handdator

Visa fullständig version : Svagare på morgon än eftermiddag - samma byggning?


AntonHA
2016-08-09, 20:10
Ibland måste jag träna inom en timma efter att jag vaknat. Kan då vara upp till 10% svagare än när jag tränar efter att ha varit vaken 6-7 timmar. Bygger jag sämre på morgonen då eller spelar det ingen roll?

Paperbasket
2016-08-09, 20:32
Rent spontant, vad tror du själv du blir starkare/bygger volym mest av:

Bänkpress 10*100 kg eller bänkpress 10*90 kg?

Jag röstar på att det spelar roll och att det är bättre när du är 10% starkare.

(även om fler parametrar kan spela in)

AntonHA
2016-08-09, 20:43
Rent spontant, vad tror du själv du blir starkare/bygger volym mest av:

Bänkpress 10*100 kg eller bänkpress 10*90 kg?

Jag röstar på att det spelar roll och att det är bättre när du är 10% starkare.

(även om fler parametrar kan spela in)

Ja, det är vad som är logiskt. Det dyker ju dock upp studier titt som tätt som menar att man bara behöver anstränga muskeln för att bygga. Mina muskler blir ju lika ''trötta'' vad det känns som iallafall, fast jag lyfter olika mycket

Langster
2016-08-09, 22:26
10x90 kg i bänk är tokmycket bättre än 0x0 kg i bänk, vilket skulle vara alternativet.

Sohlsken
2016-08-09, 22:28
Det som spelar roll är hur väl du tröttar ut musklerna, inte hur mycket vikt som sitter på stången. Teoretiskt sett kan man bygga lika mycket på kroppsvikt som med tunga vikter, om man anstränger musklerna på rätt sätt.

Langster
2016-08-09, 22:39
Det som spelar roll är hur väl du tröttar ut musklerna, inte hur mycket vikt som sitter på stången. Teoretiskt sett kan man bygga lika mycket på kroppsvikt som med tunga vikter, om man anstränger musklerna på rätt sätt.

Teoretiskt ja, men i det här fallet beror de lägre vikterna på stången inte på att han tröttar ut musklerna på ett bättre sätt just på morgonen. Det är som att säga att det ger väldigt bra effekt att träna när man har 40 grader feber eftersom man blir trött så jäkla snabbt.

Men om man bara har att välja mellan ett halvkasst pass eller ingen träning alls så är det halvkassa alternativet tveklöst det bästa.

Luca Brasi
2016-08-09, 22:40
10x90 kg i bänk är tokmycket bättre än 0x0 kg i bänk, vilket skulle vara alternativet.

Om det är alternativet så är det inte så mycket att filosofera kring.

Kvällsträning ska väl funka bäst för de flesta annars.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761508/

Sohlsken
2016-08-10, 00:08
Teoretiskt ja, men i det här fallet beror de lägre vikterna på stången inte på att han tröttar ut musklerna på ett bättre sätt just på morgonen. Det är som att säga att det ger väldigt bra effekt att träna när man har 40 grader feber eftersom man blir trött så jäkla snabbt.

Men om man bara har att välja mellan ett halvkasst pass eller ingen träning alls så är det halvkassa alternativet tveklöst det bästa.

OP säger att hns muskler känns lika trötta oavsett. Då borde det rimligtvis inte vara någon skillnad på kvaliteten.

Shqypnia
2016-08-10, 09:50
Livet är inte alltid opti. Med 10 % mindre kommer du lindrigt undan tycker jag. Men om du nojar så kör ett sett extra på kvällen för att "rädda" morgonen.

MackeJuve
2016-08-10, 09:56
Om du gör morgonträningen till en vana så kommer du att märka att skillnaden mellan morgon- och kvällsträning försvinner. Jag kände samma sak som dig förut, nu när jag morgontränar allt mer frekvent så tycker jag att skillnaden i styrka är obetydlig.

Sparven från Minsk
2016-08-10, 10:18
10 % tror jag inte spelar så stor roll i det stora hela.
Hade det varit 50 % så...

Sparven från Minsk
2016-08-10, 10:20
Om du gör morgonträningen till en vana så kommer du att märka att skillnaden mellan morgon- och kvällsträning försvinner. Jag kände samma sak som dig förut, nu när jag morgontränar allt mer frekvent så tycker jag att skillnaden i styrka är obetydlig.

+1.

Vissa dagar kliver jag upp 05.30 och är på gymmet vid 06.15.
Tyckte i början att det var segt att prestera så tidigt men har märkt att jag vissa morgonpass rent av presterar bättre än på eftermiddagen, så det sitter nog mycket í psyket och ren vana.

Brofessorn
2016-08-10, 10:38
Hur värmer ni upp om ni tränar tidigt på morgonen, annorlunda än om ni tränar senare på dagen? Kroppen borde väl vara rätt kall och stel efter en natts sömn, och utan någon större aktivitet innan träningen?

Grahn
2016-08-10, 10:40
Var det inte ngn studie som visade på sämre prestation och högre skaderisk på morgonen och att de flesta presterade bäst runt 15 tiden eller ngt?

Kroppen har väl kommit igång bättre vilket är lite logiskt, dock precis som Langster säger egentligen irrelevant då man inte vinner något öht på att fundera över vad som kunde varit utan bara får göra det bästa med vad man har.

Kanske värma upp ordentligare är en bra idé iofs.

Powerdriver
2016-08-10, 11:20
+1.

