handdator

Visa fullständig version : Tjena! Har en fråga om kreatin!


Visiondude
2016-08-11, 18:30
Tjena

Har aldrig kört på pre-workout pulver tidigare. En banan har funkat bra för mig. Idag fick jag testa Finsk nsis

Vilken jävla kick och energi boost det gav mig! Jag kör redan på Star nutrition kreatin monohydrat och denna pre-workouten innehåller också kreatin monohydrat (står på innehållet). Är det samma sak?

Undrar mest om jag kan gå över på den direkt eller om jag måste vänta till mitt nuvarande kreatin går ut kroppen! Tacksam för svar :)

Agitator
2016-08-11, 19:05
Ta ditt gamla kreatin på dina vilodagar, och nöjd dig med kreatinet från pwon dagarna du tränar.

Eller så äter du dubbel dos en period tills det tar slut.

Visiondude
2016-08-11, 19:38
Ta ditt gamla kreatin på dina vilodagar, och nöjd dig med kreatinet från pwon dagarna du tränar.

Eller så äter du dubbel dos en period tills det tar slut.

Så det blir inga problem för kroppen? Om man blandar det dvs!

Dubbel dos, en dos av bägge kreatinen? Det låter ju inte direkt sunt :D

King Grub
2016-08-11, 19:43
Det är inte dianabol det handlar om.

sadjad
2016-08-11, 19:50
Så det blir inga problem för kroppen? Om man blandar det dvs!

Dubbel dos, en dos av bägge kreatinen? Det låter ju inte direkt sunt :D

Överdosering av Kreatin kissas ut, så det gör inget om du får i dig lite för mycket.

Monohydraten i din PWO och den rena formen är med all säkerhet densamma. Skillnaden brukar ligga i att vissa monohydrat är märkta med sigillen creapure som garanterar en viss renhet.

Monohydrat kräver en uppladdning innan den göra någon verkan i kroppen därför förblir och är monohydrat i en PWO ganska värdelöst samt att det tar tid för kroppen att ta upp monohydrat och upptas bäst i samband med kolhydrater.

Vilket säger sig själv att kreatinet i din PWO kommer att tas upp efter ditt träningspass, vilket inte är önskvärt med en PWO, vilket är en av anledningarna till att man tar kreatin i samband med en måltid eller mellanmål innan träningen så att kreatinet upptas och fyller på kroppens depåer innan träningen.

Samt monohydraten som du får i dig i en portion PWO är alldeles för liten för att det egentligen ska ge någonting. Man brukar kissa bort eller magsyran fräter bort allt från 20-70% av en portion kreatin i form av Monohydrat.

Kreatin i form av alkalyn, pyruvat mm tas upp nästan direkt av kroppen och man kissar nästan inte bort någonting (om man inte överdoserar), så om denna sortens kreatin finns i din PWO så behöver du inte ta monohydrat i den mån på sidan om även om jag själv skulle göra det för täcka alla eventuella hål.

Visiondude
2016-08-11, 20:07
Överdosering av Kreatin kissas ut, så det gör inget om du får i dig lite för mycket.

Monohydraten i din PWO och den rena formen är med all säkerhet densamma. Skillnaden brukar ligga i att vissa monohydrat är märkta med sigillen creapure som garanterar en viss renhet.

Monohydrat kräver en uppladdning innan den göra någon verkan i kroppen därför förblir och är monohydrat i en PWO ganska värdelöst samt att det tar tid för kroppen att ta upp monohydrat och upptas bäst i samband med kolhydrater.

Vilket säger sig själv att kreatinet i din PWO kommer att tas upp efter ditt träningspass, vilket inte är önskvärt med en PWO, vilket är en av anledningarna till att man tar kreatin i samband med en måltid eller mellanmål innan träningen så att kreatinet upptas och fyller på kroppens depåer innan träningen.

Samt monohydraten som du får i dig i en portion PWO är alldeles för liten för att det egentligen ska ge någonting. Man brukar kissa bort eller magsyran fräter bort allt från 20-70% av en portion kreatin i form av Monohydrat.

Kreatin i form av alkalyn, pyruvat mm tas upp nästan direkt av kroppen och man kissar nästan inte bort någonting (om man inte överdoserar), så om denna sortens kreatin finns i din PWO så behöver du inte ta monohydrat i den mån på sidan om även om jag själv skulle göra det för täcka alla eventuella hål.

Tack så otroligt mycket för en välskriven reply! :) Alltid haft ett skeptiskt perspektiv till kreatin, men det verkar ju helt lungt!

Då kan jag med all säkerhet fortsätta mitt vanliga intag av kreatin till frukost och denna PWOn till träningen :) Har läst att det spelar ingen större roll när du intar ditt kreatin, utan att det måste vara till en måltid rikt på kolhydrater. Äter 4dl havregröt till frukost.

Det finns ingen PWO utan kreatin då?

