handdator

Visa fullständig version : Ångest angående tränarutbildning.


oggaaaa
2016-08-11, 10:50
Hej. Har nu kommit in på Tränarprogrammet i Umeå som är ett program som jag sökt de senaste 3 åren men inte kommit in på. Men nu när det väl kommer till kritan så har jag börjat vela något så fruktansvärt.

Det som håller mig tillbaka är egentligen rädslan av att gå 3år och bli arbetslös. När man läser på om utbildningen och jobb inom idrott&hälsa överhuvudtaget så gör det inte saken bättre. Har jobbat på mitt nuvarande jobb i snart 4 år, men jag trivs ju inte direkt. Pengarna kommer ju in och man har råd att göra det man vill på fritiden, men timmarna på jobbet känns inte så givande.

Har inga meriter inom någon sport vilket verkar vara en stor fördel om man läser dessa utbildningar. Det som intresserar mig är kroppsbyggande, styrkelyft och olympiska lyft. Forskning kring allt inom träning och hälsa är något som intresserat mig enormt speciellt på slutet. Väldigt intressant att läsa studier samt lyssna på "tyngre träningssnack".

Vet ju att ingen kan bestämma åt mig utan det måste jag göra själv. Men vore kul att höra lite tankar och erfarenheter från folk som läser/läst liknande program och vad ni sysslar med nu etc.

Mental
2016-08-11, 11:11
Ha ett tydligt mål, och se om tränarutbildningen är ett steg på vägen till det målet. Annars skippa det.

Utbildningen i sig är ju inte ett självändamål, om du inte vill lägga 3 år, kanske med lån mm för att berika din hobby.

Börja inventera jobbmarknaden, vad vill du göra? Vad ser du dig själv arbeta med? Kolla sedan om det är rätt utbildning som tar dig dit.

Sparven från Minsk
2016-08-11, 12:11
Jag har läst lite idrottslärare i Umeå samt biomedicin i Halmstad 3 år.
Gjorde detta då jag gillade träning, lite samma som du.

Ångrar idag att jag spenderade så många år på det och kastade pengar på det. Insåg lite väl sent hur tuff branchen är, hur svårt det är att få ett vettigt betalt jobb.
Är bättre att ha sin träning som en hobbey, inget man ska leva av.

Akerhage
2016-08-11, 12:42
...samt biomedicin i Halmstad 3 år.


Jag läste samma program som dig, ångrar att jag läste det också även att det var intressant just då. Hade också väldigt skoj under mina studieår, men inte riktigt värt den studieskuld man ska betala av nu.

Men om det verkligen är något du (oggaaaa) brinner för och vet att du kommer få ett jobb därefter som du känner du vill syssla med så kör.

Sparven från Minsk
2016-08-11, 13:19
Jag läste samma program som dig, ångrar att jag läste det också även att det var intressant just då. Hade också väldigt skoj under mina studieår, men inte riktigt värt den studieskuld man ska betala av nu.

Men om det verkligen är något du (oggaaaa) brinner för och vet att du kommer få ett jobb därefter som du känner du vill syssla med så kör.

Många av mina gamla klasskamrater därifrån har idag antingen helt andra jobb eller slavar runt på gym som underbetalada PT:s och hjälper Kerstin med atros som vill gå ned 3 kg.

Som du säger, jätteroligt under studietiden och intressanta saker man läste, men inget man överlever på tyvärr.

Bossebäver
2016-08-11, 17:22
Är inte idrottslärare på gymnasienivå ett rimligt alternativ?

Mycket jobb, mycket semester och en möjlighet att kunna hjälpa många som kanske vill bli träningsintresserade men inte har någon att lyssna på.

Linjedomarn
2016-08-11, 17:41
Jag har läst tränarprogrammet i Umeå. Som du säger så är det ett plus med ett redan befintligt expertområde och idrottsmeriter. Jag tycker utbildningen var bra men den räcker inte. Om man tror att det räcker att gå på föreläsningar, göra grupparbeten och klara tentorna så kan man glömma sin dröm. Det gäller att engagera sig i verksamhet utanför som tränare, projektledare osv. helt gratis, samt läsa dubbelt så mycket som sina klasskamrater. För det är som du säger, arbetsmarknaden är tuff och de flesta får nöja sig att bli personlig tränare eller massör.

Jag fick dock precis det jobbet jag ville ha direkt efter examen.

Angel
2016-08-11, 19:50
Vad är det meningen att man ska söka för yrken efter man läst den 3-åriga biomedicin då?

Ajemän
2016-08-11, 20:08
Är inte idrottslärare på gymnasienivå ett rimligt alternativ?

Mycket jobb, mycket semester och en möjlighet att kunna hjälpa många som kanske vill bli träningsintresserade men inte har någon att lyssna på.

Nu vet jag förvisso inte hur läroplanen ser ut, men en jävla möjlighet att göra skillnad också, med tanke på vilket trams idrotten i skolan är...

Dock umgås med lärare hela dagarna... Är väl inte den roligaste sorten i allmänhet

timoat
2016-08-11, 23:54
Få och få, du får skapa din egna arbetstillfällen.

