handdator

Visa fullständig version : Sjukligt fet, ska bli fit! [OBS! Groteska bilder]


Dunderklump
2016-08-11, 13:21
Fick med en varning i topic så har du klickat dig in här iallafall får du skylla dig själv om du blir äcklad.

Lite om mig själv då:
Jag är en man på 30-40 år som jobbar som hantverkare, är som sagt sjukligt fet och tror att jag håller på att dö på grund av detta, nu måste jag ta tag i det innan det är för sent.

Mina stats:
135Kilo tung
176CM lång
Bänkar 80KG
Marklyft går inte med en sån här mage
Knäböj har jag inte provat på tusen år, magen ställer till det en del även här.

Varför är jag fet?
Jag har disciplin som en femåring, jag kan inte låta bli att äta godis/chips eller dricka läsk. Det finns ALLTID läsk i kylskåpet, det finns ALLTID snacks i skafferiet. Jag bränner tusentals kronor i månaden på godis/snacks/läsk, lägger man därtill snabbmat så är det minst 30% av lönen som går till skräp.

Varför har jag låtit det gå så långt?
Jag vet inte, jag har hela tiden tänkt att jag börjar på måndag, jag börjar nästa månad, jag kör på måndag. Sen när jag väl börjat så räcker det med att jag luktar på en Cola så tänker jag "nu har jag ju redan luktat, då kan jag lika gärna dricka den o käka chips".

Hälsa?
Inga dåliga värden vad gäller blodtryck och blodsocker osv. Däremot har jag så förbannat dålig kondition att jag tror jag ska smälla av när jag går upp och ner för trappen ett par gånger.

Historia
Har varit lite lätt mullig till smal fram och tillbaks genom hela skoltiden, sen efter gymnasiet fick jag ett jobb framför en dator med en MAX restaurang bredvid, där gick jag upp till 105 kilo innan jag gick ner till 90, låg på 90 några år tills jag träffade min nuvarande sambo, gym ersattes av bio, promenader ersattes av myskvällar och chips. Chipsskålarna blev större och läsken blev fler. Nu hade jag triggat igång mitt beroende igen och det var starkare än någonsin, jag gick upp 20 kilo på ett år, 10 kilo till året efter, nu senaste året har jag gått up 10 kilo till. Idag vägde jag in mig på 135 kilo, vilket är rekord för mig...

Mål:
Jag kommer att använda mig av gymmet för att gå ner i vikt, men så fort jag gått ner till en hanterbar nivå så kommer jag gå över till gruppaktiviteter typ Bodycombat, Bodyjam, Bodystep Sh'bam osv. Jag är ingen gymnisse, jag tog 115KG i bänken förrut och kände inget behov av att ta mer så jag skulle nöja mig om jag hamnar där igen.
Mitt slutgiltiga mål är att bli instruktör för danspass typ Bodyjam, Sh'bam, för tro't eller ej men under allt det här fettet så finns det en kille som faktiskt kan dansa.....

Jag tog bort mitt ansikte och censurerade mina tatueringar för att inte bli allt för lätt att känna igen.
http://i.imgur.com/Nc0Tbbc.jpg

Diomedea exulans
2016-08-11, 13:47
Modigt att lägga upp bilder!

Har du tänkt ut någon strategi för att motstå frestelsen med godis, läsk osv? För egen del tror jag det lättaste hade varit att ge mig själv totalförbud på de där grejerna fram till en viss tidpunkt, säg om ett år.

Dunderklump
2016-08-11, 14:42
Modigt att lägga upp bilder!

Har du tänkt ut någon strategi för att motstå frestelsen med godis, läsk osv? För egen del tror jag det lättaste hade varit att ge mig själv totalförbud på de där grejerna fram till en viss tidpunkt, säg om ett år.

Kommer att köra på totalförbud mot allt sånt ett bra tag framöver. Inget spikat datum men förhoppningen är ju att suget till slut är såpass svagt att jag inte ens behöver köpa något sånt.

Jag kommer försöka käka mycket mera ägg, kvarg, fullkornspasta och ris än jag gör idag. Idag blir det alldeles för mycket bröd och pommes.
Äggröra och bacon är väl ingen lågkalori frukost direkt, men å andra sidan är det ingen kolhydrafrukost heller. Jag är inte tjock för att jag överkonsumerar fett eller protein, det är till 100% för att jag äter kolhydrater motsvarande 3-4 dagars intag per dag.

