handdator

Visa fullständig version : Semester i Japan / Kina


Mickee
2016-08-09, 12:03
Så då var semestern slut och dags att planera nästa!

Är sugen på att prova på Asien och mer bestämt Japan och Kina (främst Japan). Så tänkte se med er om någon har någon erfarenhet om dessa länder och deras turistalternativ.

Tanken är 2 veckor till våren. Har svårt att bestämma mig om det är i och runtom en storstad jag ska hålla mig eller åka runt mer.

Har staplat upp några punkter som jag sedan har svarat själv nedan. Kan ses som lite luddigt men är bara brainstorming och det är då här jag gärna tar tips för att gå vidare

1. Japan och / eller Kina?
2. Enbart Tokyo och / eller Shanghai / Peking?
3. Bäst månad att åka?
4. Aktiviteter?
5. Reskassa?
6. Språket?
7. Sol och bad runt städerna?
8. Regler / normer man bör veta om

1. Funderar på 1 vecka i Japan och 1 vecka i Kina för att känna på båda, så kan man dra en ny resa senare för att uppleva mer av ett av dem.

2.1 Det är just Tokyo som gör mig intresserad av att åka till Japan. Så om det blir 1 vecka i vardera land tänkte jag köra dem i Tokyo och Shanghai / Peking, och eventuellt ta tåget(?) utanför staden för att se mig omkring där också.
2.2 Om det blir 2 veckor i Japan stannar jag inte i samma stad, då kan jag tänka mig en vecka på någon populär resort om det finns?

3. Föredrar nog Mars / April, är det okej då? Beror givetvis på vad man ska göra men så det är okej temperatur, typ sommarväder? Tror jag såg nått om medeltemperatur på 18 grader i April i Tokyo.

4. Finns givetvis väldigt mycket att hitta på. Lär inte tröttna på en stad på en vecka eller?

5. Som alltid jättesvårt att avgöra. Har inga jättekrav på hotell eller lyxmiddagar. Äter dock gärna ute mycket och ofta :D Om jag inte missminner mig lade jag runt 40 000 på 2 veckor i Florida + New York förra året om det hjälper att beräkna standarden

6. Hur fungerar engelskan i stora som små städer?

7. Hör lite ihop med punkt 2. Om man kör 2 veckor så hade det kanske varit gött med några dagar på stranden, om vädret för säsongen godkänner.

8. Kan inte ett skit. Men har förstått att man bör ha läst på lite om artighetsnormer innan man ska till dessa länder?

Som ni ser (om ni orkar läsa så här långt..) så är resan fortfarande väldigt luddig. Främst för att jag inte känner någon som har varit där så jag kan inte bilda mig en uppfattning.
De stora frågorna är iaf om man ska köra 2 veckor i Japan eller 1 vecka i vardera land. Och om man då ska vara i huvudstäderna hela tiden eller inte. Samt vilka månader som är trivsamma där.

Snobbe
2016-08-09, 12:29
Personligen hade jag nog kört 2 veckor i japan eller kina. Och sen köra en till resa i andra landet. Hade det varit längre tid så hade jag nog kört båda. Men du kan ju köra tokyo och sen om du tröttnar åka runt till något annat ställe i Japan. Blir väldigt mycket restid annars.

LoveMachine
2016-08-09, 15:22
1. Japan och / eller Kina?


Har aldrig varit i Kina så det kan jag inte uttala mig om. Men på två veckor så är det nog inte länge för båda. I Japan har jag däremot bott två vändor.,


2. Enbart Tokyo?


Definitivt inte om du inte har specifika intressen som gäller just där. Skulle åtminstone åka till Kyoto, det är den gamla huvudstaden och har kvar sin historiska bebyggelse. Det av Tokyo som överlevde jordbävningen 1923 jämnades med marken under andra världskriget. Är man i Kyoto kan man ju passa på att åka till Osaka, det är inte långt bort. Men man kan lika gärna köpa ett JR Rail Pass och resa runt lite under ena halva av resan. Himeji och Nagasaki fanns med på min resplan 2011 men då kom en viss jordbävning i vägen.


3. Bäst månad att åka?

På våren skulle jag säga slutet av mars och hela april är bäst. Körsbärsblommingen är en mycket japansk årstid. Men det är också den mest typiska säsongen och det är så väl inhemska som internationella turister i omlopp. Undvik juni, juli och augusti då det är grisvarmt, fuktigt och kan ösregna dagar i ända. Och ibland är det rejäla tyfoner. September är lite mer stabil och behagligt och oktober med hösten i antågande är en höjdare. Nikko är otroligt fint på hösten.


4. Aktiviteter?

Omöjligt att säga utan att veta vad du är intresserade av. Men kombinationen historia och högteknologi är oundviklig. Tokyo har allt man kan kräva av en storstad och mycket mer.


5. Reskassa?

Japan är inte dyrt som sådant. Billigare än att turista i Sverige. Men det beror helt på ambitionerna man har och hur mycket bös man ska köpa med sig. Det går nog att bränna 10000 kr på en middag för två, om man vet vad man vill ha och har de rätta kontakterna för att få komma in.


