handdator

Visa fullständig version : Träningsdagar vs icke träningsdagar


Kränktvitman92
2016-08-13, 12:10
Är det lika viktigt att få i sig lika mycket protein och kcal på dagar då man inte tränar, som träningsdagar? I mitt fall är jag väldigt inaktiv när jag inte tränar, och det känns svårt att få i sig lika mycket som på träningsdagar.

Ps. träningsdagarna är också jobbdagar, har ett fysiskt krävande jobb.

vicarious
2016-08-13, 14:32
Ja.

King Grub
2016-08-13, 14:56
Mer mat på vilodagar än träningsdagar. Det är då man skall återhämta sig från den hårda träningen.

Kränktvitman92
2016-08-13, 15:16
Holy moly, det var inte svaret jag förväntade mig.. Dethär blir inte lätt.

1x0
2016-08-13, 15:48
Din energibalans är ju mycket (?) lägre på vilodagarna?
Du skriver du är inaktiv. Jobbdagar är träningsdagar.
Tränar du mån-fre, vilar lörd och/eller söndag?

Din dagsenergibalans mån-fre (om min uppfattningstext ovan stämmer) är, säg 4000kcal. På vilodagen/dagarna, vi säger lördag och söndag. Kanske din energibalans är 2500kcal?
Äter du lika mycket varje dag när du varierar mycket i dagsenergibehov blir ju det ett väldigt stort överskott på vilodagarna.

Du hade kunnat äta mer efter dagsförbrukning. (T.ex) ät 2500kcal på vilodagar och 4000kcal på träningsdagar. Istället för 3000kcal alla dagar?

Mr Eks
2016-08-13, 15:50
Grandmaster säger mer energi på träningsdagarna och mindre på vilodagarna. Man ser ju på honom att han har rätt

King Grub
2016-08-13, 15:50
Det är min åsikt. Du behöver inte göra så. Jag ser inte logiken i att äta mindre under återhämtningsperioden då man också laddar för nästa träning.

Dåren
2016-08-13, 16:17
Grandmaster säger mer energi på träningsdagarna och mindre på vilodagarna. Man ser ju på honom att han har rätt

Fast King Grub, som förespråkar det motsatta, är ju i skaplig form han med. :p

Mr Eks
2016-08-13, 16:36
Det är min åsikt. Du behöver inte göra så. Jag ser inte logiken i att äta mindre under återhämtningsperioden då man också laddar för nästa träning.

Fast King Grub, som förespråkar det motsatta, är ju i skaplig form han med. :p

alltså min mening var inte att psyka king grub utan bara att konstatera hur grandmaster gör som ju är rätt känd även internationellt på internet.

det finns ju en uppenbar poäng i att äta mer protein efter träningen eftersom proteinsyntesen då är uppreglerad. det finns även en poäng i att äta kolhydrat då eftersom glykogenlagringen funbkar bättre

omm man nu ska döma folk efter deras utseende så skulle ju Grubs metod vara bäst för att bli rippad men GM är större och starkare och argare.. vilken tur att det inte fungerar så då

Lycklig
2016-08-13, 16:40
Att äta mer på vilodagar än träningsdagar låter som ett framtida "bulk"projekt värt att prova på. För egen del hade det varit alldeles för mentalt påfrestande att genomföra den typen av kaloricykling och samtidigt försöka ha meningsfulla pass under en diet.

Agitator
2016-08-13, 16:42
Vill man prestera på gymmet så äter man massa carbs så ofta man kan.

Själv håller jag proteinet lågt. En bit under kv oftast. Satsar mer på carbs.

Mr Eks
2016-08-13, 17:00
Själv håller jag proteinet lågt. En bit under kv oftast. Satsar mer på carbs.

Va? Nu driver/trollar du va mannen? Man kan inte ha så stora armar som du har eller böja/bänka så mkt utan mkt protein.. eller?

