handdator

Visa fullständig version : Knäna åker in vid marklyft


Klinger
2016-08-08, 17:58
Knäna åker obenhörligt innåt när jag försöker öka i mark. Är det bara att nöta på på lägre vikter eller något man kan träna mer specifikt, någon komplementövning jag borde göra?

Hyperion1
2016-08-09, 22:55
Knäna åker obenhörligt innåt när jag försöker öka i mark. Är det bara att nöta på på lägre vikter eller något man kan träna mer specifikt, någon komplementövning jag borde göra?

1.) sänk vikten
2.) du kan sätta ett gummiband vid knäna, pressa utåt, och genomföra övningen.

Till sist så måste du få in mönstret och positionen i övningen, du kan inte köra ".)2" och tro att bara den övningen löser problemet. Du måste ändra din teknik och läran ettutav mönster/teknik för hur du utför lyftet.

Hint* du ska pressar knäna eller press ihop sätet, det brukar göra så att knäna inte (bör) falla in. Gör dem det skulle jag råda dig stärka gluteus medius samt andra muskler som hjälper till med lateral rotation av paritet. Ursäktar för eventuella fel kring anatomin men ovanstående är vad som fungerat för mig. Någon mer sakkunninga får gärna tillrättavisa mig eller fylla på mer relevant information.

Klinger
2016-08-09, 23:10
Ja det funkar ju bra på lite lägre vikter så kanske bara att nöta på? Har inte kört speciellt länge så det kanske löser sig.

Rahf
2016-08-09, 23:21
Marklyft är en övning där styrka i vissa kroppsdelar kan kompensera för svagheter i andra. Följderna blir formbrister som fortfarande tillåter att vikten rör sig. Av erfarenhet kan jag säga att det också är skadligt.

Fortsätt nöta marklyft du, men saka aldrig assistansövningar.

SalkinA
2016-08-10, 06:37
Hur man gör korrekta marklyft och väldigt målande beskrivning av hur man ser till att verkligen "pressa ihop sätet": https://www.youtube.com/watch?v=jEy_czb3RKA

Han verkar väldigt kunnig, han har andra bra videos också, bland annat om olika sätt att köra knäböj och fördelarna/nackdelarna med de olika utförandena.

EDIT: I denna nämner han vanliga fel man gör vid marklyft och nämner även ditt problem (knäna åker in), och varför det kan hända:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1IGeJEXpF4

Klinger
2016-08-10, 15:31
Tack för tipsen! Har sett Alan Thralls videos, riktigt bra tycker jag. Kom dock inte ihåg att han specifikt nämt mitt problem, skall testa stå lite smalare nästa gång. Men skulle ni rekomendera någon specifik assistansövning att kompletera med?