handdator

Visa fullständig version : Begagnad billig bil


Ajemän
2016-08-09, 09:13
Hej :)
Behöver lite hjälp. Ska ha en bil till tjejen.

Ska mest användas till stadskörning.
Max 15,000:-
Låg soppaförbrukning
Årsmodell 2000-
Vettig att krocka med, dvs inte den minsta bilen i världen.

Fokus på billig att äga, och problemfri.

Kikar just nu på Toyota Corolla och Golf 4.
Finns det någon annan jag bör titta på?

Wzup2u
2016-08-09, 09:43
Ganska liten men kanske en skoda felicia?
Sen har du ju:
vw polo, toyota yaris, toyota, bmw e46 (lite större), ja de finns ju mängder :D
& problemfri är ju något aldrig en bil blir =) köp en som är nybesiktad & skattad så blir det ju hyffsat bra för pengarna.

ceejay
2016-08-09, 09:47
Det blir svårt att kombinera det priset med låg soppaförbrukning samtidigt som det inte är en minibil.
Renault megane?

shut teh face
2016-08-09, 09:48
Ford Ka
Masterchief har ett gäng till salu, pma honom

StarkaUlf
2016-08-09, 09:48
Det blir svårt att kombinera det priset med låg soppaförbrukning samtidigt som det inte är en minibil.
Renault megane?

Tänkte precis föreslå en Megane :)

J.V
2016-08-09, 09:58
Det lilla jag testat av Renault Megane (Paris-Amsterdam-Paris over 5 dagar) sa maste jag anda saga att jag haller med om det. Den var riktigt schysst att kora. Jag har daremot ingen aning om servicekostnader bland alla modeller.

Golf har jag haft (agt, hyrt, och bara kort korta strackor) ett par modeller av och de skulle jag saga ar bade bekvamare och roligare, men bade inkop och service lar val vara dyrare.

Vill du ha problemfritt ar det val dock Toyota och Mitsubishi du ska kolla pa.

shut teh face
2016-08-09, 10:28
Köper man fransk eller italienskt skit så får man räkna med att grejer går sönder på löpande band och reparationskostnaderna är astronomiska. Men de är sköna att köra, men det är bara lyx på plast i bästa fall.

Jag hade satsat på en japsare!

VikG
2016-08-09, 10:29
Skoda octavia

Alexton
2016-08-09, 10:40
Köper man fransk eller italienskt skit så får man räkna med att grejer går sönder på löpande band och reparationskostnaderna är astronomiska. Men de är sköna att köra, men det är bara lyx på plast i bästa fall.

Jag hade satsat på en japsare!

+1

Särskilt Megane brukar ha problem med att drivknutarna går vilket kostar lika en vacker slant. Dessutom rostproblem. Tar hellre bussen än att riskera franskt / Italienskt.

Tyskt eller japanskt skulle jag säga om det ska hålla någorlunda.
Kan du fixa lite själv så är Volvo ok, då du kan köra programvaran för felkoder genom en mindre dator vid behov istället för att dra till verkstaden direkt.

Fredrik S
2016-08-11, 09:23
Att köpa en bil i 15000 kr-klassen är ALLTID en chansning. Det kan bli hur bra som helst men det kan också bli en mardröm. Undersök bilen väldigt noga, lita inte på vad säljaren hävdar samt håll sig till Volvo eller något japanskt, så har du gjort vad du kan för att minska risken att gå på en mina.

Gerdler
2016-08-11, 09:55
Mina tre snabba punkter:
-Som Fredrik S hintade om, undvik allt som inte är Volvo, tyskt eller japanskt.
-Överväg att spendera lite mer. Det kan bli billigare i längden.
-Skit i om bilen är liten, ska hon köra stadstrafik och hon är någorlunda vettig så klarar hon sig bra. En manlig bekant berättade att han har krockat 3 gånger i stadstrafik med sin Smart, hastigheterna är låga och det blir bara lite bulor. :)

G_lund
2016-08-11, 10:06
En bra bit över din prisklass men driftsäker, billig i service och lättparkerad.
Aygo

BlötSnö
2016-08-11, 10:12
Jag har en Golf 4 nu.
De verkar vara nu vad volvo 740 var för 10 år sedan.
Med andra ord finns det en uppsjö av dem, det finns gott om reservdelar och de delar jag har letat efter begagnat har haft humana priser.
Min blev lite dyrare än vad jag trodde, då det efteråt visade sig att den blivit krockad i sidan tidigare och fått ena bakdörren samt en bit plåt utbytt, samt att den bara haft en ägare, vilket hade varit bra om ägaren tagit hand om den, men den hade gått ganska hårda 9000 mil.
+1 på Gerdlers post också, men iochmed att jag ser att ni bor i Uppsala och hon kanske då ska jobba i Gävle eller Stockholm så kanske det är tryggare med ett lite tyngre schabrak som inte byter fil av sig själv så fort det börjar blåsa lite.