handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kalorier bränns vid styrketräning?


svartakronan
2016-08-12, 09:54
Ungefär hur mycket kalorier kan ett hederligt styrketräningspass bränna?
Förstår att det kan variera till exempel om man bara kör isolationsövningar så bränner man mindre osv.

När jag kör knäböj eller marklyft så svettas jag som mest, då antar jag att de övningarna bränner mest kalorier.

Brukar köra i ca 60 minuter, hur mycket ska jag räkna med att ett sånnt pass bränner?

King Grub
2016-08-12, 10:58
Här är siffror på pass där 10000 och 20000 kilo lyfts.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23085971

Rolfarsson
2016-08-12, 10:59
Inte mycket, enligt denna (http://traningslara.se/viktnedgang-del-ii-branna-kalorier/) artikeln så bränner du runt 300 kalorier under ett ganska hårt helkroppspass.

BobaFett
2016-08-12, 11:17
Här är siffror på pass där 10000 och 20000 kilo lyfts.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23085971

Intressant. Det borde inte spela så stor roll hur mycket muskler/kroppsvikt man har om man bara kan komma fram till hur mycket kalorier man gör av med per lyfta ton.

EPOC verkar inte spela så stor roll utom i några enstaka studier där man såg över 700 kcal efterförbränning.

PureWhey
2016-08-12, 11:30
Intressant. Det borde inte spela så stor roll hur mycket muskler/kroppsvikt man har om man bara kan komma fram till hur mycket kalorier man gör av med per lyfta ton.

EPOC verkar inte spela så stor roll utom i några enstaka studier där man såg över 700 kcal efterförbränning.

Inte?

BobaFett
2016-08-12, 12:34
Inte?

Någon med mer muskler lär ju lyfta mer.

shut teh face
2016-08-12, 12:55
Det är väl under 2 dagar efter styrketräningen man "bränner"..

King Grub
2016-08-12, 12:57
Det är väl under 2 dagar efter styrketräningen man "bränner"..

Exercise energy expenditure and resting metabolic rate (RMR) were measured by indirect calorimetry at 8.5 hours before, 1.5 hours before, and during RT bouts and 12, 24, 36, and 48 hours after exercise.

...

high-intensity RT with load-volumes of up to 20,000 kg using resistance-trained men does not significantly increase EPOC above baseline RMR.

Gerdler
2016-08-12, 13:13
Är det nån som har koll på hur mycket de lyfter per pass? Jag räknade ihop förra passets arbets-set någorlunda och kom fram till att jag hamnar en liten bit över 20 ton. Fast sen har jag skippat vissa småövningar och uppvärmningen på basövningarna. Pass med stor volym på böjen och/eller marklyften borde hamna rätt högt. Förra passets knäböj arbets-set hade mindre volym än uppvärmningen.

DieErste
2016-08-12, 23:09
The energy expenditure of bodybuilding is largely determined by how intense the training is. When you lift heavy weights for relatively few reps and take long rest periods between sets, you burn relatively few calories When you train continuously, going from one set to another, one exercise to another, with very little rest, you burn considerable calories over the one and a half or two hours of your workout. When you train on a split schedule, with two workouts a day, you burn up that much more energy, which is why I always trained in this fashion to get cut-up and ready for a contest. Exactly how many calories are consumed in this kind of workout is hard to say. But an expert once estimated that Fraanco Columbu and I each burned up close to 2,000 calories total in our two daily competition workouts that is, about 500 calories an hour, about the same as if we had been running at a good pace during all that time.

the new encyclopedia of Mordern bodybuilding :d