handdator

Visa fullständig version : Nybörjare i gym


Bosch
2016-08-08, 21:08
Hej. Jag har precis börjat gå på gym. Inte de bästa men finns en del saker man kan använda. Har lite kagge och "manboobs" som jag skulle vilja få bort samt smalare i ansiktet. Vad är bäst och snabbast?
Vilka saker i ett gym är bäst mot mage och bröst.
Vill även få lite muskligare armar.
Skulle vilja att någon som kan skulle kunna göra ett schema för 3 dagar i veckan. Vet inte hur man bifogar in bilder. Men de finns de vanliga, hantlar, stänger, 2 st bänkar, roddmaskin, cykel, motionsband, magmaskin som man står på knä på golvet och lutar sig fram och tillbaka med hjälp av den(om ni förstår). Sen finns en maskin med benpress, men drar ner mot bröstet eller bakomhuvudet och en som man börjar med armarna helt öppna och trycker ihop framför sig. Och en del småsaker som man kan använda.

Hur gör ni?

Tacksam för svar! Mvh Bosch

G_lund
2016-08-08, 21:34
Tjenare!

Välkommen till kolo.

Här har du ett bra tips på schema att följa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

Sök i övningsbanken eller kolla på youtube för att se hur man gör de olika övningarna.
Om du inte har utrustning för att köra exakt de övningarna så kan man ofta köra något liknande med kroppsvikten eller annan utrustning om man är lite uppfinningsrik.

Du kommer hitta oändliga mängder information om vad som är "bäst" men på det stora hela så är det rutin och att ha bra teknik så man slipper skador som funkar bäst i långa loppet. :)

Edit. Övningsbanken hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

meow
2016-08-09, 07:49
Varför länkar folk fortfarande z_bumbis program? Det är från 2003 och inte särskilt bra imo.

Bosch
2016-08-09, 23:05
Har du några andra tips?
Tycker själv de va lite mage i de schemat.
All hjälp är tacksamt! :)

Loke
2016-08-09, 23:13
Varför länkar folk fortfarande z_bumbis program? Det är från 2003 och inte särskilt bra imo.

Det är inte så bra, nej, men det är en början. TS får ursäkta, men ettsånt här fall kräver inte främst superbra träning, utan att TS regelbundet tar sig till träningslokalen och ser till att anstränga sig oavsett inom vilket program. Exakt hur träningen är upplagd är typ helt oviktigt.

Loke
2016-08-09, 23:14
Har du några andra tips?
Tycker själv de va lite mage i de schemat.
All hjälp är tacksamt! :)

Bristen på magträning är inte alls ett problem där, anser jag. Släng in nån egen magövning då, om så önskas :)

1x0
2016-08-09, 23:26
Ett lat och tråkigt svar:
Lyssna igenom styrkelabbets podcast!

Klockren utbildning som kommer göra avsevärt positivt till din styrketräning. Kommer ha svar på alla frågor och funderingar som du annars kommer göra kolozzeumtrådar med frågeställningen.
Får inte ihop meningen, trött som fan:
Alltså, alla typiska 0-2 års träningserfarna kolozzeumtrådar, täcks i podcastavsnitten, helt klart. Allt från program till deffa och bulka, till skadeförebyggande träning och fancy ord (deloads, volym, intensitet, frekvens, brygga, parallell, blabla). :Pp
Jag har sträcklyssnat igenom 30 avsnitt på någon vecka - lärt mig skitmycket! :> Då har jag varit styrketräningsintresserad ca 3 år, kost- och näringsintresserad ca 6 år.