Jag kommer räkna ganska hårt på kolhydrater och försöka begränsa fett ganska bra också även om det inte blir lika strikt. Protein däremot kommer jag inte ens att räkna för tillfället, kött, fågel och fisk kommer jag tillåta mig själv äta som vanligt, det jag kommer undvika är kolhydraterna till.

baktung
2016-08-11, 15:22
Långt ifrån äcklad! Din övervikt ser inte så gräslig ut, om det är någon tröst. Du verkar ha anlag för att kunna se schysst ut när du tappat din vikt, utan alltför mycket lös hud.

Enda problemet är att du kommer hitta tillbaka till kärleken med att lyfta tungt när du märker att du blir starkare och dessutom blir hjärntvättad på det här forumet. :Virro

Kör hårt mannen!

shadowfire
2016-08-11, 15:48
Hah, vilken start på en journal! Du har inte en kropp som på något vis äcklar någon och gör den det, så är det den personen som har problem.

Vad du än väljer för strategi för att styra upp kost, kropp och hälsa, så hoppas jag du hittar något som håller långsiktigt. Det finns alltid en risk om man försöker lägga in "förbud" och bli alltför nitisk i att räkna kolhydrater osv. För väldigt många fungerar det en period, sedan smäller det till och blir en sympfoni av cravings istället... för andra är det enda sättet att uppnå resultat alls. Hoppas du hittar något som håller.

Jag känner igen det där med skräpmat och ekonomin runt det. Det fungerar dessutom som ett beroende, att man får en "må gott"-känsla när man äter skräpet och att tröskeln sedan flyttas fram. I en början räcker det med ett hamburgermål med pommes - men efter en period får man inget serotoninpåslag och känner sig inte heller mätt på det. Då kommer det extra dipsåser, extra nuggets och gudars vet allt man lastar på. Till sist kostar en omgång skräpmat 150 kr för att man ska bli nöjd. Kör man det 10 ggr i månaden så är det 1500 kr.

Så en bra morot i ditt fall verkar ju onekligen vara att strypa på skräpet lite eller helt och se bara hur ekonomin frodas efter en månad.

Utifrån din beskrivning så tror jag iaf att bara lite små justeringar, lite disciplin och målmedvetenhet kommer att göra underverk. Ser fram emot att se dig rapportera om första danspasset längre fram! Kör hårt!

Dunderklump
2016-08-19, 07:14
En vecka har gått nu, hur har det gått då?

Första helgen gick minst sagt tveksamt, det blev födelsedagskalas med diverse onyttigt och sen var det bio på lördagen med snacks. Blev att jag körde igång på måndagen istället.

Det jag har gjort är att jag:

Slutat dricka sockrad läsk, äta snacks och godis.

Ätit ute ett par luncher, men jag undviker att backa trots att jag egentligen skulle vilja, har uteslutit lunchcolan som varit tradition i 3 år. Jag o en kollega käka på sibylla, då valde jag burgare med fullkornsbröd och bara grönsaker.

Ersatt en baguette + red bull varje morgon med ett glas vatten och smaksatt kvarg (den utan tillsatt socker)

Efter jobbet tar jag en "propud" som jag står mig på tills middagen vid 18 tiden.

Middagen har jag börjat ta små portioner, men inte direkt uteslutit något förutom läsken återigen.

Gymmat på morgonen innan gymmet 2 gånger den här veckan och har promenerat ute i skogen 2 dagar, i äkta tjockistakt, men framåt gick det iaf.

Hur har det påverkat mig?

Jag känner mig hungrig en stor del av dagen.
Jag är trött som fan, gått från att sitta o äta chips/godis o pimpla cola fram till 01:00 varje natt till att tvärslockna 20:00.
Är lite piggare på morgnarna.

Resultat då?
Gått ner till 131.4 KG så ett blygsamt minus på 3.6KG. En början iallafall!

944RS
2016-08-19, 07:29
Bara genom att utesluta den sockrade läsken framöver kommer ge dig resultat.
Att äta "ute" behöver inte vara fel. Det är mängden som är största boven.
Har man svårt för att hålla sig till en normalstor portion bör man kanske se över alternativen.

Du har gjort stora förändringar med din kost så det kommer hända massor. Men se oxå till att det är något som du kan hålla i över en längre tid. För det kommer komma veckor där du kämpar på men resultatet på vågen kommer kännas oförtjänt lite.

Lycka till!

Christian1980
2016-08-19, 07:36
Lycka till!