Akerhage
2016-08-12, 05:57
Vad är det meningen att man ska söka för yrken efter man läst den 3-åriga biomedicin då?

Jobba som PT eller instruktör vilket jag också gjorde 2 år till en McDonalds-lön eller kanske söka dig till att bli fystränare för något lag.
Den utbildningen gav nog inte mer än så.

Idrottslärare på gymnasienivå var ett bra tips. Det var det jag började läsa i Halmstad med hoppade av det och sedan in på biomedicin. Det kan jag ångra idag.

Angel
2016-08-12, 07:19
På mitt företag finns ett yrke som heter hälsoutvecklare. Arbetar med ja, hälsoutveckling både på individ och organisationsnivå. Men det kanske kräver nån annan sorts utbildning.

Mental
2016-08-12, 08:35
Vad är det meningen att man ska söka för yrken efter man läst den 3-åriga biomedicin då?

De som inte går vidare mot master eller forskning brukar antingen göra något helt annat, eller så jobbar de med kliniska prövningar mm.

Citerar uppsala

"Många studenter som genomfört biomedicinutbildningen arbetar idag med biomedicinsk forskning, medan andra återfinns inom områden som kliniska prövningar, projektledning, medicinsk journalistik, patenträtt eller miljövård.

Efter kandidatexamen kan du läsa vidare på ett masterprogram i ett eller två år, vilket gör dig behörig att börja en forskarutbildning. Vid Uppsala universitet finns det masterprogram inom bland annat biomedicin, forensisk vetenskap, molekylär medicin och infektionsbiologi."

Akerhage
2016-08-12, 08:54
@ Mental, är nog inte samma program. Det programmet i Halmstad hette "Biomedicin - Med inriktning fysisk träning"

Det är inte biomedicins analytiker eller liknande.

Mental
2016-08-12, 09:20
@ Mental, är nog inte samma program. Det programmet i Halmstad hette "Biomedicin - Med inriktning fysisk träning"

Det är inte biomedicins analytiker eller liknande.

Biomedicinsk analytiker är en helt annan utbildning ja, biomedicin mot träning måste jag kolla närmare på.

Det här är biomedicin i Uppsala http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=MBN1K

z_bumbi
2016-08-12, 10:19
Om man är osäker på hur det ser ut med jobb och vad som krävs för att få jobb så kika på annonser och prata med både folk som gått utbildningen och de som förväntas anställa.
Skaffa dig sedan så mycket erfarenhet som möjligt utanför skolan, vill du t ex jobba inom gymvärlden så skaffa kvälls-, helg och sommarjobb i kassan, lobba för att du ska börja köra timmar ute på gymmet, häng på alla gruppträningsutbildningar som finns även om det är för egna pengar osv. Då är du enkel att anställa i andra roller även om de i sig inte innebär en heltid då du kan fylla ut tjänsten med annat tills du och företaget har byggt upp så du kan köra det heltid.
Vill du jobba med en specifik idrott så leta upp samtliga föreningar i närheten och fråga om du får hänga med som hjälptränare (eller vilken funktion du nu vill ha).

Angel
2016-08-12, 21:54
@ Mental, är nog inte samma program. Det programmet i Halmstad hette "Biomedicin - Med inriktning fysisk träning"

Det är inte biomedicins analytiker eller liknande.

BMA är nog f.ö mitt drömyrke :Virro

grondahl
2016-08-12, 22:23
Har inga meriter inom någon sport vilket verkar vara en stor fördel om man läser dessa utbildningar. Det som intresserar mig är kroppsbyggande, styrkelyft och olympiska lyft. Forskning kring allt inom träning och hälsa är något som intresserat mig enormt speciellt på slutet. Väldigt intressant att läsa studier samt lyssna på "tyngre träningssnack".

Jag tror att den ordinarie gången för att en sån här utbildning skall vara värt insatsen är:
1. Utöva idrott
2. Börja instruera i klubben, gå förbundsspecifika alt SISU-utbildningar etc. Inse att tränaryrket är något för dig.
3. Läs ex tränarprogrammet.

Att börja på tränarprogrammet utan erfarenhet av att vara tränare inom någon idrottsverksamhet tidigare verkar inte vara någon lysande idé.

oggaaaa
2016-08-13, 08:08
Jag har läst tränarprogrammet i Umeå. Som du säger så är det ett plus med ett redan befintligt expertområde och idrottsmeriter. Jag tycker utbildningen var bra men den räcker inte. Om man tror att det räcker att gå på föreläsningar, göra grupparbeten och klara tentorna så kan man glömma sin dröm. Det gäller att engagera sig i verksamhet utanför som tränare, projektledare osv. helt gratis, samt läsa dubbelt så mycket som sina klasskamrater. För det är som du säger, arbetsmarknaden är tuff och de flesta får nöja sig att bli personlig tränare eller massör.

Jag fick dock precis det jobbet jag ville ha direkt efter examen.
I see, i see! Får man fråga vad du jobbar med och om du jobbar uppe i Umeå eller blev tvungen att flytta söderut?

oggaaaa
2016-08-13, 08:10
Tack så hemskt mycket för alla svar. Känns som jag har fått mig en bra uppfattning om vad som gäller om man bestämmer sig för att läsa!