handdator

Visa fullständig version : Periodisera användningen av bälte?


svartakronan
2016-08-13, 12:19
Kör ni alltid med bälte eller har ni perioder där ni kör utan?
Jag kör till exempel 5x5 på knäböj och har börjat köra med bälte nu varje pass. Borde jag ha perioder då jag kör utan också? Mitt mål är att främst bygga muskler, inte tänkt att tävla i styrkekyft eller något sådant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2016-08-13, 12:21
Om du vill bli bra på att lyfta tungt utan bälte måste du träna utan bälte, annars kommer det att kännas väldigt konstigt om du plötsligt tar av dig bältet och maxar. Annars finns det väl ingen speciell anledning. Muskelaktiveringen i bålmuskulaturen blir inte sämre med bälte på som många tycks tro.

Gerdler
2016-08-13, 12:31
Jag har kört utan ett bra tag nu för att jag har bytt gym och orkar inte ha med bältet på jobbet. Jag har inte direkt periodiserat användningen innan utan jag har lyft tungt både med och utan bälte när jag haft det med, alltså under samma pass. Däremot så har jag i princip gjort alla mina högreppare (läs: över 3 reps) utan bälte.

Nu eftersom jag är ovan vid bälte så får jag ganska lite av det verkar det som, provade nämligen för en vecka sedan. Innan har jag fått typ 7.5-10kg av bältet i knäböjen. Det hade jag säkert fått om några veckor om jag tränade med bälte nu framöver.

svartakronan
2016-08-13, 12:39
Jag har kört utan ett bra tag nu för att jag har bytt gym och orkar inte ha med bältet på jobbet. Jag har inte direkt periodiserat användningen innan utan jag har lyft tungt både med och utan bälte när jag haft det med, alltså under samma pass. Däremot så har jag i princip gjort alla mina högreppare (läs: över 3 reps) utan bälte.

Nu eftersom jag är ovan vid bälte så får jag ganska lite av det verkar det som, provade nämligen för en vecka sedan. Innan har jag fått typ 7.5-10kg av bältet i knäböjen. Det hade jag säkert fått om några veckor om jag tränade med bälte nu framöver.



Av vilken anledning körde du tunga set både utan bälte och med på samma pass ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ATJL
2016-08-13, 12:41
Tunga böj och markpass med bälte på tyngsta seten (80%<), lättare pass utan, så gör jag.

svartakronan
2016-08-13, 12:47
Om jag ska börja periodisera högreps träning och lågreps, hur länge ska jag köra lågreps samt högreps? Hur många veckor typ av varje ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gerdler
2016-08-13, 13:16
Av vilken anledning körde du tunga set både utan bälte och med på samma pass ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Av vilken anledning skulle jag inte göra det?

Jag kanske körde all uppvärmning och sen mitt första tunga set utan bälte, sen ökade jag vikten med 5-10 kilo och körde 4-7 set där, sen sänkte jag vikten 10-15 kilo och körde en femma eller två utan bälte där. Så kan säkert ett pass ha sett ut för ett halvår sedan, vad vet jag?

Eftersom man måste träna med bältet för att vara starkare med bältet och man måste träna utan bältet för att vara nästan lika stark utan bältet som med bältet så vill jag träna båda egentligen. Knäböj utan bälte verkar ställa något andra krav än knäböj med bälte. Jag ser igen poäng med att köra en dag utan bälte och en dag med förutom att man slipper släpa med bältet alla dagarna. Och om man periodiserar i för långa block så hinner man glömma det man inte tränar.

BobaFett
2016-08-13, 14:08
Om jag ska börja periodisera högreps träning och lågreps, hur länge ska jag köra lågreps samt högreps? Hur många veckor typ av varje ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finns många sätt att göra det på.

Hur du gör beror på hur ofta du kan göra ökningar. Någon på hög nivå kanske bara kan öka var 12.e vecka medans en nybörjare ökar varje pass.