6. Språket?

Dåligt med engelska, framför allt utanför storstäderna. Men är man bara lite flexibel och kreativ så är det egentligen inget problem, bara lite omständligt. Chansa och var glad.


7. Sol och bad runt städerna?

Inte under den tiden på året då jag skulle åka. I Tokyoområdet så kan man dock åka till Kamakura för lite kultur och de har en strand som ska vara bra. Annars är det ut på Boso-halvön och Kujukuri som gäller. Slår ett slag för Onjuku som ligger är grannstaden till där jag bodde, fin strand och många som surfar. Annars så är badsäsongen ganska lång om man flyger till Okinawa.


8. Regler / normer man bör veta om

Man tar av sig skorna inomhus, men det är ju inget konstigt för en svensk. Japaner förstår när man inte förstår, bara man visar vilja att göra rätt. Glöm inte att ta av dig toalettofflorna när gå går ut från toaletten. Utgå INTE från att du kan betala med kort, cash is king.

Edit: Relevanta trådar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213361
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220677

Rahf
2016-08-09, 15:27
Gällande språket så har jag hört följande, men det gäller storstäder i Japan:

Engelskan är ofta knagglig eller obefintlig, men till skillnad från Sverige så vill dom flesta gärna hjälpa till. Med en hel del kroppspråk, foton, och enstaka japanska ord kommer man långt. Däremot kommer många yngre att gärna vilja öva sin engelska, så det funkar bra om man håller ordförrådet slangfritt och grammatiskt korrekt.

meow
2016-08-09, 15:31
Har varit i Hong Kong. Jävligt mycket att se runt omkring, jävligt nice väder enligt mig, i princip alla kan engelska.

Rahf
2016-08-09, 15:32
Har varit i Hong Kong. Jävligt mycket att se runt omkring, jävligt nice väder enligt mig, i princip alla kan engelska.

Hong Kong är lite speciellt i den bemärkelsen, med tanke på dess status som f.d. brittisk koloni.

koncept
2016-08-09, 16:27
Som bakgrundsinfo har jag bott i Hong Kong i ett halvår, varit i Tokyo i en vecka, samt besökt Shanghai, Nanjing och Peking i en tre veckor lång resa i Kina.



1. Japan och / eller Kina?

Japan och Kina är i min mening och uppfattning mycket olika länder om du bortser från vissa egenskaper som asiatiska länder har gemensamt. Allt från hur folk beter sig, till maten, utseende, bemötande och service, generell kvalite, prisnivå, etc. För att bilda sig en enkel uppfattning kan man säga att japanerna är perfektionister med många subkulturer och mycket god smak. Servicenivån är otroligt hög, deras mat har väldigt rena smaker, och shoppingen (iaf i Tokyo) är i princip oslagbar internationellt sett. Kineserna är, utan att mena något ont, mycket mer framfusiga, inte lika förfinande, och har ett kök som också kan vara otroligt bra men mer större varians i kvalite. Shoppingen är generellt sämre i Kina, så länge man inte har som mål att göra bra "fynd" till låga priser. Med det sagt har Kina intressanta historiska platser och man kan uppleva ganska mycket galna saker där just pga kulturen är såolik västerländsk.

I Tokyo kan man säkert spendera två veckor utan problem och hitta på nya saker varje dag. Jag var där 5 nätter och mindre än så hade jag nog tyckt var för lite. För Peking gäller ungefär detsamma ang. minimum, men då att två veckor hade varit för länge.

Jag hade kört på ett utav dessa alternativ:
1) Endast Japan: ~1 vecka i Tokyo, resten fördelat på andra städer och orter som är lite mer traditionella (t.ex. Kyoto)
2) Japan + Kina: 1 vecka Tokyo och 1 vecka Peking.

Skippa Shanghai. Peking ger bättre upplevelse av det forna Kina och Tokyo är bättre och häftigare som storstad med mer att erbjuda. Vill man till en storstad med kinesisk kultur är Hong Kong bättre än Shanghai.

2. Enbart Tokyo och / eller Shanghai / Peking?

Har endast erfarenhet av Tokyo i Japan (men vill besöka Kyoto). I Kina skulle jag föreslå Peking för att få uppleva det traditionella och historiska Kina med allt vad det innebär. Shanghai tycker jag är en ganska intetsägande betongjungel som mest känns som en mäktigt förstorad kinesisk version av en europeisk storstad.

3. Bäst månad att åka?
Borstett från ovanstående rekommendationer kan jag rekommendera sen januari - februari för Tokyo. Knappt 10 grader vilket jag tycker är behagligt för storstäder. Plus för lite turister den tiden på året.
Vad gäller Kina skulle jag avstå Peking under vintermånaderna. Kan snöa mycket och bli rejält kallt. Shanghai ligger högre upp och är således varmare.

4. Aktiviteter?
Tokyo: Shopping, bra mat och barer, se tempel och parker, diverse subkulturer och särskilda nischade intressen (tv-spel, konstiga kafeer, karaoke). Det bör betonas att i Tokyo finns utrymme för i princip allt man kan tänka sig.

