aning)
Diesel har inte så mycket med kamrem att göra. Det kan vara kamrem eller kamkedja på diesel. Det man ska tänka på med diesel är partikelfiltret, som behöver bytas någon gång, det är lite olika exakt när men 15-20k mil. Brukar kosta minst 20k.

Så, kolla upp vilken bil du vill ha, sen ser du till att få tag på en serviceplan för den bilen, du kan besöka de olika märkesspecifika forumet och fråga i värsta fall, finns alltid någon anställd där också som kan ta fram uppgifterna. Sen kollar du runt på lite vanliga fel på modellen, ringer din lokala (eller favorit) verkstad och kollar vad exempelvis ett olje och filterbyte kostar.

Jag har haft tre bilar i mitt liv och jag har alltid lyckats göra bra köp genom ovanstående metoder. Ibland kan man bli frestad av diverse bilar till salu som ser billiga ut, men det är oftast folk som säljer innan det är dags för stora serviceunderhåll.

Detta är endast risker när man köper bilar i 60-100k klassen, köper man billigare är det oftast gjort och köper man dyrare är det långt framåt. Men jag tycker det är surt om man ska behöva betala halva bilens värde i servicekostnader närmsta 2-3 åren när man köpt en bil. :)

Idefi
2016-08-14, 08:22
Diesel har inte så mycket med kamrem att göra. Det kan vara kamrem eller kamkedja på diesel. Det man ska tänka på med diesel är partikelfiltret, som behöver bytas någon gång, det är lite olika exakt när men 15-20k mil. Brukar kosta minst 20k.

Så, kolla upp vilken bil du vill ha, sen ser du till att få tag på en serviceplan för den bilen, du kan besöka de olika märkesspecifika forumet och fråga i värsta fall, finns alltid någon anställd där också som kan ta fram uppgifterna. Sen kollar du runt på lite vanliga fel på modellen, ringer din lokala (eller favorit) verkstad och kollar vad exempelvis ett olje och filterbyte kostar.

Jag har haft tre bilar i mitt liv och jag har alltid lyckats göra bra köp genom ovanstående metoder. Ibland kan man bli frestad av diverse bilar till salu som ser billiga ut, men det är oftast folk som säljer innan det är dags för stora serviceunderhåll.

Detta är endast risker när man köper bilar i 60-100k klassen, köper man billigare är det oftast gjort och köper man dyrare är det långt framåt. Men jag tycker det är surt om man ska behöva betala halva bilens värde i servicekostnader närmsta 2-3 åren när man köpt en bil. :)

Tack för infon, det ska jag ta och tänka på :) riktigt bra tips, tackar!

Och jag håller självfallet med i det sista du skrev :)

FoxCharlie
2016-08-14, 09:55
Mycket snack om kamrem, partikelfilter, bo i norrland osv.
Min Saab som jag postade ovan är ju klockren. *rolleyes*
Är det mätarställningen som oroar eller?

Jag har precis bytt kamrem och vattenpump.
För något år sedan bytte jag EGR-ventil, som är det som sotar igen på en Saab. Inget partikelfilter som skapar problem där. Ska ha någon självrengörande historia.
Har dieselvärmare. Dvs, du kan ställa den i skogen en natt och komma ut till en varm bil. Behöver inte plugga in någon kabel.

Jag älskar den där bilen. Fattar inte varför jag inte ens fått en kommentar. :D

Kallsone
2016-08-16, 17:23
Jag kikar lite på en Skoda Fabia Combi ELEGANCE TSI 86HK -13 som gått 11500 mil. Någon som har erfarenheter av en sådan bil?

Jag provkörde och gillade den faktiskt, många bra finesser och storleken verkar passa oss bra.

LillisJ
2016-08-16, 17:36
Bästa bilen på blocket just nu enligt de kriterier du har:

190 hästar, 9000 mil, diesel, årsmodell 2011. Nissan. 59000:-

Enda nackdelen är att den är lite ful.

https://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Note_1_5_dCi_Visia_Nybytt_Kamrem_68144157.h tm?ca=18&w=3

90 hästar. I vilken värld har en nissan note 190hk? :D

Mondeo kan jag gå i god för. Kört en automat bensinare från -05 och den var riktigt fin att köra.

LillisJ
2016-08-16, 17:44
Jag kikar lite på en Skoda Fabia Combi ELEGANCE TSI 86HK -13 som gått 11500 mil. Någon som har erfarenheter av en sådan bil?

Jag provkörde och gillade den faktiskt, många bra finesser och storleken verkar passa oss bra.

Skoda är mycket bil för pengarna. Tänk bara efter angående storleken. *rolleyes* Finns ganska bra Octavias ute för 70-80 och dom har väldigt bra lastutrymme.

Kallsone
2016-08-16, 21:05
Skoda är mycket bil för pengarna. Tänk bara efter angående storleken. *rolleyes* Finns ganska bra Octavias ute för 70-80 och dom har väldigt bra lastutrymme.

Vill egentligen har en liten bil, men eftersom vi planerar att skaffa hund känns det bra med kombi. Skodan kändes som en ganska lagom storlek. Vill verkligen inte ha större.

LillisJ
2016-08-16, 21:20
Vill egentligen har en liten bil, men eftersom vi planerar att skaffa hund känns det bra med kombi. Skodan kändes som en ganska lagom storlek. Vill verkligen inte ha större.

Då tror jag du blir helnöjd med en Fabia av den årsmodellen. :)