Man får programmera med det i åtanke.

exevision
2017-12-30, 20:11
Snubblade över denna text på MM.
Åsikter om den?
Ska man underlätta eller försvåra träningen?
Avvägandet som man måste göra när det gäller träning med bälte (och många andra hjälpmedel) är ifall det är taktiskt smartast att stötta bålen med ett utifrån kommande stöd, eller i stället inrikta sig på att bygga upp bålens egen styrka och kapacitet till stabilisering. Tränarkåren står delad. Det är helt klart att man presterar bättre med bälte, man klarar en tyngre vikt, det blir enklare att upprätthålla rätt form och en del forskning tyder till och med på att bältet leder till starkare bålaktivering vilket i så fall eventuellt kan leda till starkare bål på sikt, jämfört med träning utan bälte. Samtidigt finns en risk att bältet maskerar den svaga länken, bålen, så att man kan fortsätta lyfta i godan ro utan att någonsin adressera och komma till rätta med problemet med otillräcklig bålstyrka. I så fall blir bältet till en krycka som lyftaren blir beroende av, och som riskerar att begränsa den totala styrkeutvecklingen på sikt.

Taktisk bältesanvändning
En medelväg kan vara att köra majoriteten av alla set, alla submaximala set, utan bälte, för att på så sätt säkerställa att man verkligen tränar och förbättrar sin kapacitet att själv skapa tryck och stabilisera bålen utan hjälpmedel. Ta sedan på bältet vid de allra tyngsta och mest krävande seten och maxlyften, för att öka prestationen och skydda mot skador vid väl valda tidpunkter när det verkligen gäller. Kom ihåg att ifall du ökar ditt maxlyft utan bälte så kan du vara säker på att ditt max med bälte också ökar, kanske ännu mer än ditt max utan bälte. Men det är inte säkert att det omvända gäller, det vill säga, om du ökar ditt max med bälte är det inte säkert att du därmed har ökat ditt max även utan bälte!
https://www.mmsports.se/blogg/sa-tranar-du-med-balte/

Tänker att om muskelaktiveringen i bålmuskulaturen inte blir sämre så är det väll ingen mening att köra utan bälte?

Rahf
2017-12-31, 12:01
Vill man använda bälte så använder man bälte. Vad är det man försöker åstadkomma genom att utesluta det?

delta_mats
2017-12-31, 12:07
Vill man använda bälte så använder man bälte. Vad är det man försöker åstadkomma genom att utesluta det?

Man kanske vill lyfta med så lite hjälpmedel som möjligt bara?
Menar, varför inte använda böjdräkt och lindor när man lika håller på? Det ger ju också mer vikt på stången.

Rahf
2017-12-31, 12:17
Man kanske vill lyfta med så lite hjälpmedel som möjligt bara?
Menar, varför inte använda böjdräkt och lindor när man lika håller på? Det ger ju också mer vikt på stången.

Kom igen nu. Tycker du själv att den jämförelsen med böjdräkt är rimlig i sammanhanget?

Det jag menar är att folk gärna rynkar på näsan åt bältesanvändning, och utesluter det av något slags snedriktat principskäl. Det är en anammad åsikt som mer verkar grunda sig i bro-science.

Scorpionida
2017-12-31, 13:48
I bilen använder jag alltid bälte.

OnT

Om man som nybörjare börjar köra SS skulle jag säga utan bälte första året, för att lära sig vad bålmuskulaturen öht är, och att fokusera på rätt teknik.

Jag kör som tidigare sagt på submaximala numera utan bälte, tex högrep. Nära max med bälte, säkrare lyft, mindre skaderisk, win win.

delta_mats
2018-01-02, 09:04
Kom igen nu. Tycker du själv att den jämförelsen med böjdräkt är rimlig i sammanhanget?

Det jag menar är att folk gärna rynkar på näsan åt bältesanvändning, och utesluter det av något slags snedriktat principskäl. Det är en anammad åsikt som mer verkar grunda sig i bro-science.

Personligen ser jag inget fel i att använda bälte. Men eftersom man blir starkare är det ju ett hjälpmedel.
Plockar man bort bältet från något som frekvent använder det blir det säkerligen 10% mindre vikt på stången.

Minikubik
2018-01-02, 11:15
Jag använder bälte när jag kör tungt och tar då på det och spänner åt mer ju högre vikten blir

Matrexxo
2018-01-02, 13:59
Jag använder bälte för att det ger mig förmågan att lyfta tyngre. T.ex. körde jag 2st 3-reppare i tunga marklyft. Första settet utan bälte. För att orka bättre tog jag på bältet till andra settet.

Grotesk
2018-01-04, 17:38
Smaksak. Läs vad Grub skrev i frågan och tänk på att alltid ha bålstabilitet oavsett (spänn mage, säte och allt annat viktigt).