Peking: Historia (förbjudna staden, muren, trädgårdar och palats), mat och billiga barer, billiga kläder (fejk, skräddare, skomakare, etc).

5. Reskassa?
Kan inte ge någon direkt siffra, men skulle säga mer än vad du först tänkt dig. Detta gäller särskilt för Tokyo eftersom priserna där är högre en Peking.

6. Språket?
Engelska med viss behov av tecken och att man pekar. I peking tyckte jag det hjälpte att kunna vissa enkla ord och fraser på kinesiska.

7. Sol och bad runt städerna?
Ingen erfarenhet av.

8. Regler / normer man bör veta om
Aldrig höja tonen eller verka arg, dvs inte få någon att skämmas och "tappa ansiktet". I Japan bör man alltid vara lite försiktig, visa respekt, ta det lugnt och inte ta stor plats. Man vill inte framstå som framfusig, hastig eller klumpig. Kineserna är nästan raka motsatsen avseende detta i min erfarenhet därifrån och från Hong Kong. Gemensamt för båda länder är matseder som att aldrig stoppa pinnarna i riset, etc.

Mickee
2016-08-10, 06:47
Tack för all information och tips!

Efter att ha läst allt detta lutar det nog mer åt 2 veckor i Japan nu. Tokyo och Kyoto låter intressant!
Även att åka i April med lagom värme och blommning låter najs.

Ni har nämnt några ställen men inte Okinawa och Naha. Dessa har jag läst lite om om man vill ha med stränder och sol också. Men det känns som det kanske inte är värt pengarna och tiden att dra dit några dagar? Att spendera en vecka där är nog onödigt då det finns så mycket annat i de andra städerna att utforska.

Hur tror ni det är att åka själv till Japan? Tanken är att få med några polare, men jag vet inte än hur de har kvar med semester, pengar, andra resor osv. Så jag funderade på att köra resan själv.
Känns som det finns länder man lätt kan åka själv till (typ Australien) och vissa man inte ska det av olika anledningar.

pepplez
2016-08-10, 09:37
Har aldrig varit i Asian öht men inför resor brukar jag alltid läsa runt i aktuellt underforum på Flashback. Genom att gå igenom ett par trådar får man ganska snabbt en bra bild av hur staden är, vad man ska tänka på, etc etc etc. https://www.flashback.org/f410

pepplez
2016-08-10, 09:50
Vad gäller sol och bad så är det nog rätt så mycket folk på stränderna i de asiatiska storstäderna.

http://www.chinatoday.com/only_in_china/only_in_china_pictures/crowded_china_beach.jpg

Mickee
2016-08-10, 21:25
Har aldrig varit i Asian öht men inför resor brukar jag alltid läsa runt i aktuellt underforum på Flashback. Genom att gå igenom ett par trådar får man ganska snabbt en bra bild av hur staden är, vad man ska tänka på, etc etc etc. https://www.flashback.org/f410

Har varit inne på en tråd där. Ska läsa igenom fler :)

Vad gäller sol och bad så är det nog rätt så mycket folk på stränderna i de asiatiska storstäderna.]

Haha satan! "Japaner, japaner.."

Diomedea exulans
2016-08-10, 23:14
Åh till Hongkong. Hongkong är bäst.

MinLillaPyjamas
2016-08-11, 09:10
Tack för all information och tips!

Efter att ha läst allt detta lutar det nog mer åt 2 veckor i Japan nu. Tokyo och Kyoto låter intressant!
Även att åka i April med lagom värme och blommning låter najs.

Ni har nämnt några ställen men inte Okinawa och Naha. Dessa har jag läst lite om om man vill ha med stränder och sol också. Men det känns som det kanske inte är värt pengarna och tiden att dra dit några dagar? Att spendera en vecka där är nog onödigt då det finns så mycket annat i de andra städerna att utforska.

Hur tror ni det är att åka själv till Japan? Tanken är att få med några polare, men jag vet inte än hur de har kvar med semester, pengar, andra resor osv. Så jag funderade på att köra resan själv.
Känns som det finns länder man lätt kan åka själv till (typ Australien) och vissa man inte ska det av olika anledningar.

Var nyligen i Japan. Spenderade mest tid i Tokyo, men åkte även några dagar till Kyoto. Kan rekommendera båda städerna även om jag föredrar Tokyo. Lite lugnare i Kyoto dock. Tror mest att jag störde mig på att det var så förbannat varmt där nu bara. Ett annat tips kan vara Hakone. Ca. 90 minuter från Tokyo. Ett område med massa ryokans och onsens. Hyfsat nära Mt Fuji också. Väldigt vackert och väl värt ett besök om du vill se lite natur och bada i varma källor. Bodde på ett hotell som hette Manetei (eller något liknande). Kan varmt rekommendera det. Hade dock tur och blev uppgraderad till ett rum med eget onsen. Möjligt att upplevselsen hade blivit sämre om jag fått ett standardrum. Kollade dock hur de allmänna (men privata) baden som man fick låna gratis såg ut också. Verkade helt okej och var lediga när jag kollade.