handdator

Visa fullständig version : Magrutor - Kan de bli märkbart större?


AntonHA
2016-08-13, 11:50
Kom o tänka på detta då jag fick galen träningsvärk av att träna mage igår. Har typ aldrig tränat mage direkt. Bara i början, men då märkte jag aldrig någon skillnad i hur de såg ut storleksmässigt. Nu efter en tjock period när jag kan se dem tydligt så funderar jag därför på om det är nån idé att lägga in specifik magträning? Har ni märkt nån skillnad visuellt av att träna mage direkt?

Isseman
2016-08-13, 21:31
Stor skillnad. Smal som 17åring utan gym = smala små magrutor. Nu mycket större, djupare linea alba, större obliquer osv.

Du borde absolut ha specifik magträning oavsett om du vill ha schysst sexpack eller inte, med tanke på att det både hjälper dig med resten av alla övningar i gymmet och i vardagen. För klen bål ger ofta ryggont med.

Ozziking
2016-08-13, 21:36
Stor skillnad. Smal som 17åring utan gym = smala små magrutor. Nu mycket större, djupare linea alba, större obliquer osv.

Du borde absolut ha specifik magträning oavsett om du vill ha schysst sexpack eller inte, med tanke på att det både hjälper dig med resten av alla övningar i gymmet och i vardagen. För klen bål ger ofta ryggont med.

+1

Fått märkbart större/djupare rutor jag med. Även en helt annorlunda muskulös V-line jämfört med 2-3 år sedan.

Hanse
2016-08-14, 06:22
Fungerar precis som övriga muskler. Med rätt träning blir de större och då förändras deras utseende.

Xeon
2016-08-14, 18:24
Någon som har något bra magpass eller övningar som inte är Sixpackshortcuts osv..?

Arne Persson
2016-08-14, 21:23
Man kan nå ganska lustiga effekter med sina magmuskler med lite klassisk muskelkontrollträning från början av förra seklet...:)

Diomedea exulans
2016-08-14, 22:13
Upplever ni att man får större magmuskler även av statisk träning? Mvh en som får ryggont av crunches.

shogunr
2016-08-14, 22:49
Upplever ni att man får större magmuskler även av statisk träning? Mvh en som får ryggont av crunches.

I en podd av styrkelabbet om mag/bålträning så påstod man att crunches inte var en magövning att rekommendera och speciellt om man gör mycket övningar som marklyft/knäböj, med en hänvisning till någon person som skulle vara väldigt kunnig och stor inom området.

Bättre magövningar skulle vara övningar där ryggen är rak, typ plankan, maghjulet etc etc. Många övningar i strongman aktiverar tydligen magen väldigt mycket, allra högst är aktiveringen i oket. Men alla övningar där man bär en vikt och går samtidigt är bra för bålen/magen då man får en snedbelastning.

Frågan är dock hur man skall kunna köra oket. Vilka övningar på gymmet som man skulle kunna köra som är effektiva.

Men dom påstod även att knäböj och marklyft inte aktiverar magen nästan någonting. Förstår deras tankesätt, men tycker ändå det låter konstigt och många duktiga påstår ju tvärtom.

Bob90
2016-08-14, 22:54
I en podd av styrkelabbet om mag/bålträning så påstod man att crunches inte var en magövning att rekommendera och speciellt om man gör mycket övningar som marklyft/knäböj, med en hänvisning till någon person som skulle vara väldigt kunnig och stor inom området.

Bättre magövningar skulle vara övningar där ryggen är rak, typ plankan, maghjulet etc etc. Många övningar i strongman aktiverar tydligen magen väldigt mycket, allra högst är aktiveringen i oket. Men alla övningar där man bär en vikt och går samtidigt är bra för bålen/magen då man får en snedbelastning.

Frågan är dock hur man skall kunna köra oket. Vilka övningar på gymmet som man skulle kunna köra som är effektiva.

Men dom påstod även att knäböj och marklyft inte aktiverar magen nästan någonting. Förstår deras tankesätt, men tycker ändå det låter konstigt och många duktiga påstår ju tvärtom.

Jag har inte tränat mage (annat än kanske någon minut plankan här och där utan regelbundenhet) och har märkt en liten men synlig skillnad i magmuskulaturen.
Kan inte tänka mig att det kommer från annat än marklyft, böj, ryck, stöt, stående pressar etc. Om det är viktigt att ha en stark bål för vissa övningar, så bör samma övningar rimligen i något avseende träna detta också?

shogunr
2016-08-14, 23:02
Jag har inte tränat mage (annat än kanske någon minut plankan här och där utan regelbundenhet) och har märkt en liten men synlig skillnad i magmuskulaturen.
Kan inte tänka mig att det kommer från annat än marklyft, böj, ryck, stöt, stående pressar etc. Om det är viktigt att ha en stark bål för vissa övningar, så bör samma övningar rimligen i något avseende träna detta också?

Stående militärpressar tycker man definitivt borde träna magen och hela bålen för den delen. Även dom andra du nämner tycker jag borde träna magen. Man kan ju knappast vara avslappnad i magen om man kör en knäböj på en tung vikt tex.

Övningar på gymmet. Ha en skivstång på axlarna och gå på stället, kanske kan vara en övning. Eller gå runt med några kettlebells eller hantlar, en eller två händer.

Testade att ha en skivstång på axlarna och gunga lite försiktigt från sida till sida, kändes riktigt grymt och även med lätta vikter. Frågan är hur risken är för att klämman lossnar och vikterna på ena sidan ramlar av.

Rolfarsson
2016-08-14, 23:55
Upplever ni att man får större magmuskler även av statisk träning? Mvh en som får ryggont av crunches.

Jag fick det inte av den normala plankor, basövningar osv, men när jag började att köra tyngre övningar som plank utrullning (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/795) (kör med fötter på step-up bänk för att göra den jobbigare) och liggande benlyft med röven utanför bänken (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/132) eller ländryggen på en bosuboll (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/514) (går endast till neutral i botten) så hände det grejer, faktiskt mer än när jag körde crunches.

med en hänvisning till någon person som skulle vara väldigt kunnig och stor inom området.

Det var förmodligen Stuart Mcgill dom hänvisade till.

AntonHA
2016-08-15, 06:28
I en podd av styrkelabbet om mag/bålträning så påstod man att crunches inte var en magövning att rekommendera och speciellt om man gör mycket övningar som marklyft/knäböj, med en hänvisning till någon person som skulle vara väldigt kunnig och stor inom området.

Bättre magövningar skulle vara övningar där ryggen är rak, typ plankan, maghjulet etc etc. Många övningar i strongman aktiverar tydligen magen väldigt mycket, allra högst är aktiveringen i oket. Men alla övningar där man bär en vikt och går samtidigt är bra för bålen/magen då man får en snedbelastning.

Frågan är dock hur man skall kunna köra oket. Vilka övningar på gymmet som man skulle kunna köra som är effektiva.

Men dom påstod även att knäböj och marklyft inte aktiverar magen nästan någonting. Förstår deras tankesätt, men tycker ändå det låter konstigt och många duktiga påstår ju tvärtom.

Jag har alltid haft bra båltryck, och alltid kört utan bälte. Dock får jag alltid extrem träningsvärk varje gång jag gör situps eller någon liknande magövning