King Grub
2016-08-13, 17:30
Proteinintag är en del av resultaten, men långt från den största. Den överlägset största anabola faktorn är träningen, i kombination med gener. Man tränar sig stor och stark, inte äter sig.

Sheogorath
2016-08-13, 18:19
Att äta mer på vilodagar än träningsdagar låter som ett framtida "bulk"projekt värt att prova på. För egen del hade det varit alldeles för mentalt påfrestande att genomföra den typen av kaloricykling och samtidigt försöka ha meningsfulla pass under en diet.

Om man äter 3200 kcal varje dag så har man ju ett relativt kaloriöverskott på vilodagarna, om man har ungefär samma aktivitetsnivå dag för dag, bortsett från träningen. :)

Mr Eks
2016-08-13, 22:42
Proteinintag är en del av resultaten, men långt från den största. Den överlägset största anabola faktorn är träningen, i kombination med gener. Man tränar sig stor och stark, inte äter sig.

Du menar alltså att man kan bygga på 1 g protein per kg kv?

Agitator
2016-08-13, 23:43
Va? Nu driver/trollar du va mannen? Man kan inte ha så stora armar som du har eller böja/bänka så mkt utan mkt protein.. eller?


Jag är absolut ingen byggare. Jag har blivit lite plufsig, därav av min storlek. Plufsigheten är en bieffekt av att jag tränat för styrka och hela tiden tagit mig vidare istället för att stå still i både styrka och kroppsvikt.

I princip har jag bulkat i 3 år nu. Från 70 till 110 kg. Dock har jag legat still hela det här året, så säg 2½ år. Pendlar mellan 109-111. Någonstans börjar man dra en gräns, den är nu nådd.

Jag har princip lagt ner att äta 2 x kv i protein osv. Under hela 2015 höll jag mig i princip runt 1 gr x kv förutom vissa dagar under veckor där jag överåt med bara fokus på kolhydrater, då kanske jag var uppe i 1.3-1.5 gr kv.

Jag bryr mig inte ett dugg om volym. Jag tränar för nöjet och progressionenstänk på styrka, inget annat. Dock vill man ju inte vara fet. Men det är försent för det nu!

King Grub
2016-08-13, 23:58
Du menar alltså att man kan bygga på 1 g protein per kg kv?

Självklart.

Det är inget jag menar, det är fakta.

Agitator
2016-08-14, 00:04
Jag vet att King Grub länkat studier tidigare här förövrigt som påvisar att man behöver mindre protein ifall man ligger på överskott för att "byga".

Vilket jag personligen är noll intresserad över.

All hail the glorius carbs in various forms> protein!

Bärsärk
2016-08-14, 01:05
Så länge du inte elitsatsar eller tänker elitsatsa så spelar det inte så stor roll vi pratar ju om ett fåtal % hit och dit på ditt totala resultat över en 25 års period.

Säg att du tränar tills du är 45 år gammal och du lyckas ta 180 kg i bänk om du skulle göra precis allt helt rätt, ja då kanske du "bara" klarar av 178 kg om du gör precis allt fel. Riktigt så exakt är det ju inte, men bara så du förstår hur jag menar hur lite det troligtvis kommer skilja när allt är sagt och gjort.

Det är nog inte många som förstår hur pass lite det ger att göra precis allt rätt när man tränar.

wilhelmblomgren
2016-08-14, 01:49
Mer mat på vilodagar än träningsdagar. Det är då man skall återhämta sig från den hårda träningen.

Shit!.. Jag har gjort fel hela tiden. Har alltid trott att mer träning och allmän aktivitet är ekvivalent med högre proteinintag :smash:

Gör om gör rätt! *flex*

Bossebäver
2016-08-14, 02:45
Du menar alltså att man kan bygga på 1 g protein per kg kv?

Empirisk erfarenhet från urminnes tider kan bekräfta att det går, ingen i modern tid har dock påstått att det är på något sätt optimalt.

