handdator

Visa fullständig version : Tömning/laddning funkar inte?


TotteShaped4Life
2016-08-13, 06:39
Hur gör ni?
När jag tävlade gjorde jag det som många gör en tömning/laddning. Det innebär förenklat att man radikalt skär ner på kolhydrater, för att sedan göra helt om och fylla upp med rejäla mängder.Det är ju inte ovanligt att många gör detta inför tävling. Enligt Dr Layne Norton som har PhD i nutrition, tog världsrekord i knäböj och tävlat i BB så är detta fullständigt galet. En intressant reflektion jag själv gjort är att många som tävlar är i grym form en vecka innan tävling och i nästan ännu bättre form en vecka senare.

"THE BODY STORES WATER INSIDE AND OUTSIDE OF BODY'S CELLS. THE STUFF INSIDE IS GREAT; IT MAKES YOUR MUSCLES LOOK FULL.
So if you take a diuretic or cut water, you'll lose extracellular water, but to maintain homeostasis, you'll also intracellular water. The ratio will remain unchanged; all you will have done is flatten out your physique.
This is a big reason why you always hear people at shows talk about never having been able to fill out or get a pump.
Competitors who couldn't fill out the day of the show, no matter their carb consumption, often experience a weird epiphany after their post-contest cheat meal: They look 10 times better an hour after pigging out!
The carbs didn't fill out their muscles; the water and sodium did! In contrast, carbs consumed while cutting water will never fill you out properly." (Layne Norton)

Sverker
2016-08-13, 07:38
Ja. Det krävs lite kunskap om hur kroppen reagerar för att få till en laddning och få till formen vid ett speciellt klockslag en viss dag.
Det är lättare att misslyckas och sluta slät och trycklös. Ibland kan det vara säkrare och bättre och inte ändra någonting utan bara köra på som man brukar göra.

Vad är problemet ?

TotteShaped4Life
2016-08-13, 08:11
Problemet är att det inte överhuvudtaget fungerar.
Tömning
I normaltillståndet sparar du 70% inne i muskelcellen och 30% utanför. Vattnet inne i muskelcellen gör att du ser hård och fyllig ut. Att strypa vattnet kommer inte att hjälpa. Förhållandet, ration kommer inte att förändras. Du kommer tvärtom behålla mer vatten inne i muskeln. När du sedan stryper vattnet kommer hormonerna se till så att du förlorar vätska inne i muskelcellen. Målet är att behålla vätskan inne i muskelcellen och inte utanför. Vad som händer är alltså att med strypningen kommer du att förlora betydelsefull vätska inne i muskelcellen. Även om du i viss mån tappar vätska utanför muskelcellen genom att minska vattendrickandet kommer du i motsvarande utsträckning förlora vätskan inne i muskelcellen. Kroppen strävar nämligen hela tiden mot homeostas, att upprätthålla en slags balans, samma förhållande på in och utsidan av muskelcellen. Förhållandet kommer fortfarande att vara 70-30. Det man då har gjort är att minska den totala mängden vätska i kroppen, men inte ration, själva förhållandet. Det här innebär att du får det där blöta och platta utseendet.

När det gäller att minska mängden salt så är det bland det sämsta du kan göra. Genom att minska saltet kommer du tvärtom att behålla mer vatten. Det har att göra med att du frigör hormoner som t.ex. aldosteron. Förhöjt aldosteron orsakar ökad vätskeansamling som njurarna återskapar både natrium och vatten i omlopp. Att minska saltet leder också till att du tappar blodtryck och driver därmed ut plasmavatten ut från det vaskulära systemet. Det innebär mindre vatten i blodkärlen, vilket gör att du kommer att se mjuk, blöt och ”platt” ut.
Det som händer är att det blir mer vatten i omlopp på grund av ditt förhöjda aldosteron. Utan tillräckligt tryck i blodkärlen där vatten sugs upp kommer det att gå ut i det man kallar den subkutana vävnaden (under huden). Så vad har med andra ord hänt? Du har blivit bedragen och istället för att lura din kropp har du lurat dig själv.