Det här kommer du att klara galant :)

Dåren
2016-08-19, 07:52
-3,6 kg på en vecka tycker jag verkligen inte är något "blygsamt minus". Bra jobbat! :)

Stellaria
2016-08-19, 08:07
Grattis till beslutet att ändra dina vanor! Det kommer du att fixa! Jag tror att hungerkänslorna kommer avta vartefter och att du kommer att känna dig piggare.

Kom ihåg att vara snäll mot dig själv! Tänk inte på dig själv som grotesk och utan karaktär. Det är bättre att ha tänket att man ska ge sin kropp bra mat för att den är värd det. Det är iallafall min erfarenhet.:)

Kul att du har ett mål att bli instruktör för danspass också! :)

Lycka till! Det här blir kul att följa!

Dunderklump
2016-08-24, 11:05
Bara genom att utesluta den sockrade läsken framöver kommer ge dig resultat.
Att äta "ute" behöver inte vara fel. Det är mängden som är största boven.
Har man svårt för att hålla sig till en normalstor portion bör man kanske se över alternativen.

Du har gjort stora förändringar med din kost så det kommer hända massor. Men se oxå till att det är något som du kan hålla i över en längre tid. För det kommer komma veckor där du kämpar på men resultatet på vågen kommer kännas oförtjänt lite.

Lycka till!

Ja det är några tusen kalorier bara i läsken som blir utesluten varje vecka. Hoppas att det ger bra resultat, annars får det bli att skära ner mer på portionerna också.

Lycka till!

Det här kommer du att klara galant :)

Tack! Jag hoppas det, hela livet blir så besvärligt med såhär mycket övervikt.

-3,6 kg på en vecka tycker jag verkligen inte är något "blygsamt minus". Bra jobbat! :)

Tack, just första veckan är väl -3,6 kg inget toppenresultat, men det är ju absolut inte dåligt heller så jag är ändå nöjd. Hoppas bara att det fortsätter gå neråt nu.

Dunderklump
2016-08-24, 11:14
Har uppdaterat första posten med några mått jag tog idag.

I övrigt rullar det på, försöker ta tag i träningen men det är så jävla pinsamt att gå tillbaks till gymmet. Finns bara ett riktigt gym här och sist jag gymmade där var jag ganska fit och låg först på listan över nya instruktörer till danspassen jag är med på.
Att nu gå dit tjock som en flodhäst blir för pinsamt så jag försöker hitta alternativa träningsformer.

Provade göra armhävningar idag, orkade 11, 7, 6 sen. Sorgligt resultat men inte jätteoväntat, det kan bara bli bättre!

Väger mig gör jag bara på fredagar, förrut försökte jag väga mig varje dag men det kan bli en rejäl käftsmäll om man går upp 1 KG trots nyttig mat och träning, bara på grund av vätskebalansen.

OK, såg precis att det inte går att redigera min första post, är det en tidsgräns för hur sent man kan redigera ett inlägg?
Hur som helst, måtten från idag då:
Lår 73CM
Midja 135CM
Biceps vila 47,5 CM
Biceps spänd 48,2CM

Dunderklump
2016-08-26, 22:30
Dagens invägning var sämre än jag förväntat mig, vilket självklart är tråkigt, men det blir hårdare tag nästa vecka istället.

131 KG blankt, ynkliga 0.4 KG minus på en vecka hade känts OK om jag vägde runt 90 KG, men vid 131KG vill jag ha större förändringar än så.

Jag känner att jag fortfarande måste få ner konsumtionen av bröd, det är hamburgare med bröd, diverse varianter på pizza, pitabröd med kyckling och så vidare. Jag håller kalorierna ganska lågt, men det blir mycket kolhydrater fortfarande.

Ska försöka vara mer restriktiv till bröd kommande vecka. Blir jävligt besviken om vågen inte visar under 129 nästa fredag.

Ajemän
2016-08-26, 22:53
Dagens invägning var sämre än jag förväntat mig, vilket självklart är tråkigt, men det blir hårdare tag nästa vecka istället.

131 KG blankt, ynkliga 0.4 KG minus på en vecka hade känts OK om jag vägde runt 90 KG, men vid 131KG vill jag ha större förändringar än så.

Jag känner att jag fortfarande måste få ner konsumtionen av bröd, det är hamburgare med bröd, diverse varianter på pizza, pitabröd med kyckling och så vidare. Jag håller kalorierna ganska lågt, men det blir mycket kolhydrater fortfarande.

Ska försöka vara mer restriktiv till bröd kommande vecka. Blir jävligt besviken om vågen inte visar under 129 nästa fredag.

Man kommer alltid ha sämre veckor, tänkt långsiktigt!
Kör hårt kompis, du är duktig! :)