Vissa dagar kliver jag upp 05.30 och är på gymmet vid 06.15.
Tyckte i början att det var segt att prestera så tidigt men har märkt att jag vissa morgonpass rent av presterar bättre än på eftermiddagen, så det sitter nog mycket í psyket och ren vana.

Håller med, började med morgonträning för några år sedan och upplevde att man fick plocka av ett antal procent jämfört med träning på em.

Men som sagt, skillnaden minskar efter ett tag...

Höll inte the one and only Arnold på med morgonträning när det begav sig, typ 05:00??

Powerdriver
2016-08-10, 11:28
Hur värmer ni upp om ni tränar tidigt på morgonen, annorlunda än om ni tränar senare på dagen? Kroppen borde väl vara rätt kall och stel efter en natts sömn, och utan någon större aktivitet innan träningen?

Visst kan man känna sig stelare, särskilt när man skall starta med böj eller mark....
Blir gärna något extra set och stretch innan man börjar lasta på:)

pepplez
2016-08-10, 12:38
Hur värmer ni upp om ni tränar tidigt på morgonen, annorlunda än om ni tränar senare på dagen? Kroppen borde väl vara rätt kall och stel efter en natts sömn, och utan någon större aktivitet innan träningen?

Jag sover ju inte på gymmet, vaknar och börjar böja 10 sekunder efter jag vaknat. Cyklar 15 min dit alternativt promenerar till bussen. Inte tränat på kvällen på rätt länge nu men kan inte minnas att jag kände mig rörligare på den tiden än jag gör nu under morgonträningen. Den största nackdelen skulle jag säga att jag är rätt grinig och otrevlig mot min träningspolare första kvarten av träningen innan jag vaknat till ordentligt.

MackeJuve
2016-08-10, 12:48
Hur värmer ni upp om ni tränar tidigt på morgonen, annorlunda än om ni tränar senare på dagen? Kroppen borde väl vara rätt kall och stel efter en natts sömn, och utan någon större aktivitet innan träningen?

Som pepplez ovan^

Jag märker inte av några större skillnader mot att träna direkt efter jobbet/senare på kvällen. I och för sig så har jag ett stillasittande jobb och är vanligtvis stillasittande hemma så skillnaden minskas ju även p.g.a. detta.

Strax över kilometern till gymmet, går dit på ~10 minuter. Uppvärmningen ser likadan ut som om jag skulle träna senare, d.v.s. den varierar. Ibland måste jag tänja och värma mer för att kunna sumomarka och ibland lite mindre.

BobaFett
2016-08-10, 12:53
Rent spontant, vad tror du själv du blir starkare/bygger volym mest av:

Bänkpress 10*100 kg eller bänkpress 10*90 kg?

Jag röstar på att det spelar roll och att det är bättre när du är 10% starkare.

(även om fler parametrar kan spela in)

Varför inte två set femmor på 100 kg? Samma sak.

Det som är viktigt om man vill göra gains är att köra en specifik mängd volym och att sen sakta öka den i samma takt som behovet av stimulans ökar.

Med volym menar jag intensitet x reps x set x frekvens.

Gerdler
2016-08-10, 13:04
Varför inte två set femmor på 100 kg? Samma sak.

Det som är viktigt om man vill göra gains är att köra en specifik mängd volym och att sen sakta öka den i samma takt som behovet av stimulans ökar.

Med volym menar jag intensitet x reps x set x frekvens.
Borde du inte ha intensitet^2 eller nåt sånt? eller slänga in en RPE faktor också?

Bara spontant så känns det så.

shut teh face
2016-08-10, 13:50
Om du tränar på morgonen och presterar 100% så kanske du presterar sämre på eftermiddagen i din vardagsmotion, kratta löv, skiter i att dammsuga för du är trött, tar bilen till affären för du inte orkar bära hem kassarna

Om du gör allt detta på morgonen och sen tränar på 90% på eftermiddagen så jämnar det ju ut sig, om det inte helt enkelt blir bättre.

Bara mina teorier dock

MackeJuve
2016-08-10, 14:01
Om du tränar på morgonen och presterar 100% så kanske du presterar sämre på eftermiddagen i din vardagsmotion, kratta löv, skiter i att dammsuga för du är trött, tar bilen till affären för du inte orkar bära hem kassarna

Om du gör allt detta på morgonen och sen tränar på 90% på eftermiddagen så jämnar det ju ut sig, om det inte helt enkelt blir bättre.

Bara mina teorier dock

Tycker att det är skumma teorier. Du får 8-10 h återhämtning på jobbet. Jag tränar inte i närheten av stenhårt men typ hyfsat normalt, är inte i närheten av trött i kroppen när jag kommer hem efter arbetet. Snarare tvärtom. Övertygad om att det inte hade gjort någon större skillnad om jag hade tränat hårdare.

Dessutom krattar ju gemene man inte löv, dammsuger eller handlar innan jobbet/skolan. Skulle säga att det är större chans att ovanstående aktiviteter blir av om man inte har träning att tänka på när man slutar för dagen.

BobaFett
2016-08-10, 19:57
Borde du inte ha intensitet^2 eller nåt sånt? eller slänga in en RPE faktor också?

Bara spontant så känns det så.

Jo visst men det finns ingen känd formel vad jag vet. Man får köra lite mer volym ju lättare vikter man kör och vi snackar inte galna repsintervall såsom 15+ reps.

Tror att de flesta (i alla fall jag) kör på tok för mycket volym ändå så om man skulle börja träna på morgonen (och bli tvingad till att träna något lättare) så skulle man förmodligen öka på grund av att man ger kroppen en chans att återhämta sig.