Nästa sak är att man rekommenderas att man laddar med kalium (typ jävla mängder potatis) medan man minskar saltet. Detta sägs vara för att hålla elektrolyterna förhöjda . Tanken är att salt är dåligt och kalium bra. Men återigen har vi hormonet aldosteron som stiger och ser till att förhållandet mellan kalium till salt ändå behålls. Det här betyder att ännu mer vatten hittar in under huden (subkutana vävnaden) och du blir ännu ”blötare”. Sedan kan även minskningen av salt innebära att det inverka på laddningen av kolhydraterna. Orsaken är att när man minskar saltintaget minskas även aktiviteten hos ett protein som heter SLGT-1, vilket begränsar kroppens förmåga att absorbera, suga upp glukos som i sin tur hindrar en från att uppnå önskad fyllighet. Nu kommer därför den osmälta glukosen att stanna kvar i tunntarmen istället. Det här är ju också ett vanligt fenomen. Vissa som ställer sig på scenen blir helt uppblåsta i magen.

De flesta verkar i det här fallet tro att man helt enkelt misslyckats med att fylla på ordentligt med kolhydrater. Men det är inte sant. Man har ju typ laddat i 2-3 dagar innan tävling med kolhydrater. Efter tävlingen upplever många sin allra bästa form. Varför? Man tror därför att det beror på att man fyllt på med mer kolhydrater med fuskmålet. Troligare är att måltiden innehöll en hel del salt och att man drack en massa vätska. Simsalabim dags för scenen…eller kanske gör om rätt till nästa gång.


(texten fritt översatt från nätet och inspirerad av Dr Layne Norton PhD Nutrition)

Ola Wallengren
2016-08-13, 10:38
Han/du beskriver en felaktig laddnning, klart det inte fungerar så bra.
Sverker har rätt, det är inte lätt och många misslyckas, delvis pga av dålig information.

Tror du att bodybuilders skulle hålla på med något som "inte överhuvudtaget fungerar", gång efter gång i över 30 år?

TotteShaped4Life
2016-08-13, 11:27
Layne menar ju att man lurar sig själv att det fungerar genom att man "trots" tömningen/laddningen i sista stund fyller på med te.x. ett cheatmeal. Jag är ju dock totalt novis på området när det gäller den akademiska biten. Jag vet dock att Layne har själv tävlat och coachat väldigt många till scenen och framgångar utan tömning/laddning. Själv har jag observerat att de flesta jag känner som tävlar är i bättre form en vecka innan och några dagar efter kanske ännu bättre. Vad är det i hans teorier som du anser inte stämmer Ola?

Länken till texten jag översatt
http://www.bodybuilding.com/fun/layne-norton-peak-week-water-sodium.html

Sverker
2016-08-13, 11:28
Jag tror inte att författaren till texten riktigt förstått att mängden vätska ska hållas hög inuti muskelcellerna och vätskan i underhuden ska vara minimal.
Finns flera sätt att manipulera det. Jag skrev detta för ett decennium sedan. Formtoppningen är inte en dag utan kanske några timmar.


Saltladdningen börjar idag :eating: .
Det gäller att vänja kroppen vid ett högt saltintag ( natrium ) och att det alltid finnns vatten att skölja ut det med. Finns vatten och salt i överskott kommer kroppen att sluta producera hormonet aldosteron. Aldosteronet skickar signaler till njurarna att hålla kvar så mycket natrium som det bara går, men finns det överskott av natrium kommer njurarna att istället utsöndra natrium.
Systemet med aldosteron är trögt och det tar fem dygn av högt saltintag innan det når bottennivån. Jag kommer nu fram till onsdag kväll att salta all mat och dricka rejält. Normalt äter jag 3 - 5 g salt per dag men kommer att öka dosen till 12 - 15 g på slutet.
Formen kommer att försvinna och jag kommer att släta ut rejält pga vattnet. Riktigt vaskulär brukar jag också bli. Eftersom aldosteronnivån sjunker kommer utsöndringen av kalium också att öka och jag kommer att använda rätt mycket Seltinsalt också, förutom det vanliga bordssaltet.
Fr o m torsdag gäller kolhydratladdning, massor av vatten för att skölja ut natrium och absolut inget salt. Istället ökar jag mängden kalium genom att ladda på potatis. Kolhydratladdningen fortsätter på fredagen och mängden vatten jag kommer att dricka blir beroende på hur jag ser ut då.