King Grub
2016-08-11, 20:08
Kreatin ger störst effekt om det tas efter träning.

Visiondude
2016-08-11, 20:27
Kreatin ger störst effekt om det tas efter träning.

Hmm okej, får väl testa pwo före träning och kreatin till måltiden efter träning. Hoppas magen inte blir dålig :D

sadjad
2016-08-11, 20:43
Hmm okej, får väl testa pwo före träning och kreatin till måltiden efter träning. Hoppas magen inte blir dålig :D

Är du en sådan som blir dålig av magen av kreatin så finns det andra sorter som du kan testa och som är bättre men dyrare som t.ex. Kre-Alkalyn eller Kreatin-Pyruvat.

Jag kör köra en skopa monohydrat i gröten, lunch och Protein Shaken.
Innan träningen så tar jag en portion kre-alkalyn.

Detta gör jag i ca 8 veckor i sträck och sedan tar jag ett uppehåll i minst 4 veckor för att få igång kroppens naturliga produktion av kreation som stängs av/minskar när man tar kreatin som kosttillskott.

Det finns lika många vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta ämnet, du bestämmer själv hur du vill göra. Ta det säkra för det osäkra och ta uppehåll samt kroppen mår aldrig bra av att kontinuerligt pumpas full med kosttillskott.

King Grub
2016-08-11, 20:48
Det finns inga belägg för att uppehåll med kreatinet behövs eller gör nytta.

Brofessorn
2016-08-11, 20:49
Detta gör jag i ca 8 veckor i sträck och sedan tar jag ett uppehåll i minst 4 veckor för att få igång kroppens naturliga produktion av kreation som stängs av/minskar när man tar kreatin som kosttillskott.


Du tror inte att kosttillskottsföretag bara vill få kreatin att framstå mer som anabola?

sadjad
2016-08-11, 21:14
Det finns inga belägg för att uppehåll med kreatinet behövs eller gör nytta.

Som sagt, det finns vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta så detta är inget vi behöver starta en diskussion kring och förvirra killen ännu mer.

Du tror inte att kosttillskottsföretag bara vill få kreatin att framstå mer som anabola?

Bättre att ta det säkra före det osäkra, kreatin är en såpass oskadlig kosttillskott så det spelar nog ingen som helst roll skulle jag tro. Men som sagt, det finns vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta.

King Grub
2016-08-11, 21:16
det finns vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta

Nej. Det finns en 14 år gammal artikel som utan belägg spekulerar fritt, inget mer. Helt onödigt med uppehåll.

LillisJ
2016-08-11, 21:17
Som sagt, det finns vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta så detta är inget vi behöver starta en diskussion kring och förvirra killen ännu mer.



Bättre att ta det säkra före det osäkra, kreatin är en såpass oskadlig kosttillskott så det spelar nog ingen som helst roll skulle jag tro. Men som sagt, det finns vetenskapliga artiklar som pratar för och emot detta.

På aftonbladet eller? En artikel säger ingenting.

sadjad
2016-08-11, 21:51
Nej. Det finns en 14 år gammal artikel som utan belägg spekulerar fritt, inget mer. Helt onödigt med uppehåll.

Som sagt, finns många åsikter och artiklar om detta. Han bestämmer vad han gör och oavsett vad han än gör så kommer han inte att dö av överdosering. Resten bryr jag mig faktiskt inte om. Utan sunt förnuft är alltid bra ha till hands och det är att t.ex. inte ta kosttillskott varje dag, livet ut. Utan ta en paus..låt kroppen vila...simple as that... ying & yang :)

Att envist säga att den ena saken är helt rätt och den andra är åt helvete för att det inte finns någon forskning inom så är det den absolut största anledningen till att man, för säkerhets skull, tar en liten paus då och då. Med tanken på att man inte vet biverkningarna, fast här är det ju lite foliehattvarning :laugh: . Man behöver inte göra en big deal av själva pausandet, det är upp till grabben.

På aftonbladet eller? En artikel säger ingenting.

Superkul med Aftonbladet grabben....

Brofessorn
2016-08-11, 21:55
Utan sunt förnuft är alltid bra ha till hands och det är att t.ex. inte ta kosttillskott varje dag, livet ut. Utan ta en paus..låt kroppen vila...simple as that... ying & yang :)


Undviker du köttprodukter under den här tiden också?

King Grub
2016-08-11, 21:57
Först fanns det "många vetenskapliga artiklar", nu finns det "åsikter"?

Luca Brasi
2016-08-11, 22:09
Så det blir inga problem för kroppen? Om man blandar det dvs!

Dubbel dos, en dos av bägge kreatinen? Det låter ju inte direkt sunt :D

Överdoseringar av kreatin brukar orsaka brådskande toalettbesök har jag hört.