Grandmaster säger mer energi på träningsdagarna och mindre på vilodagarna. Man ser ju på honom att han har rätt

Du gör en rejäl tabbe om du baserar nivån på någons kunskap på deras utseende, oavsett om det är Martin Berkhan, King Grub eller jultomten du baserar det på.

Mr Eks
2016-08-14, 18:43
Självklart.

Det är inget jag menar, det är fakta.

men mannen gå till ett helt vanligt gym och tänk på vad du ser. hur många % har en välutvecklad muskelmassa? väldigt få. vissa har lite armar och axlar men utöver det så är folk generellt väldigt icke-muskulösa.

detta TROTS att de står och flåsar på gymmet 5 dagar i veckan och ändå når de bara upp till "precis över nybörjare"-nivå i mängd muskelmassa.

de tränar alltså hårt allihop men ökar inte. det måste vara proteinintaget som sklijer de biffiga från de tunna

alltså de 5 % biffar som finns tränar ju inte hårdare än 95 % utan de äter mer protein..

King Grub
2016-08-14, 18:50
Haha.

PureWhey
2016-08-14, 18:55
Jag äter också mer på vilodagar, brukar bli rejält hungrig och det känns som att kroppen vill ha mycket för att återhämta sig. Känns ffa på nästa träningspass huruvida jag ätit mer eller mindre.

men mannen gå till ett helt vanligt gym och tänk på vad du ser. hur många % har en välutvecklad muskelmassa? väldigt få. vissa har lite armar och axlar men utöver det så är folk generellt väldigt icke-muskulösa.

detta TROTS att de står och flåsar på gymmet 5 dagar i veckan och ändå når de bara upp till "precis över nybörjare"-nivå i mängd muskelmassa.

de tränar alltså hårt allihop men ökar inte. det måste vara proteinintaget som sklijer de biffiga från de tunna

alltså de 5 % biffar som finns tränar ju inte hårdare än 95 % utan de äter mer protein..

Dom tränar som skit. Gå till valfritt gym så ser du dessa flåsare träna på samma vikter (utan progression i varken volym eller vikter osv) eller mindre då motivationen tryter år efter år.

oMEIS
2016-08-14, 18:57
men mannen gå till ett helt vanligt gym och tänk på vad du ser. hur många % har en välutvecklad muskelmassa? väldigt få. vissa har lite armar och axlar men utöver det så är folk generellt väldigt icke-muskulösa.

detta TROTS att de står och flåsar på gymmet 5 dagar i veckan och ändå når de bara upp till "precis över nybörjare"-nivå i mängd muskelmassa.

de tränar alltså hårt allihop men ökar inte. det måste vara proteinintaget som sklijer de biffiga från de tunna

alltså de 5 % biffar som finns tränar ju inte hårdare än 95 % utan de äter mer protein..


Det som skiljer proffsen från amatörbyggarna är självklart och inget som diskuteras i det här forumet

Mr Eks
2016-08-14, 19:00
Haha.

king grub har jag fel någonstans för i såna fall kan du skriva vad det är i stället för att försöka psyka mig!! :devil:

Sohlsken
2016-08-14, 19:01
Shit!.. Jag har gjort fel hela tiden. Har alltid trott att mer träning och allmän aktivitet är ekvivalent med högre proteinintag :smash:

Gör om gör rätt! *flex*

Protein cyklar jag personligen inte alls. Protein och fett håller jag konstant. Dock ökar jag kolhydraterna på dagar med mycket aktivitet, för att inte hamna på ett på tok för stort underskott.

På vilodagar är jag också väldigt inaktiv. Jag äter något mer dagarna innan träningen för att få energi till träningen. Exempel nedan:

Jag tränar fastnade på morgonen.

Jag äter max 50% av mitt kaloriintag innan kvällen, så att jag kan äta mycket på kvällen.

Jag tränar (löpning) söndag-torsdag, och vilar fredagar och lördagar.