Varför saltladdar jag när formen är hyffsad idag ?
Därför jag slipper problem med kramper under tävlingen när jag gör det.

King Grub
2016-08-13, 11:33
Norton och hans åsikter/kunskaper anses väl ofta vara ett skämt.

TotteShaped4Life
2016-08-13, 11:33
The following 1990 Harvard study by Rogacz, et al, illustrates this point perfectly (1). The researchers reduced dietary sodium to practically nothing for six days and examined the results on serum (blood) and urinary sodium, as well as aldosterone.

Even when sodium was cut almost completely from the diet, concentrations in the blood remained unchanged.

In fact, by Day 6, the kidneys had almost stopped excreting sodium all together! All that sodium depleting that the "gurus" recommend during the final week doesn't change blood sodium levels.

What sodium depletion does is increase levels of aldosterone, a hormone whose job it is to cause the re-absorption and retention of water and sodium.

After two days of sodium depletion (standard in most peak week protocols) aldosterone levels have doubled! Cut out sodium even earlier, and by Day 6 levels have more than tripled!

Elevations in aldosterone will cause increased water retention as the kidney reabsorbs both sodium and water back into circulation. Deficiencies in dietary sodium also lead to a drop in blood pressure, pushing plasma water out of the vascular system.

That means less water in blood vessels, making you appear full and vascular; and more in the surrounding space, making you appear soft. What's more, you're now reabsorbing more water back into circulation due to elevated aldosterone.

TotteShaped4Life
2016-08-13, 11:38
Haha... okej. Inget jag kände till dock att Norton anses vara ett skämt. Har ju i sin pod haft med senast Brad Schoenfeld och för ett tag sedan även Stu Phillips. Det säger förstås inget om hans åsikter... men de verkar ändå ha väldigt lika "åsikter" i väldigt mycket. Antar att du inte anser Stu eller Brad vara ett skämt. Själv är jag ju mer eller mindre novis på det mesta och försöker snappa upp kunskap från de jag litar på. Du är ju en av dem Grub.

TotteShaped4Life
2016-08-13, 11:40
Tack!

Bossebäver
2016-08-13, 13:54
Haha... okej. Inget jag kände till dock att Norton anses vara ett skämt. Har ju i sin pod haft med senast Brad Schoenfeld och för ett tag sedan även Stu Phillips. Det säger förstås inget om hans åsikter... men de verkar ändå ha väldigt lika "åsikter" i väldigt mycket. Antar att du inte anser Stu eller Brad vara ett skämt. Själv är jag ju mer eller mindre novis på det mesta och försöker snappa upp kunskap från de jag litar på. Du är ju en av dem Grub.

Testa googla lyle mcdonald vs layne norton, lyle är en douche som vanligt men layne fick se sig överkörd.

King Grub
2016-08-13, 14:03
Det var när Norton hävdade att "metabolic damage" existerar, utan att det någonsin visats, eller hur?

Mr Eks
2016-08-13, 16:14
Testa googla lyle mcdonald vs layne norton, lyle är en douche som vanligt men layne fick se sig överkörd.

Hur kan du lyssna på honom han är psykiskt sjuk!! *gah!* googla hans namn så får du se. det är en dåre vi har att göra med

King Grub
2016-08-13, 18:28
Det hindrar honom inte från att ha rätt.

Bossebäver
2016-08-14, 02:29
Hur kan du lyssna på honom han är psykiskt sjuk!! *gah!* googla hans namn så får du se. det är en dåre vi har att göra med

Karn må vara en dåre, men han är något av träningsvärldens Dr House och han för rätt vettiga resonemang och baserar majoriteten av sina svar på aktuell forskning. Jag respekterar sådana personer.

Det var när Norton hävdade att "metabolic damage" existerar, utan att det någonsin visats, eller hur?



