handdator

Visa fullständig version : Träna med "tennisarmbåge"?


Kralligare
2016-08-08, 14:17
Jag är osäker på vad det kan vara, men jag har lite ont runt armbågen och det strålar lätt mer mot handen och när jag läser om tennisarmbåge så tycker jag att det liknar detta. Detta gör vissa övningar mindre sköna, men är det någon fara att träna eller är det vila som gäller, man vill ju inte lägga ner träningen? Smärtan är i dagsläget inte speciellt stor, men det känns och jag har nu vilat några veckor p.g.a. semester, men det har ändå inte gått över. Kan jag träna på som vanligt, fast med lite lättare vikter i de övningar som belastar armbågen mest? Ska jag utesluta tricepsövningar någon månad, så får de träning från bröstpressar etc ..

Diomedea exulans
2016-08-08, 15:26
Tja!

Har aldrig fått diagnosen "tennisarmbåge", men jag har lite ont i armbågarna ibland, och en grej som hjälper mig är att värma upp väldigt noga. Förrförra bicepspasset, t ex, så började jag värma upp med 3-kilos hantelcurl. Det gjorde ont i höger armbåge, men efter att jag gjort ungefär 50 reps var smärtan borta. Sen kunde jag stega upp vikten och slutligen träna med "ordentliga" vikter utan smärta.

Jag tror inte på att utesluta övningar, isåfall är det nog bättre att träna dem med låg vikt.

Rahf
2016-08-08, 17:31
Jag är osäker på vad det kan vara, men jag har lite ont runt armbågen och det strålar lätt mer mot handen och när jag läser om tennisarmbåge så tycker jag att det liknar detta. Detta gör vissa övningar mindre sköna, men är det någon fara att träna eller är det vila som gäller, man vill ju inte lägga ner träningen? Smärtan är i dagsläget inte speciellt stor, men det känns och jag har nu vilat några veckor p.g.a. semester, men det har ändå inte gått över. Kan jag träna på som vanligt, fast med lite lättare vikter i de övningar som belastar armbågen mest? Ska jag utesluta tricepsövningar någon månad, så får de träning från bröstpressar etc ..

Du bör uppsöka sjukgymnast för att få klartecken på exakt var problemen härstammar. Att gissa på egen hand kan leda till större besvär i framtiden.

Rolfarsson
2016-08-09, 00:13
Som Rahf sa, träffa en sjukgymnast, men övningar som inte orsakar smärta bör vara lugnt.
När det kommer till tricepsövningar så prova liggande tricepsextension runt huvudet med dorsalflekterade handleder.

Kralligare
2016-08-09, 11:18
I och med att besvären (ännu) inte är så besvärliga, så vill jag först se om jag kan träna runt problemet så att detta går över av sig själv, skulle man gå till en sjukgymnast för allt man dragit på sig genom åren, så skulle man inte få göra annat :)
Jag tycker att om man kör högreps uppvärmning och tar bort de styggaste övningarna för armbågarna, så borde det ordna till sig, eller är någon av annan uppfattning, det var ju frågan.

Rahf
2016-08-09, 11:18
Problemen kommer återkomma om du inte åtgärdar orsaken.

Decepticon
2016-08-09, 11:25
Som TS skrev, så kan man inte springa till sjukgymnasten för minsta känning, då skulle man ha klippkort där. Om problemet i dagsläget med armbågen är av moderat karaktär, så skulle jag också först försöka träna runt problemet men lite lättare vikter, hjälper inte det eller att det blir värre, så får man förstås kolla upp detta. Men det kanske finns någon här som vet att man absolut inte kan göra så?

Rahf
2016-08-09, 11:33
Som TS skrev, så kan man inte springa till sjukgymnasten för minsta känning, då skulle man ha klippkort där. Om problemet i dagsläget med armbågen är av moderat karaktär, så skulle jag också först försöka träna runt problemet men lite lättare vikter, hjälper inte det eller att det blir värre, så får man förstås kolla upp detta. Men det kanske finns någon här som vet att man absolut inte kan göra så?

Visst, givet att man inte springer för milda krämpor. Men nu snackar vi om smärtor som strålar ut i andra kroppsdelar, och då blir jag genast försiktigare. Än mer orolig blir jag av veckors vila utan förbättring. Det kan handla om nerver i kläm, stelhet/svaghet i supinatorer, eller kanske något allvarligare.

Kortfattat: på internet kommer det mesta vara gissningar, som bäst. Som värst får man helt fel råd och förvärrar situationen.

Kralligare
2016-08-09, 12:01
Visst, givet att man inte springer för milda krämpor. Men nu snackar vi om smärtor som strålar ut i andra kroppsdelar, och då blir jag genast försiktigare. Än mer orolig blir jag av veckors vila utan förbättring. Det kan handla om nerver i kläm, stelhet/svaghet i supinatorer, eller kanske något allvarligare.

Kortfattat: på internet kommer det mesta vara gissningar, som bäst. Som värst får man helt fel råd och förvärrar situationen.

Har du några förslag på stretchövningar etc. som man kan testa innan man går till sjukvården?

Rahf
2016-08-09, 12:37
Tyvärr är inte det mitt område, och jag vill inte börja haspla ur mig övningar som kanske inte hjälper.

Ahlnold
2016-08-10, 10:09
Jag hade tennisarmbåge och körde på ändå. Jag hade ont i över 2år. Så mitt tips är att ta det lugnt, man tjänar på det i längden. Är övertygad att mitt hade läkt snabbare om jag hade tränat mindre och smartare.