Agitator
2016-08-11, 22:10
Jag äter iaf kreatin året runt sedan 5 år tillbaka. Enda uppehållet som sker är någon dag på semestern eller när jag inte har burk hemma och det tar 1-2 veckor att få hem nytt från nätet.

Köper oftast 1 kg åt gången för att slippa köpa allt för ofta.

Tar en dos varje kväll i samband med maten, bra pass med pbn så blir det större dos bara för att.

Folk som provat höga doser kreatin under längre tid uppvisade inga problem eller symtom vill jag minnas i studier.

sadjad
2016-08-11, 22:53
Undviker du köttprodukter under den här tiden också?

Du får äta många kilo rå rött kött för att uppnå dagsbehovet därav är keratinet från kött inte nämnvärd :)

Först fanns det "många vetenskapliga artiklar", nu finns det "åsikter"?

Så det finns inga åsikter kring detta ämnet helt plötsligt, märkligt det må jag säga?

Enligt dig finns det ju bara en artikel och den artikeln är baserad på spekulationer. Därav kan inte den artikeln vara en artikel då en artikel inte får vara baserad på spekulationer och utan belägg.

Vilket betyder då att det inte finns någon vetenskap kring detta och allting är baserad kring åsikter enligt dig. Så varför är du förvånad då när du redan är medveten om detta...

Jag menar, du har ju helt rätt och jag har fel i allt och detta är slutsatsen av det du skrivit hittills.

Har du tänkt att svara killen istället och hjälpa honom? Du tillför ju inte speciellt mycket...

Ett sätt hade varit att du svarar killen och säger att Sadjad inte har helt rätt och att det inte gör någonting att ta kreatin nonstop då den forskningen kring ämnet är väldigt liten, begränsad och dom som gjort forskningen i sig bör ifrågasättas.

Lägg dig gubbe, det är sent, du är trött.

Överdoseringar av kreatin brukar orsaka brådskande toalettbesök har jag hört.

Amen, slutar med att man blir som King Grub's profilbild :booty:

Jag äter iaf kreatin året runt sedan 5 år tillbaka. Enda uppehållet som sker är någon dag på semestern eller när jag inte har burk hemma och det tar 1-2 veckor att få hem nytt från nätet.

Köper oftast 1 kg åt gången för att slippa köpa allt för ofta.

Tar en dos varje kväll i samband med maten, bra pass med pbn så blir det större dos bara för att.

Folk som provat höga doser kreatin under längre tid uppvisade inga problem eller symtom vill jag minnas i studier.

Det stämmer helt och hållet, läst både om att de visat och ej visat symptom av längre användning. Det finns mycket mer om att det inte händer något och jag själv tror inte att det händer något om man använder skiten en längre tid. Från 15 till 18 års ålder körde jag kreatin non stop, hände ingenting :)

Brofessorn
2016-08-11, 23:07
Från 15 till 18 års ålder körde jag kreatin non stop, hände ingenting :)

Du kanske måste köra Creatine Replacement Therapy när du blir äldre. Så går det när man leker med tunga kosttillskott!

Skickat via Tapatalk

skattefusk
2016-08-12, 02:37
Tack så otroligt mycket för en välskriven reply! :) Alltid haft ett skeptiskt perspektiv till kreatin, men det verkar ju helt lungt!

Då kan jag med all säkerhet fortsätta mitt vanliga intag av kreatin till frukost och denna PWOn till träningen :) Har läst att det spelar ingen större roll när du intar ditt kreatin, utan att det måste vara till en måltid rikt på kolhydrater. Äter 4dl havregröt till frukost.

Det finns ingen PWO utan kreatin då?

Tyvärr så var och är hans reply helt åt helvete

King Grub
2016-08-12, 05:16
Så det finns inga åsikter kring detta ämnet helt plötsligt, märkligt det må jag säga?

Nej, jag menar att åsikter, som dina, inte är värda något, om dom inte backas upp med vetenskapliga belägg. Först säger du att det finns en massa vetenskapliga artiklar som talar för att det behövs uppehåll. Sedan ändrar du dig till att det finns åsikter. Visst gör det det. Men åsikter är värda olika mycket. Sådana åsikter visar en person som inte hållit sig uppdaterad på över ett årtionde. Dom gör hemma på början av 2000-talet. I dag har man i princip slutat göra kreatinstudier, om dom inte undersöker någon ny aspekt. Det behövs helt enkelt inte fler. Man vet vad kreatin gör, att det fungerar, och det finns inga misstankar om att det skulle vara skadligt.

Du skriver "ta det säkra före det osäkra" och att kroppen inte mår bra av att "pumpas full" med kosttillskott i en kreatindiskussion, vilket kan ge intryck för någon som inte är insatt att det finns potentiella risker med att inte göra uppehållen du nämner i kreatinbruket, vilket, som jag påpekar, det inte finns några som helst belägg för.

Den som är trött är du. Att du blandar in min person visar bara att du saknar argumentationsförmåga. Med smicker kommer du inte långt.