På torsdag och fredag kväll känner jag inget behov av högre energiintag då jag inte tränar nästa dag, och inte behöver något extra för att prestera bra på träning.

Lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag kväll försöker jag äta högkvalitativa och tillfredsställande kolhydrater för att prestera bra följande morgon.

Detta funkar bra för mig. Jag tränar för att hålla mig frisk, och för att göra av med stress, inte så mycket för gainz. Dock har jag ändå fått gainz.

Mr Eks
2016-08-14, 19:01
Jag äter också mer på vilodagar, brukar bli rejält hungrig och det känns som att kroppen vill ha mycket för att återhämta sig. Känns ffa på nästa träningspass huruvida jag ätit mer eller mindre.



Dom tränar som skit. Gå till valfritt gym så ser du dessa flåsare träna på samma vikter (utan progression i varken volym eller vikter osv) eller mindre då motivationen tryter år efter år. du är ju biff som fan hur mkt protein äter du??

Det som skiljer proffsen från amatörbyggarna är självklart och inget som diskuteras i det här forumet jag menar inte tävlingsbyggare vs amatör byggare nu utan "biffarna" på gymmet mot den stora massan smalfetton

jag försöker inte diskutera dopning ok??

Mr Eks
2016-08-14, 19:03
men enligt biffen pure whey är det progression alltså ökar i vikter eller volym som ger bäst resultat inte proteinet?? har jag fattat det rätt :confused:

Magnus N
2016-08-14, 19:05
men enligt biffen pure whey är det progression alltså ökar i vikter eller volym som ger bäst resultat inte proteinet?? har jag fattat det rätt :confused:

Givetvis är det träningen som gör att du växer, inte om du äter några gram fler protein eller ej

wilhelmblomgren
2016-08-14, 19:22
Protein cyklar jag personligen inte alls. Protein och fett håller jag konstant. Dock ökar jag kolhydraterna på dagar med mycket aktivitet, för att inte hamna på ett på tok för stort underskott.

På vilodagar är jag också väldigt inaktiv. Jag äter något mer dagarna innan träningen för att få energi till träningen. Exempel nedan:

Jag tränar fastnade på morgonen.

Jag äter max 50% av mitt kaloriintag innan kvällen, så att jag kan äta mycket på kvällen.

Jag tränar (löpning) söndag-torsdag, och vilar fredagar och lördagar.

På torsdag och fredag kväll känner jag inget behov av högre energiintag då jag inte tränar nästa dag, och inte behöver något extra för att prestera bra på träning.

Lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag kväll försöker jag äta högkvalitativa och tillfredsställande kolhydrater för att prestera bra följande morgon.

Detta funkar bra för mig. Jag tränar för att hålla mig frisk, och för att göra av med stress, inte så mycket för gainz. Dock har jag ändå fått gainz.

Brukar också hålla mitt intag relativt frekvent.

Stefanski
2016-08-14, 20:16
Jag äter också mer på vilodagar, brukar bli rejält hungrig och det känns som att kroppen vill ha mycket för att återhämta sig. Känns ffa på nästa träningspass huruvida jag ätit mer eller mindre.



Dom tränar som skit. Gå till valfritt gym så ser du dessa flåsare träna på samma vikter (utan progression i varken volym eller vikter osv) eller mindre då motivationen tryter år efter år.

Kul att du har ändrat dig angående att äta mer på vilodagar! :D

PureWhey
2016-08-14, 20:22
Kul att du har ändrat dig angående att äta mer på vilodagar! :D



Om det inte skulle känts annorlunda skulle jag ätit mindre


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2016-08-14, 20:31
Det som skiljer proffsen från amatörbyggarna är självklart och inget som diskuteras i det här forumet

Kan vi inte bara säga anabola steroider? Jag tycker det blir lite fånigt med alla eufemismer. "Godis", "saft", "det som vi inte får prata om på forumet"... Alla fattar ändå vad som menas.

wilhelmblomgren
2016-08-14, 20:41
Kan vi inte bara säga anabola steroider? Jag tycker det blir lite fånigt med alla eufemismer. "Godis", "saft", "det som vi inte får prata om på forumet"... Alla fattar ändå vad som menas.