Norton baserar det på vittnesmål från människor som enligt egen utsago äter 800 kcal per dag utan att tappa fett. Det är från dessa källor han har dragit sina slutsatser...

Hanse
2016-08-14, 06:19
Jag har fått känslan av att tömmning/laddning är poppis framförallt bland yngre fitnesstävlnde. Om det är så svårt som beskrivs ovan så är det nog få som lyckas med taktiken.
Min coach förordar inte detta för sin atleter och använde själv inte det när han var yngre och tävlade på SM,EM,VM.
Är man i form så är man.

TotteShaped4Life
2016-08-14, 15:11
Karn må vara en dåre, men han är något av träningsvärldens Dr House och han för rätt vettiga resonemang och baserar majoriteten av sina svar på aktuell forskning. Jag respekterar sådana personer.





Norton baserar det på vittnesmål från människor som enligt egen utsago äter 800 kcal per dag utan att tappa fett. Det är från dessa källor han har dragit sina slutsatser...

I sin egen podd Physique Science säger han att det inte finns någon evidens på att metabolic damage existerar. Han kallar det för övrigt även för metabolic adaption och mycket riktigt är det från subjektiva observationer som han drar empiriska slutsatser. Uppfattar honom långt från att vara en "dåre" och han är ofta väldigt noga med normalt utgå från aktuell forskning. I podden har han ju även ofta med helt klart trovärdiga personer som t.ex. Brad och Stu.

Bossebäver
2016-08-15, 14:58
I sin egen podd Physique Science säger han att det inte finns någon evidens på att metabolic damage existerar. Han kallar det för övrigt även för metabolic adaption och mycket riktigt är det från subjektiva observationer som han drar empiriska slutsatser. Uppfattar honom långt från att vara en "dåre" och han är ofta väldigt noga med normalt utgå från aktuell forskning. I podden har han ju även ofta med helt klart trovärdiga personer som t.ex. Brad och Stu.

Metabolic adaption är välbelagt och allmänt känd i nuvarande litteratur, även om dess omfattning fortfarande diskuteras.

Det herr Norton hamnade i blåsväder över var hans användning av uttrycket metabolic damage där hen påstod att det var orsaken till att BB-Tävlande kvinnor inte kunde tappa vikt på 800 kcal per dag som de enligt egen utsago åt. Han försvarade även sin tes med diverse hypoteser och vittnesmål av tveksam trovärdighet.

TotteShaped4Life
2016-08-16, 05:27
Metabolic adaption är välbelagt och allmänt känd i nuvarande litteratur, även om dess omfattning fortfarande diskuteras.

Det herr Norton hamnade i blåsväder över var hans användning av uttrycket metabolic damage där hen påstod att det var orsaken till att BB-Tävlande kvinnor inte kunde tappa vikt på 800 kcal per dag som de enligt egen utsago åt. Han försvarade även sin tes med diverse hypoteser och vittnesmål av tveksam trovärdighet.

Hittade länken till när han och Lyle douchbag "argumenterar" kring detta. I tråden nämner Layne ett flertal gånger att han tagit initiativ till forskning inom området. Dock inte hittat något om att det pågår eller att det är på gång. Oavsett har även jag observerat tecken på "damage" hos en i mitt team. Vi får väl se i framtiden om forskningen kan visa om Laynes observationer även stämmer i labbet.

Bossebäver
2016-08-16, 10:55
Hittade länken till när han och Lyle douchbag "argumenterar" kring detta. I tråden nämner Layne ett flertal gånger att han tagit initiativ till forskning inom området. Dock inte hittat något om att det pågår eller att det är på gång. Oavsett har även jag observerat tecken på "damage" hos en i mitt team. Vi får väl se i framtiden om forskningen kan visa om Laynes observationer även stämmer i labbet.

Ingen forskning har visat (eller kommer att visa, tror jag iaf) metabol adaption ens i närheten av vad Layne påstod sig ha bevis för, han drog slutsatser en man med hans utbildning och erfarenhet inte borde ha gjort baserat på den kunskap som finns tillgänglig.

Än värre var hans idé angående hur man skulle åtgärda "åkomman", genom att sakta trappa ner överskottet över en 980 veckors period...