*Dunderhonung

Diomedea exulans
2016-08-14, 20:49
*Dunderhonung

"Det som man måste göra om man ska bli proffs"...

Nog för att man inte får prata om det för moderatorerna egentligen, men om man nu ändå ska strunta i den regeln tror jag inte moderatorerna blir mindre sura bada för att man inte skriver de två förbjudna orden: Anabola steroider.

oMEIS
2016-08-14, 22:01
"Det som man måste göra om man ska bli proffs"...

Nog för att man inte får prata om det för moderatorerna egentligen, men om man nu ändå ska strunta i den regeln tror jag inte moderatorerna blir mindre sura bada för att man inte skriver de två förbjudna orden: Anabola steroider.

Handlar väl inte om att någon ska bli sur eller ta illa upp. Är väl snarare ett faktum. Ogillar bara att det sopas under mattan här så ofta när det är så uppenbart att det är mer inblandat än en caseinshake innan läggdags.. Det stör mig något otroligt.

Men ja jag förstår dig och håller med dig, ska ha det i åtanke.

BobaFett
2016-08-14, 23:02
detta TROTS att de står och flåsar på gymmet 5 dagar i veckan och ändå når de bara upp till "precis över nybörjare"-nivå i mängd muskelmassa.


Flåsa på gymmet 5 dagar i veckan fungerar bara för att ta sig upp från nybörjarstadiet till en låg medelnivå. (Eller man kan komma högre men det tar längre tid). För nybörjare funkar allt. Sen börjar programmeringen spela roll.

PureWhey är inne på rätt spår. Progressionen är viktigast. Man måste hela tiden ta kroppen till en ny nivå för att den ska anpassa sig och göra en liten förbättring. Fler lyfta ton per vecka helt enkelt. Fast till slut kommer återhämtningsförmågan inte räcka till att återhämta sig från den mängd träning som krävs för att du ska göra en förbättring. Man når ett jämviktsläge. Det är då det krävs lite smart programmering.

Man kan säga att ju mer avancerad du blir, desto längre perioder måste du programmera in där du planerar att göra en förbättring i slutet på programmet.

I början kan man göra en liten ökning redan till nästa pass två dagar senare.

När man är avancerad kanske den tiden är 8 veckor.
Någon på elitnivå kanske planerar in så att ökningen blir en gång på år (ett OS t.ex.).

wilhelmblomgren
2016-08-15, 11:50
"Det som man måste göra om man ska bli proffs"...

Nog för att man inte får prata om det för moderatorerna egentligen, men om man nu ändå ska strunta i den regeln tror jag inte moderatorerna blir mindre sura bada för att man inte skriver de två förbjudna orden: Anabola steroider.

Handlar väl inte om att någon ska bli sur eller ta illa upp. Är väl snarare ett faktum. Ogillar bara att det sopas under mattan här så ofta när det är så uppenbart att det är mer inblandat än en caseinshake innan läggdags.. Det stör mig något otroligt.

Men ja jag förstår dig och håller med dig, ska ha det i åtanke.

Håller med er båda! Det är ett larvigt beteende att försöka mörklägga det uppenbara. Men av ren policy så tror jag att det är bäst att skriva i dessa termer dvs "dunderhonung", "saft" osv. Om inte annat så vill man ju inte bli bannad :p

Beemel
2016-08-15, 13:48
Att diskutera olika dopingpreparat är av ganska självklara skäl förbjudet. men

Att använda ordet "doping" borde väl inte var något problem?

Det är väl inte förbjudet att skriva t.ex:

"Det är svårt att tillhöra bodybuildereliten (eller troligen idrottseliten generellt) utan att vara dopad".

Om man däremot börjar beskylla enskilda individer för att använda otillåtna preparat och/eller går in på vilket/vilka specifik preparat byggare x eller byggare y använder, vilka effekter diverse preparat har och så vidare, då är det en helt annan sak och det ska självklart inte vara tillåtet på forumet.

Men att använda ordet doping istället för massa fjantig omskrivningar borde väl vara ok?

Rätta mig om jag har fel o ni allsmäktiga moderatorkår.

Diomedea exulans
2016-08-15, 13:57
On topic så förstår jag inte varför kroppen skulle göra skillnad på vilodagar och träningsdagar? Kör man en split så vilar man ju några av musklerna även under träningsdagar. Och en träningsdag är ju "vilodag" fram till man tränar... Eller efter man tränat också, för den delen. Borde man inte snarare tala om timmar/dagar före/efter träning?

Mr Eks
2016-08-15, 14:10
On topic så förstår jag inte varför kroppen skulle göra skillnad på vilodagar och träningsdagar? Kör man en split så vilar man ju några av musklerna även under träningsdagar. Och en träningsdag är ju "vilodag" fram till man tränar... Eller efter man tränat också, för den delen. Borde man inte snarare tala om timmar/dagar före/efter träning?

vill itne spela allan och låtsas vara expert men det är klart att kroppen använder mer protein till muskeluppbyggnad efter träning och att kroppen efter träning lagrar in glykogen effektivare än på en vilodag

1x0
2016-08-15, 14:12
Jag velar lite fram och tillbaks.
För det första känns det som kroppen går mer efter veckobasis, eller 3-4 dagar iallafall. För mig brukar jag inte känna av dagen efter om jag underätit med typ 1500-2000kcal. Tycker det känns av efter 3-4 dagar med lågt intag.

Sen andra sidan känns det som att äta gigantiska mängder post-workout är win, då syftar jag (dock) mest på konditionsträning där man tömt sig rejält. Har haft några riktiga fail-3-timmarscykelturer där jag gått in i väggen totalt (tömt benen på glykogen?) äter jag inte rikligt med kolhydrater och kalorier, timmarna efter en sådan tur är jag helt förstörd dagarna efter.
^Nu vet jag att det är styrketräning som alla/de flesta syftar på med sina inlägg här. :P


Brukar äta 4000-6000kcal 1-6 timmar efter mina styrketräningspass - dock suger min återhämtning haha så kanske värt att prova dra ner på kcalsen träningsdagar> uppa på vilodagarna. Blir oftast balans där. Aldrig överskott iallafall.


(PS: Otydligt svar, stressad!)

Agitator
2016-08-15, 15:14
"Det som man måste göra om man ska bli proffs"...

Nog för att man inte får prata om det för moderatorerna egentligen, men om man nu ändå ska strunta i den regeln tror jag inte moderatorerna blir mindre sura bada för att man inte skriver de två förbjudna orden: Anabola steroider.

Det här borde ni ha koll på sedan många år tillbaka känns det som.

Vi får diskutera vetenskapligt, eller diskutera dopning som fenomen. Vi får inte komma med kurrapporter, dopningsspekulationer eller diskutera hur man använder dopningsklassade preparat.

wilhelmblomgren
2016-08-15, 16:03
Det här borde ni ha koll på sedan många år tillbaka känns det som.

Aha, tack för att du la det i klartext! :)

grescha
2016-08-15, 17:37
On topic så förstår jag inte varför kroppen skulle göra skillnad på vilodagar och träningsdagar? Kör man en split så vilar man ju några av musklerna även under träningsdagar. Och en träningsdag är ju "vilodag" fram till man tränar... Eller efter man tränat också, för den delen. Borde man inte snarare tala om timmar/dagar före/efter träning?

Undrar det också. Återhämtar man sig inte samma dag som ett pass också?